Yksinpelikampanja on aina ollut tärkeä kulmakivi Halolle. Se on osalle pelaajista jopa tärkeämpi osa kuin sen huippusuosittu moninpeli. Jokaisella Halo-fanilla on omat käsityksensä siitä, missä pelisarjan pelissä on ollut paras kampanja. Monet pitävät vanhojen klassikkojen omaperäisyydestä ja nostalgisuudesta, kun taas eräät pitävät uusien versioiden tarinankerronnasta. Edeltäjiensä suosion vuoksi Halo 5: Guardians -pelillä on kovat odotukset ja sen rima on asetettu korkealle.
343 Industries on keskittynyt Halo 5: Guardiansin yksinpelissä vahvasti co-oppiin. Pelin tarina seuraa Master Chiefin Blue Teamia ja Spartan Locken Fireteam Osirista, jossa päällimmäisenä elementtinä toimii eräänlainen kissa ja hiiri -leikki, jossa Locke toimii takaa-ajajana. Ensimmäistä kertaa Halo-pelissä Master Chief esitetään mahdollisesti muutenkin kuin sankarina.
Lontoon Halo 5 -tapahtumassa pääsin testaamaan kahta eri kenttää yksinpelissä. Toisessa tehtävässä seurattiin Master Chiefin Blue Teamiä ja toisessa Spartan Locken Fireteam Osirista. Blue Team -missiossa Master Chief yhdistetään Spartan II Blue Teamiin ja he matkaavat rutiinitarkistukselle hylätyyn ONI:n tutkintakeskukseen, joka sijaitsee Argent Moonissa.
Tämä oli testikentistä huomattavasti synkempi ja lähitaistelupainotteisempi. Tarina lähtee nopeasti käyntiin ja kysymyksiä nousee välittömästi. Neljän pelaajan co-oppia pelatessa ryminältä ei vältytä ja välillä jopa ankeaksi käyvät kentän tunnelit luovat tunnelmaa.
Spartan Locken Enemy Lines -tehtävässä seurataan taasen Fireteam Osiris edesottamuksia Covenantin kotiplaneetalla Sangheliosissa. Fireteam Osiris metsästää Forerunner Constructoria kyseiseltä planeetalta. Tehtävä heti eroaa massiivisesti edellisestä tehtävästä. Kenttä on avoimempaa sekä varsin näyttävää, kun taustalla tapahtuu koko ajan. Blue Teamin harmaasta väripaletista päästiin aivan uuteen ja valoiseen ympäristöön.
Molemmat kentät olivat visuaalisesti näyttäviä ja värimaailma vaihteli Halo-sarjalle uskolliseen tyyliin. Tarina tuntuu ensikosketuksen kannalta hyvin mielenkiintoiselta ja sen ytimessä on jopa henkilödraamaa. Peli esittelee monelle pelaajille uusia Spartan-hahmoja, jotka näyttäytyvät pelissä jämäkköinä taistelutovereina.
Halo 5: Guardiansin yksinpelikampanjaan on panostettu tuntuvasti ja sen näkee ja tuntee. Kentät ovat suunniteltu Spartanien erikoiskyvyt mielessä ja erilaisia lähestymistapoja on paljon. Kampanjatarinan väitetään olevan tuplasti pidempi kuin Halo 4:sen ja pelaajat pääsevät kolmeen eri maailmaan käsiksi (Ihmismaailma, Covenanttien maailma sekä Forerunner-maailma) ja näin voisi olettaa, etteivät maisemat käy tylsäksi tai toistuvaksi. Erilaiset mahdollisuudet lähestyä kenttiä kannustavat pelaajia testaamaan erinäköisiä pelitapoja, mikä lisännee tuntuvasti pelin uudelleenpeluuarvoa.
Mielestäni yksi mielenkiintoisimmista ja hauskimmista uudistuksista oli hahmonvalintavalikko, joka ilmestyy kun kampanjaa käynnistellään. Kävimme salamannopeita sorminäppäryyskilpailuja siitä, kuka sai pelata Master Chiefillä ja kuka joutui valitsemaan hahmonsa viimeisenä. Ominaisuus tuo varmasti pientä pilkettä silmäkulmaan pelaajille heti pelikokemuksen alussa.
Vaikeustaso tuntui varsin Halomaiselta ja jopa välillä sai käsityksen, että sitä olisi hieman säädetty. Normal –vaikeustasolla tuli kuoltua pariinkin otteeseen, mutta syy oli totta kai kanssapelaajissani. Vaikeustason skaalaaminen onkin pelille erittäin tärkeää, sillä neljällä pelaajalla Legendarylla pelatessa on välillä aiemmin pystynyt juoksemaan turhankin helposti kenttiä läpi.
Minulle yksinpelikampanjan tärkein elementti on ollut aina se, onko sitä hauskaa pelata. Hieman yli tunnin pelikokemuksen perusteella väitän, että Halo 5 on erittäin hauskaa yksinpeliviihdettä. Hyvässä peliseurassa törmäsimme moniin eriskummallisiin ja hauskoihin tilanteisiin, joka jätti kaipuun saada lisää.
27.10.2015 moni pelaaja miettii, suuntaisiko Halo 5: Guardiansin moninpelin vai yksinpelin maailmaan. Minä tiedän jo nyt, että julkaisupäivänä kerään neljän kaverin porukan ja suuntaan yksinpelikampanjan puolelle selvittämään minkälaisiin käänteisiin Master Chiefin ja Locken saaga viedäänkään!
Alla kymmenen minuuttia pelikuvaa pelin Enemy Lines -tehtävästä, joka on kaapattu Lontoossa, Microsoftin järjestämässä Halo 5 -tilaisuudessa.