Arvostelu: Destiny 2: Curse Of Osiris

Kirjoittanut: Livegamers

09.01.2018

Kun Destiny 2 on koluttu läpi, Calus on kaadettu ja moni pelaaja on nostanut kaikki kolme vartijaansa Light-tasolle 305, tuo Bungie helpotusta synkkään talveen. Destiny 2:n ensimmäinen lisäosa kulkee nimellä Curse Of Osiris ja keskittyy nimensä mukaisesti Osiris-nimiseen Warlock-vartijaan, joka on samalla myös päätarinassa tavatun Ikora Reyn opettaja. Osiris karkotettiin aikanaan kaupungista ja liikkuu nyt eri aikakausissa ympäri planeetta Merkuriusta, estääkseen muukalaisrotu Vexin suunnitelmaa tuhota koko Aurinkokunta. Osiris kuitenkin jää pahaan pulaan ja tarvitsee muiden Vartijoiden apua. Eipä siis muuta kuin lennokki kohti Merkuriusta ja etsimään merkkejä Osiriksesta.

Merkurius, planeetoista kuumin

Tutkittavaksi pelialueeksi tarjotaan Aurinkoa lähinnä oleva Merkurius, joka aikanaan oli upea ja kukoistava planeetta. Vexin saapumisen jälkeen kaikki on kuitenkin tuhottua ja kuivaa ja planeetta on imetty loppuun ravinteista. Niinpä Merkurius näyttää äärimmäisen tylsältä paikalta, jonka pieni pelialue on pelkkää tasohyppelyä palikalta toiselle ja jonka HUB-alueella on vain yksi kohde, jonne käydä viemässä tavaroita varuste-engrameja vastaan. Merkuriuksesta olisi varmasti saatu irti paljon enemmänkin, mutta kun ei. Alue on hieman samankaltainen kuin Nessus, mutta huomattavasti pienempi ja värittömämpi. Ainoastaan nopeasti tarinassa piipahdettava ”vanha Merkurius” on pieni ja värikäs poikkeus, joka kieltämättä tuo mieleen No Man’s Skyn planeetat.

Kuuden tehtävän, eli kahden tunnin, mittaisen tarinan jälkeen käteen ei jää oikeastaan mitään muisteltavaa. Tehtävien vaatimustaso Lightin suhteen on noin 200, mutta jokainen lisäosan omistava on varmasti sitä korkeammalla, joten tehtävät ovat hyvin helppoa läpikävelyä, pomovastus mukaan lukien.

Päätehtävien jälkeen voikin siirtyä ”uusiin” Strike-tehtäviin, joita on kaksi. Ne ovat nimenomaan ”uusia” silloin, jos lisäosan tarinaa ei ole vielä menty läpi. Striket kun nimittäin ovat samoja tehtäviä, kuin tarinassakin pelattavat. A Garden World tapahtuu ”vanhassa Merkuriuksessa”, kun taas Tree of Probabilities käydään kuivuneessa ja ruskeassa Merkuriuksessa. Olisihan Strike-tehtäviin nyt edes vähän enemmän toivonut sisältöä tai vaihtelua, en nimittäin odottanut niiden olevan yksittäisiä päätarinan tehtäviä. Erona normaaleihin Strike-tehtäviin on kuitenkin Heroic-versiot, joiden suorittamisesta saa vähän harvinaisempaa tavaraa ja enemmän kokemuspisteitä.

Uusilla leluilla uuteen miniRaidiin

Curse Of Osiris tuo mukanaan myös uutta Raid-sisältöä, mutta ei varsinaisesti uutta Raidia. Tehtävä on toki tavallisia Strikeja isompi ja vaikeampi sekä sisältää uusia aivopähkinöitä purtavaksi, mutta on kuitenkin Leviathania pienempi ja lyhyempi. Raidi ei myöskään sijoitu millekään uudelle planeetalle tai alueelle, vaan tehtävässä mennään syvemmälle Keisari Caluksen Leviathan-aluksen sokkeloihin. Lopussa odottava pomotaisto Argos on kuitenkin massiivinen ja monimuotoinen taistelu, jossa jälleen kerran tiimityö ja kunnon aseistus ratkaisee.

Uutta aseistusta lisäosa tuo mukanaan parinkymmenen aseen verran, joista erillisen maininnan ansaitsee uusi Tracer Rifle nimeltään Prometheus Lens. Kyseinen ase on hieman samankaltainen kuin Coldheart, mutta se on Solar-tason ase, joka sytyttää kohteensa tuleen tehden samalla valtavaa vahinkoa. Ase on erittäin näppärä PVE-tehtävissä, mutta PVP:ssä täysin ylivoimainen, joten se varmasti nerffataan pian (ellei ole jo tekstin julkaisuhetkellä nerffattu). Aseen lasersäde sulattaa kohteensa sekunnissa ja mikäli kohteeseen ei kunnolla osu, kohteen syttyessä tuleen luonto korjaa loput. Kaiken lisäksi kyseisen aseen sai julkaisuviikolla Xurilta, joten jokainen lisäosan omistaja on päässyt käsiksi kyseiseen vempeleeseen ja täten Crucible-matseissa ei muita käytetäkään kuin Prometheus Lensiä.

Curse Of Osiriksen suurin ongelma ei kuitenkaan koske niinkään uutta, mutta mitätöntä sisältöä vaan pelkän emopelin omistavia pelaajia. Esimerkiksi kilpailullinen pelimuoto Trials Of Nine sekä vaikeammat versiot Nightfall-tehtävistä vaativat molemmat Curse Of Osiriksen omistamista. Esimerkiksi Prestige-tason Nightfallin vaatimustaso leveleissä on 330, mutta emopelin omistajat eivät voi päästä kuin 305 asti. Näiden takia ilman lisäosaa pelistä ei myöskään voi saada Platinum-trophya tai kaikkia Xbox-saavutuksia. Asiaan varmasti tulee korjaus hyvinkin pian, mutta tekstin kirjoitushetkellä tilanne on tämä, eivätkä pelkän emopelin omistajat ole kovinkaan tyytyväisiä.

Seuraavalla kerralla paremmin

Lisäosana Curse Of Osiris on aika mitäänsanomaton paketti, eikä oikeastaan tuo mitään mielenkiintoista tai tärkeää sisältöä Destiny 2:n pelaajille. Kahdenkymmenen euron hintalappu on myös kova hinta pari tuntia kestävälle tarinalle, tylsille Strike-tehtäville ja uudelle Raidille. Edes uudet moninpelikartat eivät tuo kovin kummoista iloa. Toivottavasti seuraava lisäosa, joka melko varmasti liittyy tekoäly-Rasputiniin, tuo enemmän sisältöä muillekin, kuin Raid-pelaajille. Mikäli olet Destinyn satunnainen viikonloppupelaaja, kannattaa Osiriksen kirous jättää suosiolla väliin. Mikäli taas Destiny on toinen elämäsi, olet varmasti jo ostanut lisärin ja grindannut kaikki kolme hahmoasi maksimitasoille.

Arvostelutähdet: Kaksi tähteä