Haastattelu: SimCity

Kirjoittanut: Livegamers

31.01.2013

Nyt kun edellisvuoden pelisuma on saatu vähitellen purettua, on aika suunnata katseet tulevaan kevääseen. Vaikka edellisvuoden viimeinen neljännes oli pullollaan loistavia pelejä, ei kevään tarjontaa pidä missään nimessä aliarvioida. Tulossa on huikea määrä jatko-osia niin uusille kuin hieman vanhemmillekin pelisarjoille. Varsinkin vanhemmalle pelaajasukupolvelle tuttu pelisarja SimCity tekee paluuta täysin uuden jatko-osan muodossa. Ensitestien perusteella kyseessä on jälleen valurautainen paketti addiktoivaa kaupungin managerointia, jonka parissa tunnin mittainen testisessio vierähti täysin huomaamatta.

Livegamers pääsi haastattelemaan maaliskuun 3. päivä PC:lle julkaistavan SimCityn tuottajaa George Pigulaa DigiExpo12-messujen yhteydessä.

SimCityn juuret ylettyvät jo muutaman vuosikymmenen taakse. Mitä uudistuksia voidaan nähdässä uusimmassa versiossa?

Uusi SimCity tuo mukanaan täysin uuden ulkoasun, jota kutsumme ”lelulaatikko”-ulkoasuksi. Pelaaja haluaa kurkottaa pelin sisään ja rakentaa, tuhota ja kasvattaa kaupunkia nähdäkseen, miten se reagoi erilaisiin tilanteisiin. Myös simulointiin käytettävä pelimoottori on täysin uusi ja huomattavasti tehokkaampi kuin koskaan ennen. Sen avulla lähes kaikki tapahtumat ruudulla pystytään simuloimaan ja keräämään tietoa kaikista tapahtumista. Kehityksessä kiinnitettiin erityisesti huomiota pelin useaa kaupunkia koskevaan rakenteeseen, joten simulointi tukee tätä ominaisuutta.

Vanhat SimCity -pelit olivat paikoittain erittäin haastavia ja hieman vaikeita lähestyä. Onko uuden SimCityn pelimekaniikkaan vaikea päästä sisään?

Kun aloitat pienen kaupungin kasvattamisen suureksi metropoliksi, haaste kasvaa kaupungin koon myötä. Yritimme tehdä aloituksesta niin helppoa kuin mahdollista ja esitellä pelaajalle pelimekaniikat, jotka vaikuttavat toisiinsa. Näin ollen kaupungin kehitykseen on olemassa kattavat työkalut. Tehtävät ohjaavat läpi perusteiden ja grafiikat opastavat perustoimintojen käyttämisessä.

Nykyään pelejä kohdistetaan yhä enemmän ja enemmän satunnaispelaajien suuntaan. Onko kyseinen peli suunnattu enemmän satunnaispelaajille vai kovemman luokan pelaajille?

Satunnaispelaajat nauttivat varmasti kaupungin rakentamisesta ja sen kehityksen näkemisestä. Edetessään tasolle, jolla tarvitaan taktisempaa lähestymistä, peli syvenee aivan uudelle tasolle. Useiden kaupunkien kokonaisuudet saavat pelaajat toimimaan yhdessä ja pelaamaan haluamallaan vaikeustasolla.

Mistä pelin haaste koostuu perusasioiden oppimisen jälkeen?

Pelaajan pitää oppia työstämään kaupunkia oikeaan suuntaan laajentaakseen sitä eri osa-alueilla. Kaupunki voi keskittyä raskaaseen teollisuuteen suurine tehtaineen ja kaivosalueineen tai vaihtoehtoisesti vaikkapa turismiin suurine kasinoineen ja lomakeskuksineen. Jokainen kaupunki tuntuu uniikilta. Suurimmat haasteet odottavat Sim City World -yhteisöpalvelussa, jossa pelaajat voivat vertailla saavutuksiaan muiden kanssa ja vastata erilaisiin haasteisiin yhteisön sisällä.

Tästä päästäänkin sujuvasti verkko-ominaisuuksiin. Mitä kaikkea verkon kautta pystyy SimCityssä puuhailemaan?

Valitessaan alueensa ja alkaessaan rakentamaan kaupunkiaan tai useita kaupunkeja pelaaja voi kutsua ystäviään osaksi omaa aluettaan ja rakentaa kaupunkeja rinnakkain. Joko kilpaillen mahtavuudella tai toinen toistaan tukien. Myös muiden pelaajien alueille voi liittyä ja pelata ja toimia yhdessä, esimerkiksi kauppaa käyden. Sim City World mahdollistaa tilastojen vertailun ystävien kanssa esimerkiksi väkiluvun ja taloustilanteen perusteella. Maxis tulee asettamaan yhteisölle erilaisia haasteita, joissa myös voi kilpailla maailmanlaajuisesti.

Onko mahdollisista lisäsisällöistä vielä minkäänlaista tietoa?

Tällä hetkellä keskitymme 3. maaliskuuta tapahtuvaan julkaisuun ja haluamme tarjota pelaajille niin valmiin kokonaisuuden kuin mahdollista. Sisältöä on paljon, ja sen pitäisi tyydyttää vaativatkin pelaajamme.

Useille pelaajille myös huumori on olennainen osa kokemusta. Onko mukana esimerkiksi hullunkurisia katastrofeja tai muita yllättäviä tapahtumia?

Mukana on paljon huumoria. Pelaaja voi vaikkapa tehdä tahallisen hullunkurisia päätöksiä ja asettaa kaatopaikan keskelle kaupunkia nähdäkseen kaupunkilaisten reaktiot. Tämän lisäksi luonnonkatastrofit tuovat oman mausteensa peliin. Nämä ovat harvinaisia tapahtumia, mutta pelaaja voi kontrolloida näitä myös itse. Suuren kaupungin runteleminen pyörremyrskyin ja meteoriitein on mahdollista, eikä avaruuden muukalaisten hyökkäyskään ole suljettu pois vaihtoehdoista.

Kiitokset haastattelusta!