Fallout 4 oli allekirjoittaneelle pienoinen pettymys etenkin edellisiin sarjan peleihin verrattuna. Kumminkin pelin parhaana antina oli sen lukuisat sivutehtävät, jota toivonkin näkeväni lisää maksullisessa sisällössä. DLC:llä on aina ollut suuri merkitys ja suosio Fallout-pelisarjan parissa. Etenkin Fallout 3:n lisäsisältö on jäänyt todella hyvin mieleen. Erilainen ympäristö, uudenlaiset questit ja mielenkiintoinen tarina on ollut lisäsisällön A ja O.
Mr. Robot, I presume?
Automatronin houkutuksena toimii yllättäen robotit. Automatronin aloittamiseksi hahmon pitää olla vähintää 15 levelillä. Tarina alkaa tutulla tavalla radiokanavaa kuunnellessa, josta pääsee aloittamaan questin. Radiossa kerrotaan klassisesti karavaanista, joka on hyökkäyksen alla. Tällä kertaa kyse ei ole vaan niistä normaaleista raidereista, vaan roboteista! Hyvin nopeasti sankari saa tietoonsa uudesta antagonista The Mechanistista. Tarina koostuu neljästä eri questista, joiden pituus on noin pari tuntia, joten lisäsisällöstä ei tule juurikin liikaa pelattavaa.
Questit ennen antagonistin tapaamista ovat hyvin geneerisiä; mene paikkaan x ja kerää asia y. Lisäsisällön tarkoituksena on hyvin pitkälti tuoda erikoista ja erilaista pelattavaa lisäksi pääpeliin, missä Automatron epäonnistuukin. The Mechanist on hyvin toteutettu ja mielenkiintoinen hahmo, joten on harmittavaa, että sen rooli jää liian pieneksi. Automatronin paras hetki syntyikin siitä, kun meni Silver Shroudin kamppeet päällä viimeiseen kohtaamiseen. Robotit on tehty toivottavasti ja taistelut saavat uuden elementin, kun orda pahoja robotteja hyökkää kimppuun.
Tee oma robottisi!
Automatronin vahvin osa-alue on ehdottomasti sen tuoma lisäkustomointi. Etenkin niille pelaajille, jotka innostuivat Fallout 4:n tuomasta rakentelusta, tulevat tykkäämään robottien luonnista tai niiden muokkaamisesta. Robottien muokkaamiseen voi rakentaa työaseman omiin siirtokuntiinsa, jossa voi rakentaa robotin kokonaan nollasta tai sitten editoita jo omistamiaan robottikumppaneitansa. Robottien osia löytyy tarinan keskiöstä tai sen jälkeisestä uusittavasta questista, jos haluaa kerätä lisää palikoita rakenteluun. Rakentamiseen tarvitaan myös materiaaleja, joten kannattaa tutkailla niitä samalla kun hakee robottiosia.
Robottien muokkaamiseen on kannattanut keskittyä perk-puun Robotics Expert- ja/tai Science! -perkkeihin, mitkä ovat keskinäisessä osassa edistykseellisimpien osien rakentamisessa. Tämän avulla roboteista saa vahvoja, mielenkiintoisia ja tietyllä tapaa myös hyvin eriskummallisia. Robottien rakenteluun saa varmasti laitettua aikaa, jos se millään lailla pelaajaa kiinnostaa, sillä se on hyvin toteutettu.
Automatron-lisäosa Fallout 4:lle tuntuu olevan vain pientä alkusoittoa tulevalle, kuten toukokuussa ilmestyvälle Far Harbor -lisäosalle, joka on pidempi ja tarinakeskeisempi. Automatronia voi helposti suositella niille pelaajille, jotka innoistuivat Fallout 4:n rakentelumekaniikasta tai niille pelaajille, joidenka Fallout-nälkä on kyltymätön ennen peliin tulevia isoja laajennuksia.
Fallout 4 Automatron löytyy jo julkaistuna Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja PC:lle.