Haastattelija ja kuvat: BlingBlingKäännös: Ciryon
Livegamers.info sai ainutlaatuisen mahdollisuuden haastatella Microsoftin Euroopan HED-yksikön johtajaa, Chris Lewistä. Lewis kertoi näkemyksistään tulevasta Xbox 360:sta Leipzigin Games Convention 2005 tapahtumassa. Tätä haastattelua et löydä mistään muualta.
Millaiseksi näet konsolipelaamisen kehittyvän seuraavan 5-10 vuoden aikana?
Ajattelen tietysti, että todellinen seuraava sukupolvi alkaa tästä. Olen luonnollisesti puolueellinen, mutta mielestäni Xbox 360 on seuraavan sukupolven puhdas ilmentymä. Uskon, että kuluttajat ja pelaajat haluavat tätä juuri nyt ja haluavat varsinkin valinnanvapautta ja muokattavuutta, jota Xbox 360 edustaa. Tulette näkemään erittäin paljon kiehtovampia ja syvempiä pelejä, valokuvamaista grafiikkaa ja tietysti laajemminkin tätä Xbox 360:n edustamaa digitaalista elämäntyyliä.
Vaikka tämä digitaalinen elämäntyyli onkin iso osa Xbox 360:stä, niin silti ytimessä on aina ollut ja tulee tulevaisuudessakin olemaan mahtavat pelit. Ja tässä Xbox 360 tulee olemaan vahva – pelien kiehtovuuden lisäksi ajamme verkkopelaamisen yleistymistä, suurempaa yhteisöllisyyttä ja laadun korottamista uudelle tasolle. Ja kun taso on kerran nostettu niin korkealle, kun uskon meidän sen pystyvän nostamaan, niin pelaajat osaavat myös vaatia samanlaista tulevaisuudessakin. Uskon myös, että yhteisöllinen pelaaminen (Live-tyyliset palvelut) tulevat yleistymään valtavasti ja siitä tulee myös enemmän hyväksyttävää valtavirran silmissä.
Kuinka te päätitte Xbox 360 hinnoittelun ja mihin perustitte päätöksenne?
No, uskon, että on tärkeää tarjota oikeita vaihtoehtoja pelaajille. Erilaiset hinnoittelut taas tulivat sitä kautta, että sopiva hinta ei ole esimerkiksi Euroopan kaltaisella vaihtelevalla alueella sama jokaiselle. Ja mielestämme tärkeää oli tarjota jokaiselle konsolin haluavalle sopiva hinta, sekä mahdollisuus seuraavan sukupolven kokemukseen pelkkä paketti avaamalla. Olen vakuuttunut, että onnistumme tuomaan konsolin oikeaan aikaan ja oikeaan hintaan kuluttajille.
Kun Xbox 360:n hinta on näinkin alhainen verrattuna aiempiin veikkauksiin, niin tuletteko tekemään tappiota ja jos näin on, niin otetaanko rahat takaisin pelien hinnoissa – eli ovatko pelit myös kalliimpia?
Olemme tyytyväisiä talousnäkymiin Xbox 360:n osalta ja kuten varmasti osaatte arvata, olemme työskennelleet kovasti, jotta voimme varmistaa, että tämä on oikea bisnesmalli meille, yhteistyökumppaneillemme, myyjillemme ja pelinkehittäjille.
Tällä hetkellä pelien hinnoista ei ole pitäviä päätöksiä. Siitä ei juurikaan ole edes vielä keskusteltu, eikä tietääkseni siitä ole mitään myöskään ilmoitettu – vai olenko jäänyt jostain paitsi? Mielestäni on erittäin tärkeää, että pelienkin hinta tulee olemaan oikea myös pelaajille ja kuten Xboxillakin, kaksien peliversioiden julkaisu tulee varmasti yleistymään (esim. Collectors Editionit). Tuonkaltaisista asioista pelaajat ovatkin valmiita maksamaan, kun tietävät saavansa vastinetta lisähinnalle.
Olette ilmoittaneet, että tulette julkaisemaan Xbox 360:n kaikilla kolmella suurella markkina-alueella ennen joulua. Uskotteko tämän olevan edelleen mahdollista?
Ehdottomasti, tulemme julkaisemaan konsolin samanaikaisesti Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Japanissa. Euroopan julkaisun onnistuminen on meille erittäin tärkeää.
Sonyllä on tiukka ote markkinoista PlayStation-brändillään. Miten uskotte Microsoftin pystyvän voittamaan puolellensa näitä kuluttajia, jotka tietävät ainoastaan PlayStation-nimen?
Uskon kyllä, että Xboxillakin on jo hyvä brändi. Mitä useammille ihmisille puhun, sitä enemmän olen huomannut, että Xboxista on tulossa enenevissä määrin synonyymi pelaamiselle. Meidän lähestymiskantamme tähän konsolibisnekseen on aina ollut sisältöön keskittyvää, tulevaisuudessa myös elämykseen ja valinnanvapauteen. Ja näillä keinoilla uskon meidän pystyvän kilpailemaan tasaiselta pohjalta muiden konsoleiden kanssa. Yhteisö ja digitaalinen elämäntyyli ovat myös avainsanoja. Xbox Liven merkitys ja vetovoima tulee vaan kasvamaan, koska se korostaa kaikkia näitä ominaisuuksia.
Minkälaiselle pelaajalle Microsoft tulee tarjoamaan enemmän seuraavassa sukupolvessa? Kilpailulliselle, vai huvia hakevalle?
Kun haluaa päästä markkinoille, niin aluksi pitää voittaa puolelleen itse pelaaja. Meidän piti antaa uskoa vakaville pelaajille, että alustamme on tehokkain ja paras alusta hänelle – uskon että tässä onnistuimmekin. Xbox 360:llä kuitenkin haluamme laajentaa käyttäjäkuntaamme tarjoten silti hardcore-pelaajille parhaan mahdollisen kokemuksen. Kaikkia pelityylejä kannustetaan, niin peleillä, kuin alustankin kautta. Valinnanvapautta täälläkin siis
Tuleeko Microsoft panostamaan tällä kertaa enemmän japanilaisten pelinkehittäjien tuen hankkimiseksi Xbox 360:lle?
Olemme nähneet paljon vaivaa ja saaneet paljon edistystä Japanin toiminnallemme. Työskentelemme kaikkien julkaisijoiden kanssa varmistaaksemme, että olemme oikea ja ajankohtainen vaihtoehto sielläkin päin maailmaa. Yritämme myös saada japanilaisia pelejä julkaistuksi täällä Euroopan markkinoillakin – olemme siis tietoisia suuresta kiinnostuksesta heidän pelejänsä kohtaan.
Mitä te opitte vanhasta Xboxista?
Opimme paljon! Opimme jatkuvasti lisää itse asiassa. Yhtiönä meillä on isot korvat ja kuuntelemme monien mielipiteitä tärkeistä asioista. Pelaajat ovat kertoneet meille paljon Xboxista ja olemmekin kiitollisia heidän innostuksestaan. Kriittisen tärkeää on myös oikeiden yhteistyökumppaneiden kanssa työskentely, oikea tuote oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan sekä onnistunut hinnoittelu. Ja nyt kun hinnoittelumme on otettu positiivisesti vastaan, niin olemme ainakin osittain onnistuneet tavoitteissamme. Ja tietysti ei saa unohtaa kilpailukykyistä ja huippulaatuista sisältöä itse konsolille.
Microsoft on ollut suuri High Definition aikakauden edistäjä ja puolestapuhuja Yhdysvalloissa. Tuletteko toimimaan samalla tavalla Euroopassa, missä tällä hetkellä HD-vastaanottimien myynti ja saatavuus, sekä TV-yhtiöiden HD-kokeilut ovat vielä heikolla pohjalla?
Uskon, että HD-aikakausi on täällä. Tällä hetkellä tilanne on tosiaankin kuvailemasi kaltainen, mutta tiedän ja uskon sen muuttuvan erittäin nopeasti. Uskomme, että tulemme olemaan iso osa muutoksessa, kun tarjoamme HD-pelaamista ja se alkaa kiehtoa ihmisiä. Ja ovathan Xbox 360:n pelit jo vanhoillakin televisioilla mahtavan näköisiä. Mutta on tärkeää suunnitella konsoli tuijottaen tulevaan, eikä menneisyyteen, ja tietysti tämän takia parhaiten konsolista tulee saamaan irti korkearesoluutioisilla vastaanottimilla.
Tuleeko pelien kehittäminen helpottumaan Xbox 360:llä?
Työskentelemme tällä hetkellä yhteistyössä kaikkien kehittäjien ja kiinnostuneiden kanssa, jotka työstävät pelejä Xbox 360:lle. Sille on helppoa suunnitella pelejä, joustavuutta on erittäin paljon. Uskon että XNA-alusta helpottaa työskentelyä paljon ja tekee siitä joustavampaa sekä kiehtovampaa. Pelien kehittämiseen Xbox 360:lle on tällä hetkellä paljon kiinnostusta, joten kyllä – uskon, että se tulee helpottamaan pelinkehittäjien työtä.
Millaiset ovat Microsoftin odotukset Xbox Liven käyttäjäkunnan kehittymisestä seuraavan 12 kuukauden aikana? Uskotteko, että Live voi olla yhtä menestynyt Euroopassa, kuin Yhdysvalloissa?
Hyvä kysymys. Mielestäni meillä on jo joillain alueilla Euroopassa suuria yhteisöjä Xbox Livessä. Iso-Britannia on hyvä esimerkki tästä. Xbox 360 tulee kuitenkin uskoakseni laajentamaan käyttäjäkuntaa kaikkialla ja kasvu tulee vain parantamaan yhteisöä – kaikille löytyy peliseuraa mihin tahansa aikaan. Ja Xbox 360:n kanssa meidän ei edes tarvitse aloittaa tyhjästä, vaan nykyiset käyttäjät ovat tietysti jo mukana.