Haastattelussa NHL-pelisarjan General Manager Dean Richards

Kirjoittanut: Livegamers

03.09.2015

EA Sports toi NHL-pelisarjan General Manager Dean Richardsin vastailemaan suomalaistoimittajien kysymyksiin Helsingin Jätkäsaaressa. Tilaisuus alkoi presentaatiolla, jossa Richards kertoi työskennelleensä NHL-pelien kanssa jo 16 vuotta, käyden tekemässä myös EA Sportsin UFC -vapaaottelupeliä.

EA Sports Hockey Leaguen kauan kaivattu paluu

EA Sports Hockey Leaguen kohdalla herra Richards esitteli ylpeänä, kuinka pelimuoto on tehty täysin pelaajien ehdoilla. EA muodosti pelaajista oman komitean, jonka ehdotusten perusteella uudelleenkeksittyä EASHL:ää lähdettiin rakentamaan.

Itsensä peliin luominen oli itsestäänselvyys, mutta Richardsin mukaan kiistelty idea pelaajaluokista EASHL:ssä tuli tältä pelaajakomitealta. Tämän kauden EASHL-versioon tulee valmiiksi luodut pelaajaluokat, joista pelaaja voi itse valita itselleen sopivan.

Oletko kiekonsiirtelijä ja syöttelijä? Valitse pelinrakentaja. Tykkäätkö laittaa kavereita seinille ja ampua paljon? Valitse voimahyökkääjä. Haluatko olla ensimmäisenä kulmissa taistelemassa kiekoista? Valitse rouhija.

Richards muistutti, että jokaiselle pelaajaluokalle on luotu myös omat heikkoutensa. Rouhija saattaa olla pelin nopein luokka, mutta samalla surkea ampuja ja keskinkertainen syöttelijä. Voimahyökkääjä saattaa ampua lujaa, mutta syötöt karkailevat harakoille ja pikkukynäilijät saavat sinut näyttämään naurettavalta.

Richards vahvisti, että pelaajat eivät voi luoda omia ”buildejaan” peliin, vaan heidän tulee tyytyä niihin, jotka pelissä jo ovat. Lukituilla pelaajatyypeillä ja tasonkorotusten poistolla jokaisesta pelistä saadaan oikeasti tasainen, eikä pelin julkaisupäivänä aloittaneet saa mitään etua esimerkiksi joululahjaksi pelin saavia vastaan EASHL:ssä. Joukkuepeli ja taito ovat ainoat asiat, jotka tulevat ratkaisemaan EASHL-otteluita NHL 16:ssa.

Verkkopelimuodoista pelatuimmat, EASHL ja Hockey Ultimate Team, saavat toivotun parannuksen, kun viikottaisista playoffeista luovutaan ja pudotuspelit muuttuvat kuukausittaisiksi. Samalla HUT-pelaajille tarjotaan lisää pelattavaa, kun pelimuotoon tuodaan FIFA-pelisarjasta tutut yksinpelikaudet. Tällä pyritään antamaan uusille HUT-pelaajille mahdollisuus tutustua peliin omalla tahdilla ilman verkkopelin kilpailullisuutta.

HUT vaikutti muuten pintapuolisesti samankaltaiselta kuin viime vuoden versio. Joukkueet kustomoidaan pelikorteilla niin kuin viimekin vuonna ja 360-käyttäjälle pelin huutokauppavalikko näytti erittäin tutulta.

Aloittelijaystävällisin NHL vuosikausiin

NHL 16 tullaan muistamaan aloittelijaystävällisimpänä pelinä pitkiin aikoihin. On-Ice Trainer -opetussysteemi on toteutettu fiksusti ja opettavaisesti. Otteluiden aikana pelaajan osoittimen kohdalla on jatkuvasti vinkkejä mitä pelaaja voi tehdä.

Aloituksissa näytetään eri otteita ja annetaan välitöntä palautetta ajoituksen onnistumisesta ja aloitustappion sattuessa kohdalle peli kertoo välittömästi miksi. Ehkä vastustajan aloittajalla oli parempi aloitustaito tai hän käytti sopivaa aloitustaktiikkaa sinua vastaan.

Kiekollisena hyökkäysalueella peli näyttää jatkuvasti minkälainen laukaussektori pelaajalla on käytettävissään ja kuinka tukossa se on. Samalla peli näyttää kuinka maalivahti peittää maalia, millä kohdalla maalissa löytyy tilaa ja minne pelaaja tähtää laukaustaan.

Puolustuksessa peli kertoo eri mekaniikoista kuinka kiekon voi riistää vastustajalta pois eri näppäinkehoituksilla, samalla tavalla kuin hyökkäysalueellakin. Kun kiekko lopulta saadaan haltuun puolustusalueella, näyttää opetusohjelma avoimia syöttölinjoja ja erilaisia mahdollisuuksia avata peliä.

Erinomaisen viehättävää tässä järjestelmässä on sen välitön palaute. Ajoitat taklauksen oikein? Pluspiste. Otat kiekon haltuun ja laitat sen laitaa pitkin ylös? Lisää pluspisteitä. Syötät avoimeen paikkaan ja lauot suoraan syötöstä? Entistäkin enemmän pluspisteitä.

On-Ice Trainer -järjestelmä ei kuitenkaan ole käytössä verkkopeleissä, sillä Richardsin mukaan pelin verkkopeleissä tähdätään siihen, että kaikilla pelaajilla on samat työkalut käytettävissään ja näkyvillä.

Kokeneemmat pelaajat haluavat nämä opasteet pois päältä mahdollisimman nopeasti, mikä onnistuu lennosta. Näitä ominaisuuksia voi myös karsia halujensa mukaan. Tykkäätkö tietää miten vastustajan maalivahti peittää maalia, mutta et jaksa katsella syöttölinjaehdotuksia tai muita avustuksia? Onnistuu.

Be a Pro:n uudet kynät

Tätä On-Ice Traineria on ilmeisesti suunniteltu Be A Pro -pelimuoto mielessä, sillä Richardsin mukaan pelaajan kehitys on rukattu siinäkin pelimuodossa uusiksi. NHL 16:ssa Be A Pro -hahmot kehittyvät sen mukaan, mitä pelaajat tekevät kentällä. Jos olet vastustajia levyksi laittava poliisi, taklaus- ja tappelutaitosi kehittyvät silmissä, mutta samalla taidot, joita et käytä, ruostuvat. Kääntäen, jos tykkäät enemmän ampua ja kikkailla kiekon kanssa, etkä taklaa lainkaan, pelaajasi laukaus- ja kikkailutaidot kehittyvät, mutta samalla pelaajan fyysiset taidot jäävät jälkeen.

Be A Pron tärkein uudistus liittyy itse peliin: Enää pelaajien ei tarvitse katsoa vaihtopenkiltä kuinka tietokone pelaa itseään vastaan vaan pelin voi simuloida seuraavaan vaihtoon. Vaihtopenkillä pelaajalle annetaan palautetta kentällä tapahtuneesta, mutta päällisin puolin se näytti samalta kuin Live The Life -pelimuodossa vanhalla konsolilla. Ilmeisesti pelimuodossa valmentajat antavat kuitenkin pelaajatyyppikohtaisia palautteita, mikä olisi uudistus verrattuna vanhaan konsoliin.

Kysyin Dean Richardsilta, onko pelaajien mahdollista aloittaa uransa Euroopan liigoissa ja tehdä tiensä tähtiin sitä kautta, mutta valitettavasti tätä emme näe ainakaan NHL 16:ssa. Richards tosin lupaili, että Euroopan liigoista tutut kultaiset kypärät ja muut tämän kaltaiset maakohtaiset erikoisuudet saattavat tulla peliin tulevaisuudessa, mutta toistaiseksi peliin ei olla tuomassa suomalaisia selostajia.

Graafista juhlaa ja sekalaisia huomioita

Dean Richards oli erityisen ylpeä pelin presentaatiosta ja erilaisista pikkuherkuista, joita areenoille on lisätty. Kaikille NHL-joukkueille on lisätty maskotit areenalle ja pelissä jokaisella joukkueella on oma maalitorvensa. Richardsin mukaan pelissä on tosin autenttiset maalilaulut noin parillakymmennellä joukkueella, joten julkaisupäivänä fanit todennäköisesti kaivavat esille ne joukkueet, joiden maalibiisiä ei syystä tai toisesta ole pelissä mukana.

Visuaalisesti peli näyttää siltä, miltä uuden konsolin NHL-pelin pitäisikin näyttää. Luistimen vedot jäävät jäähän ennennäkemättömän tarkasti ja pelipaidoista on mahdollista nähdä jopa pelipaidan kankaan rakenne. Areenoilla yleisö elää peleissä mukana ja eri areenojen erilaiset pikkuefektit saavat pelin näyttämään freesiltä.

Peliin oli lisätty myös Norjan liigasta kaksi joukkuetta, jotka osallistuvat Champions Hockey Leagueen. Valmista pelimuotoa Champions Hockey Leaguelle pelistä ei löytynyt nopealla katsauksella, ainoa turnausmoodi pelissä on pudotuspelimuoto. Lisäksi kevyempää pelikokemusta tarjoaa kausimuoto, jossa voi pelata yksittäisen kauden missä tahansa liigassa.

Kulttimaineessa oleva GM Connected -pelimuoto ei toistaiseksi ole tekemässä paluuta NHL-peleihin. Richards kertoi pelimuodon käyvän samanlaista uudellleensuunnittelua läpi kuin EASHL -pelimuoto kävi tälle vuodelle, mutta mitään lupauksia pelimuodon paluusta Richards ei halunnut antaa.

Peliin tulevista liigoista Richards ei halunnut mainita yhtään suoralta kädeltä, mutta totesi CHL-turnaukseen osallistuvien liigojen olevan listalla korkealla. Kysyttäessä venäläisestä KHL-kiekkosarjasta, Richards totesi EA Sportsin käyneen keskusteluja KHL:n kanssa, mutta mitään varsinaisia suunnitelmia liigan tuomisesta peliin ei ole.

Ensi vuonna pelattava jääkiekon World Cup -turnaus on pelinkehittäjien listalla, mutta Richards ei halunnut luvata, että se löytyisi NHL 17:sta. NHL 16:ssa sitä ei kuitenkaan tulla näkemään.

Tulevaisuuden NHL-peleistä kysyttäessä Richardsin silmät syttyivät, kun hän lähti kuvailemaan tulevaisuutta, jossa NHL-peleihin lisätään elementtejä virtuaalitodellisuudesta. Hän ei uskaltanut edes kuvitella, miltä pelikonsolimme näyttävät kymmenen vuoden kuluttua ja NHL-pelisarjan tulevaisuus riippuu pitkälti siitä, mihin tulevat konsolit pystyvät.

Uusista konsoleista puheenollen, kysyin Richardsilta suoraan, miten PS3- ja Xbox 360 -konsoleille tuleva NHL Legacy Edition tulee eroamaan edellisestä NHL-pelistä vanhoilla konsoleilla. Hänen vastauksensa oli se, että peliin tuodaan uudet pelipaidat ja rosterit, mutta muuten peli vastaa hyvin pitkälle vanhaa änäriä. Hän perustelee täyden hinnan julkaisua sanomalla, että uudet pelaajat saavat kahdeksan vuoden pelinkehityksen huipentuman vielä vanhalle konsolille.