343 Industriesin Halo 5: Guardiansissa nähdään kokonaan uusi pelimuoto, jossa 24 pelaajaa mittelee toisiaan vastaan. Warzone toimii 12 vastaan 12 –periaattella, mutta yhtälöön on lisätty myös joukko tekoälyhahmoja eli Marineja, Prometheaneja ja Covenantteja. Warzone on monen halottajan märkä uni ja se on suunniteltu hyvin pitkälle sosiaalinen pelaaminen mielessä. Mutta toimiiko se?
Lontoon Halo 5: Guardians Preview –tapahtumassa pääsin ensimmäisten joukossa pelaamaan uutta Warzone-kenttää nimeltä Raid on Apex 7. Kenttä on Warzone-pelimuodon massiivisin ja se perustuu vahvasti Halo: Combat Evolvedin ”The Silent Cartographer” –kenttään. Raid on Apex 7 sijoittuu tuntemattomaan Forerunner-rakennelmaan, joka koostuu avonaisista kokonaisuuksista sekä luolastoista, joita pitkin altavastaajat voivat kiertää vihollisen selustaan.
Warzone alkaa tyylikkästi, kun pelaajat tiputetaan kentälle tuhoamaan Covenantin joukkoja ja kontrolloimaan kentän keskellä olevaa Forerunner-tornia. Pelin alussa molemmat joukkueet aloittavat omasta tukikohdastaan, jota ympäröi suojakenttä. Suojakenttä lähtee pois ainoastaan, jos vastustajajoukkue kontrolloi kaikkia kentän muita tukikohtia.
REQ-systeemi
Warzonen keskipisteenä toimii uusi REQ-systeemi, joka koostuu korteista, tasoista, pisteistä ja asemista. REQ-kortit on lajiteltu kolmeen eri kategoriaan: kosmeettiset, pysyvät ja kertakäyttöiset kortit. Kaikkia kortteja ja niiden paketteja voi saada pelaamalla Halo 5: Guardiansin moninpeliä, mutta niitä voi myös ostaa kauppapaikalta. Kosmeettisista korteista voi saada kosmeettisia muutoksia omaan Spartalaiseen, kuten visiirejä, emblemejä, panssareita, pelaajakortteja sekä erinäköisiä salamurhaus-animaatioita. Kilpailullisessa Arena-pelimuodossa voi käyttää ainoastaan näitä kosmeettisia kortteja.
Pysyvät kortit ovat aseita, jotka menevät oman Spartalaisen varustelistaan, joista voi valita oman asekombinaation, joilla lähtee taiston tuoksintaan. Näistä korteista löytyvät rynnäkkökiväärit, kolme kutia kerrallaan sylkevät taistelukiväärit ja muut perusaseet. Kertakäyttöisistä korteista löytyy ajoneuvot ja pelin vahvimmat aseet, raketinheittimistä lähtien.
Jo julkaisupäivänä Halo 5: Guardiansissa tulee olemaan 175 erilaista panssarisettiä ja niihin kuuluvia kypäriä. Keräilyä tuleekin siis riittämään, sillä settejä löytyy enemmän kuin kaikissa edellisistä Haloissa yhteensä.
Warzone-pelimuodossa kaikki REQ-kortit ovat käytössä, jotka saa käyttöön keräämällä tarpeeksi pisteitä. Pisteitä keräämällä saa tasoja ja mitä korkeammille tasoille taistelun tuoksinnassa ehtii, sen tehokkaampia aseita ja ajoneuvoja annetaan pelaajan käyttöön. Pelin alussa siis ei pääse korteillaan ja aseillaan heti riehumaan, vaan niiden eteen pitää tehdä töitä. Tosin, aina kun pisteillään ostaa jotakin, niin tasot tippuvat tasapainotussyistä. Pisteitä saa Warzonen aikana saa kaatamalla vihollisia, valloittamalla tukikohtia sekä tappamalla tekoälypomoja. Pisteitä ja REQ-paketteja tulee hyvää vauhtia, joten se tuntuu hyvin toimivan.
REQ-korteissa on eri tasoja ja nämä on lajiteltu harvinaisuuden mukaan yleisestä legendaariseen. Harvinaisissa korteissa voi olla erikoisaseita tai harvinaisia kypäriä tai muita kosmeettisia muutoksia. Systeemi tuntui toimivan hyvin, sillä vasta pelin keskivaiheilla taistelukentältä alkoi tulla vastaan vahvempia ajoneuvoja ja aseita. REQ-asemilta, joita löytyy ympäri kenttää voi kesken pelin poistamaan korteillaan ja pisteillään ajoneuvoja ja aseita. Pelaaja voi tehdä tämän jokaisen kuoleman välissä.
Warzone-meininki
Warzonen voi voittaa joko tuhoamalla vastustajan tukikohdan ytimen, johon pääsee käsiksi kontrolloimalla muita tukikohtia tai keräämällä 1000 pistettä kentän aikana.
Peli on varsin nopeatempoista mättöä heti alusta alkaen, kun kaikki pelaajat suuntaavat keskelle kenttää valtaamaan tukikohtia. Suurimmat taistelut nähtiinkiin Forerunner-tornin kohdalla, jota vartioivat tavallista vahvemmat Hunterit. Tekoälyhahmojen paikallaolo tekeekin tilanteista erittäin kaaoottisia ja ennaltaarvaamattomia, mikä tulee olemaan varmasti monien halonhakkaajien mieleen.
Eniten pisteitä saa tukikohtien valloittamisesta ja tekoälypomojen tappamisesta. Tekoälypomot ovat Covenantien tai Forerunnereiden erittäin vahvoja hahmoja, joiden tappamisesta voi saada jopa 200 pistettä. Niiden tappaminen onkin todella suuressa roolissa, kun pelin voitosta kamppaillaan.
Keskityin pelin aikana kontrolloimaan pelin keskipistettä eli Forerunner-tornia. Kun hallitsee tukikohtia, ne toimivat samalla uudelleensyntymäpisteinä omalle joukkueelle, joiden kautta he voivat palata taisteluun takaisin odotettua nopeammin. Yhdessä ruotsalaisen h0lmbl0min kanssa tapoimme yli 100 vihollista, mutta se ei riittänyt läheskään voittamaan peliä, sillä pelaajatapoista ei saa paljon pisteitä heru. Tekoälyviholliset ovat yllättävän sitkeitä ja pomohahmot eivät luovu henkikullastaan normaalimenetelmin. Suurimmat taistelutantereet nähdäänkin, kun molemmat joukkueet pyrkivät tuhoamaan juuri ilmestyvän tekoälypomon ja joukkueet törmäävät toisiinsa kulkuneuvojen kanssa. Joillain ajoneuvoilla, kuten esimerkiksi tankilla tai uudella Forerunner-lentoaluksella Phaetonilla saa ne poimittua turhankin kaukaa ja helposti, mutta jalkapatikassa pomovihollisen tappamiseen ei ole mitään mahdollisuutta.
Warzonesta jäi varsin hyvä maku suuhun ja mielestäni se tulee olemaan varsinkin vanhojen Big Team Battle –fanien mieleen. Pelimuodosta tulee mieleen paranneltu ja isoskaalaisempi versio Halo: Reachin Raid-pelimuodosta. Warzone toiminee parhaiten suuren kaveriporukan kanssa kommunikoiden läpi suurien ja eeppisien taistelujen. Warzonen lopullinen pelattavuus nähdään pelin julkaisupäivän jälkeen, mutta pienellä hienosäädöllä siitä on varmasti viihdettä suurenkin porukan pitkiin peli-iltoihin.