Haastattelussa Peter Moore

Kirjoittanut: Livegamers

25.09.2005

Livegamers.info kävi Tokyo Game Show 2005 yhteydessä haastattelemassa Xboxin maailmanlaajuisesta markkinoinnista ja julkaisutoiminnasta vastaavaa johtajaa, Peter Moorea. Haastattelu oli ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua yhteen pelimaailman suurimmista vaikuttajista ja kuulla hänen mietteitään kohta lähestyvästä Xbox 360 julkaisusta. Erityiskiitokset Robille (msxbox-world.com) ja Jeffille (xboxyde.com) yhteistyöstä haastattelun tekemisessä.
Haastattelu ja kuvat: BlingBling
Käännös: Ciryon

Ensimmäinen ja helppo kysymys, voitko kertoa lukijoillemme roolisi Microsoftilla?

(hymyilyä) Tämä ei välttämättä olekaan niin helppo kysymys! Vastaan kuudesta eri alueesta. Ensinnäkin Microsoftin alaiset pelinkehittäjät raportoivat minulle, samoin kolmansien osapuolien pelinkehittäjät. Vastuullani on myös maailmanlaajuinen markkinointi ja varsinkin omana kokonaisuutena pitämämme Japanin markkinointi – Japanin johtaja raportoi minulle. Myös kiinnostava New Media -osasto on vastuullani, New Media -osaston vastuulla on esimerkiksi Halo-pelisarjan siirtäminen valkokankaalle. Eli pähkinänkuoressa: olen maailmanlaajuisen markkinoinnin ja julkaisun johtaja.

Miten saitte Xboxin Japanin epäonnistumisen jälkeen kaikki nämä suuret pelinkehittäjät työskentelemään Xbox 360:n parissa? Olivatko he heti vakuuttuneita X360:n tulevaisuudesta siellä?

Yhtiönä Microsoft on hyvä jakamaan. Me rakennamme alustoja, kuten Windows-käyttöjärjestelmä. Tälläkin hetkellä tuhannet yhtiöt ansaitsevat miljardeja ”istumalla Windows-alustan päällä”. Xbox 360 on myös alusta, se on myös yhdistelmä äärimmäisen tehokasta rautaa, uskomattomia ohjelmistoja ja kaiken päälle tätä digitaalista teknologiaa yhdessä paketissa. Konsoli toimii kuin digitaalinen vahvistin olohuoneessasi ja tämä on ehkä asia, jonka toteuttamiseen ainoastaan Microsoftilla olisi tarpeeksi resursseja. Ja sitten on tietysti Xbox Live, yllättyisitte kuinka se muutti pelinkehittäjien näkökulmia, varsinkin niiden jotka näkivät pelien kehittyvän loppujen lopuksi verkkopelipohjaisiksi – he näkivät Livessä myös mahdollisuuden tehdä innovatiivisia pelikokemuksia. Uskon, että he katsoivat kilpailijoitamme ja totesivat, että heillä ei ole strategiaa tähän suuntaan – he etenevät peli peliltä.

Miksi Japaniin tuli vain yksi myyntiversio? Eikö teistä tunnu siltä, että pelaajat Euroopassa ja Amerikassa tuntevat itsensä huijatuksi kalliimman hinnan takia?

En usko, että kukaan tuntee oloansa huijatuksi. Olemme hinnoitelleet konsolin jokaiselle markkina-alueelle erikseen kysynnän ja tarjonnan mukaan. Ja jos noin 399 eurolla saa konsolin, langattoman ohjaimen, kovalevyn, HD AV -kaapelin, Xbox Liven ja headsetin kaikkien muiden ominaisuuksien lisäksi, niin silloin ei missään nimessä voi sanoa tulleensa huijatuksi. Alueellista hinnoittelua harjoitetaan kaikilla aloilla.
Japanin yksi myyntiversio perusteltiin sillä, että alueella massiivimoninpelit ovat äärimmäisen suosittuja ja niitä varten vaaditaan kovalevy. Samalla emme halunneet pakottaa japanilaisia ostamaan kalliimpaa pakettia.
Tärkein kysymys on, että tuntuuko sinusta siltä, että konsoli on rahan arvoinen?

Tuleeko konsolin julkaisussa olemaan enemmän kuin 7 peliä Euroopassa ja Yhdysvalloissa? Tuleeko mikään peli olemaan ”yksinoikeudella” tietylle alueelle?

Maruyama san ilmoitti eilen mitä me tällä hetkellä tiedämme täysin varmasti, tuo määrä voi kasvaa. Kehittäjät kilpailevat tällä hetkellä ajan kanssa saadakseen pelit loppuun hiotuiksi ja julkaistua vuoden loppuun mennessä. 25 – 40 peliä tulee jouluun mennessä myyntiin. Tässäkin asiassa ihmiset keskittyvät vääriin seikkoihin, kuka ostaa kaikki pelit heti yhden päivän aikana? Tarkoituksenamme on saada kaikki genret katettua vähän ajan sisällä julkaisusta ja oikeilla alueilla. Kaikki genret tulevat olemaan hyvin hallussa heti vähän ajan sisällä julkaisusta.

Miksi julkaisupäivä ei ole sama kaikilla alueilla? Monet pelaajat Euroopassa ovat vihaisia siitä, että Yhdysvalloissa kaikki julkaistaan aiemmin – varsinkin pelit. Tuleeko tähän muutoksia?

Euroopassa konsoli julkaistaan… (miettii) kymmenen päivää myöhemmin? Mistä tiedätte, ettette tule saamaan pelejä samoina päivinä?

Menneiden perusteella.

Kymmenen päivää ei ole mitään! Ensinnäkin joudumme lokalisoimaan ja kuljettamaan tavarat 16 maahan pelkästään Euroopassa ja sitten joudumme vielä miettimään mikä olisi sopiva päivä myynnin aloittamiselle missäkin maassa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa alkaa painajaismainen myyntisesonki aiemmin kuin Euroopassa ja teoriassa jos myöhästymme tästä kiitospäivä-viikonlopusta menetämme jättimäiset myyntimäärät. Suurin osa joulun lahjoista ostetaan tähän aikaan. Euroopassa ei ole tällaista pyhää, ja ostelu alkaa vasta joulukuun alussa. Japani on oma luku sinällään.
Kuinka pitkään te (Eurooppa) jouduitte odottamaan PSP:tä?

Pitkään! (naurua)

Olen varma, että keskustelualueilla ihmiset ovat jo nousseet barrikaadeille, koska joutuvat odottamaan kymmenen päivää pidempään konsolia – ja jenkit ovat sen jo saaneet. Uskokaa vaan, että tämä julkaisu vaatii paljon. Uskon, että pahat aatteet katoavat pikaisesti, kun pelaajat saavat konsolin käsiinsä.

Uskon että se on kiinni siitä, että toiset pääsevät aloittamaan Xbox Live -pelien pelaamisen aiemmin. Ihmiset tosissaan haluavat alkaa pelaamaan samaan aikaan muiden kanssa.

Joo, tiedän, että olimme 48 tuntia myöhässä Halo 2:n kanssa Euroopassa ja sehän oli salaliitto, jolla annettiin jenkeille varaslähtö. (naurua) Kuitenkaan kahden kuukauden jälkeen ketään ei haitannut tuo 48 tunnin ero. Tässäkin asiassa tulee vastaan nuo kuljetukset eri maihin, tuotannon ajoittaminen ja samanaikainen julkaisu kaikkialla Euroopassa. Joten voitte kertoa pelaajille, että emme mekään ihmeisiin pysty.

Miksi peleistä ei ole tätä ennen juurikaan julkaistu tarkkoja tietoja? Emme ole vieläkään nähneet juuri mitään esimerkiksi Perfect Dark Zerosta. Voisimme jopa sanoa, että tiedämme enemmän PS3-peleistä, joiden julkaisuun on kuukausia tai jopa vuosi. Miksi salailu?

Kertokaa minulle yhden PS3-pelin julkaisupäivä ja kertokaa sen pelimekaniikasta? Tietääkö kukaan? Se johtuu siitä, että ei niistä ole kerrottu mitään. Videot näyttävät hyviltä. X05-messuilla tulemme esittelemään esimerkiksi Perfect Dark Zeron kattavasti. Malttia!

Seuraavan sukupolven pelikokemuksen tarjoaminen on näyttänyt olevan ydinasia Xbox 360:n markkinoinnissa tähän asti. Luuletko, että Sony yrittää käyttää ajan ennen konsolinsa julkaisua Xbox 360:n tehojen ja pelien vähättelyyn?

Kumpienkin konsolien tarkat tiedot on jo julkistettu ja analyytikot ympäri maailmaa ovat päätyneet tulokseen, että nuo ovat parempia tuossa ja nuo tuossa – tärkein asia on se, että kummillakin on jättimäisen tehokkaat koneet. Kummallakaan ei ole suurta etua toiseen, mutta suurin ero on se, että me olemme valmiina tässä ja nyt. Ja en usko että he voivat mitenkään vähätellä meidän julkaisupelejämme, kun ainoa mitä he tarjoavat on videoita ja lupauksia peleistä, jotka julkaistaan sitten joskus. Microsoftin näyttelystandille voi kävellä, napata ohjaimen käteen ja pelata seuraavan sukupolven peliä.

PS3:ssa tulee olemaan blu-ray, Revolutionissa upouusi ohjainkonsepti, joten molemmat alustat saavat varmasti joitain yksinoikeuspelejä erilaisuutensa vuoksi. Millä mielestäsi pelinkehittäjiä voi houkutella työskentelemään Xbox 360:n parissa?

En oikein tiedä miten blu-ray voisi edesauttaa yksinoikeuspelien saamista alustalle, se on vain tallennusformaatti eikä paranna pelikokemusta mitenkään. Sitä paitsi blu-ray ja HD DVD eivät ole ajankohtaisia tällä hetkellä, monet varmasti muistavat Betamax ja VHS -formaattien kilpailun aikoinaan. Me keskitymme siihen mikä on valmis tässä ja nyt, ja DVD-9 on valmis. Emme tule keskittymään siihen mitä voi mahdollisesti tapahtua, kuten Sony on tehnyt blu-rayn kanssa. Nintendon innovaation minä toivotan tervetulleeksi, mutta haluaisin nähdä sen toimivan pelin kanssa. Pitää kuitenkin ihailla yhtiötä, joka uskaltaa ottaa tuon kaltaisen riskin. Jos se onnistuu, niin koko peliala hyötyy siitä.

Core-paketti antaa kuluttajalle mahdollisuuden laajentaa konsolia halutessaan. Mutta kun otetaan harkintaan pakettien välinen hintaero, niin monet pelaajat varmasti hankkivat Premium-paketin. Onko teillä mitään ennustuksia, miten myyntimäärät tulevat jakautumaan näiden pakettien välillä?

Uskon että valtaosa, ainakin alussa, ostaa Premium-paketin. Core-paketti tulee olemaan vähemmistössä, mutta ajan myötä näiden pakettien välinen ero tulee pienenemään.

Tukeeko Microsoft rahallisesti pelinkehittäjiä, jotka kehittävät uusia pelikonsepteja ja -sarjoja Xbox 360:lle?

Olemme aina olleet ylpeitä tuestamme kehittäjille. Varmasti jokainen kehittäjä, joka on meidän alustoillemme kehittänyt, voi kertoa kuinka paljon teknistä tukea olemme antaneet kehitys- ja markkinointiavun lisäksi. Tämänkaltainen toiminta on iso osa menestysreseptiämme.

Vaikuttaa siltä, että Microsoft tulee julkaisemaan ja kehittämään vähemmän pelejä Xbox 360:lle kuin Xboxille. Eikö teidän mielestänne ole riskialtista olla riippuvainen kolmansien osapuolien kehittämistä peleistä?

Aikainen strategia Microsoft Game Studiosille perustui suoraan sanoen siihen teoriaan, ettemme saisi julkaisijoiden tukea ja joutuisimme kantamaan suurimman taakan itse. Muutaman viime vuoden aikana strategiamme on muovautunut tähän suuntaan, eli emme tee enää niin paljoa pelejä, mutta ne jotka teemme eivät ole mitään normaaleja pikkupelejä. Meidän ei esimerkiksi tarvitse tehdä enää urheilupelejä, koska EA, Take 2 ja Konami hoitavat tämän homman mallikkaasti. Voimme sen sijaan panostaa uusiin innovatiivisiin pelikokemuksiin ja tukea Bungien ja Raren työskentelyä. Jos suhteemme kolmansiin osapuoliin olisi jotenkin heikko, niin voisin olla huolissani – näin ei kuitenkaan ole.

Tiedämme, että Xbox 360 tarkoittaa sitä, että pelaaja on pelikokemuksen keskuksessa. Voitko selventää miksi ette kutsuneet konsolia yksinkertaisesti Xbox 2:ksi? Ja kuinka pitkään nimen lukkoon lyöminen kesti?

Me käytimme paljon aikaa tämän nimen keksimiseen – halusimme, että se kuvastaa tätä kokemusta. Xbox 2 ei kuvastanut mitään sen lisäksi, että se on Xboxin seuraaja. Ja Sonyn tuodessa PS3:ea markkinoille tässä ei ollut järkeä. Joten teimme 4 kuukautta markkinatutkimusta ympäri maailmaa ja saimme noin 5 nimeä. Näiden kanssa taas lähestyimme eri maiden kuluttajia ja kysyimme heiltä mielipiteitä. Xbox 360 -nimi nousi kirkkaasti yli muiden, kun idea sen takana selitettiin heille. Nimen julkistuksen aikainen kohu taas oli jotain aivan käsittämätöntä – tällä hetkellä kukaan ei enää kyseenalaista sitä. Nimi on johdonmukainen, kun katsoo kaikkea konsolissa. Mutta muistakaa: olen mies joka keksi DreamCast -konsolin nimen! (naurua).