Kukapa olisi osannut odottaa, että vielä yli vuosi Trials Fusionin julkaisun jälkeen Redlynx tehtailisi uutta sisältöä peliinsä. Fusion on matkan varrella saanut kylkeensä jopa kuusi lisuria, jotka ovat kasvattaneet peliä. Seitsemännen sisältöpaketin lisäksi Trials Fusioniin on tehty remonttia isolla kädellä. Moninpeli on saatu rullaamaan, valikoista on muovattu käytännöllisempiä ja itse käyttöliittymä on sutjakkaampi. Peliin on istutettu myös uusia elementtejä, kuten esimerkiksi turnauksista ansaittavia kultaisia terhoja, joilla voi hankkia harvinaisempia asusteita hahmolle tai visuaalisia lisukkeita pyöriin. Terhoja voi halutessaan kartuttaa myös avaamalla lompakon nyörejä.
Redlynx ei ole siis luovuttanut rakkaimman tittelinsä suhteen, vaikka matkan varrella on pelaajakato uhannut useamman kömmähdyksen takia. Päinvastoin näyttäisi siltä, että rautaa taotaan vielä tovi pelisarjan kolmannessa julkaisussa. Nokkelimmat varmaan huomaavatkin varikolla kaksi tyhjää paikkaa, johon mahtuisi vielä ajokkeja. Voidaan olettaa, että lisää on tulossa.
Trials Fusionin tuorein lisäosa, Awesome Level Max, on julkaistu 15. heinäkuuta, ja se löytyy molempien konsolimerkkien kauppapaikalta kymmenen euron hintalapulla varustettuna.
Awesome Level Max -sisältö: – 30 rataa (21 Trials, 1 Skill Game, 8 Story) – 7 uutta tavaraa varikolla – 5 uutta saavutusta / pokaalia – Tusinoittain kamaa editoriin |
The Journey of The Awesome Adventure
Awesome Level Max jakautuu kahteen osaan, Redlynx VS All-Starsiin ja The Awesome Adventureen, joista jälkimmäinen on niin sanotusti tarinavetoinen seikkailu. Siinä ohjastetaan, uskokaa tai älkää, kissaa yksisarvisen selässä. Yksityiskohdista mainittakoon, että kisulla on hallussaan kultainen ”Desert Eagle”, ja unikorni sylkee ajoittain liekkejä suustaan. Katu-uskottavuus on ainakin kunnossa.
Tarina kertoo kissasoturista ja hänen yksisarvisesta ratsustaan, jotka ovat matkalla herättämään kolmea muuta soturia syvästä unesta taistelemaan pahuutta vastaan. Ei ehkä omaperäisin idea, mutta tässä tapauksessa hyvällä maulla överiksi vedetty.
Awesome Adventure koostuu kahdeksasta kentästä, jotka ovat vähintäänkin mielenkiintoisia. Kontrastia ja luovuutta ei niistä puutu. Olin monesti kuitenkin ihan ulapalla siitä, mitä ympärilläni tapahtui. Miljöö saattoi vaihtua kesken session useampaan kertaan, jonka myötä ”yritys ja erehdys” -kaava tuli tutuksi. Tätä ei helpottanut yhtään jo valmiiksi kankeat kontrollit yksisarvista ohjastaessa. Korjausliikkeiden suorittaminen oli lähes mahdotonta. Loppupeleissä yritin mielessäni kuvitella kavioiden tilalle renkaat helpottaakseni tilannetta, koska fysiikka kuitenkin toimi entiseen tapaan.
Retki huipentuu jokseenkin absurdiin pomotaisteluun, joka on juuri oikea tapa päättää sekä hyvässä että pahassa kissimirrin ja hänen ratsunsa tarina. Kun universumin tasapainoa häirinnyt pahuus on karkoitettu, on hyvä siirtyä mielestäni pelin varsinaisen sisällön pariin.
Redlynx VS All-Stars
Redlynx VS All-Stars -osio on kokoelma pelintekijöiden ja pelaajien rakentamia ratoja – yhteensä 22 tasoa, joista ainoastaan yksi on Skill Game- ja loput Trials-ratoja. Tyypilliseen tapaan kaikki Trials-radat sisältävät kukin kolme haastetta, joista voi netota lisäpisteitä. Radat ovat listattuna kahteen sarakkeeseen.
Vastakkainasettelumallin myötä tein vertailua kahden välillä tullen siihen lopputulokseen, että tässä ”battlessa” pelaajat olivat vahvoilla. Vaikka ratojen flow eli ajolinjat ja niiden sujuvuus eivät olleet niin huippuluokkaa kuin Redlynxin radoilla, oli luovuutta käytetty urakalla, eikä vauhdintunnetta kentistä puuttunut. Pelinkehittäjien linjat taas olivat tarkkuudella hiottuja, mutta kentissä oli otettu liikaa varman päälle.
Radat ovat vaikeustasoltaan pääosin keskitasoa, ainakin merkintöjen mukaan. Minulle jäi vähän ristiriitaiset tunteet vaikeammista radoista. Verrattuna edeltäviin lisäosiin ne olivat suoraan sanottuna liiankin helppoja. Toinen epäkohta koskee platina-mitalleja. Niiden aikarajat ovat jopa niinkin löyhiä, että onnistuin muutamassa radassa ensi yrittämällä keräämään platinat plakkariin. Aikarajojen tulisi olla sen verta tiukat, että radoissa joutuisi tosissaan tekemään töitä saavuttaakseen mitalleista kirkkaimman.
Lisäosan ainoassa Skill Gamessa, Cubicle Spacessa, keskitytään ajamaan kuution päällä ja pyritään selviämään sen generoivista esteistä. Painovoima pitää huolen, että siirtyessä kuution nurjalle puolelle vetää se kuskin takaisin pinnalle ja uudet esteet ilmaantuvat. Kuutio pyörii hiljakselleen vastasuuntaan tehden esteestä koko ajan vaikeamman, mikäli niistä ei ehdi suoriutua ensimmäisellä yrityksellä. Taitopeli on ihan kiva lisä jo valmiiksi kirjavaan joukkoon.
Jotain konkareille, paljon satunnaisille pelaajille
Olin alkuun aika varovaisen skeptinen paketin suhteen, koska pelattava materiaali on omalla kohdallani aika vähäinen. Itse pidän haastavista, jopa masokistisen vaikeista radoista, joita ei tässä paketissa esiintynyt lainkaan. Tosin yksikään kenttä ei ole niin helppo, että pienellä vaivalla saisi aivan täydellistä ajoa puskettua. Merkittävänä hyötynä näen editoriin ilmaantuneet uudet elementit, joista kovimmat kynäilijät saavat rakennettua todellisia ”tapporatoja”. Jään odottamaan, mitä yhteisöllä on tarjottavana lähitulevaisuudessa.
Satunnaispelaajalle Awesome Level Max on ehdottomasti hyvä syy palata takaisin hiomaan taitojaan. Kympin hintaan vastinetta tulee reippaasti. Uusien tuttavuuksien kannattaa sijoittaa rahansa kauppapaikalla (Xbox One ja PS4) Awesome Level Max Editioniin, joka kustantaa nykyisellään noin 40 euroa. Se sisältää kaiken tähän asti julkaistun sisällön.
+ Ihan asiallinen määrä sisältöä kympillä
+ Luovuutta ja hulluutta ei tästä paketista puutu
+ Radoissa pääosin hyvä flow ja niihin on käytetty ajatusta
Huonoa
– Hevosella ratsastaminen ei ole niin hauskaa kuin voisi olettaa
– Kaipaa haastavampia ratoja
– Osassa radoista platina on aivan liian helppo saavuttaa
Jättää toivomisen varaa mahdollisiin tuleviin lisäosiin.
Kuitenkin kokonaisuudessaan vastinetta rahoille.