Ennakkokatsaus Halo: Reachin moninpelibetaan

Kirjoittanut: Livegamers

21.04.2010

Segalla on Sonic, Nintendolla Mario, Sonylla Metal Gear Solid ja Microsoftilla Halo. Halo: Reach on Microsoftin lippulaivasarjan Halon uusin tuleminen ja ehdottomasti yksi vuoden odotetuimmista peleistä.
Tapahtui viime jaksossa

Vihreään haarniskaan sonnustautuneen Master Chieffin tarina alkoi vuoden 2001 marraskuussa, kun Halo: Combat Evolved saapui yhdessä vihermustan Xboxin kanssa kauppoihin. Kattava mainoskampanja ja kriitikoiden loputtomat Haloa vuolaasti ylistävät arviot nostivat Halon saman tien yhdeksi videopelitaivaan kirkkaimmista tähdistä.

Kolme vuotta alkuperäisen Halo: Combat Evolvedin jälkeen ilmestyi Halo 2, jonka uudistukset jakoivat pelaajia ja pelimediaa. Ensimmäisen osan strategisuus ja jättimäiset ulkotaistelut olivat väistyneet, ja tilalla oli intensiivinen lähitaisteluun pohjaava nettipeli sekä John Woon elokuvista tutuksi tullut mahdollisuus ampua molempien käsien aseilla samaan aikaan. Tämä Dual Wieldiksi ristitty ominaisuus toi peliin arcademaisuutta ja vei Haloa kauemmas Combat Evolved -juuristaan.

Taas kului kolme vuotta, kunnes Halon seuraava osa, Halo 3, ilmestyi markkinoille; tällä kertaa Xboxin manttelinperijälle Xbox 360:lle. Useat pelaajat siirtyivät Halo 3:een suoraan Halo 2:sta, sillä 2004 vuonna ilmestynyt toinen osa dominoi Xbox Liven -nettipelilistoja aina Halo 3:n ilmestymiseen saakka. Halo 3 esitteli pelaajille uusia vihollisia sekä ajoneuvoja, ja oli jälleen suuri hitti sekä arvosteluissa että nettipelaajien keskuudessa.

Halo 3:n jälkeen varsinainen Halo-sarja on jälleen ollut eräänlaisella kolmen vuoden tauolla. 2009 julkaistut Halo 3: ODST ja strategiapeli Halo Wars eivät olleet täysiverisiä jatko-osia, vaan eräänlaisia spin-offeja. ODST:ssä ei pelattu Master Chieffillä, vaan tavallisella marine-sotilaalla. Myös Dual Wielding oli ODST:ssä tiessään, ja sama linjaus jatkuu nyt Halo: Reachissa.

Kuinka minä pääsen betaan?

Loppuvuodesta ilmestyvästä pelistä on parin viikon päästä käynnistymässä moninpelibeta Halo 3:n tapaan. Mukaan pääsee kuitenkin tällä kertaa vain ja ainoastaan Halo 3: ODST:n levyn kautta. Beta avautuu yleisölle 3. toukokuuta ja kestää vielä määrittelemättömän ajan. Toimittajamme tiong ja Darien Fawks pääsivät viime viikolla Microsoftin tilaisuuteen ottamaan hiukan ennakkotunnelmia betasta. Seuraavassa hiukan ennakkofiiliksiä betasta muutaman tunnin pelailun jäljiltä.

Jotain uutta, jotain vanhaa

Reach sisältää melkoisesti uudistuksia tuttuun Halo-kaavaan. Tärkeimpänä näistä ovat pelimuotojen mukaan vaihtelevat hahmoluokat sekä hahmojen käyttämät uudet haarniskat, jotka aiheuttavat lukuisia muutoksia kolmososaan verrattuna. Esimerkiksi haarniskan suojakilpi latautuu hiukan entistä hitaammin ja käytössä onkin kilven lisäksi myös energiamittari ensimmäisen Halon tapaan. Halo 3:n kentistä löytyneet tavarat, kuten kuplasuojat ja camoflaguet, on korvattu haarniskoiden erikoiskyvyillä. Näitä erikoiskykyjä on betassa neljä erilaista: Sprintillä voi juosta hetken nopeammin, Active Camolla voi tehdä itsensä näkymättömäksi, Jetpackilla pääsee liitelemään korkeuksiin ja Armor Lockilla voi suojautua hetkeksi turvaan kesken taistelun. Rakettirepun kanssa liidellessä kannattaa olla erityisen varovainen, sillä toisin kuin muutamassa aiemmassa Halo-sarjan pelissä, Halo: Reachissa putoaminen liian korkealta aiheuttaa vahinkoa myös moninpelissä.

Pelaaja voi käyttää kerrallaan vain yhtä erikoiskykyä, sillä käytettävissä olevat kyvyt vaihtelevat eri tavoin varustetuin hahmoluokittain. Lisäksi hahmoluokkien määrä ja joissain tapauksissa myös käytössä oleva ase vaihtelee pelimuotojen mukaan: esimerkiksi Team Slayerissä voi käyttää mitä tahansa neljästä erikoiskyvystä perinteisen Assault Riflen kera, kun taas Team SWATissa käytössä oli vain sprinttaus sekä uudistettu Battle Rifle, yhden panoksen kerrallaan ampuva DMR. Muista uusista aseista betassa nähdään ainakin ihmisten kranaatinheitin sekä Covenantien Plasma Repeater ja Needle Rifle, joista jälkimmäinen on hiukan järeämpi versio entisajan Needleristä.

Kontrollit ovat muuttuneet, mutta eivät merkittävästi. Uudet erikoiskyvyt aktivoidaan vasemmalla bumperilla, ja lähihyökkäykset on siirretty oikealla bumperille. Lisäksi tarjolla on edelleen kolmososasta tutut vaihtoehtoiset näppäinasettelut, kuten Bumper Jumper. Ei vaadi Halo-veteraaniltakaan pitkään opetella uusia näppäimiä. Kasuaalipelaaja tuskin edes juuri huomaa muutoksia.

Myös kehityspistejärjestelmää on päivitetty hiukan. Tällä kertaa kehityspisteiden virkaa toimittavat krediitit, joilla saa myös ostettua ulkoasupäivityksiä haarniskoihin. Pisteiden kerääminen on melkoisen hidasta, sillä ensimmäiselle rankille nouseminenkin vaati parin tunnin pelaamisen.

Valikoita on paranneltu reippaasti kolmososaan nähden, ja nyt pelaaja voikin liittyä suoraan kavereiden partyyn ja peliin ilman Xbox Guidessa seikkailua. Myös matchmakingiin on tuotu paljon lisää erilaisia vaihtoehtoja, kuten pelaajien haku oman äidinkielen tai vaikkapa pelaajien puheliaisuuden mukaan. Pelaaja saa nyt itse vapaammin päättää, tahtooko pelata ennemmin esimerkiksi rääväsuisten trashtalk-tyyppien vai hiljaisten suorittajien kanssa. Lisäksi pelaajat pääsevät myös äänestämään seuraavan kierroksen pelityypin kolmesta vaihtoehdosta aiemman veto-äänestyksen sijaan. ”None of the above” -vaihtoehdon voittaessa peli arpoo kolme uutta vaihtoehtoa äänestettäviksi.

Halo 3:sta tuttu Theater-moodi tekee paluun myös betaan, ja esimerkiksi kuvia voi nyt katsella partyssä samalla kun odottelee sopivien pelaajien löytymistä.

tiong: ”Lukuisista uudistuksista huolimatta peli tuntuu yhä ehdottomasti Halolta. Uusista erikoiskyvyistä jetpack muodostui välittömästi omaksi suosikikseni, mutta lähes yhtä hauskaa oli hiiviskellä vihollisten selkään Active Camon avulla. Olisin kuitenkin toivonut hiukan rohkeampiakin muutoksia kaavaan etenkin kehityspisteiden ja erikoiskykyjen suhteen Bad Company 2:n ja Modern Warfare 2:n henkeen. Myös pelin ulkoasu oli hiukan vaisun oloinen eikä suurta harppausta edellisosiin ollut juurikaan näkyvissä.”

Darien: ”Kuten tiong totesi, on Halo yhä Halo, vaikka muutoksia onkin tullut reippaasti. Erikoiskykyjen toimivuutta on Livegamersinkin keskustelualueella arvuuteltu, mutta suotta: kyvyt tuovat peliin rutkasti lisää vaihtelua sekä taktisuutta. Mitään kyvyistä ei myöskään pysty käyttämään ylettömästi, vaan vain säästellen. Jetpackin mukanaolo ja toimivuus ilahduttivat minua suuresti. Kovassa lagissa arvaamattomasti ilmojen teitä liikkuvaan pelaajaan voi kuitenkin olla hieman hankala osua. Tällaista ongelmaa ei kuitenkaan betan verkkoviiveettömissä peleissä ilmennyt. Trashtalk-painotteisena livettäjänä olen iloinen uudistuksesta, jonka avulla voi hakea seuraa puheliaistakin pelaajista.”

Pelimuodoissa on varaa valita

Betasta löytyy ainakin alkuvaiheessa neljä erilaista playlistiä. Kilpailuhenkiset pelaajat pääsevät ottamaan selvää taidoistaan uudessa Arena-pelimuodossa, jossa jokaisen matsin menestyksellä on merkityksensä kauden tilastoissa. Tämän lisäksi tarjolla on perinteisempää toimintaa niin kaikki vastaan kaikki -matseja sisältävässä Free For All -playlistissä kuin tiimipohjaisia pelimuotoja painottavassa Grab Bagissakin. Näiden lisäksi kokonaan uutta, tiimipohjaista ja asteittain etenevää Invasion-pelimuotoa ja sen variantteja pääsee pelaamaan omassa playlistissään.

Valitettavasti testaushetkellä emme päässeet testaamaan Invasionia pelaajamäärän vähyyden vuoksi, sillä peli vaati käynnistyäkseen 12 pelaajaa. Testikäytössä oli vain 8 boksia, eikä maailmaltakaan löytynyt pelaajia lukuisista yrityksistä huolimatta – olihan pelaajia linjoilla huimat 22 koko maailmassa. Siispä oli tyytyminen Grab Bagin ja Free For Allin tarjontaan, mutta näistäkin löytyi onneksi runsaasti uusia pelimuotoja.

Stockpile on eräänlaista lipunryöstöä, mutta hieman erilaisilla säännöillä. Pelaajat tavoittelevat neljää kenttään ilmestyvää neutraalia lippua, jotka on tarkoitus viedä omaan tukikohtaan. Stockpile vaatii paljon tiimityötä ja kommunikointia, sillä jos koko joukkue vyöryy sokeasti kohti yhtä lippua, voi paremmin organisoitu vastustajatiimi viedä kaikki kolme muuta lippua kerralla. Lisäpontta tulee siitä, että liput voi palauttaa päämajaansa vain tietyin väliajoin. Hyvin suunniteltu on siis tässä pelimuodossa vähintäänkin puoliksi tehty.

Headhunter-pelimuodossa hahmot pudottavat kuollessaan symbolisen pääkallonsa, joita keräämällä ja sitten pudotusaluelle viemällä saa pisteitä. Kalloja voi kerätä useita kerrallaan, mutta liian ahnas haaliminen johtaa usein vastustajien maalitauluksi joutumiseen. Kallot eivät myöskään hidasta pelaajaa, eikä niitä tarvitse vanhojen Halo-pelien kallojen tyylisesti kantaa kädessään.

Hiukan kummallista kyllä ennakkoon hehkutettua Generator Defense -pelimuotoa ei näkynyt vielä pelilistoilla, mutta ehkäpä se löytää tiensä sinne vielä betan käynnistymisen jälkeen.

tiong: ”Tutut ja turvalliset pelimuodot eivät uudistuksista huolimatta juurikaan muuksi muuttuneet, mutta sen sijaan uudet pelimuodot tuntuivat hauskoilta. Etenkin Headhunterissa meininki oli varsin hektistä ja hulvatonta, ja Stockpilekin vaikutti toimivalta, joskin kärräsin ensin lippuja suoraan vastustajan pisteelle hiukan epäselvän HUDin johdosta. Invasion vaikutti esittelyvideon perusteella juuri siltä mitä Halon moninpeli kaipaakin, mutta pelimuodon toimivuus käytännössä päästään näkemään vasta toukokuussa.”

Darien: ”On upeaa, kuinka paljon variaatiota Halon uudessa tulemisessa oikein onkaan. Jokaiselle löytyy jokin suosikkipelimuoto. Itselleni tämä oli kenties Headhunter, joka säväytti suuresti hektisyydellään. Olin pelaamassani kentässä aluksi erittäin heikoilla, mutta sitten törmäsin oikeaan kultasuoneen: suurtaistelun jäljiltä peräti seitsemän kalloa odotti keräämistään. Huolellisesti kahmaisin kaikki itselleni ja ryntäsin pistealueelle juuri ennen kuin minut ehdittiin kylmätä. Touchdown! Nousin saman tien serverin senhetkisten parhaiden pelaajien kastiin.”

Neljä taistelutannerta

Betasta löytyy yhteensä neljä erilaista karttaa. Powerhouse muistuttaa värimaailmaltaan lievästi Halo 3:n High Groundia, mutta siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Powerhouse on laaja ulkokenttä, jossa on myös muutama sisärakennus. Ulkona on hyvin tilaa lennellä rakettirepulla, kun taas sisälle voi esimerkiksi Oddball-pelimuodossa linnoittautua hyvin muita pakoilemaan.

Sword Base on nimensä mukaisesti suuri tukikohtamainen sisäkenttä, jonka kätköissä lymyilee pahamaineinen Covenanttien miekka, jonka yksikin kosketus on kuolettava. Sword Base on useakerroksinen ja laaja taso, jossa pääsee paikoin myös ihastelemaan hienoa liplattavaa vettä.

Betan kahta muuta karttaa, Boneyardia ja Overlookia emme päässeet valitettavasti testaamaan Generator Defense- ja Invasion-pelimuotojen puutteen vuoksi. Boneyard on pelkästään Invasion-pelimuodossa käytössä oleva betan suurin ja ainoa taso, jossa pääsee ajamaan uudistuneilla kulkuneuvoilla. Overlookin maastoon puolestaan pääsee ainoastaan Generator Defensessä.

tiong: ”Pelaamamme uudet kartat kävivät tutuksi hyvin pian, mutta ne taipuivat yllättävän hyvin mitä erilaisimpiin pelimuotoihin. Sword Base on kuin tehty jetpackin ystäviä varten vertikaalisuutensa vuoksi, ja Powerhouse sopi loistavasti Stockpilen taktiseen lipunryöstöön.”

Darien: ”Harmillista, ettemme päässeet kokeilemaan kuin kahta kenttää, mutta Sword Base ja Powerhousekin tosiaan sopivat mainiosti eri pelimuotoihin. Siinä missä jetpackilla lentely oli Sword Basessa nopean siirtymisen kannalta elintärkeää, sai sillä helposti itsensä hengiltä Powerhousen ulkotiloissa.”

Yhteenveto

tiong: ”Kokonaisuutena Halo: Reach vakuutti ennen kaikkea monipuolisuudellaan. Uudistukset vanhaan kaavaan eivät ole kovinkaan radikaaleja, mutta antavat kuitenkin tarpeeksi lisäpotkua jotta homma maistuu jälleen. Jään innolla odottamaan Invasionin testaamista.”

Darien: ”Mitäpä tuohon tiongin loppupuheenvuoroon voi enää lisätä. Henkilökohtaisesti olen pitänyt eniten Halo: Combat Evolvedista, jonka jälkeen jokainen Halo-sarjan peli on ollut askel taaksepäin. Tällä kertaa kuitenkin tuntuisi, että Bungie on oikealla tavoin puhaltanut hehkua lempilapseensa. Ainakin moninpelipuolella peli tulee tarjoamaan äärettömästi variaatiota, joten jos Halon nettipelistä tykkää, niin rahat tuskin menevät hukkaan. Itse aion ainakin sijoittaa markkani Halo: Reachiin.”

Halo: Reachin julkinen moninpelibeta alkaa 3. toukokuuta. Nähdään linjoilla!
-Darien Fawks ja tiong