Kysymyksiä ja vastauksia – TotemBall

Kirjoittanut: Livegamers

18.10.2006

Kuka: Aaron Fothergill, Strange Flavour GamesMissä: TotemBall -demotilaisuus, Soho, Lontoo
Milloin: Keskiviikkona 4. lokakuuta

Esittele meille Strange Flavour Games.

Johdan yhtiötä veljeni Adamin kanssa. Aloitimme tekemällä pelejä Macille, mutta konsolipelit olivat aina suunnitelmissamme – ihan totta! Lähiaikoina olemme pääasiassa työskennelleet Xbox 360:n ja TotemBallin parissa, ja se on tämän hetkinen fokuksemme. Varmaan kuitenkin jatkamme myös Mac-pelien parissa.

Miten TotemBall syntyi?

Pari vuotta sitten teimme pelin nimeltä Toy Sight, joka hyödynsi Macin web-kameraa. Se sai kriitikoilta ylistystä, mutta Macin pelimarkkinat ovat melko rajalliset. Kun Microsoft etsiskeli Live Vision -kameralle pelejä, joku varmaan vinkkasi heidät meidän suuntaamme. Saimme viime vuoden alussa puhelinsoiton, jossa meiltä kysyttiin haluaisimmeko työskennellä Xbox 360:n parissa. Se oli pienoinen shokki, mutta halusimme ehdottomasti mukaan. Alussa törmäsimme byrokratian koukeroihin ja Xboxin kehitystyökalut olivat lopussa, mutta viimeinkin saimme sellaisen käsiimme. Rupesimme työstämään peliä, joka oli suunnattu tyypilliselle 15-vuotiaalle hardcore-pelaajalle, joka oli konsolin kohderyhmää alussa. Mutta kun Vision-kamera kehittyi me tajusimme, että kyseessä olikin enemmän sosiaalinen ja perhekeskeinen pelaaminen. Meidän onneksemme olimme jo suunnitelleet TotemBallia.

Eli te työstitte jo silloin peliä?

Ei oikeastaan. Se oli pikemminkin sellainen idioottimainen idea, joita saadaan kolmelta aamuyöllä. Halusimme tehdä jotain mikä sisältää musiikkia ja ympäriinsä juoksentelua, joten pistimme kaiken muun jäihin ja aloimme työskennellä TotemBallin kanssa 3 viikkoa ennen tämän vuoden E3-messuja. Saimme demon kasaan messuja varten, mutta aika ei riittänyt suuren huomion herättämiseen. Oli silti hienoa nähdä pelimme siellä! Siitä lähtien olemme tehneet erittäin, erittäin pitkiä työpäiviä saadaksemme pelin julkaistuksi.

Sanoisitko, että TotemBall on suunnattu lapsille?

En sanoisi niin. Yritimme luoda pelin, joka vetoaisi kaikkiin lapsista rentoihin ja aina hardcore-pelaajiin asti. Se vetoaa laajaan yleisöön yksinkertaisen ohjaustapansa vuoksi mutta uskoisin, että pelissä on tarpeeksi sisältöä, joka vakuuttaa hardcore-pelaajatkin siitä, että pelillä on arvoa uudelleenpeluun ja Saavutuksien suhteen. Monet tasot ovat melko suoraviivaisia, mutta jos haluaa löytää kaikki salaisuudet, on selvittävä melko hankalistakin alueista.

TotemBall on melko erikoinen elepohjaiseksi peliksi siinä mielessä, että se on kolmiulotteinen.

Kyllä, TotemBall on ensimmäinen täysin 3D-peli, joka pohjautuu eleiden käyttöön. Olimme vähän huolissamme ennen Wiin virallista julkistamista, että he varastaisivat kunniamme jollain samantyyppisellä pelillä, mutta olemme edelleen ainutlaatuisia! Halusimme kokeilla jotain uutta verrattuna niihin elepohjaisiin peleihin joita aiemmin on ollut. Peli suunniteltiin yksinomaan Xbox 360:lle ja halusimme varmistaa, että teemme jonkin todella seuraavan sukupolven pelin. Olimme hyvässä asemassa myös siksi, että TotemBall oli suunniteltu vapaaksi peliksi ja tunsimme, että meillä oli vapaus kokeilla erilaisia mahdollisuuksia. Tällaista peliä ei ole aiemmin tehty, koska se on mukamas liian vaikeaa. Toivottavasti TotemBall todistaa mitä Vision kameralla voi tehdä, ja osoittaa kehittäjille minkälaisia uusia pelejä on mahdollista luoda. Haluaisin uskoa, että se aloittaa kokonaan uuden peligenren.

Miten ohjaussysteemi toimii?

Helppoa. Pistät kätesi ilmaan ja asetat ne ohjaimiin, jotka ovat ruudun molemmilla puolilla. Kun liikutat käsiäsi ylös ja alas, liukuvat osoittimet liikkuvat ylös ja alas niiden mukana. Jos työnnät ylöspäin oikealta, aiheutat eteenpäin suuntautuvan liikkeen hahmon sillä puolella, ja sama toimii toisin päin. Vähän niin kuin ajaisi tankkia!

Eivätkö kädet väsy pelatessa?

Kyllä, mutta pelissä on lepohetkipaikkoja, joiden avulla voit lepuuttaa lihaksiasi rajoitetun ajan.

Mitä keräiltäviä tavaroita pelissä on?

Pelissä on paljon keräiltäviä juttuja. Pääasia ovat kuitenkin toteeminpalat. Kun keräilet niitä, ne rupeavat kasaamaan pelin soundtrackia ja ne pysyvät pelaajan mukana Xbox Live Leaderboardsille asti, joten jokaisella pelaajalla on pala musiikkia joka liittyy häneen!

Sisältyykö peliin minipelejä?

Halusimme välttää tyypillisiä elepohjaisiin peleihin liitettyjä minipelejä, mutta TotemBallissa on kyllä useita pelimuotoja. Ensiksi on Free Play -muoto, jossa pelaaja saa tutustua peliin ja pelailla ilman mitään ylimääräistä. Sitten on Juggling-pelimuoto, joka pohjautuu kahden pelaajan yhteistyölle. Yksi pelaaja liikuttaa TotemBallia ja toinen tasapainottelee toteeminpalasten kanssa painelemalla erilaisia yhdistelmiä padi-ohjaimella. Jos yksikin pala tippuu, aikaa menee hukkaan. Sitten on Pinball-muoto, joka on edelleen eleillä ohjailtava flipperi. Sitten todelliselle hardcore-pelaajalle on Super Challenge, jossa pelaaja saa yhden elämän ja aikarajan pelin suorittamiseksi. Se on todella vaikea. Olen selvinnyt siitä, mutta vain nipin napin!

TotemBallissa on myös ymmärtääkseni yksi toinenkin ainutlaatuisuus – ensimmäinen kuntoilupohjainen Saavutus Xbox 360 -pelissä?

Kyllä! Fit Player -saavutus haastaa pelaajan pelaamaan 20 minuuttia putkeen laskematta käsiä, käyttämättä lepopaikkoja tai keskeyttämättä peliä. Jos selviää siitä, niin saa kivan Saavutuksen ja kipeät käsivarret!

Mitä muuta työstätte Vision -kameralle tällä hetkellä?

Itse asiassa työskentelemme kahden muunkin Vision -kamerapelin parissa. Ensimmäinen niistä ei ole eleillä ohjautuva, vaan enemmän kuin UNO, jossa käytetään kameraa. Toinen peleistä käyttää enemmän eleillä ohjaamista, vaikka tutkimme miten mahdollistaa padi-ohjaimia käyttävien ja kameraa käyttävien pelaajien yhteispeli. Se tulee olemaan mielenkiintoista tasapainottaa, joten meidän pitää varmistaa, että kameran avulla pelaajilla on tiettyjä etuja. Itse asiassa, kun aloitimme TotemBallin tekemisen, ajattelimme mahdollistaa padi-ohjaimen tatilla ohjaamisen. Se on kuitenkin haasteellista, mutta me pidämme hyvistä haasteista!

Voitko antaa tarkkoja pelattavuuteen liittyviä yksityiskohtia näistä uusista peleistä?

Valitettavasti en. En voi vielä sanoa niistä mitään, mutta kaikki paljastetaan pian.

Eli näet loisteliaan tulevaisuuden Live Vision -kameralle?

Ehdottomasti. On niin paljon asioita joita pystyy tekemään, kun lisää kameran peliin. Esimerkiksi tiedämme taiteilijan ja peliohjelmoijan, joka on kehitellyt erikoisen systeemin. Hän pistää teipinpalasia seinälle, ottaa kuvan siitä Vision-kameralla, ja käyttää sitten sitä kuvaa tasohyppelypelin yhtenä osana. Tällaista mielenkiintoista uutta ajattelua se mahdollistaa, joten odotamme innoissamme mihin se meidät vie.

Kiitos ajastasi Aaron!