Haastattelija: PingKingKuvat: Nurkkamestari
Livegamers sai kunnian haastatella Microsoftin Markku Leskistä, joka vastaa monista Xboxiin liittyvistä asioista Suomessa. Tuleva Xbox Live lanseeraus on kohta käsitteillä, ja esitimme myös muita ajankohtaisia kysymyksiä.
Haluamme kiittää kaikkia Microsoftilla erittäin mukavasta päivästä ja rennosta ilmapiiristä.
Kuka olette ja mikä on toimenkuvanne?
Nimeni on Markku Leskinen ja vedän HED eli Home & Entertainment Division yksikköä Suomessa, johon kuuluu Microsoftin kuluttajatuotteet ja joka muodostuu kahdesta eri tuloslakelmasta. Ensimmäinen tuloslaskelma sisältää Xbox konsolit, pelit ja lisälaitteet. Toinen tuloslaskelma sisältää PC tuotteet, esimerkiksi hiiret, näppäimmistöt ja ohjelmistot.
Maailmalla jo suuren suosion saanut Xbox Live rantautuu virallisesti Suomeen lokakuun 30. päivä, voitteko kertoa asiasta tarkemmin?
Xbox Live lanseerattiin jenkeissä jo noin puolitoista vuotta sitten ja maailmassa oli heinäkuussa alussa noin 500 000 käyttäjää, tarkoittaen tällä sitä että henkilö on ottanut liittymän käyttöönsä ja käyttää sitä aktiivisesti. Euroopassa näistä on noin 50 000, lanseerauksen tapahtuessa vasta tämän vuoden maaliskuun 14. päivä. Täällä mennään vieläkin hieman käsijarru päällä aina 30. lokakuuta asti, jolloin mukaan tulevat uudet maat: Suomi, Norja, Tanska, Irlanti, Sveitsi ja Itävalta. Lanseeraus tulee olemaan hyvä kohdennettu kampanja kaikille Xboxilla pelaaville ihmisille. Liittymän saa ostettua heti 30. päivä jälleenmyyjiltämme sekä kotimaisista verkkokaupoista. Laajakaistaoperaattorit tulevat ottamaan ison vastuun kuluttajien neuvonnasta, joita ovat Telia-Sonera, Elisa sekä Welho ja jotka tulevat saamaan Xbox Compatible leiman itselleen. Itse emme valitettavasti pääse tukemaan suoraan kuluttajia, mutta neuvomme jälleenmyyjiä, mediaa ja partnereitamme. Kuluttaja-asiakkaat voivat myös tukeutua toiminnassa olevaan englanninkieliseen Xboxin asiakaspalvelunumeroon.
Miten kesällä alkanut betatestaus on sujunut?
Ei mitään ihmeellisempiä ongelmia, joissain tapauksissa on jouduttu manuaalisesti syöttämään verkkoasetuksia, mutta lähes kaikissa tapauksissa on liittymät saatu asennettua ilman ongelmia.
Miten Xbox Live tulee kehittymään jatkossa, entä minkälaisia tavotteita teillä on palvelun suhteen?
Livessä tilanne on sellainen, että heti 30. lokakuuta käyttöönotettaviin liittymiin latautuu automaattisesti uusi dashboard eli käyttöliittymä, joka kantaa versionumeroa 2.0. Tällä hetkellä voisi sanoa että viemme kuluttajia ensin pelaamaan konsolia verkkoon, ja sen jälkeen on he pystyvät webin kautta tarkistamaan esimerkiksi ranking tilastoja sekä frendilistojaan ja tätä kautta yhteisö laajenee ulospäin. Jatkossa tulee olemaan mahdollista lähettää pelikutsuja messengerin kautta suoraan PC:lle, sekä tekstiviestillä kännykkään, PDA-laitteeseen tai sähköpostiin, näin ollen yhteisö laajenee edelleen. Itse uskon että Xbox Live tulee olemaan merkittävin muutos koko pelitoimialalla seuraavan parin vuoden sisällä, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että peli joka ei tue verkkopelaamista, ei välttämättä menesty niin hyvin. Se olisi sama kun PC ilman Internet liittymää tai konsoli ilman verkkopelaamista, se tulee olemaan eniten koko toimialaa muuttava asia! Käyttäjämääristä puhuttaessa, meillä on Euroopassa nyt jo 50 000 aktiivista pelaajaa, Suomessa meidän tavoitteena on saada vuoden sisällä tuhansia pelaajia, tällä hetkellä meillä on hieman tietolähteestä riippuen noin 400-500 aktiivista pelaajaa. Uskomme että meillä on loppuvuoteen mennessä yli tuhat pelaajaa, ja sitä mukaan kasvu tulee jatkumaan tasaisena.
Xbox Live palveluun rekisteröityminen vaatii tällä hetkellä luottokortin, tuleeko markkinoille mahdollisesti muita maksuvaihtoehtoja ja millä aikataululla?
Tällä hetkellä Amerikassa tutkitaan niin sanottua prepaid-maksutapaa, eli käyttäjä ostaa myymälästä kupongin jolla pystyy aktivoimaan peliaikaa. On totta, että luottokortti on ollut ostojarru, ja se on meille haaste, mutta uskon että prepaid tulee Eurooppaan jos kokemukset ovat hyviä Amerikassa. Suomen aikataulun suhteen emme ole vielä lyöneet mitään lukkoon, vaan odotamme pilottiprojektin tuloksia Amerikassa vuoden loppuun asti, jonka jälkeen tarkastelemme asiaa ja teemme mahdollisia päätöksiä.
Pelitaloista Electronic Arts ja Eidos ilmoittivat jäävänsä Xbox Live -palvelun ulkopuolelle, moni pelaaja silti haluaisi pelata kyseisten yritysten julkaisuja myös verkossa, onko asiaan tulossa mahdollisesti muutosta tulevaisuudessa?
EA ilmoitti, että he eivät tällä hetkellä lähde mukaan, mutta maailman isoimpana pelitalona heillä on todella upeat tuotteet ja hyvin uskollisia asiakkaita. Meillä on todella hyvät suhteet, ja neuvotteluja käydään jatkuvasti. Valitettavasti heidän päätöksensä on vielä toistaiseksi voimassa, mutta on myös meidän intressimme saada heidät mukaan. EA:n pelejä ei tällä hetkellä voi valitettavasti pelata Xbox Liven kautta, tärkeimpinä ehkä heidän tekemänsä urheilupelit, mutta toivottavasti jatkossa asiaan tulee muutoksia. Onneksi meillä on kuitenkin mahdollisuus pelata muita hyviä urheilupelejä verkossa, esimerkiksi Segan NHL 2K3, eikä pidä unohtaa XSN Sports -palveluamme, joka on juuri lähtenyt käyntiin.
Xboxin myynti on kasvanut viimeaikoina rajusti, oletteko tyytyväisiä markkina-asemaanne? Mikä on tilanteenne tällä hetkellä, entä missä arvioitte olevanne esimerkiksi vuoden päästä?
Me teemme yhteistyötä AC Nielsenin kanssa, joka mittaa kuluttajille myytyjä konsolimääriä. Meillä on yli 230 kassakoneessa heidän ohjelmistonsa, jonka kautta saamme tarkat luvut. Tämän tiedon valossa meillä oli Suomessa viime vuonna 28 prosentin osuus kolmesta konsolista. Kuukausittainen menekki vaihtelee todella paljon, esimerkiksi toukokuussa meillä oli myynti 40 prosenttia kun taas joskus se saattaa olla vain 20 prosenttia, mutta oltuamme noin vuoden markkinoilla noin joka kolmas kuluttajille Suomessa myyty konsoli oli Xbox. Markkinat ovat tällä hetkellä täysin kahden eri konsolin kisa yhteensä 96 prosentin osuudella. Tämä oli Microsoftin visio ja uskoimme että nämä kaksi tulevat menestymään volyymimielessä, ja että kolmas kilpailija tulee tippumaan pois kelkasta. Näin on jo käynytkin Suomessa. Ei voi olla vielä tyytyväinen kolmannekseen, mutta uskon että loppupeleissä kuluttajat määräävät markkinaosuutemme. Meillä ei ole mitään taikatemppuja, voimme vain tehdä todella hyvän tuotteen, lanseerata hyviä pelejä sekä hyviä konsepteja (esimerkiksi Xbox Live) ja sitten kuluttajat äänestävät rahoillaan. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä että Xbox on ainoa konsoli joka pystyy kasvattamaan myyntiään, eli jos lukee kilpailijoiden osavuosikatsauksia ja katsoo analyyseja, olemme ainoa joka kasvaa tällä hetkellä.
Onko jouluksi luvassa jotain erikoista, esimerkiksi uusia bundle-paketteja myyntiin?
Joulu on kiivainta kauppa-aikaa ja sinne on luvassa paljon uusia asioita eli hyviä uutisia kaikille konsolipelaajille! Ensinnäkin uusia pelejä tulee todella paljon, esimerkkeinä Microsoftin julkaisemat Project Gotham Racing 2, Amped 2, Counter Strike sekä Top Spin, nopeasti neljä mainitakseni. Huippupelejä ilmestyy myös muilta pelitaloilta kuten Star Wars -aiheiset pelit, jo ilmestynyt Colin McRae 04 ja paljon muita. Kakkostekijänä lokakuun lopussa lanseerattava Xbox Live -palvelu tulee myös nostamaan pelimyyntiä paljon. Luvassa on myös useampia erilaisia bundle-paketteja, joita teemme jakelukanavamme ja partnereidemme kanssa. Muita kuluttajille kohdennettuja toimenpiteitä ovat menekinedistys, promootio ja markkinointi, eli kyllä jouluna Xbox tulee näkymään hyvin.
Peliteollisuuden keskuudessa on liikkunut paljon huhuja liittyen suunnitteilla olevaan seuraavan sukupolven Xbox 2 konsoliin, voitteko kertoa tarkempia yksityiskohtia asian suhteen?
Huhut on huhuja, ja niitä on vaikea kommentoida. Se on selvää että jatkoa on luvassa, mutta mitään tarkempaa tietoa ei ole. Nykyisen Xboxin elinkaari mitataan vuosissa, ja se on ollut vasta vähän reilun vuoden markkinoilla, eikä sen kaikkia ominaisuuksia ole vielä edes käytössä. Nyt on vasta saatu verkkopeliominaisuudet käyttöön ja laitteen tehoa pystytään jatkossa varmasti vielä hyödyntämään paremmin, eli kyllä nykymalli on vielä vuosia käytössä.
Onko Microsoftilla suunnitelmissa julkaista Playstationin EyeToyn kaltaisia ”innovatiivisia” lisälaitteita?
Innovatiivisia lisälaitteita on jo julkaistu, esimerkkinä mainittakoon massiivinen Steel Battalion -peliohjain pelkästään kyseisen mech-pelin pelaamiseen, toisena voisi mainita Music Mixerin, joka on eräänlainen kotikaraokelaite jonka mukana tulee mikrofoni. Nämä ovat eräänlaisia markkinakokeiluja, joita ei voi kuluttajatutkimuksilla testata, vaan ne täytyy vain saada myyntiin, ja katsoa kuinka ne toimivat.
Vuoden paras peli Halo myi kultaa ja se sai myös vuoden peli palkinnon Kyöpelit-Gaalassa 2003, onko teillä aavistus siitä, mikä tulee olemaan seuraava vastaavanlainen myyntimenestys?
Siis meidän omista peleistä? Pelitoimiala on siinä mielessä jännää, vähän kuin elokuvabisnes, että sitä ei voi etukäteen koskaan tietää onko peli mahdollisesti hitti vai huti. Hyvä esimerkki elokuvabisneksessä on American Beauty, josta tuli kaikkien aikojen kassamenestys, kun taas isolla budjetilla tehty Pearl Harbour floppasi. Peliala on minusta hyvin samanlainen, et voi koskaan etukäteen tietää, mikä tulee menestymään. Siinä vaiheessa kun pelaajat saavat pelin käsiinsä, syntyy eräänlainen hype. Halolle kävi juuri niin, tosin se oli jo etukäteen hypetetty peli, mutta onnistui lunastamaan lupauksensa, ollen meidän menestynein pelimme. Tällä hetkellä markkinoimme voimakkaasti tiettyjä pelejä, esimerkkeinä vaikkapa Project Gotham City 2, Amped 2 ja Counter Strike. Katsotaan kuinka niiden käy, mutta kuvittelisin, että joku noista kolmesta ylittää kultarajan tänä jouluna, mutta tätä asiaa on todella vaikea arvioida tällä alalla. Kolmansista osapuolista on paha sanoa mitään, ennustaminen on erittäin vaikeaa.
Pelien julkaisut tapahtuvat nykyään poikkeuksetta kuukausia aikaisemmin Yhdysvalloissa kuin Euroopassa, onko Microsoftilla mitään mahdollisuuksia vaikuttaa tähän asiaan, vai onko se kokonaan pelintekijöiden päätettävissä?
Tämä on totta, ja uskon että syy siihen on se, että USA:n markkinat ovat viihdemaailman suurimmat, ja useat pelitalot ovat amerikkalaisia, joten pelit ilmestyvät siellä ensin. Näen kysymyksen lähinnä haasteena eurooppalaisille pelitaloille, miksi asioita ei tehdä eurooppalähtöisesti, ja julkaista pelejä ensin täällä. Amerikkalaiset tekevät pelinsä ensin NTSC-järjestelmälle, ja täällä meillä on käytössä PAL, eli asiaan liittyy myös tekninen lähestymistapa. Suomalainen pelitalo Housemarque julkaisi esimerkiksi Transworld Snowboarding pelin ensin Euroopassa, ja vasta sen jälkeen peli tuli Amerikan markkinoille, tällaisia esimerkkejä kaivataan kyllä lisää. Asia on aika pitkälle kustantajan käsissä, joka laskee markkinapotentiaalin, jota kautta asia lähtee eteenpäin.
Helsingissä järjestettiin viime vuoden lokakuussa suosittu Xbox Room promootiotapahtuma jossa esiteltiin uusimpia pelejä, tuleeko vastaavanlaisia tapahtumia myös jatkossa?
Tänä jouluna ei tule Xbox Roomia, mutta meillä on suunnitteilla vastaavanlaisia promootiokiertueita kuluttajille, niin sanottuja Play More Toureja, jossa kuluttajat pääsevät kokeilemaan uusia pelejä, mutta niistä ei ole vielä kaikkea lyöty lukkoon, eikä päätöksiä ole vielä tehty. Mikäli kiertue tehdään, tulee se tapahtumaan joulukuussa eri paikkakuntien suurimmissa ostoskeskuksissa.
Millä tavalla Microsoft markkinoi Xboxia eri medioissa Suomessa, esimerkiksi Sony sponsoroi vahvasti formulalähetyksiä tällä hetkellä?
Markkinointistrategiamme mukaisesti olemme vielä ykkösvaiheessa laittamalla jakelukanavaa ensin kuntoon: hyllytilat, myymälämateriaalit, myyjien koulutus. Teemme myös paljon yhteismarkkinointia tämän kanavan kanssa. Kattomainonta eli Microsoft-lähtöinen mainonta on hyvin tuote- ja pelikeskeistä, printissä, radiossa, telkkarissa, webissä. Seuraavana vaiheena alkaa brändin rakentaminen, jossa rakas kilpailijamme on meitä monta vuotta edellä, ja jossa itse emme vielä ole, meillä ei ole käytettävissä samanlaisia markkinointirahoja kun heillä. Kunhan teemme ykkösvaiheen hyvin, voimme siirtyä brändimainontaan, joka on äärettömän kallista ja pitkäjänteistä. Meillä on myös kymmenen niin sanottua Flagship Store -nimikkeellä kulkevaa myymälää, jotka panostavat erityisesti Xbox Liven myyntiin, joissa kuluttajat voivat kokeilla verkkopelaamista demopisteessä. Pelkästään Helsingissä on jo viisi eri myymälää, esimerkkinä City-Anttila Keskusta. Demopisteitä sijoitetaan myös Turkuun, Tampereelle ja Ouluun. Gamertagit demopisteissä ovat kauppiaskohtaisia.
Syyskuussa järjestettiin ensimmäistä kertaa suuri Xbox Live turnaus, johon sai ottaa osaa USA:ssa, Kanadassa ja kahdeksassa eri Euroopan maassa asuvat pelaajat, onko uusia turnauksia jo suunnitteilla? (Myös Suomi?)
Tällainen turnaus todellakin järjestettiin, ja se koski maita joissa Xbox Live oli jo lanseerattu. Voin sanoa että ihan varmasti myös jatkossa tulee vastaavanlaisia tapahtumia, mutta tällä hetkellä minulla ei ole tiedossa tarkkaa päivämäärää. Konsepti on kuitenkin havaittu hyväksi, ja sitä tullaan jatkossa kehittämään yhä paremmaksi. Paikallisella tasolla ei olla mitään tarkkoja suunnitelmia vielä tehty, tarkoituksena on ensin saada Xbox Liven lanseerauksen jälkeen mahdollisimman paljon pelaajia, ja sitä kautta alkaa rakentamaan heille mahdollisimman paljon sisältöä ja lisäarvoa jatkossa, joten myös paikallisia turnauksia on varmasti tulossa.
Käytättekö itse paljon aikaa pelaamiseen, mikä on teidän oma Xbox-lempipelinne?
Nykyään pelaan ehkä vain noin puoli tuntia viikossa, tällä hetkellä on niin paljon työkiireitä, mutta joululomien aikaan vietän varmasti enemmän aikaa pelien parissa. Tällä hetkellä suosikkipelini jota pelaan on MotoGP Livessä.
Mahdollisia terveisiä Livegamersin käyttäjille?
Sellaisia terveisiä, että Xbox Liven lanseeraus Suomessa 30. lokakuuta on historiallinen päivä, ja sellainen henkilökohtainen veikkaus, että seuraavan kahden vuoden aikana tämä tulee olemaan eniten pelitoimialaa mullistava asia.
Kiitokset haastattelusta!