Livegamers pääsi tapaamaan uuden Sniper: Ghost Warrior -pelin tuottajaa City Interactiven Michal Sroczynskia.
Sniper: Ghost Warrior on City Interactiven ensimmäinen peli Xbox 360:lle. Minkälainen tuotantoprosessi pelin tekeminen oli?
– Pelin kehittäminen alkoi 2008 kesällä. Olemme tehneet pelejä jo jonkin aikaa PC:lle ja siltä pohjalta oli luontevaa jatkaa Xboxille. Olimme pitkään halunneet tehdä modernin tarkka-ampujapelin, mutta sopiva teknologia puuttui. Sniper-pelejä ei ole paljon, vaikka peleissä rooli on erittäin suosittu. Henkilökohtaisia suosikkeja ovat esimerkiksi Modern Warfaren ja Call of Duty 2:n sniper-tehtävät. Vuosia sitten ilmestynyt Sniper Elite oli myös inspiraation lähde samoin kuin aiheesta kertovat elokuvat kuten Shooter, Enemy at the Gates sekä tietysti Tom Berengerin klassikko Sniper.
Mitä voit kertoa pelin tarinasta?
– Pelissä pyritään vapauttamaan fiktiivistä Isla Truetan saarivaltiota häikäilemättömältä diktaattorilta. Etelä-Amerikan historia tarjoaa niin paljon materiaalia pelille joten oli luontevaa sijoittaa peli amerikkalaisnäkökulmaan.
Miten peli on pyritty pitämään tarpeeksi vaihtelevana kun kyseessä on varsin rajattu rooli?
– Selkeä päähahmo on erikoisjoukkojen tarkka-ampuja Taylor Walls, mutta myös hänen spotterillaan ja tukijoukkojen rynnäkkösotilaalla pääsee kokeilemaan. Pelin pääpaino on kuitenkin selkeästi tarkka-ampumistehtävillä. Osassa tehtävissä tulee kuitenkin tilanteita jossa paljastumisen jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tarttua rynnäkkökivääriin ja ampua itsensä ulos tilanteesta. Tavoitteena on vaihdella pelin tempoa, ettei pelaaja ehtisi kyllästyä menoon. Suurimmaksi osaksi huomaamattomuus on avain, mutta silloin tällöin mukana on myös rambomaisia hetkiä esimerkiksi raskaiden aseiden kanssa. Tunnelman luomiseksi yötehtäviä on useita ja sateessakin joutuu yhdessä tehtävässä rämpimään.
Onko tehtävissä vaihtoehtoisia reittejä ja toimintatapoja?
– Osassa kentistä on mahdollista valita etenemisensä. Tavoitteena on ollut luoda sopiva yhdistelmä skriptattua ja vapaata toimintaa. Hiipimiseen kannustetaan voimakkaasti. Pelihahmo ei kestä montaa osumaa ja esimerkiksi huono-onninen päälaukaus pudottaa pelaajan kerrasta. Vihollistekoälyn näkö on varsin hyvä verrattuna moniin peleihin. Varsinkin liike paljastaa nopeasti. Näkyvissä on kuitenkin koko ajan mittari joka näyttää kuinka hyvin on piiloutunut. Joten nopealla parempaan piiloon palaamisella voi vielä estää paljastumisen, joka voi pahimmassa tapauksessa lopettaa koko tehtävän epäonnistumiseen.
Kuinka realistinen mallinnus ampumisessa on?
Pelissä on kolme vaikeustasoa. Helpolla apuja on paljon, mutta vaikealla ne ovat pois päältä ja pelaajan pitää ottaa itse huomioon tuule suunta ja voimakkuus, lentorata ja -aika, pelihahmon syke ja stamina sekä ampumisasento. Focus -moodilla aika hidastuu hetkeksi jolloin liikkuvaan maalin on helpompi osua.
Kuinka pitkä peli on kyseessä?
– Testien mukaan pelin 16 tehtävää tarjoaa noin 9-11 tuntia pelattavaa.
Minkälaista moninpeliä on luvassa?
– Pelissä on kuusi moninpelikarttaa ja kolme pelimuotoa. Osaa voi ottaa 12 pelajaa samaan aikaan. Kartat ovat keskikokoisia ja toiminnan pitäisi koko ajan pysyä hektisenä. Moninpelissä on kämppimisen estämiseksi kompassi joka näyttää vihollisten suunnan, muttei etäisyyttä. Jos ei pysy tarpeeksi liikkeessä tulee noutaja nopeasti.
Ensimmäisinä päivinä pelaajilta on tihkunut tietoa bugeista. Onko peliin luvassa tulevaisuudessa korjauspäivityksiä tai lisäsisältöä?
– Ensimmäinen korjauspäivys on jo julkaistu PC-versioon ja se on tulossa lähiaikoina myös Xbox Liveen. DLC:tä ollaan myös jo suunnittelemassa. Yksinpeliin olisi tulossa lisänäytös ja moninpeliin vähintään pari uutta moninpelikenttää. Tarkempaa tietoa hinnoista tai julkaisupäivämäärästä ei vielä voi kertoa.
Sniper: Ghost Warrior löytyy jo kauppojen hyllyltä ja PC:llä Steamistä. Livegamersin virallinen arvostelu julkaistaan lähiaikoina.