Laitearvio: Racing Wheel EX2 (Hori)

Kirjoittanut: Livegamers

29.04.2013

Racing Wheel EX2 (Hori) -ratti ja polkimet saapuvat pienessä paketissa postiin. Lähetystä noudettaessa ihmettelee, että voiko tässä tosiaan olla kaikki.Kyllä voi. Pakettia avatessa laatikosta paljastuu polkimet sekä pienin ratti miesmuistiin. Oli se ohjekirjanenkin siellä pohjalla, tosin todella suppeana. Itse ohjeesta löytyy pienen etsinnän jälkeen, miten ohjelmointinappi toimii. Muuten ohjaimessa on tuttuun tapaan napit selkeästi merkattuina.

Ratin kiinnitys pöytään tapahtuu viidellä imukupilla, jotka aiheuttavat harmaita hiuksia kenelle tahansa. Pelatessa saattaa alkaa turhauttaa jatkuva imukuppien irtoaminen pöydästä, vaikka kuinka olisi putsattu alusta ja hinkutettu kunnolla kiinni pöytään. Tämä aiheuttaakin sen, että patentteja on pakko lähteä etsimään, jotta ratti pysyisi paikallaan tiukoissa ajotilanteissa. Takimmaiset imukupit tahtovat jatkuvasti irrota pöydästä, mikä tekee ajotuntumasta erittäin takkuisen. Arvostelija korjasi tämän tilanteen asettamalla kaksi kahden ja puolen kilon painoa molemmille puolille. Ratin mukana tulee myös polkimet. Ne tuntuvat siltä, ettei ihan ole ajateltu sitä isompaa räpylää, joka polkimelle asetetaan. Normaalikokoisella jalalla polkimia painettaessa joutuu pitämään jalkaa kovin vinossa, jottei painelisi molempia samaan aikaan. Huomattavasti paremmin polkimille asettuvat alle kymmenvuotiaan jalat. Polkimet soveltuvatkin parhaiten perheen pienimmille, ja aikuisten osalta kaasun painelu jää nappien varaan. Ne onneksi löytyvät helposti peukaloiden vierestä. Polkimet tottelevat liipaisinkomentoja (LT RT). Polkimet asetetaan ratin takapuolella sijaitsevaan porttiin, joten niiden käyttö on täysin vapaaehtoista. Vaihteiden vaihtaminen onnistuu hienosti ratin alapuolelle sijoitetuista vaihdesiivekkeistä, jotka tosin naksuvat huomattavan äänekkäästi. Huomiona vielä, että vanhan kansan headset ei käy tähän rattimalliin.

Mitä itse ajotuntumaan tulee, niin ratti itsessään tuntuu käteen todella laadukkaalta tekeleeltä, ja sillä on jopa mukava päristellä menemään. Ratti vain on hyvin pienikokoinen, ja sen pystyykin peittämään melkein kokonaan pelkällä kämmenellä. Automaattinen keskitys saattaa aiheuttaa vatkaamista Forzan tyylisissä ajopeleissä, mutta arcademaiseen kaahailuun, esimerkiksi Need For Speediin, ratti soveltuu erinomaisesti. Jos perusnappien paikat eivät miellytä, voi halutessaan ohjelmoida vaikka kaiken uusiksi erittäin yksinkertaisella ohjelmoinnilla. Pöytä, jolle ratti asetetaan kannattaa valita tarkoin. Jos ratti on liian matalalla, selkä saattaa tulla kipeäksi kyyristelystä, joten pöytä saa olla suhteellisen korkea. Rattia on todella hankala pitää sylissä, eli alusta sille on käytännössä pakollinen.

Ratti on laatutekele ja varmasti saa pahimmat ralli-intoilijat hurmokseen. Polkimet tästä kannattaa suosiolla jättää kaappiin, koska liian pienet pedaalit isolle jalalle eivät vaan toimi. Tosin, jos omaa pienemmät räpylät, ehdottomasti polkimet kiinni ja menoksi. Ratti tottelee hyvin komentoja, mutta värinäominaisuus, jota paljonkin hehkutetaan, on aika mitätön. Ratti on edullinen: kohtuullisen ajokokemuksen saa alle satasella. Jos ei halua paljoa investoida, on Racing Wheel EX 2 loistohankinta.



Hyvää
+ Nappien reagointi
+ Ohjelmoinnin vapaus
+ Hyvä ote

Huonoa
– Pieni rattiohjain
– Pienet polkimet
– Kehno kiinnitys

Kohtuullinen ajokokemus edulliseen hintaan.