Kamppailu liikeohjauksen herruudesta kolmen konsolinvalmistajan välillä käynnistyy toden teolla tänä syksynä, kun Playstation Move ja Xbox Kinect saapuvat kauppoihin. Kävimme Microsoftin järjestämässä tilaisuudessa ottamassa ensifiiliksiä marraskuussa julkaistavaan Kinectiin, joka monen suussa taipuu edelleenkin väkisin Project Nataliksi. Kinect erottuu muiden liikeohjaustapojen joukosta, sillä käytössä ei ole lainkaan ohjainta, vaan pelaaja ohjaa toimintaa koko kehon liikkeellään ja käsiä heiluttelemalla. Kinectiä markkinoidaankin Suomessa yksinkertaisella viestillä: ”Sinä olet ohjain.”
Kinect toimii television alle laitettavan kamerasensorin avulla. Kyseessä on siis RGB- ja infrapunakamerat yhdistävä sensori siis eräänlainen 3D-kamera joka tunnistaa myös etäisyyden syvyyssuunnassa ja mahdollistaa ihmiskehon mallintamisen yksinkertaiseksi luurankomalliksi. Tästä näytettiin myös yksinkertainen teknologiademo, joka osasi vaivatta poimia suurestakin joukosta kaksi etummaisinta pelaajaa ja mallintaa heidän liikkeensä luurankomalliksi. Kinect sisältää myös mikrofonin, joka mahdollistaa konsolin ohjaamisen äänitunnistuksen avulla, joskin tämä toiminto ei vielä ainakaan julkaisuvaiheessa tule toimimaan Suomessa täydessä muodossaan.
Paikan päällä oli testattavana kuusi peliä tuoreina ennakkoversioina suoraan Saksan Gamescom-messuilta. Kyseessä eivät olleet siis pelien lopulliset versiot, sillä matkaa julkaisuun on vielä muutama kuukausi. Testatuista peleistä hauskimmat olivat odotetusti Raren Kinect Sports sekä Kinectin mukana tuleva Kinect Adventures. Valitettavasti Raren Kinectimalsin ja Ubisoftin Your Shape: Fitnessin testaaminen täytyi jättää seuraavaan kertaan, sillä testaajia oli paikalla paljon ja testaamiseen varattu puolitoistatuntinen vierähti yllättävän nopeasti.
Tässähän tulee hiki
Kinect Adventures sisälsi lopullisen version noin parista kymmenestä minipelistä viisi, joista ehdin testaamaan ensimmäisistä Natal-videoistakin tuttua, polttopalloa muistuttavaa Rallyballia sekä Reflex Ridgeä, jossa täytyy väistellä esteitä esteradalla. Rallyballissa kameran syvyyssuuntaisen tunnistuksen huomasi todella hyvin ja pallojen läiskiminen toimi hyvin, joskin koko kehoa sai todellakin heiluttaa kunnolla tai muuten pallot viuhuivat ohi välittömästi. Tapahtuman alkuvaiheessa meille demottiin myös River Raftia, jossa kaksi pelaajaa ohjaa koskessa laskevaa isoa kumivenettä keräten samalla kolikoita ja väistellen esteitä. Tässä pelissä yhteistyö on kaiken A ja O, sillä kumiveneen ohjaaminen ja sillä hyppiminen vaatii molempien pelaajien yhtäaikaista toimintaa.
Kinect Sportsista oli testattavana useita lajeja, mutta ajanpuutteen vuoksi ehdin testaamaan vain keihäänheittoa, jalkapalloa ja keilausta. Suomalaisten kansallislaji toimi aivan kuten voisi olettaakin – ensin otetaan vauhtia juoksemalla paikallaan, sitten vedetään käsi suoraksi ja heitetään kohti kattoa. Yksinkertaista, mutta koukuttavaa. Jalkapallo oli äärimmäisen pelkistetty versio lajista, sillä hahmoja ei pystynyt liikuttamaan lainkaan vaan ohjaus siirtyi automaattisesti hahmolta toiselle ja pelaajan tehtäväksi jäi vain pallon potkiminen, syöttölinjojen estäminen tai torjuminen. Keilaus kuvitteellisella pallolla osoittautui myös yllättävän hauskaksi, joskin kierteiden lisääminen ranneliikkeiden avulla olikin hiukan arpapeliä.
Ensin Live Arcade -peliksi suunnitellussa Joy Ride -autopelissä ohjaaminen tapahtuu kuvitteellista rattia kääntelemällä. Lisäksi kurveissa kehoa kallistamalla sai aikaan driftausta sekä erilaisia temppuja, kuten kahdella pyörällä kaahailua. Radoilta löytyy myös hurjia hyppyreitä, ja pitkien ilmalentojen aikana voi autoa pyöritellä stunttipisteiden toivossa kehoa kallistelemalla. Pelistä löytyy myös useita eri pelimuotoja. Peruskisailun lisäksi joukosta löytyi esimerkiksi Mario Kart -henkinen pelimuoto, jossa käytössä on aseita, joita löytää radalla olevista laatikoista. Aseiden käyttäminen onnistui helposti vasenta kättä heilauttamalla.
Harmonixin Dance Centralia on hehkutettu ennakkoon paljon, ja tanssipeli ilman tanssimattoa näyttikin toimivan juuri niin kuin pitääkin. Ruudulla näkyvät ohjeet ovat selkeitä ja tanssiminen tuntuu luonnolliselta. Muista peleistä poiketen Dance Central ei näytä pelaajaa ruudulla vaan liikkeiden suorituksesta saa vain visuaalista palautetta tekstin ja värien muodossa.
Helppoa ja yksinkertaista pelaamista
Pelaamisen käynnistäminen on tehty helpoksi ja valikoissa liikkuminenkin tuntuu yllättävän luontevalta. Ruudulle ilmestyy kursori jota liikutetaan kädellä, ja valinnat tehdään pitämällä kättä paikallaan. Pientä viivettä liikkeen ja ruudulla näkyvän toiminnan oli havaittavissa kaikissa testatuissa peleissä, ja joissain peleissä, kuten Kinectimalsissa viive oli huomattava. Tämä tosin johtuu osittain myös siitä, että koko kehoa liikuttaessa viiveen huomaa helpommin kuin pelkkiä sormia liikuttelemalla.
Myös Kinectin kameran tarkkuus esimerkiksi käsien ja sormien liikuttelun suhteen jätti hiukan toivomisen varaa, mutta tekniset rajoitukset oli otettu yleensä huomioon peleissä hyvin. Pienestä viiveestä huolimatta pelaaminen tuntui luonnolliselta ja koko kehoa täytyi todellakin liikuttaa kunnolla. Kinect-peleistä riittää hupia myös katsojille, sillä lähes kaikki pelit napsivat toiminnan aikana salaa kuvia jotka näytetään lopuksi.
Ohjaimeton pelaaminen on todella helppoa ja Kinect toimii bilekäytössä loistavasti. Pelaajien vaihtaminen onnistuu lennosta ja oppimiskynnys on todella matala. Kysymysmerkiksi jää tosin kuinka pelaaminen toimii pienessä tilassa, sillä ainakin testipaikalla optimaalinen pelaamisetäisyys oli noin parin metrin päässä televisioruudusta ja käsillä huitominen vaati yllättävän paljon tilaa.
Tulemme palaamaan Kinectiin tarkemmin hiukan lähempänä laitteen julkaisua, jolloin toivottavasti pääsemme testaamaan pelejä hiukan pidempään ja paneutumaan laitteeseen yksityiskohtaisemmin. Kinect julkaistaan Suomessa 10. marraskuuta 149 euron suositushintaan ja julkaisupäivänä kaupoista pitäisi löytyä ainakin 15 peliä hiukan normaalia halvemmilla hinnoilla.