Kuka? Frank OConnor (Frankie), Content Manager, Bungie StudiosMilloin? Halo-sarjan viides syntymäpäivä joulukuussa 2006
1. Kun alkuperäinen Halo oli vasta lapsenkengissään, mitkä olivat teidän haaveenne sarjan tulevaisuudesta?
Halo aloitti elämänsä reaaliaikaisena strategiapelinä Macintoshille, mutta Bungien väellä oli niin paljon tarinaideoita, että se lopulta kasvoi ulos siitä tietystä genrestä FPS-peliksi. Se myös kasvoi ulos Macintoshista PC:lle, ja sitten siitä tuli peli yksinomaan Xboxille. Se kävi läpi pitkän evoluutioprosessin, joka kuulostaa rankalta, mutta oli oikeastaan melko helppo. Kun huomasimme, miten hauskaa ajoneuvojen käyttö oli ja minkälainen fysiikkamallinnus oli saatu aikaiseksi kävi selväksi, että Halon pitää olla toimintapeli RTS-pelin sijaan. Onneksi siitä kasvoi peli, joka on meille kaikille tuttu ja rakastettu!
2. Onko sarja ylittänyt odotuksenne?
Halo-universumin suosio ja laajentuminen yllättivät Bungien. Yritämme aina valmistautua tällaisiin asioihin mutta se tosiasia, että nyt on olemassa valikoima action figuureja, Marvelin sarjakuva, leluja, pelejä, New York Times bestseller-romaaneja ja alkuperäisiä soundtrackeja, on aina yllättävää. Enpä usko, että Jason Jones olisi osannut ennustaa tätä Bungien alkuvuosina. Mutta on ehdottoman miellyttävää nähdä rakastamamme universumin laajenevan ja tulevan fanien keskuudessa merkittäväksi.
3. Halo 2 on erittäin suosittu Xbox Livessä. Miten aiotte tukea peliä tulevaisuudessa?
Halo 2 on edelleen yksi Xbox Liven suosituimmista peleistä ja henkilökohtainen mielipiteeni on, että varastamme johtoaseman takaisin Gears of Warilta ennemmin tai myöhemmin, vaikka vain lyhyeksi hetkeksi. Uskoisin, että Halo 2:n kestävän suosion salaisuus on matchmaking-ominaisuus. Se on erittäin käyttäjäystävällinen ja tekee helpoksi pelin löytämisen pelaajien valtavan määrän joukosta. Tämä pitkäaikainen menestys on ollut hienoa meille kehittäjille, mutta myös fantastista faneille, joten haluamme palkita ne ihmiset, jotka pelaavat Halo 2:ta Livessä. Yksi tapa on päivittää matchmaking-pelilistoja. Tarkkailemme niitä koko ajan nähdäksemme mikä on suosittua ja mikä epäsuosittua, mikä aiheuttaa huijaamista ja niin edelleen.
Yksi juttu, mistä fanit eivät pidä on, kun meidän täytyy poistaa pelilista kuten kävi esimerkiksi Team SWAT:n kanssa lähiaikoina. Syy siihen on, että meidän täytyy tasapainottaa pelilistat tekemällä uhrauksia, sillä meillä on valtava pelaajapopulaatio. Se on vaikeaa, mutta Halo 2:n Xbox 360 -pelaajille on tiedossa yllätyksiä tulevina kuukausina. Pitäkää silmät auki ja vierailkaa Bungie.net -sivustolla.
4. Voitko antaa yksityiskohtia ladattavista Halo 2 -kartoista, joista ilmoititte vähän aikaa sitten?
Ilmoitimme, että pitääksemme Halo 2 yhteisön virkeänä ja pelaamassa, teemme uusia karttoja. Emme ole ilmoittaneet kuinka monta teemme – niitä ei tule olemaan tusinoittain, joten ei kannata innostua liikaa – emmekä me ole ilmoittaneet mitä ne kartat tulevat olemaan mutta tulette nauttimaan niistä. Uskokaa pois, olen pelannut niitä ja ne ovat fantastisia. Meiltä on kysytty miksi ne tulevat vain Xbox 360:lle ja yksinkertainen tosiasia on se, että meillä ei ole resursseja rakentaa ja testata karttoja sekä Xboxille että Xbox 360:lle. Ne ovat hyvin erilaisia eikä meillä ole työvoimaa sitä varten. Meidän piti valita yksi alusta joten valitsimme sen, jolla uskomme olevan suurin Halo 2:ta pelaava väestö ensi vuonna, eli Xbox 360. Se tarkoittaa tietenkin huonoja uutisia Xboxin omistajille. En halua kehottaa ketään menemään ostamaan uutta konsolia sillä tiedän, ettei se ole aina mahdollista. Mutta jos olet suuri Halo-fani, niin kenties Xbox 360 olisi kuitenkin hyvä hankinta. Pyydän anteeksi, että kartat tulevat vain Xbox 360:lle mutta tiedän, että fanit tulevat nauttimaan niistä ja ne elävöittävät peliä ennen Halo 3:n julkaisua.
5. Mikä Halo 2:een kohdistettu kritiikki on vaikuttanut sinuun eniten?
Hassua Halo 2:ssa on se, että saamme vihaisimmat valitukset niiltä, jotka pelaavat sitä eniten. Siinä on outo kahtiajako, esimerkiksi nettisivusto nimeltään Halo2Sucks.com, jossa käy ihmisiä jotka eivät tee muuta kuin pelaavat Halo 2:ta, mutta silti perustavat sivuston mäkättääkseen siitä. Jotkut heidän valituksistaan ovat järjettömiä ja jotkut asiallisia, mutta yleisin valituksenaihe on se, että pelityyppi A ei ole yhtä hyvä kuin pelityyppi B. Vaikka se vaikuttaakin yllättävältä, niin kaikki Halo-pelaajat eivät ole samanlaisia. Jotkut pitävät aivan erilaisista asioista. Tässä on toinen esimerkki: ase A on tuhovoimaisempi kuin ase B, mikä tekee pelistä epätasapainoisen. Olemme puuttuneet näihin aseiden tasapainottamiseen liittyviin kysymyksiin ja vastoin joidenkin uskomuksia Halo 2 on erittäin hyvässä tasapainossa tällä hetkellä.
6. Mikä Halo-peleissä on tehnyt tästä tuotteesta niin suositun?
Se, että ihmiset edelleen pelaavat Halo 2:ta kaksi ja puoli vuotta julkaisun jälkeen, on yhdistelmä monia asioita mutta uskoisin, että yksi suunnittelijoistamme, Jaime Greisemer, sanoi sen parhaiten: ”Halo on 30 sekuntia hauskanpitoa, toistettuna pahoinvointiin asti. Pelissä on niitä hauskoja hetkiä, jotka vaan tulevat uudelleen ja uudelleen. Jopa tavoitepohjaisissa peleissä, kuten Capture the Flag, kaikkein hauskimmat hetket ovat melko lyhyitä: lipun varastaminen, pakoyritys ja sitten kuolema ja alusta aloittaminen. Mutta ne ovat loputtoman hauskoja eivätkä tunnu vanhenevan.
7. Onko Halo 3 Halo-sarjan loppu?
Meiltä kysytään tuota koko ajan. Halo 3 on trilogian viimeinen osa. Trilogiaan kuuluu kolme peliä. Mutta on myös kolmen romaanin trilogia, ja lisää on tulossa. On kuvitettuja romaaneja ja muita pelejä tulossa. Halo-trilogia on tarina, jonka kerromme kolmessa osassa ja luulen, että enempää ei nyt tarvitse selittää. Tuleeko Halo-universumi taianomaisesti päättymään Halo 3:n jälkeen? Ei. Trilogiassa on paljon hahmoja ja tarinoita, joita olemme sivunneet, ja ne tulevat jatkamaan. Hahmot ja tapahtumat Halo-trilogiassa eivät vain katoa. Mutta on tärkeää, että päätämme trilogian näyttävästi ennemmin kuin surkeasti. Siihen olemme panostaneet aikaa ja tunnetta riittämiin, ja odotamme jännityksellä sen jakamista fanien kanssa vuonna 2007.
8. Voimmeko Halo 3:n suhteen odottaa paluu Halon juurille -tyyppistä peliä, vai onko se enemmän parannellun Halo 2:n tyylinen?
Jos minun pitäisi tehdä yhteenveto Halo 3:sta – ja muistakaa, että tämä on henkilökohtainen lausunto eikä millään tavalla virallinen – sanoisin, että Halo 2:n fanit tulevat olemaan erittäin innoissaan moninpelikokemuksen kehittymisestä. Säilytämme kaiken rakastetun, kuten matchmaking-ominaisuuden, mutta lisäämme myös paljon asioita. Luulen, että siellä on asioita, jotka todella yllättävät ja tulen katumaan, että sanoin tämän mutta uskon, että kaikki pitävät tekemistämme lisäyksistä. Siinä ei ole mitään, minkä johdosta kukaan voisi tuohtua. Aseiden tasapainottaminen, pelityypit, matchmaking-ominaisuus jne., niitä on kaikkia paranneltu, joten moninpeli tulee olemaan jättiläismäinen parannus. Ihmiset todennäköisesti valittavat muutamasta aseiden tasapainottamiseen liittyvästä asiasta, mutta se on oppimisprosessi.
Kampanja on dramaattisesti erilainen. En kerro enempää, mutta sanon sen verran, että saan jatkuvasti hämmästyä pelatessani kampanjaa. Parasta ensimmäisessä Halossa oli kertoa tarinoita, ja olemme laittaneet niitä lisää Halo 3:en.
9. Mitä uusia mahdollisuuksia Xbox 360:n tehot tarjoavat ja oletteko nyt voineet toteuttaa asioita, joita olisitte halunneet toteuttaa jo Halo 2:ssa?
Kun kehittäjiä pyydetään vertaamaan eri alustoille julkaistuja jatko-osia, he ovat usein haluttomia sanomaan kuinka paljon paremmaksi lisätehot pelin tekevät. Halo on aina tarkoittanut suuria taisteluja, suuria tiloja, hyvää tekoälyä ja kaunista ympäristöä. Jos sanoisimme, että suurempi teho ei vaikuta noihin piirteisiin, olisimme valehtelijoita. Halo 3:ssa on asioita, jotka eivät olisi olleet mahdollisia Xboxilla. Voitte odottaa suunnattomasti paranneltuja taisteluja visuaalisesti, teknisesti ja pelillisesti.
10. Mitä on tehty Halo 2:ssa ongelmia aiheuttaneen modauksen ja huijaamisen estämiseksi moninpelissä?
Halo on kärsinyt paljon näistä ongelmista ja, totta puhuen, ihmisten käytöksestä. Teknologialla on rajoituksensa ihmisten idioottimaisuuden estämisessä, mutta olemme miettineet asiaa pidemmälle tällä kertaa. Tiedämme todennäköisesti enemmän kuin kukaan muu näistä ongelmista konsolilla, ja hyödynnämme niitä tietoja Halo 3:ssa. En voi puhua siitä paljon nyt, koska joku idiootti aina löytää tien uudistusten ympäri. Jokaista kymmentä mahtavaa pelaajaa kohden on olemassa yksi nuija, ja se on valitettavaa. Toivottavasti olemme onnistuneet lieventämään heidän aiheuttamiaan ongelmia teknologian ja sosiaalisen paineen avulla.
11. Aiotteko tehdä sekä Halo 2:n että Halo 3:n tilastot yhdistävän sivuston, esimerkiksi kaikki tapot, headshotit jne.? Miten Bungie.net tulee muuttumaan?
Emme aio yhdistää Halojen tilastoja, mutta aiomme antaa pelaajille työkaluja niiden tallentamiseksi. Bungie.net tulee edelleen olemaan mahtava paikka, jossa tarkkailla menestystään. Pitäkää silmällä Bungie.netiä, aiomme pian antaa tietoa kuinka peli tulee palkitsemaan etenemisesi.
12. Tuleeko Halo 3:en online co-op-moodi?
Moni asia ei päässyt Halo 2:een, joten meiltä kysytään tuleeko niitä olemaan Halo 3:ssa. Jos niitä ei ollut Halo 2:ssa, siihen on hyvä syy. Esimerkiksi Mongoose on päässyt Halo 3:en, mutta co-op-moodi on vielä avoin kysymys.
13. Otatteko vaikutteita muista peleistä, kuten vaikka Gears of Warista? Harkitsisitteko esimerkiksi Gears of Warin suojautumissysteemin lisäämistä Halo 3:en?
Lähiaikoina Haloa on verrattu melko paljon Gears of Wariin. Tuleeko suojautumissysteemi vaikuttamaan? Rehellinen vastaus on ei. Halo 3:n pelattavuus päätettiin jo kauan ennen kuin Gears of War valmistui. Suojautuminen pilaisi Halon, peliin ei yksinkertaisesti kuulu suojautuminen. Siihen kuuluu vihollisten kohtaaminen, avoimet tilat, ajoneuvot ja niin edelleen. Gears of Wariin kuuluu suojautuminen. Sellaisen toiminnon ahtaminen peliimme ei olisi hyvä idea. Sitä paitsi, kyllä Halossakin käytetään ympäristöä suojaamaan pelaajaa osumilta. Mutta emme laita toimintoa yhden suojautumisnapin taakse, eikä se ainakaan ole X-nappula, josta usein kysellään.
14. Miten Halo 3 -televisiomainos liittyy pelin juoneen? Ja keitä ne lapset ovat?
Mainos oli eräänlainen makupala Halo 3:n universumista. Se ei ole pelikuvaa, ja alun lapsia todellakin näyttelevät oikeat näyttelijät. Keitä ne lapset ovat? Haluamme ihmisten spekuloivan lasten roolia, siksi heidät laitettiin siihen. He saattavat olla mainoksessa edustamassa kontrastia rauhallisen yötaivaan ja Master Chiefin kokemien sodan kauhujen välillä. Kyselkää pois vaan, mutta emme todennäköisesti vastaa tuohon kysymykseen lähiaikoina. Mainoksen toisessa puoliskossa Master Chief on Maassa, tarkalleen ottaen Afrikassa. Hän taistelee Bruteja vastaan. Suurin kysymys nousi Master Chiefin käyttämästä kilvestä: mikä se on ja käytetäänkö sitä pelissä? Meiltä jopa kysyttiin tuleeko se pilaamaan moninpelin! Kaikkiin kysymyksiin vastataan mutta voin taata, että mainos ei sisällä mitään, mikä voisi pilata pelin.
15. Tuleeko Bungie kehittämään Xbox Live Arcade -pelejä tulevaisuudessa?
Olemme erittäin kiireisiä Halo 3:n parissa. Jopa karttojen tekeminen Halo 2:en oli vaikeaa, joten uuden pelin työstäminen olisi vieläkin hankalampaa. Monet täällä Bungiellakin kuitenkin rakastavat Arcade-pelejä, joten niiden kanssa työskenteleminen on todellakin mahdollista tulevaisuudessa mutta ei välttämättä aivan lähitulevaisuudessa. Tiedätte mihin kaikki aikamme tällä hetkellä menee, mutta Arcade-pelit kiinnostavat studiotamme. Sellainen voisi toimia sivuprojektina, kuten Geometry Wars, tai sitten se voisi olla päätoimista. Saa nähdä.
16. Onko teillä suunnitelmissa kehittää lisää pelejä Halo-tavaramerkin ulkopuolelta?
Jos kysyt tuleeko Bungie työskentelemään muiden pelien kuin Halon parissa, niin vastaus on tietysti. Kaikki voimavaramme ovat nyt keskittyneet Halo 3:en, mutta meillä on myös iso nippu luovia ihmisiä, joilla on paljon ideoita. Olemme aiemmin tehneet PC- ja Mac-pelejä, kuten Marathon, ja aiomme työstää uusia pelejä myös tulevaisuudessa.
Meillä on kaikenlaisia ideoita ja suunnitelmia uusien Halo-pelien varalle, mutta en aio mennä niihin nyt. Sanon vain sen, että rakastamme Halo-universumin hahmoja, ympäristöjä ja kokemuksia, ja kenties on olemassa erilaisia tapoja kertoa niitä tarinoita. Pitäkää silmänne auki!
Kiitos XCN:lle haastattelusta!