Pian on taas aika jokavuotisen hypetyksen ja valkoisten valheiden, kun E3-messut pääsevät vauhtiin. Pala Los Angelesin säpinää saapuu pelaajien koteihin tänä vuonna 9. kesäkuuta, kun Microsoft aloittaa kekkerit omalla lehdistötilaisuudellaan. Perässä seuraavat Sony, Activision, Electronic Arts sekä Ubisoft omine tilaisuuksineen.
Koko pelimaailma kuhisee jo viikkoja ennen tapahtumaa, puhumattakaan pressien pyöriessä suorana ties kuinka monessa kodissa. Hypejunaan on E3-messujen aikana pelottavan helppo hypätä. Yleensä siitä seuraa vain hetkellistä vauhdin hurmaa, kunnes huomaa luotijunan sijaan istuvansa liekkikuvioisessa mopoautossa. Viime vuosina virallisista presseistä mielenkiintoisimmiksi ovat ehkä nousseet julkaisijoiden tilaisuudet Ubisoft etunenässä. Edellä mainittu firma voi kuitenkin joutua maksamaan kovaa hintaa aikaisempien vuosien pakkovoiton hakemisesta. Watch Dogs ylitti oman rimansa täpärästi, mutta mikä on esimerkiksi väkisin viime vuoden tilaisuuteen kiirehdityn The Divisionin kohtalo? Voiko Ubisoft vetää tilaisuuttaan samanlaisella riskillä kuin edelliset kaksi vuotta?
Electronic Arts koki tällä viikolla valtavan tappion, kun visusti salassa pidetty Battlefield Hardline vuoti julkisuuteen lähes kokonaisuudessaan seitsenminuuttisine videoineen. Voihan kyseessä toki olla erittäin katala markkinointitempaus ja tilaisuudessa tullaan näkemään jotain, joka nostaa vuodon, tai ”vuodon”, luomat odotukset uusiin ulottuvuuksiin. EA:n tilaisuudessa tullaan luultavasti näkemään eniten paikalle vastoin tahtoaan raahattuja urheilijoita, jotka puhuvat upeista grafiikoista ja suuresta kunniasta olla mukana pelin markkinoinnissa. Kun näkee tunnetun urheilijan astelevan lavalle, kannattaa käyttää tilaisuus hyödyksi ja sännätä jääkaapille tai vessaan. Toista tilaisuutta ei välttämättä tule.
Nämä messut ovat Microsoftille ehdottoman tärkeät. Xbox Onen fokus on sen julkistamisesta saakka ollut erittäin epäselvä: se yrittää olla vähän kaikkea, mutta ei kuitenkaan mitään. Nyt ratkaisijoiden paikoilla ovi on käynyt ja taktiikat vedetty täysin uusiksi. Tulevat messut ovat Sonyn Playstation 4:ää jahtaavan Onen kannalta tärkeät sen viimevuotisen imagotappionkin takia. Kuinka Microsoft saa tavallisten pulliaisten mielistä pyyhittyä kaikki nettipakot ja suunnattua kirin kohti Pleikkarin myyntilukuja? Odottaako Phil Spencerin hihassa vielä jokin ässä Kinectin repimisen lisäksi? Olisiko tällainen esimerkiksi jokin suuri muutos Liven hinnoittelussa? Kinect + VR-lasit? Jotain radikaalia on tehtävä, jotta konsolin kurssi muuttuu paremmaksi.
Microsoft toisti Sonyn virheet edelliseltä sukupolvelta, mikä voi maksaa yhtiölle koko konsolisukupolven ”häviämisen” Sonylle. Sony puolestaan toisti ne kikat, jotka saivat ihmiset aikoinaan valitsemaan Xbox 360:n: markkinointi kohdistettiin julkaisussa nimenomaan pelaajille, sillä on selvä visio, eikä se turhaan yritä olla kaikkea samanaikaisesti. Onkin erittäin hämmentävää, miten täydellisesti Microsoft onnistui toistamaan kaikki Sonyn edellisen konsolisukupolven mokat ja sekoilut. Kyseessä voi toki olla vain menestyjien ammattitauti nimeltään vauhtisokeus.
On myös mielenkiintoista seurata kuinka sekä Microsoft että Sony tulevat vielä pitämään aiempia konsoleitaan hengissä: uusia pitäisi saada myytyä, mutta suuri osa kuluttajista haluaa vielä syystä tai toisesta lykätä seuraavan konsolin hankkimista.
Kuului sitten minkä tahansa konsolivalmistajan leiriin, niin se on varmaa, että tänäkin vuonna messujen ympärillä tulee olemaan pöhinää ja mielenkiintoisia julkistuksia. Heitellään veikkauksia tulevista julkistuksista, keskustellaan, hypätään hypejunaan, spekuloidaan ja ennen kaikkea nautitaan tästä pelaajien tapahtumasta.