Halo 5: Guardians – Arena on toinen osa uuden Halon moninpelissä. Halo 5: Guardiansissa on kolme eri pelattavaa muotoa; Campaign, Arena ja Warzone. Arena on kilpailullisuuden pyhäkkö, joka keskittyy arena-malliseen 4v4-mittelöön. Tietyllä tapaa Arena on tärkein osio palapelistä, sillä sen toimivuus ja menestyvyys tulee olemaan pelin ratkaisevin piirre. Se tulee osoittamaan, saako peli tuulta alleen kilpailullisessa skenessä, sekä onko pelillä suurta uudelleenpeluuarvoa. Edelliset kaksi osaa ovat olleet epäonnistumisia monella tasolla, ja molemmista osista ovat pelaajat hivutellen kaikonneet kuin rotat laivasta.
343 Industriesin kunnianhimoinen, mutta katastrofaalisen julkaisun kokenut Halo: The Master Chief Collection on saanut monet pelisarjan pidemmätkin tukijat hyökkäyslinjalle uusia versioita kohtaan. Kaiken tämän huomioon ottaen pelistudion pitää tehdä vahva kannanotto Halo 5: Guardiansin kanssa ja kaiken pitää mennä putkeen. Ytimenä tässä toimii Arena-muoto, jonka pitää olla kilpailullinen, hauska ja toimiva, jotta Halo-fanit voivat laittaa uudelleen uskonsa Xboxin kiistattomaan lippulaivaan.
29.12.2014-18.1.2015 tapahtuneessa Halo 5: Guardianin moninpelibetassa arenaa pääsi kokeilemaan valtaosa sarjan faneista, ja se jakoi pelaajakunnan mielipiteet kahtia. Kyseessä oli varsin varhainen peliversio pelistä sekä kenttien ja muotojen kannalta pintaraapaisu, jonka perusteella ei kannata vielä tehdä johtopäätöksiä. Yhdeksän kuukauden aikana monta asiaa on säädetty ja pelaajakunnan palautteita on kuunneltu tarkalla korvalla.
Viime viikolla tapahtuneessa Halo 5: Guardians Preview –tapahtumassa pääsi kokeilemaan täysin uutta buildia pelistä. Esitteillä oli neljä kokonaan uutta kenttää, joista kahdesta oli nähty pientä videokuvaa ja kahdesta ei ollut vielä julkistettu mitään. Kaksi ennennäkemätöntä kenttää olivat Breakout-muotoon kuuluvia kenttiä. Breakout on Halon uusi single life- ja kierrospohjainen muoto, joka on saanut vaikutteita paintballista ja Gears of Warista.
CTF:ää eli lipunryöstöä pääsi testaamaan Coliseumissa, jota myöskin esiteltiin Gamescomin showmatchissä, jossa OpTic.Halo ja Epsilon eSports ottivat mittaa toisistaan. Kyseinen kenttä on symmetrinen, ja se on suunniteltu lipunryöstö mielessä. 343 Industriesin Pro Teamin vanha Halo-pro GH057ayme oli jo ehtinyt kehumaan kenttää yhdeksi parhaaksi keskikokoiseksi CTF arena -kentäksi koskaan. Coliseumissa on kyllä paljon hyvää; reitit, määrätyt baset sekä power positionit, joita voi verrata esimerkiksi Midshipin Pink-torniin. Thruster packin kanssa lipunviejällä on monta eri reittiä ja mahdollisuutta tehdä erinäköisiä taidokkaita temppuja lipun kanssa. Kentän power aseina toimivat raketinheitin ja tarkkuusammuntakivääri, joiden hallinta on kriittinen elementti voittamiseen. Uutena ominaisuudena lipunryöstössä oli lipunkantajan ”spottaus”, jossa ampumalla vihollisen lipunkantajaa se näytti omille joukkuetovereille hetkeksi lipunkantajan sijainnin. Lippukaan ei tapa enää yhdellä lyönnillä, ja sitä pystyy taas heittelemään, mikä on varsin hyvä asia.
The Rig on Meridian-planeetalla sijaitseva kaivoslouhintalautta, joka on suunniteltu asymmetriseksi slayer-kentäksi. Kentässä voisi myös toimia tietyt objektiivimuodot. The Rig on toiminut myös kehitystiimin ensisijaisena testikenttänä ase- ja kykytuunauksille, ja siitä on tullut 343 Industriesin Pro Teamin yksi lempikenttä uudesta Halosta. Kentässä on monta eri tasoa, jotka hyödyntävät uusia Spartan Ability -kykyjä. Clamber eli kiipeäminen on vahvassa roolissa The Rigissä, ja sen avulla pystyy tekemään flänkkäyksiä vihollisen selustaan. Kentän power aseina nähdään uusi Plasma Caster sekä tarkkuusammuntakivääri, jotka luovat mielenkiintoisia tilanteita, kun pelaajat niitä havittelevat. The Rigiä oli äärimmäisen hauska pelata, ja se loikin tietyn uudenvanhan tunteen, kun kyseessä oli monitasoinen kenttä.
Breakout-muotoa oli muutettu radikaalisti betan jälkeen. Jokaisen Breakout-kentän keskelle oli laitettu neutral flag, jonka viemällä vastustajan baseen voittaa kierroksen, vaikkei olisikaan tappanut koko joukkuetta. Pelimuotoon oltiin toivottu objektiivia, jotta se toisi siihen monipuolisuutta sekä vähentäisi mahdollista pelaajien istumista. Parin pelin jälkeen on mahdoton analysoida oliko se oikea ratkaisu, mutta pelien aikana yllättävän monet kierrokset päättyivät lipun vientiin, kun vastustaja oli lähtenyt kiertämään selustaa liian kaukaa.
Breakoutissa pelattavat kentät on suunniteltu pelkästään kyseistä pelimuotoa ajatellen. Betassa päästiin kyseissä pelimuodossa pelaamaan Trench & Crossfire -kenttiä, jotka eivät kauhean paljon eronneet toisistaan. Viime viikolla esiteltiin kokonaan ennennäkemättömät kentät, nimeltään Altitude ja Gambol. Kentät seuraavat vahvasti samaa suunnittelua ja ilmettä kuin aikaisemmatkin Breakout-kentät. Uudet kentät tarjoavat entistä enemmän diversiteettiä. Molemmat kentät ovat leveitä ja tarjoavat monta eri lähestymistapaa. Kentissä on power aseet, mitä ei aiemmin nähty betassa. Toisessa kentässä on haulikko ja toisessa Hydra. Breakoutia oli hauskaa pelata, ja jopa parin pelin aikana syntyi varsin jännittäviä hetkiä, kun 1v1-, 2v2- ja 1v2-tilanteita tuli. Suurena kysymysmerkkinä on yhä se, toimisiko Breakout kilpailullisissa säännöissä. Yksi elämä, nopea kuolema ja automaattiaseet eivät ole koskaan kuuluneet Halon repertuaariin. Ainoastaan aika näyttää, tulemmeko näkemään muodon myös tulevaisuudessa.
Päällimäisenä tuntemuksena on, että Halo 5: Guardians otti järkevän asennoitumisen jakamalla pelin tärkeimmät ominaisuudet kolmeen osaan. Jokainen pelaaja voi suunnata sinne, mikä häntä itseään kiinnostaa eniten. Betassa jo nähty ranking-järjestelmä tulee olemaan iso kulmakivi pelin toimivuuden sekä sen uudelleenpelattavuuden kannalta. Pelilistat tulevat myös olemaan suuressa osassa, ja toivonkin, että näemme niistä tarkempaa tietoa ennen pelin julkaisua.
Halo 5: Guardiansin Preview -tapahtuma jätti erittäin hyvän maun uuden Halon tulevaisuudesta. Arenan pelaaminen tuntui viihdyttävältä ja tietyllä tapaa myös kilpailulliselta. Aseita on säädetty ja kenttiin on panostettu erittäin paljon kilpailullisuusmielessä, joten betan takia ei kannata heittää vielä toivoa kaivoon. Microsoft on ilmoittanut teoillaan ja sanoillaan tukevansa eSportsia Halo 5: Guardiansin osalta tosissaan, ja se saa kyynisenkin halottajan suupielet nousemaan. Halo tulee aina aiheuttamaan suuria tunteita pelaajissa, positiivisessa ja negatiivisessä mielessä. Se on jo nyt varmaa, ettei Halo 5 tule miellyttämään kaikkia, ja se tulee varmasti jakamaan pelaajien mielipiteitä kahtia. Vanhaan ei ole paluuta, mutta uudistuksilla ja keskittymisellä kilpailullisuuteen ollaan ehdottomasti menossa oikeaan suuntaan. Toivottavasti tämä on oikea askel Halo-skenen jälleenheräämiseen.
Creative Director Tim Longo pääsi kertomaankin paikan päällä, että peliä tullaan päivittämään, kehittämään ja tukemaan heti julkaisusta lähtien. 343 Industries ei missään nimessä halua toistaa virheitään. Fool me once…