Call of Duty 4 -betaraportti

Kirjoittanut: Livegamers

04.09.2007

Call of Duty –sarjan neljäs osa, Modern Warfare, vie sotatantereen nimensä mukaisesti nykyaikaan, mutta pelin maailmassa poliittinen tilanne on toisenlainen. Amerikkalaiset käyvät taistelua Lähi-Idän vastarintajoukkoja, ja britit venäläisten nationalistien erikoisjoukkoja vastaan. Moninpelissä eri osapuolet eivät tosin eroa toisistaan kuin ulkonäöllisesti.
Sarjan luonut Infinity Ward on kehittänyt peliä jo runsaan parin vuoden ajan, sillä kehitystyö aloitettiin heti tiimin edellisen pelin, Call of Duty 2:n jälkeen. Peli on saanut viime aikoina runsaasti huomiota medialta, varsinkin onnistuneen E3-esiintymisen jälkeen. Marraskuussa julkaistavasta pelistä on nyt käynnissä moninpelibeta, johon pääsimme mukaan hiukan ennen sen virallista aukaisua yhdysvaltalaisille pelaajille. Beta saapuu virallisesti Suomeen syyskuun alkupuoliskolla.

Toisen maailmansodan veteraanit etulyöntiasemassa

Call of Duty 2:ta pidettiin yhtenä Xbox 360:n parhaista julkaisupeleistä – eikä suotta. Sarjan uusin tulokas onnistuu vielä parantamaan peliä jokaisella osa-alueella. Pelin yleistuntuma on edelleen hyvin paljon sarjan kakkososan kaltainen, sillä toiminta yltyy välillä todella hektiseksi. Etenkin kakkososasta tutut ääniefektit ja edelleen loistavasti toimivat kontrollit saavat aikaan sen, että aikaisempaa versiota pelannut on heti kuin kotonaan pelin parissa.

Graafisesti peli on kokenut huikean muodonmuutoksen. Peli pyörii edelleen silkinpehmeästi 60 FPS -tilassa, mutta yleisilme on parantunut paljon sarjan aikaisemmista osista. Valaistus toimii upeasti ja erilaisia efektejä käytetään hillitysti. Animaatiot, varsinkin juoksuanimaatio, on toteutettu todella mallikkaasti. Äänipuolella on tosin vielä hieman parannettavaa, sillä jotkin aseet kuulostavat varsin munattomilta.

Pimp my class

Kenties eniten ennakkohuomiota kerännyt ominaisuus moninpelissä on hahmoluokan ja aseiden kustomointi. Pelistä löytyy muutama valmiiksi tehty hahmoluokka, mutta näiden lisäksi pelaaja voi luoda oman hahmoluokkansa valitsemalla aseiden ja kranaattien lisäksi kolme erikoiskykyä eli perkiä. Perkit on jaettu tasapainoisesti kolmeen eri luokkaan. Tällä hetkellä betasta löytyy lähinnä passiivisia ominaisuuksia (kuten aseiden tehokkuutta ja pelaajan kestävyyttä parantavat perkit), mutta esimerkiksi Last Stand –niminen perk mahdollistaa jo kuolleen pelaajan yrittävän vielä viimeisillä voimillaan pistoolitappoa. Omia hahmoluokkia voi tallentaa viisi kappaletta.

Kun sopiva hahmoluokka on tehty, on aika etsiä peliseuraa. Halo 2:sta tuttu party-systeemi on vihdoin tekemässä tuloaan myös useisiin 360-peleihin – myös Call of Duty 4:ään. Peli lainaa Halolta myös VETO-ominaisuuden sekä pelilistat, joita löytyy beta-vaiheessa neljä erilaista: Team Deathmatch, Free for all, Team Tactical ja Team Objective. Viimeksi mainituista löytyy tiimipainotteisia pelimuotoja, kuten edellisistä osista tuttu Search & Destroy sekä Battlefield-tyylinen Domination. Kolmososan loistavaa War-pelimuotoa ei valitettavasti löydy ainakaan betasta. Maksimipelaajamäärä on rajattu betassa kahteentoista, mutta finaaliversiossa lukumäärä on 16. Peliseuran haku ja peleihin liittyminen toimii erittäin nopeasti ja ongelmitta, niin yksin kuin kavereiden kanssakin. Tällä saralla beta on siis varsin hyvällä mallilla.

Uutena ominaisuutena pelistä löytyy myös hiukan epäreilulta kuulostava peräkkäisistä tapoista palkitseva apujoukkojen kutsuminen: kolmella peräkkäisellä tapolla saa UAV-tutkan käyttöön hetkeksi, viidellä ilmapommituksen ja seitsemällä hetken automaattisesti kentän yllä pörräävän helikopterin. Käytännössä ilmaiskujen ja helikoptereiden saaminen on kuitenkin melko vaikeaa, joten ne eivät juurikaan vaikuta pelin tasapainoon.

Natsoja satelee

Levelit ja erilaiset asehaasteet tuovat peliin yllättävän paljon addiktiivisuutta. Jokaisesta taposta, apujoukkojen kutsumisesta ja asehaasteiden suorittamisesta saa pisteitä. Tasaisin väliajoin pelaajan taso nousee, ja käyttöön saa esimerkiksi uusia aseita, pelimuotoja ja ominaisuuksia (esim. klaanituki, jota ei tosin vielä tällä hetkellä betasta löydy).

Asekohtaisia haasteita löytyy ainakin tässä vaiheessa kahdenlaisia: tappamalla 50 vihollista samalla aseella saa avattua uuden lisälaitteen (kuten äänenvaimennin tai punapistetähtäin) kyseiselle aseelle ja 25 päälaukauksella saa uuden värityksen. Näiden lisäksi löytyy myös esimerkiksi helikopterin kutsumisesta ja alasampumisesta palkitsevia haasteita. Haasteita, etenkin vaativampia sellaisia, suorittamalla saa kehityspisteitä melko runsaan määrän verrattuna perinteiseen tappamiseen. Betan maksimitaso on tällä hetkellä vain 11, mutta sitä tullaan nostamaan testauksen edetessä. Hyvältä pelaajalta nykyiselle maksimitasolle nouseminen kestää vain parisen tuntia, jonka jälkeen alkaa nopeasti kaipaamaan uutta saavutettavaa.

Ja sitten kun koittaa marraskuu…

Betasta löytyy tällä hetkellä kolme kenttää. Crash on perinteinen Lähi-Idän kaupunkikenttä, jonka keskipisteenä on ison aukion keskeltä löytyvä lentokoneenraato. Kenttä tuntuu hiukan kakkososan Toujanen nykypäivän versiolta. Kaupunkimaisemaan sopivasti kentästä löytyy runsaasti taloja ja kattoja, joilla piileksiä.

Myös venäläiseen maalaiskylään sijoittuva Overgrown on kuin suoraan Call of Duty 2:sta vihreine värimaailmoineen, peltoineen ja rauniotaloineen. Kenttä on betan laajin. Se tarjoaa mukavasti tilaa ja erilaisia reittejä. Muissa kentissä varsin vähälle käytölle jäävät tarkkuuskiväärit ovat kuin luotuja tätä kenttää varten, ja kentästä löytyykin paljon herkullisia sniputuspaikkoja.

Vacant on todella pienikokoinen, lähinnä sisätiloihin keskittyvä kenttä. Toimistorakennukselle tyypillisesti kentästä löytyy ahtaita käytäviä ja pieniä huoneita, mutta myös varastomainen halli sekä ulkopiha. Pelin upea HDR-valaistusefekti pääsee oikeuksiinsa kentän sinisessä värimaailmassa. Kentän pienuudesta johtuen taistelut ovat välillä todella hektisiä.

Kokonaisuutena Call of Duty 4: Modern Warfaren moninpeli vaikuttaa erittäin lupaavalta. Jo beta-vaiheessa peli tuntuu hiotulta ja siinä on aineksia todelliseksi kestosuosikiksi. Yksinpelistä ei ole vielä julkaistu hirvittävästi tietoa, mutta moninpeli tulee varmasti haastamaan tosissaan Halo 3:n kilpailussa vuoden parhaan moninpelin tittelistä. Call of Duty 4: Modern Warfare julkaistaan Pohjois-Amerikassa 5. marraskuuta. Euroopan julkaisupäivää ei ole vielä varmistettu.

P.S. Pelikuvaa betasta löytyy osoitteesta http://tng.kapsi.fi/cod4/