Haastattelussa Shingo Takatsuka

Kirjoittanut: Livegamers

10.10.2006

Kysymyksiä ja vastauksia – Shingo ”Seabass” Takatsuka Haastattelussa Pro Evolution Soccer -pelisarjan luoja pian julkaistavan kuudennen osan tiimoilta.

Pahin kilpailijanne FIFA-sarja on juuri ilmoittanut käyttävänsä uutta animaatio- ja grafiikkajärjestelmää. Uskotteko graafisella puolella olevien erojen FIFA 07:n ja PES 6:n välillä vaikuttavan PES 6:n pelaajien määrään?

– En voi kieltää, etteikö FIFAn uudessa painoksessa olisi upea grafiikka. Meillä suurin painopiste onkin aina ollut pelattavuudessa. Olen erittäin ylpeä juuri siitä.

Eurooppa on suuri markkina-alue jalkapallopeleille. Oletteko muokanneet pelin ominaisuuksia näille markkinoille? Näemmekö esimerkiksi erilaiset pelaajat, joukkueet, selostukset, sääolosuhteet tai pelitilat kuin muiden alueiden versioissa?

– Olemme muokanneet vaikeustasot erilaisiksi. Se on tosin ainoa merkittävä muutos. Syy on selvä, sillä uskon jalkapallofanien tunteiden rakastamaansa lajia kohtaan olevan samanlaisia kaikkialla. Tietysti olemme tehneet Winning Eleveniin (Pro Evolution Soccer -pelisarjan Japanin versioon) nähden muutoksia äänten ja selostuksen osalta.

Entä onko uuteen versioon saatu mukaan paljon spekuloitu moninpeli 8 vastaan 8 pelaajan voimin? Jos ei, onko tulevaisuudessa tulossa kyseisen kaltaista pelitilaa?

– Valitettavasti se on tällä hetkellä mahdotonta. Toivon todella, että voimme toteuttaa sen tulevaisuudessa.

Mikä on paras uusi ominaisuus, joka tulee yllättämään meidän kaikki?

– Kun pelaat, huomaat täysin uusia liikkeitä. Erilaiset potkut ja uudet harhautukset uudistavat pelikokemusta. Ne tulevat takuulla yllättämään pelaajat positiivisesti.

Onko nyt mahdollista pelata liigaa Livessä?

– Minun on vastattava ei. Olen pahoillani. Haluamme silti saada sen mukaan niin pian kuin suinkin on mahdollista.

Pelisarjan edellisessä osassa oli hitaampi tempo, joka mahdollisti pelaajien tehdä pieniä rikkeitä. Sillä tavoin pystyi tehokkaasti estämään vastustajan pelistrategiaa tai sujuvaa hyökkäämistä. Se harmistutti monia, toisten taas pitäessä sitä realistisena. Miksi sitä muutettiin taas kuudenteen painokseen, joka vaikuttaa ensi tuntumalta nopeammalta ja sujuvammalta?

– Minusta viidennen osan toteutus ei ollut huono. Halusimme kuitenkin muokata pelin kulun nopeammaksi, koska se oli meistä lähempänä totuutta. Meidän onkin ajateltava koko pelin liikkuvuutta ja tempoa, ei vain yksittäisiä liikkeitä.

Sarjan aiemmissa osissa yleisön vähäinen kannustus vaikeutti monien pelaajien optimaalisen pelitunnelman saavuttamista. Teittekö jotain asian korjaamiseksi uuden sukupolven versioon? Kuulemmeko esimerkiksi yleisön kohisevaa kannustusta FIFA-sarjan lailla?

– Tällä kertaa otimme todella huomioon monikanavaiset 5.1-äänet. Nyt tunnelman voi tuntea paljon paremmin. Tämä oli olennainen osa uudistuksista, ja haluaisin jatkossakin kehittää tätä osa-aluetta.

Oletko jonkin futisjoukkueen fani? Tai onko joku jalkapalloilija, jota ihailet erityisesti?

– Jos en olisi todellinen fani en olisi kehittänyt edes koko pelisarjaa. Pelaajista tällä hetkellä pinnalla on Robbie Fowler.

Miksi Pro Evolution Soccer 6 sekä Winning Eleven 10 ovat niin erilaisia pelejä? Voimmeko vihdoin pelata tuoreimmassa versiossa japanilaisia vastaan?

– Koska pelien kehityksessä on ollut puolen vuoden aikaero. Olemme aina jatkaneet kehitystä jokaisen version jälkeen, joten puolen vuoden kehitystyön hedelmät tekevät peleistä niin erilaiset. Vielä ei ole mahdollista pelata japanilaisia vastaan, mutta tulevaisuudessa se on yksi tärkeistä tavoitteistamme.

Mitkä ovat uusimman version jalkapalloliigat?

– Olemme saaneet mukaan neljä Euroopan kuudesta merkittävästä liigasta. Tällä kertaa mukana on myös Ranskan liiga täyden lisenssin voimalla.

Pelisarjaa ovat vaivanneet jo pitkään nimiväännökset, lisensoimattomat peliasut ja väärin nimetyt stadionit. Miksi tilanne on tällainen? Onko ongelmassa kyse aidoista lisensseistä pyydettävät huikeat summat vaiko vain lisenssien ostamiseen vaadittavat hankalat sopimukset? Entä tulemmeko tulevaisuudessa näkemään koko sisällön lisensoituna?

– Kyseessä on vain ja ainoastaan hankalat sopimukset. Haluaisimme itse luonnollisesti kaikki mahdolliset lisensoidut joukkueet, pelaajat, peliasut ja stadionit. Yritämme tulevaisuudessa saada sopimukset mahdollisimman moniin liigoihin pelaajineen kaikkineen.

Millaista kehitystä on tapahtunut yksinpelissä? Entä moninpelissä? Ovatko nettipuolen katkot viimein historiaa? Tai miten on huonojen häviäjien kanssa, rokotetaanko heiltä pisteitä keskeytetystä pelistä?

– Yritämme estää huijaamista kaikin mahdollisin tavoin. Tällä kertaa meillä on parempi järjestelmä, mutta uskon asian lopulta olevan pelaajien käsissä.

Kiitos haastattelusta!