Ennakossa Ghost Recon 2

Kirjoittanut: Livegamers

07.10.2004

Marraskuussa julkaistava Ghost Recon 2 on yksi vuoden odotetuimpia pelejä. GR-sarjan pelit ovat aina pyrkineet edes osittaiseen realismiin sotapelien saralla ja saaneet vakiinnutettua itselleen vankan kannattajakunnan. Uusimmassa osassa ”aaveet” kutsutaan taas apuun kun Kiinan ja Pohjois-Korean välille syntyy konflikti. Sota on valmis alkamaan…
Graafiset parannukset onnistuneita

Pelin graafinen puoli on todellakin kokenut hurjan parannuksen. Erittäin näyttävä visuaalinen ilme jumittaa katseen täysin kun takana on satoja tunteja pelaamista vanhentuneella GR- ja GRIT-pelien grafiikkamoottorilla. Parantuneen grafiikan ansiosta, vihollisen huomaaminen on välillä tuskastuttavan vaikeaa. Aluskasvillisuutta ja pieniä yksityiskohtia pelissä nimittäin riittää. Jäin muutaman kerran ihastelemaan pelin vesiefektiä, heijastuksia ja tuulessa heiluvia heinänkorsia kuten Jim Caviezel Veteen piirretyssä viivassa aikoinaan.

Vihollisia ammuskeltaessa huomaa heti hienon näköiset räsynukke-efektit. Pelistä löytyy Havok 2 -fysiikkamoottori, joka näyttää toimivan varsin mainiosti. Varsinkin mäkiin ammutut viholliset pyörivät näyttävästi alas rinnettä viimeisellä matkallaan ennen tuonpuoleista.

Yksi hienoimmista uudistuksista on zoomattaessa tapahtuva putkinäkö-efekti. Kun pelaaja zoomaa vihollisia kohti, kuvan ylä- ja alareunat sumenevat hieman. Tämä on erittäin tervetullut uudistus ja tuo peliin hieman lisää realismin tuntua.

Kontrollit, ohjattavuus ja käyttöliittymä

Ohjainta käsitellessäni tuntuu kuin pelaisin vanhoja versioita. Mikään ei ole muuttunut radikaalisti ja ohjattavuus on edelleenkin erittäin toimivaa. Rainbow Six 3 -sarjan peleistä tuttua nykimistä on turha etsiä tästä pelistä. Kolmannen persoonan kuvakulma tuo pelaajalle myös silmänkarkkia enemmän, koska sankarimme liikkeet näkyvät nyt selkeästi. Muun muassa aseen vaihtaminen, lataaminen sekä omalle ryhmälleen viestitetyt käsiliikkeet näkee käytännössä. Pelaaminen uudesta kuvakulmasta ei tunnu niin pahalta kuin aluksi kuvittelin, mutta aion todennäköisesti itse pysytellä tutussa ensimmäisen persoonan kuvakulmassa. Kuvakulman vaihtaminen käy silmänräpäyksessä paria nappia painamalla. Xbox Live -moninpeleissä serverin isännälle jää optio kuvakulman valitsemisesta. Tämä on ns. old school -pelaajien mieleen.

Parannuksia on tehty myös liikkeiden osalta sekä käyttöliittymän kannalta. Ohjattavana on vain yksi henkilö neljän hengen ryhmässä. Pelaajan kannattaa siis liikkua hieman varovaisemmin, koska jos kuolet, tehtävä loppuu heti. Tosin pelissä pystyy lääkitsemään haavoittunutta pelaajaa, ja näin kaveria ei jätetä -sanonta saa uudet mittasuhteet. Sankarimme on myös oppinut uusia liikkeitä, joista toiminnallisin on maassa maatessaan kierähtäminen sivustalle. Vihollisen aseen voi myös ottaa (vaihtaa) itselleen, kun hänet on tapettu. Lisäksi pelaaja pystyy kiipeämään pienien esteiden ylitse ja hän pystyy myös kapuamaan rinteitä ylöspäin. Jyrkissä rinteissä vauhti myös hidastuu kuten oikeassakin elämässä. Ryömiminen on huomattavasti vauhdikkaampaa kuin ennen.

Esteiden yli kiipeäminen, kierähtäminen ja ryömiminen
Joukkuetoverin lääkitseminen

Pelin karttasysteemiä on uudistettu. Vanhassa pelissä kartasta oli välillä liikaakin hyötyä vihollisia etsiessä, mutta GR2:n kartalla ei vihollisia näe. Kartta on mainiosti toteutettu koordinaatiston avulla, joten esimerkiksi oman tai vihollisen sijainnin ilmoittaminen tulee olemaan tärkeä osa tulevien verkkopelitaistelujen kommunikointia. Halutessaan ruudun oikeaan yläreunaan saa näkyviin pienen tutkan, jossa lähipiirin viholliset mahdollisesti näkyvät. Emme löytäneet pelistä sensoreita ja erittäin todennäköisesti niitä ei lopullisestakaan versiosta löydy.

Muita uudistuksia ja parannuksia

Pimeänäkötilaa on onneksi myös paranneltu. Vanhoissa Reconeissa viholliset tuikkivat pimeydessä kuin palavat ihmissoihdut, mutta nyt liekit on sammutettu. Valoisassa kentässä laitteita on turha käyttää (vanhassa pystyi joissain kartoissa), koska niistä on pelkkää haittaa. Pimeässä kentässä tapahtuvat räjähdykset/salamointi valaisevat erittäin kauniisti näkökentän pimeänäkölaitteita käytettäessä.

Kiikareita ei pelissä ole. Pelistä löytyy kuitenkin toiminto, jonka avulla etäisyys osoittamaasi kohtaan näkyy metreinä ruudulla. Tämän hyödyistä emme päässeet selvyyteen.

Vihollisen tekoäly näyttää myös kokeneen parannuksen. Vaikka taso ei ollut vaikein, vihollisia ilmestyi selustaan ja heidän ampumataitonsa olivat osumista päätellen kohdillaan. Pari kertaa vihollinen suorastaan yllätti nopealla esiintulemisellaan ja tarkoilla osumillaan, jollaisiin olen tottunut vain verkkopeleissä ihmisvastustajia vastaan pelatessa.

Äänimaailma on täysin eri maailmasta vanhaan Reconiin verrattaessa. Kampanjatehtävässä vihellyksiä, ujelluksia ja räjähdyksiä tuli taukoamatta koko tehtävän ajan. Hävittäjiä lensi välillä ylitse, ja vihollisen helikoptereita piti tiputtaa singolla. Omien tiimikaverien selostusta sai kuunnella lähes jokaisen ampumani vihollisen jälkeen. Vaikuttavaa. Valikoiden musiikki oli itämaispainoitteista, mikä johtunee pelin tapahtumapaikoista. Peli tukee myös äänikomentoja, jotka ensikokeilun perusteella toimivat mainiosti. PingKing pyysi samettisella äänellään hahmoaan lataamaan, ja sotilas latasi aseensa välittömästi. Valkoista nappia ei tarvitse enää painaa tiimikavereilleen puhuessa vanhojen versioiden tapaan.

Xbox Live -tuki on 16 pelaajalle nyt myös joukkuepohjaisissa taisteluissa. Tarkempia tietoja tuesta ei ole, mutta huhuja esimerkiksi neljästä joukkueesta on ollut liikkeellä. Kuvakulmauudistuksia pelkääville on jätetty isännän optio valita serverillään käytettävä kuvakulma. Samalta koneelta Livessä voi pelata neljä pelaajaa.

Odotus palkitaan

Alustavien tietojen mukaan Ghost Recon 2 julkaistaan tämän vuoden marraskuussa. Ensikokemusten ja pelistä tihkuneiden tietojen perusteella tiedossa on erittäin varteenotettava peli, joka tulee taistelemaan tämän vuoden moninpelikuninkuudesta. Allekirjoittaneen löytää julkaisupäivänä ensimmäisenä kaupan kassalta. Tämän jälkeen alkavat kovat klaaniväännöt, joissa tarvitaan taas paljon taitoa, taktiikkaa sekä ripaus onneakin.

ps. Kiitokset PingKingille, Fireylle ja Sickbunnylle peli-iltamista ja hyvästä seurasta…