Ensipuraisu: Guild Wars 2

Kirjoittanut: Livegamers

23.09.2012

ArenaNet hyppäsi mukaan MMORPG-markkinoille vuonna 2005, kun se julkaisi alkuperäisen Guild Warsin PC:lle. Edellisenä vuonna ilmestynyt World of Warcraft oli juuri räjäyttänyt pankin ja nettiroolipelaaminen oli kovassa nousussa, mutta massasta oli vaikea erottua. Tämä asia oli tiedossa jo Guild Warsin kehitysvaiheessa, joten markkinointivaltiksi kohosi kuukausimaksuton rakenne, joka oli hyvin harvinaista ennen ”Freemium” -rakenteen saapumista. Vaikka myynnit eivät yltäneet WoW:in tasolle, kehittyi Guild Warsille oma uskollinen kannattajakuntansa.

Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua

Äskettäin kauppoihin saapunut Guild Wars 2 -PC-peli lähtee kilpaan uusin eväin. Edellisosan outo rakenne henkilökohtaisine instansseineen ja korkeine vaikeustasoineen on hiottu vastaamaan paremmin genren nykyisiä standardeja. Alueet ovat yhä itsenäisiä kokonaisuuksia, mutta yhteen karttaan mahtuu runsaasti muitakin pelaajia, joten maailma ei vaikuta yhtä autiolta kuin alkuperäisessä Guild Warsissa. Rakenne on muutenkin paljon ystävällisempi sosiaalista kanssakäymistä ajatellen. Maailma pursuaa dynaamisia tapahtumia, joihin kaikki lähellä olevat pelaajat voivat ottaa osaa riippumatta siitä, ovatko he samassa ryhmässä keskenään. Nämä tapahtumat myös skaalautuvat paikalla olevan pelaajamäärän mukaan, joten haaste on aina kohtuullinen. Myös palkinnot – kuten uudet esineet ja kokemuspisteet – jaetaan kaikille erikseen, joten kinastelulle ei pitäisi olla sijaa. Kyseessä on varsin hauska systeemi; kuka tahansa voi hypätä mukaan suuren pomovastuksen kaatamiseen ja saa palkkion asteikolla pronssi–hopea–kulta. Mitä enemmän tapahtumaan osallistuu, sitä parempi arvosana ja palkkio.


Klikkauksella suuremmat kuvat.

Hahmon kehittäminen maksimitasolle MMORPG-peleissä on tunnetusti hyvin aikaavievää ja pitkäjänteistä työtä. Guild Wars 2 tavoittelee casual-pelaajille sopivaa hahmonkehitystä, jossa tasoja tulee tasaiseen tahtiin ja parissa tunnissa kerkiää hyvin napata tason jos toisenkin. Pelaajalla on valittavanaan useita erilaisia tapoja kasvattaa leveliä, joista hirviöiden lahtaaminen, eli grindaaminen, on ehdottomasti yksi huonoimmista vaihtoehdoista. Peli kannustaa seikkailemaan ja keräilemään resursseja sekä osallistumaan kartoilla satunnaisesti käynnistyviin tapahtumiin, jotka ajavat myös tehtävien virkaa. Lisäksi jokaisella pelaajalla on oma tarinansa, jota viedään eteenpäin henkilökohtaisilla tehtävillä, ja tarinan kulkuun pystyy vaikuttamaan omilla päätöksillään. Kaavoihinsa kangistuneelle morppaajalle systeemi tuntuu aluksi harvinaisen oudolta, mutta jo muutaman tunnin jälkeen sitä osaa arvostaa uutena tuulahduksena varsin paikalleen jumittuneessa genressä.

Viimeiseen mieheen

Pelaajien väliset taistelut on myös polkaistu astetta pidemmälle. Näkyvintä roolia vetävät kolmen eri osapuolen väliset World vs. World vs. World -taistelut (WvWvW), jotka sijoittuvat valtaville kentille, joissa kymmenet pelaajat ottavat yhteen puolustaessaan leirejä ja linnoituksia. Tunnelma on aluksi suorastaan kaoottinen, mutta pienen totuttelun jälkeen taisteluista irtoaa paljon hupia ja pelaaja tuntee olevansa keskellä oikeaa sotatannerta. Player vs. Player -taisteluista kiinnostuneet pelaajat voivat hypätä missä vaiheessa tahansa taistelukentille ja huomata tason kohonneen maksimiin sekä kaikkien kykyjen olevan auki. Tällä varmistetaan, että myös pienemmän tason urhot saavat nauttia näistä mittelöistä tuntematta itseään mitättömäksi.

To be continued…

Ensi kosketus Tyrian maailmaan on ollut varsin elämyksellinen ja hauska, mutta täysin ongelmitta julkaisu ei ole sujunut. Bugeja, jumittuneita eventtejä, servereiden yllättäviä resetointeja sekä kauppapaikan kaatuilua esiintyy lähes päivittäin, mutta peli-intoa se ei ole latistanut. Sisältöä löytyy valtavat määrät ja lisälevyjä on odotettavissa tulevaisuudessa tasaiseen tahtiin, joten tekeminen ei varmasti lopu kesken. Tiivistettynä kyseessä on loistava teos nettiroolipelien ystäville, jotka eivät lämpene perinteisille morpeille vaan kaipaavat seikkailua ja viihdettä muutamaksi tunniksi kerrallaan.

Tutkailun seuraavassa osassa käsitellään hieman tarkemmin pelin graafista ilmettä, taistelusysteemiä, ryhmien kanssa suoritettavia luolastoja sekä hahmoluokkia.


Klikkauksella suuremmat kuvat.