Ensituntumat Trials Fusionin parissa

Kirjoittanut: Livegamers

10.04.2014

Kotimainen pelitalo RedLynx järjesti Helsingissä tapahtuman, jossa heidän tuorein luomuksensa, Trials Fusion, oli vihdoin ensimmäistä kertaa testattavana suuremmalle yleisölle. Livegamers luonnollisesti otti osaa! Paikan päälle ilmaantuivat PHombre (minä), JJR ja Rone – kaikki mopomiehiä henkeen ja vereen.
Saatuani takin naulakkoon taistelin tieni välittömästi pääkallonpaikalle ja tartuin ohjaimeen, sillä halusin ennen kaikkea päästä fiilistelemään moottoripyörällä maisemia uuden sukupolven konsolilla. Vaikka kyseessä ei ole saman mittakaavan peli kuin perinteiset täysihintaiset, niin graafisesti Trials Fusion on helposti uuden genin näteimpiä pelejä. Väriskaala on todella rikas ja kuva on terävä kuin mikä. Myös miljöö tuntuu elävämmältä aikaisempaan verrattuna – ruudulla tapahtuu jatkuvasti jotain.

Tulevaisuus on Trials Fusionin teema. Futuristiset radat ovat täynnä kiiltävää metallia ja muovia. Perinteisiä elementtejä, kuten puita, betonia ja kiviä ei ole unohdettu, mutta ne toimivat hieman pienemmässä roolissa. RedLynx on selkeästi halunnut tuoda pelaajien ulottuville jotain uutta, mutta kuitenkin tuttua ja turvallista.


Miksi kamera välähtää aina heikoimmalla hetkellä!?

Jokainen pelisarjaa pelannut tietää, minkälainen ajotuntuma ja fysiikanmallinnus Trialseissa on, eikä Fusion poikkea joukosta. Ohjauksessa ei ole viivettä, ja pienikin virheliike kostautuu. Vanha kunnon räsynukke on myös naurattamassa. Uutta on FMX Physics Trick System, joka mahdollistaa temppujen tekemisen ajon aikana. Temput eivät tapahdu nappia painamalla, vaan hypyn aikana pyörää ja hahmoa ohjataan molemmilla tateilla. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta toteutus on yllättävän yksinkertainen, ja sen myötä toimiva.

Peli tulee sisältämään reippaasti ratoja, ja lähes jokainen rata sisältää kolme uniikkia haastetta, jotka vaihtelevat minipeleistä muuntuviin rataelementteihin. Esimerkiksi yhdessä hard-tason radassa ajamalla punaisen nappulan päälle alkoi lähtölaskenta, ja kympin kilahtaessa rata koki eräänlaisen faceliftin – uusia esteitä ilmeni ja meno muuttui vaikeasta lähes mahdottomaksi. Skill game -pelimuotoja löytyy, mutta ne eivät sijaitse enää omassa kategoriassaan, vaan niitä on sijoiteltu Trialien sekaan, ja ne keskittyvät enemmän ajamiseen eivätkä ufoiluihin. Ei unohdeta tietenkään monipuolista rata-editoria, jonka pohjalta Fusionin kaikki radat on rakennettu.


Voittajan on helppo hymyillä. Turha koittaa, Hombre voittaa.

Kulkupelejä on useampi, ja niiden väliset erot ovat mitattavissa tuttuun tapaan nopeuden ja ketteryyden välillä. Ajettavana on moottoripyörää, polkupyörää ja sitten on mönkijä. Mönkijä eroaa muista eniten, sillä sen massa ja vääntö tekevät siitä nopean ja helposti hallittavan. Myös ylämäet taittuvat vaivatta, koska kaikki renkaat vetävät. Mönkkäri tuntuu ensikokeilun perusteella ehkä jopa ylivertaiselta ajaa.

Hahmon kustomointi on tietenkin läsnä. Pikaisella tutkiskelulla se on samanlainen kuin Evolutionissa. Ajoista tienataan rahaa, jolla avataan kypärää, haalaria, saappaita sekä muita hieman eksoottisempia asusteita. Myös menopelejä on mahdollista räätälöidä.


Firman miehiä! Kummalla on komeampi tukka? (vasen PHombre, oikea Rone)

Testirupeaman aikana emme päässeet käsiksi verkon moninpeliominaisuuksiin, mutta lokaalit multiplaakerit saman ruudun ääreltä olivat kokeiltavissa. Parit ”henkiset pokaalit” tapahtumasta haalinneena voin sanoa, että samalta ruudulta pelaaminen on takuuvarmaa viihdettä kavereiden kanssa – kyynärpäätaktiikat käyttöön ja voitto kotiin. Moninpeli tulee tarjoamaan perinteiset online- ja offlinepelimuodot variaatioineen, ratojen jakamisen ja leaderboardit.

Kaiken kaikkiaan kotiin lähtiessä olin vakuuttunut. RedLynxin porukka on tehnyt hyvää työtä, taas kerran. Olisin mielelläni jäänyt ottamaan ”vielä yhdet” rundit.

Trials Fusion julkaistaan 16. huhtikuuta Xbox 360:lla, Xbox Onella ja PS4:lla. PC:lle peli tulee viikkoa myöhemmin.