Gears of War: Jacinto’s Remnant

Kirjoittanut: Livegamers

15.08.2009

GoW: Jacinto's Remnant
Karen Travissin ensimmäinen GoW-romaani Aspho Fields sijoitti kaksi rinnakkain etenevää tarinaansa aikaan ennen ja jälkeen alkuperäisen Gears of War –pelin. Kirja toimi näin hypeä luovana siltana marraskuussa 2008 julkaistulle Gears of War 2:lle. Teos oli selkeästi faneille suunnattu ja oletti monet Seran maailmaan liittyvät asiat ennalta tunnetuiksi. Heinäkuussa 2009 julkaistu Jacinto’s Remnant on Travissin toinen GoW-romaani ja se jatkaa suoraan siitä, mihin Gears of War 2 –peli päättyi. 400-sivuinen opus on tunnelmansa puolesta jatko-osa Aspho Fieldsille, joten kiinnostuneiden kannattaa ensin lukea se pohjille ennen kakkoskirjan aloittamista.

Jälleen kaksi tarinaa rinnakkain

Kuten edellinen kirja, myös Jacinto’s Remnant kertoo kaksi tarinaa rinnakkain; toinen sijoittuu aikaan vuosi Emergence Dayn jälkeen ja toinen jatkaa täsmälleen siitä, kun Jacinto hukkui tulvan alle Gears of War 2:n lopussa. Tällä kertaa tapahtumia on kuitenkin helpompi seurata, koska suurin osa henkilöistä on ennalta tuttuja eikä kerronta juurikaan risteydy menneisyyden ja nykyisyyden välillä.

Kehyskertomuksessa seurataan COGin eli Coalition of Ordered Governments -ryhmittymän pääkaupunki Jacinton tuhosta selvinneiden ihmisten taistelua aloittaa elämä alusta. Suuri tulva on ilmeisesti tuhonnut locustit ja Gears-sotilaat kohtaavat enää vain hajanaisia pikkuosastoja siellä ja täällä. Suurempi ongelma on kuitenkin kodittomat ihmiset, joita on useita tuhansia vailla suojaa, ruokaa ja lääkkeitä. Sotimaan tottuneen armeijan täytyy nyt eversti Victor Hoffmanin johdolla muuntautua taistelujoukosta poliiseiksi ja selviytymistaitojen opettajiksi. Mikään ei yhdistä riitaisaa kansaa kuten yhteinen ulkoinen vihollinen, mutta nyt ihmiset ovatkin uudessa tilanteessa ja alkavat hiljalleen sotia taas keskenään. Näin alkaa heimoutuminen COGin kansalaisten ja varsinkin ulkopuolelle jättäytyneiden stranded-ihmisten kesken. Erimielisyydet kärjistyvät tietenkin taisteluun elintilasta, resursseista ja itsemääräämisoikeudesta. Tämän kaiken keskellä COGin poliittinen johtaja Richard Prescott koettaa parhaansa mukaan luovia painottaen yhtenäisyyden merkitystä ihmiskunnan selviytymisessä.

Takautumatarina sijoittuu aikaan vuosi E-Dayn jälkeen ja kuvaa Aspho Fieldsin operaatiossa prototyyppiasteella olleen Hammer of Dawn –aseen käyttöönottoa. Locust Horde ajaa jatkuvasti ihmisiä kohti sukupuuttoa ja epätoivoisena ratkaisuna Prescott ottaa käyttöön Adam Fenixin paranteleman asejärjestelmän, jonka tarkoitus on hyödyntää niin sanottua poltetun maan taktiikkaa. Valitettavasti samalla massiivisen iskun alle jää miljoonia ihmisiä, joita ei ole ehditty evakuoimaan alta pois. Kuvauksen painopiste on kuitenkin jälleen enemmän henkilöissä kuin itse tapahtumissa: miten ihmiset reagoivat lähestyvään katastrofiin? Miltä COGin johdosta tuntuu melkein koko planeetan tuhoaminen turvatakseen ihmisen olemassaolo lajina? Kerronta ja asetelma tuovat yhdessä mieleen Mimi Lederin ohjaaman elokuvan Deep Impact vuodelta 1998.

Sivuhenkilöt päähenkilöinä

Jos ensimmäisen romaanin leijonanosa kului Marcuksen ja Domin edesottamuksien kuvaukseen niin Jacinto’s Remnantissa lukijalle selviää paljon pelien sivuhenkilöistä ja heidän läheisistään. Erityisen mielenkiintoisia ovat eri ihmisten tavat selvitä menetyksistä, kuten Gus Colen pinttynyt tapa kirjoittaa kirjeitä kauan sitten kuolleelle äidilleen ja Damon Bairdin taipumus painua kriisin jälkeen tutkimaan minkä tahansa teknisen hilavitkuttimen sisuksia. Julkisesti aina yhtä vakuuttava Prescott taistelee itsensä kanssa kyetäkseen täyttämään isänsä jälkeen jättämät suuret saappaat ja Hoffman painii joka päivä menneiden vuosien sotatoimien aiheuttamissa syyllisyydentunteissa.

Jacinto’s Remnantin suurin ansio on sama kuin Aspho Fieldsin: se syventää Seran maailmaa ja sen henkilöitä paljon enemmän kuin mihin pelit ovat pystyneet. Iloinen asia on sekin, että locustien poistuttua näyttämöltä Travissilla on aikaa syventää lukijan käsitystä Seran erilaisista ihmisryhmittymistä. Mielenkiintoisinta antia tästä ovat lyhyet välähdykset heilurisotien eli Pendulum Warsin aikaisesta COGin vastustajasta UIR:stä (Union of Independent Republics).

Miten tästä eteenpäin?

Kaikkein suurin puute kirjassa on se, ettei se tuo minkäänlaista valoa nyt jo huomion keskipisteestä poistuneiden locustien maailmaan. Miksi locustit hyökkäsivät E-Dayna? Mistä he ovat tulleet? Mitä olivat pelissä esitellyt Siret? Miksi Adam Fenixin ääni kaikui locustien keskustietokoneessa? Miksi kuningatar oli hyvin tietoinen Marcuksen isän tekemisistä? Ilmeisesti näihin kriittisiin kysymyksiin ei saada vastausta ennen trilogian päättävää peliä, Gears of War 3:a.

Lukukokemuksena Jacinto’s Remnant ei ole yhtä toiminnallinen ja jännittävä kuin edeltäjänsä, mutta se jatkaa ansiokkaasti Gears of War 2:n tarinaa ja on merkittävästi helpommin seurattava kuin Aspho Fields. Lukijan on kuitenkin syytä olla valmiiksi perillä Seran maailmasta ja sen henkilöistä. Paras tapa varmistua riittävistä pohjatiedoista on pelata molemmat Xbox 360 -pelit läpi ja lukea ensimmäinen GoW-romaani pohjille.

80/100

Hyvää:
*helpommin seurattava kuin edeltäjänsä
*tuo lisävaloa tapahtumiin ennen ykkös-Gearsia
*jatkaa kakkos-Gearsin tarinaa
*syventää peleissä sivuhahmoiksi jääneiden henkilöiden persoonia.

Huonoa:
*olettaa maailman ja sen henkilöt ennalta tunnetuiksi
*olettaa lukijan pelanneen molemmat Xbox 360 -pelit
*herättää lukuisia kysymyksiä niihin kuitenkaan vastaamatta.