EA:n järjestämä NHL 13 -lehdistötilaisuus pidettiin Helsingissä, ja Livegamers oli mukana tilaisuudessa kysymässä pelin tuottaja Andy Agostinilta tämänvuotisesta pelistä. Tilaisuuteen oli saapunut myös kiekkoilijalegenda Jari Kurri, joka sai Agostinin jälkeen suunvuoron vastatakseen muutamaan kysymykseen.
Tilaisuus oli alusta asti varsin rento, eikä ruttunaamoja näkynyt missään. Vapaamuotoisen letkeää keskustelua Agostinin kanssa ja leikkimielistä turnausta oli vuorossa pelin esittelyn ja haastatteluiden jälkeen. Tämän haastatteluartikkelin lopussa allekirjoittanut kertoo vielä lyhyesti omat sanansa pelistä ja tilaisuudesta.
Andy Agostini
Mitkä ovat pääeroavaisuudet NHL 12:n ja NHL 13:n välillä?
Meillä on neljä pääjuttua, jotka olemme tehneet peliin tänä vuonna. True performance skating tuo yli tuhat uutta animaatiota ja antaa mahdollisuuden olla yhtä luova jaloilla kuin käsillä. Keskityimme, jotta saisimme pelaajan tuntemaan liikkuvansa kuin oikea ammattilaiskiekkoilija. Tänä vuonna myös maalivahtien jokainen raaja on erotettu toisistaan. Kädet ja jalat liikkuvat erikseen, joten jokainen torjunta on hieman erillainen. Edellä mainittu yhdistettynä uuteen Hockey IQ -tekoälyyn saa pelin enemmän näyttämään ja tuntumaan oikealta jääkiekkolta.
Olemme myös hioneet presentaatiota vastaamaan enemmän televisiosta katsottua jääkiekko-ottelua. Tänä vuonna NHL on saanut kaksi uutta pelimuotoa. GM Connected antaa pelaajalle mahdollisuuden pelata kavereiden kanssa kausia verkossa toimitusjohtajana. NHL Moments Live -muodossa pääsee pelaamaan viime NHL-kauden tapahtumia uusiksi. Jatkossa NHL Moments Liveen tulevat latauksina myös kuluneen kauden tapahtumia. Kaikki uudistukset yhdessä saavat pelin tuntumaan uudelta, vaikka aikaisempiakin NHL-sarjan pelejä olisi pelannut.
Puhuit GM Connected -muodosta. Kertoisitko hieman lisää siitä?
Mitä yritämme GM Connectedin kanssa tehdä, on antaa ihmisille työkalut luoda liigoja ja pelata siten kuin he haluavat pelata. Emme halunneet EA:n olevan mikään yksinvaltias liigoissa tai että pelaaminen pysähtyy, jos pelaaja on kolme päivää pelaamatta, koska pelaamattomuus voi pilata muiden pelaajien kokemukset. Annamme työkalut pelata ja hallita liigoja siten, miten pelaaja haluaa. Pelissä on mahdollisuus ratkaista sellaiset tilanteet, joissa joku huijaa tai tekee jotain väärää. Me halusimme antaa ihmisille tavan pelata ja pitää hauskaa niin kuin he haluavat.
NHL 13:sta on uutuutena kaksi legendaarista naispelaajaa. Onko teillä tulevaisuuden suunnitelmia naisjääkiekkoilijoiden osalta?
Me lisäsimme kaksi naista, Hayley Wickenheiserin ja Angela Ruggieron peliin. Kyseessä on kaksi tunnettua pohjois-amerikkalaista olympiavoittajaa ja maailmanmestaria. En osaa vielä täysin sanoa tulevaisuudesta naisten osalta. Urheilu muuttuu, ja naiset ovat kehittyneet paljon urheilussa vuosien kuluessa. En lähtisi henkilökohtaisesti pelaamaan alle 20-vuotiaita naisia vastaan esimerkiksi jalkapallossa. He ovat todella hyviä, ja itse en ole pelannut jalkapalloa moneen vuoteen.
Maailma muuttuu, ja se voi tarkoittaa jotain pelisarjallemme tulevaisuudessa. Meidän mielestämme Hayley ja Angela näyttävät, millaista naisurheilu nykyään on. Meillä on paljon naispelaajia ympäri maailmaa, ja olemme saaneet palautetta heiltä: ”Minä olen nainen ja pelaan teidän pelejänne”. Hayley ja Angela ovat roolimalleja osalle naispelaajista, ja meidän mielestämme oli hyvä hetki tuoda heidät peliin.
Oletteko tehneet isoja parannuksia NHL 13:sta EASHL:ään ja muihin perinteisiin online- ja offline-pelimuotoihin?
Kyllä. Yksi pääasioista oli jo mainittu presentaatio; lisäsimme hieman yksityiskohtia ja paransimme valaistusta. Pelimuotoihin, kuten Be a GM, jossa voi vaihtaa pelaajia muiden kanssa. Mukaan tulee myös trading blocks, josta saa hieman apua siihen, kuka mahdollisesti haluaa kaupattavan pelaajan. EASHL:ään olemme lisänneet mahdollisuuden valita joukkueelle kapteenin ja varakapteenit. Olemme kuunnelleet pelaajilta saatua palautetta, ja EASHL:n matchmaking on saanut parannuksia.
Yritämme koko ajan parantaa peliämme ja minimoida pelaajan turhautumista, joten he voisivat saada paremman kokemuksen pelin parissa.
Mistä ominaisuudesta olet henkilökohtaisesti ylpein tämän vuoden pelissä?
Työskentelen itse GM Connectedin parissa. Muoto on iso ominaisuus peliin, eikä vain siksi, mitä me laitamme levylle, vaan muutenkin. Kyseessä on pelimuoto, jossa käyttäjät hallitsevat ja pelaavat miten itse haluavat, eikä se tunnu siltä, että me kontrolloisimme käyttäjät pelaamaan miten me haluamme. Pelaajat saavat päättää, kuinka lyhyitä tai pitkiä liigoja pelaavat ja mukaan voi ottaa niin monta kaveria kuin haluaa. Olen itse ylpein siitä, että tuomme käyttäjille mahdollisuuden ja työkalut GM Connectedin muodossa.
Onko pelissä jokin ominaisuus, jonka olisit halunnut lisätä tai poistaa?
En ehkä ottaisi mitään pois, vaikka en itse kaikkea pelissä käytäkään. Olen ylpeä pelistämme, joten en välttämättä poistaisi mitään. On kuitenkin paljon pieniä asioita, mitä haluisin tehdä, mutta tällä hetkellä ei tule mieleen mitään isoa asiaa, jonka haluisin saada peliin tulevaisuudessa. Meillä on tiimi, joka miettii jatkuvasti isompia ja parempia ideoita peliin. Haluamme kuitenkin tuoda autenttisen jääkiekkokokemuksen pelaajille, liittyy se sitten SM-Liigaan tai NHL:ään. Pyrimme luomaan jotain, mikä tekee NHL-peleistä mahdollisimman realistisen kokemuksen, joten pelaajasta tuntuu, että Vancouver Canucks tuntuu ja näyttää aivan Vancouverilta. Sitä me haluamme, ja se on päätavoitteemme.
Onko teillä tulevaisuuden suunnitelmia pelisarjan osalta, esimerkiksi maajoukkuekutsut Be a Pro -muotoon?
Me olemme nähneet ominaisuuksia ja asioita, joita FIFA on tehnyt kansainvälisten joukkueiden kanssa ja yritämme koko ajan kehittää uusia ideoita ja parannuksia. Tulevaisuudessa maajoukkeet voivat olla mahdollisia myös NHL:n Be a Prossa. Olemme juuri alkaneet suunnitella ensi vuotta ja yritämme edetä ja keksiä uusia ideoita, ja meillä on asioita listalla. Tällä hetkellä meillä on kuitenkin kaksi tärkeää asiaa mielessä: seuraamme pelaajien palautetta tämän vuoden pelistä ja siitä, miten he suhtautuvat GM Connectediin.
Lopuksi vielä vapaamuotoinen sana Livegamersin käyttäjille?
Tämä on vuosi hankkia NHL. Peli on kokenut äärimmäisiä muutoksia viime vuosien peleihin nähden. Pelaaja, joka ei ole pelannut NHL-sarjan pelejä muutamaan vuoteen, ajattelee ”Vau! Peli tuntuu ja näyttää hyvältä”, ja pelissä on uusia asioita, mitä tehdä, ja uusia juttuja pelaamiseen. Luulenpa siis kokemuksen olevan erilainen ja parempi kuin parina viime vuonna. Me olemme kehittäneet peliä myös eurooppalaisliigojen joukkueiden ja kokoonpanojen osalta. Joten hommatkaa NHL 13!
Jari Kurri
Miltä tuntuu päästä peliin yhdeksi legendaksi?
Kyllä se ihan hienolta tuntuu ja on kunnia-asia. Hieno joukkue, ja olen otettu asiasta. Helppo päätös, kun yhteyttä otettiin, ilman muuta. Ja nyt ruvetaan jännittämään, miltä se homma rupeaa näyttämään siellä pelin tiimoilta.
Vaikuttaako virtuaali-Kurri yhtään oikealta Kurrilta? Onko sama rannelaukaus, viimeistelytaito ja kahden suunnan pelaaminen samalla tasolla kuin senhetkisellä Jarilla?
En ole vielä päässyt näkemään ja testaamaan, kun tämä on niin tuore juttu, mutta toivottavasti he ovat rakentaneet minun urani sinne ja mitä siellä olen tehnyt. Näin olen ymmärtänyt, että tämän päivän pelituottajat ovat sen verran taitavia. Ja kuinka aidon näköistä se on, niin kyllä nuo osa-alueet peliin ollaan varmaankin saatu. Täytyy alkaa pikkuisen aktiivisemmin peliä pelaamaan.
Oletko tutustunut aikaisempiin NHL-peleihin?
Kyllä vuosien mittaa on pelejä tullut pelattua, mutta enemmänkin omat pojat ovat tutustuneet ja itse tullut sivusta seurattua, mutta voisin kuvitella, että tästä alkaa tämä ura nyt sitten.
Sanoit aikoinaan, että yksi asia, mikä aktiiviuralta jäi harmittamaan, oli vuoden ’93 Stanley Cup -finaali. Olisit halunnut nähdä, kuinka Hollywood menee sekaisin, ja päästä juhlimaan voittoa. Onko viime kevään Los Angeles Kingsien voitosta millaisia fiiliksiä?
Ei niitä fiiliksiä voi oikein kuvailla, kun ei ollut paikan päällä ja seurannut kauheasti, mutta joitain pätkiä, mitä voitosta tämän vuoden Stanley Cupista katsonut, niin voin vain kuvitella sitä fiilistä, mikä on ollut paikan päällä, hulppee meininki varmasti ollut. Olen tosi iloinen että Losi voitti sen, vaikka välillä näytti vähän huonommalta, mutta otti homman hanskaan ja voitto tuli sitten Kaliforniaan jo toistamiseen, kun Anaheim voitti jo kerran, mutta nyt kuitenkin Los Angelesiin – hieno homma. Rassaa vähän vieläkin tuo NHL-finaali, ja olisi ollut kiva voittaa, kun joukkue oli hyvällä pohjalla.
Olisiko lopuksi vielä terveiset Livegamersin käyttäjille?
Hauskoja hetkiä Livegamersin sivuilla ja kovaa menoa.
Minä(Kille)
Aluksi meinasin hieman jännittää saapua tilaisuuteen pienten aikatauluongelmien takia, mutta hyvinhän se sitten kuitenkin meni loppujen lopuksi. Heti kuitenkin kävi selväksi, että ei sen tarvitse olla niin vakavaa, ja rentous alkoi hiipimään hyvinkin nopeasti kohdilleen. Jotain varmaan myös kertoo se, että tilaisuudessa tuli oltua viimeisten lähtijöiden joukossa, vaikka alun perin ei pitänyt aivan tappiin asti olla.
Turnaus oli mukava juttu, ja hyvällä fiiliksellä mentiin myös siinä, vaikka maalieroja tuli ja suhteellisen isojakin. Turnausta lähdettiin pelaamaan 2 vs 2 -meiningillä; toinen kentällä ja toinen maalissa. Turnauksen voittajaksi selviytyi allekirjoittaneen kanssa erään toisen pelisivuston edustaja, mikä oli ehkä pienoinen yllätys itselle, kun vastassa oli NHL 12:n suomenmestari ja SM-kakkonen. Lopputulos 5–2 ei kerro pelistä todellakaan aivan kaikkea, ja peli on kuitenkin uusi ja pelasimme ilman sen ihmeellisempiä treenailuja, mutta hauskaa oli ja se on pääasia.
NHL 13 on mennyt pelinä eteenpäin mielettömästi. Peli tuntuu uudelta, ja autenttisuus on saatu jo suhteellisen asiallisesti kohdilleen. Kaikki uudistukset tekevät tämän vuoden Änäristä pakko-ostoksen jokaiselle jääkiekkofanille. Peliä piti itse pelata hieman enemmän ennen kuin sen hienous alkoi nousta esille kunnolla. Demo ei kauheasti riemunkiljahduksia antanut, mutta sekin johtui suurimmaksi osaksi vain lyhyistä demon peleistä. Kokoversion kanssa kuitenkin pääsi jo fiilikseenkin, ja joskus tuntui, että pelit loppuivat aivan liian nopeasti.
GM Connected vaikutti varsin lupaavalta uudelta pelimuodolta, ja siitä voi tulla hyvinkin suosittu. Muodossa voi pelata käytännössä miten vain: tekoalyä vastaan yksin, co-oppina viiden kaverin kanssa 6 vs 6 -otteluita tai tehdä joukkueelleen itse kuviot, jolloin tekoäly pelaa puolestasi juuri niin kuin itse haluat. Myös joukkuevaihdot onnistuvat, jos jostain syystä kaveri on toisessa joukkueessa ja haluatte pelata yhdessä. GM Connectedissä yhdistyy Be a GM ja osa muiden pelimuotojen parhaista puolista, ja kaiken kukkuraksi kaikki onnistuu verkossa kavereiden kanssa. Kuulostaa lupaavalta!
Kannattaa katsastaa pelistä demo, ja lauantaina 8.9. julkaistaan Early Release -versio EA Sports APPissä Season Ticketin ostaneille, joten jos kauheasti kuumottaa, niin peliä pääsee hieromaan viisi päivää ennen virallista julkaisua, joka on 13.9.
Kiitoksia tilaisuudesta ja hienoista hetkistä. Oli suuri kunnia tavata herrat, ja olihan se aika iso juttu saada Kurri istumaan saman pöydän ääreen – yhtään Agostinia väheksymättä. Viimeisen päälle siisti tilaisuus!
Livegamers kiittää EA:ta upeasta ja onnistuneesta tilaisuudesta sekä Andy Agostinia ja Jari Kurria juttuhetkistä!