Ennakossa Red Dead Redemption

Kirjoittanut: Livegamers

18.12.2009

Villiin länteen sijoittuvien pelien vähyyttä on tullut kummasteltua useammin kuin kerran. Elokuvat ja aikakauden värikäs historia tarjoaisivat mehevän pohjan rakentaa päräyttäviä pelejä. Länkkärin ystäville tuli hyviä uutisia, kun vuosi sitten Rockstar San Diego näytti ensimmäisen trailerinsa Red Dead Revolverin seuraajalle. Mikään perusjatko-osa ei kuitenkaan ole kyseessä. Odotusarvot lähtivät jyrkkään nousuun selvitessä, että Red Dead Redemption käyttäisi GTA IV:sta tuttua pelimoottoria ja mahdollistaisi suuren avoimen pelimaailman.
Gran Theft Horse

Livegamersilla oli etuoikeus päästä näkemään Helsingissä livenä, missä vaiheessa Red Dead Redemption on tällä hetkellä. Peli näytti pienestä bugisuudestaan huolimatta yllättävän valmiilta. Pelaaminen muistutti erittäin paljon GTA:ta uudenlaisessa ympäristössä. Tulitaistelut näyttivät poikkeuksellisen tyylikkäiltä revolverien ja kiväärien laulaessa. Tulitempo oli myös sopiva länkkäritunnelmaan, joka oli synkemmän oloista kuin edeltäjässään Red Dead Revolverissa. Tehoja vedetään pelimoottorista irti entistä enemmän, sillä ulkoasultaan ja animaatioiltaan peli näytti jo keskeneräisenä paremmalta kuin pari vuotta vanha GTA IV.

Ajallisesti RDR sijoittuu villin lännen viimeisiin vuosiin 1900-luvun alussa. Uuden aikakauden murroksessa päähahmo Jonh Marston saa tehtäväkseen viedä lakia tai laittomuutta sivistyksen rajamaille. Esittelyissä juonta pidettiin vielä salassa, mutta länkkärimeiningissä motiivit käsittelivät tuttuja aiheita kuten kostoa, rahaa ja vapahdusta menneiden syntien ikeestä (=redemption).

Pelissä on kolme laajaa pelialuetta. Yhdysvaltojen puolella on kaksi ja kolmannessa pyöritään rajan toisella puolella Pohjois-Meksikossa. Meksikon vallankumous on leimahtamassa liekkeihin ja pelaaja pääsee muun muassa valitsemaan, kummalle puolelle valtataistelua ottaa osaa. Moraalivalinnoilla pyritään saamaan syvyyttä juonen etenemiseen. Mainetta voi kerätä joko sankarina tai lainsuojattomana. Rosvona pelaamisen myötä palkkio etsintäkuulutuksineen kasvaa jatkuvasti: silloin saa jatkuvasti varautua palkkiometsästäjiin ja lain pitkän kouran kurotuksiin. Esittelyn perusteella etsintäkuulutuksista oli kuitenkin suhteellisen helppo päästä vapaaksi joko yksinkertaisesti maksamalla ne pois tai suorittamalla urotekoja ja ansaitsemalla armahduksen kuvernööriltä.

Hevonen on luonnollisesti pelin pääkulkutapa ja luottokaveri siirryttäessä pitkiä matkoja paikasta toiseen. Myös rattailla ja junalla ajelua pääsee todennäköisesti kokeilemaan. Realismia haittaa hieman se, että hevosvarkauksiin ei välttämättä tarvitse sortua vaan hevosen saa kaupunkien ulkopuolella luokseen viheltämällä. Ratsastus näytti erittäin hienolta ja esitykseen valittu auringonlaskuun ratsastaminen nosti odotetusti tunnelmaa ja suupieliä ylöspäin.

Punainen kuolema saa vielä odottaa

Tarinalle lupailtiin samanlaista kestoa kuin GTAIV:lle eli pelin parissa tulisi vähintään parikymmentä tuntia vierähtämään. Lisätehtävien kanssa pelattava ei pitäisi heti olla loppumassa. Sivutehtävissä on luvassa aarteiden metsästystä karttojen avulla, pelastustehtäviä sekä erilaista pyssysankaritoimintaa lain molemmin puolin. Lisätehtävät vaikuttivat hauskoilta, joskin se vaihtelu saattaa olla pienoinen kompastuskivi peli-iän kannalta. Moninpelistä tai co-opista ei esityksessä osattu kertoa mitään. Pelin pääpaino tulee selvästi olemaan yksinpelissä, mutta esittelijöiden mukaan moninpelielementtejäkin voisi olla mukana, jos aika vain sen sallii.

Lyhyt katsaus Red Dead Remptioniin ei vielä antanut kunnollista kokonaiskuvaa, mutta odotuksia se kyllä nosti huimasti. GTA:sta tai villistä lännestä pitäville voikin odotettavissa olla yksi vuoden 2010 kovimpia pelejä. Lasten leikkiä ei villi länsi tule olemaan vaan se ratsastaa kaupunkiin K18-leimalla varustettuna.

Red Red Redemption on määrä ilmestyä kauppoihin huhtikuussa 2010.


Pelin kotisivuilla löytyy nyt myös pelikuvaa.