Joukkueen nimeltä qG.Antipathy riveissä on Halo-veteraaneja sekä hieman uutta vertakin. Lähdimme haastattelemaan Mersua ja Ropsea heidän Halo-taustoistaan, tulevasta LanTrek-turnauksesta sekä tulevaisuuden suunnitelmistaan.
Tervetuloa LanTrek Cornerin toiseen osioon! Voisitteko näin alkajaisiksi esitellä itsenne ja valottaa hieman pelitaustaanne?
Ropse: Kiitos! On muuten lämmin kulmapenkki, kiitos Keijo! Olen Robert ”Ropse” Renström ja tällä hetkellä pelaan qG.Antipathyssa Halo 4:ää. Olen kilpailullisesti pelannut jo muutaman vuoden ja edustanut Halossa TCM-, apeX-, VYE-, sekä quality-Gaming (nykyinen) -organisaatioita. Lan-saavutuksia on pari, mutta eiköhän niitä tulevaisuudessa tule enemmän (Top 1 Lantrek, Top 3 GSL, Top 5 ECL2). Tavoitteena on tietysti dominoida EU-eventtejä, ja sitä kautta lähteä MLG-eventtiin.
Mersu: Moro! Mun nimi on Ville ja mä oon Järvenpäästä. Mut tunnetaan paremmin nimellä Mersu. Oon 18-vee. Alotin pelaamaan kilpailullisesti vuoden 2010 loppupuolella, jolloin tapasin koko TCM-tiimin Zaocin laneilla, mikä antoi kovan momentum buustin kilpailulliselle Halon pelaamiselle. Siitä vierin Reachin pariin, ja pääsin jopa pelailemaan TCM:ssä, josta tipuin pois myöhemmin. Seuraavaksi aloin pelata ruotsalaisten kanssa, minkä myötä päädyin kahteen eventtiin, joista molemmista ihan jees sijotukset: Top 4 i43 eventistä ja EGL5 Blackpoolista Top 5, joka oli pikkunen pettymys. Nyt olis ideana nostaa tavoitetta ja löytää suomalainen tiimi!
Kolme pelaajaanne tiimasi jo Halo: Reachissä. Miten löysitte viimeisen pelaajanne, ja mikä sai teidät alunperin tiimaamaan Halo: Reachissä?
Ropse: Pelattiin Halo: Reachin lopussa sellaisella läppätiimillä, tai oikeestaan mähän siitä vitsin tein, kun kävin samaan aikaan vielä armeijaa. Siinä oli mun lisäksi Mersu, SloQwer ja Iso J. No, Iso J meni oletetusti Menaceen, koska he halusivat vanhan Halo 3:n line-upin takaisin kasaan. Mietittiin siinä Mersun ja SloQwerin kanssa tiimaamista Halo 4:ssä ja funtsittiin samalla, kuka olisi meidän neljäs. Vaikea alkaa Suomen Halo-skenestä ketään arpomaan ja päädyttiin tuttuun, hyvään ja fiksuun momentum-pelaajaan nimeltä Soleez. (qG.Antipathy – Ropse, Mersu, SloQwer, Soleez)
Mersu: Me haluttiin pelaaja, jolla on hyvä asenne, joka on järkevä, rauhallinen, mukava ja momentum-pelaaja. Se on Jani. Also known as Soleez. Ropsella oli hyvä pointti tossa! Ei lisättävää. Halo: Reachin lopussa meillä oli ns. läppätiimi, jolla totta kai yritettiin haastaa qG.Frigidiä (Zaoc, Robba, Procis, Backup) ja löytää samalla momentumia jo Halo nelkkuun!
Olette pre-Lanittaneet kahteen otteeseen, kertoisitteko hieman niistä? Miten muuten olette valmistautuneet turnaukseen?
Ropse: Mukava oli peliä lanissa testailla, ihan hyvältä tuntui. Säännöt ovat kyllä vielä paskat. Ensimmäisessä pre-Lanissa TwO:ta vastaan päästiin pelaamaan yksi full series full-lineupilla, koska Sloqwer sai heti perjantain ja lauantain välisenä yönä oksennustaudin. Näin ollen Sloqu ei pystynyt lauantaina pelaamaan kuin pari pelimuotoa. Ei saatu tiimille kunnon präktisee kun Zaoc tai Marvies oli subbaamassa. Jäi sen takia vähän ripulin maku siitä ensimmäisestä. Toinen pre-Lan pelattiin Team Minorityä vastaan, sillon ei päästy pelaamaan full-lineupilla myöskään, koska Soleez oli Dubaissa. Onlinessä ei olla pelailtu vielä hirveän hyviä tiimejä vastaan, kun ei ole parhaat EU-tiimit aloittaneet vielä pelin pelaamista kunnolla. Siksi on tosi vaikea saada hyviä scrimmejä, joita meillä on onlinessa tällä hetkellä alla tasan nolla. Eli aika heikkoa on meijän präktise ollut tähän asti.
Mersu: Eka lani oli aika sähellys Sloqwerin mahataudin kanssa, mutta saatiin hyvää reeniä sieltä. Toinen lani oli enemmän Minoritylle reeniä kuin meille, koska emme pelanneet koko tiimillä, mutta hauskaa oli. Pre-Lanit ovat enemmänkin olleet hauskanpitoa kuin kovaa reeniä, kun kyseessä on Lantrek, jossa ei ole ollut virallisia sääntöjä. Paitsi nyt. Meidän tiimin aikataulut on olleet tosi kova pettymys. Ei muuta.
Mitä mieltä olette MLG v1:n säännöistä ja sen pelimuodoista? Mitkä ovat suosikkinne?
Ropse: Itse tykkäsin melkein enemmän niistä AGL Competitive -pelimuodoista ja -mapeista. BR-alotus on kyllä loisto homma noissa ekoissa MLG-säännöissä. Solace Slice oli paljon parempi kuin normi Solace, ja itse tykkäsin Lotuksesta, mutta sitäkään ei MLG v1:een tullut. Extractionit ovat vähän kysymysmerkki myös. Säännöt ja mapit voisivat olla paremmat, mutta kuka nyt odottaisikaan MLG v1:n säännöiltä yhtään mitään.
Mersu: Hyvän pohjan teki Ghostayame. Tätä Halo 4 juuri tarvitsikin. Great job, buddy. Lempimuoto on Simplex CTF.
Mitä parannettavaa Suomen skenessä olisi? Mitä meidän pitäisi tehdä lisää sen eteen?
Ropse: Enemmän tiimi-laneja ja uskallusta suomalaisilta lähteä eventteihin. Missään nimessä ei saa dodgee vuoden ainutta Suomessa järjestettävää eventtiä! Vähemmän zombi-customeita ja enemmän MLG-customeita. Vähemmän matchmakingia ja enemmän MLG-customeita. Ainaki itse koen, että kehityn enemmän MLG-customeita pelaillessa, kuin hakkamassa nollat tauluissa jotain complexin slayeria yrittäen osua kaikenmaailman Leisereil. Kannustakaa muita pelaajia, etteivät ne lopeta, ja että jaksaisivat jatkaa yrittämistä.
Mersu: Enemmän yhteisiä laneja. Livegamers saisi pitää jotain sosiaalilaneja. Turnauksia tulee ja menee, mutta se ei ole auttanut skeneä pätkääkään. Ykkösnimet, kuten Menace, qG ja TwO vievät palkinnot kuitenkin. Eli jotain laneja täytyisi pitää.
Arvauksia Lantrekin Top 6 -joukkueista sekä tiimien avainpelaajista perusteluineen?
Ropse: 1st/2nd: Menace tai TwO
Procis Jos hän pelaa hyvin, niin koko tiimi pelaa hyvin.
Epi Jos Epi pelaa yhtä hyvin onlinessa kun lan-eventissä niin se tuo momentumia tiimiin.
3rd: Team Minority
Marvies: Fakta on se, että jos Marvies vetää hyvin, niin koko tiimi pelaa ihan jees! Marvies on Halo-skenen Alexander Barkov.
4th: Panostus Boys
Antti & Janne duo: Ollessaan paikkaamassa Soleezia, Antti osoitti erittäin potentiaalia pelaamista. Liikkui oikeissa paikoissa oikeaan aikaan ja pysyi hemmetin hyvin hengissä oikeisiin aikoihin. Jannen niskoilla on varmasti myös paineita. Tämä tiimi pystyy parempaakin sijaan jos nämä avainpelaajat pitävät pelinsä kasassa.
5th: Hunnit
Dalai: Poika ei ole pelannut peliä yhtään, mutta kuulemma on aikamoinen lan-hirmu.
6th: Muse, NaZu, Akke, DiGiD1
NaZu: Nassen täytyy fixata liian passiivinen pelinsä ja alkaa pelata enemmän tiimilleen. Piste.
Mersu:
1st: Menace
Iso J:. Momentum player on lan. Hyvä kommunikaatio. Tulee dominoimaan. Ei epäilystäkään.
2nd: Total Wipeout (Team Rakettikikkelit)
Zypher: Hieno mies. Pelaa samalla tyylillä kuin minä. Tulee tekemään paljon töitä voiton eteen.
3rd: Panostus Boys
Janne The Punk: Hyvä aimi. Pelaa järkevästi. Odotan paljon, kuinka poika pelaa lanissa 🙂
4th: Minority
Marvies: Minorityn paras pelaaja. Katsokaa Lantrekeillä Martin PoV. Ei muuta.
5th: Muse, NaZu, Akke, DiGiD1
Musetin: Eniten kokemusta ja Muse on Tuusulan prinssi. Se dominoi.
6th: Hunnit
Dalai. Vaikka ei ole peliä pelannut, niin se on sellainen lan-pelaaja, että huh huh. Toivottavasti ei dodgee. We need Antton!
Mitä suunnitelmia teidän joukkueellanne on Lantrekin jälkeen?
Ropse: Toivottavasti helmi–maaliskuussa olisi pre-Lanit Menacea vastaan, molemmat saisivat treeniä EGL9:ään.
Mersu: EGL9, ja siitä se sitten lähteekin. Ja jotain lanitusta tottakai ennen EGL:ää.
Kiitoksia haastattelusta! Voitte vielä kertoa terveiset.
Ropse: Terveiset menee: quality-Gamingille, meidän sponsoreille ja kaikille Suomi-tiimeille ketkä jaksaa vääntää!
ja tietysti Ville Pietikäiselle, Purkka Prinsessalle ja Antille myös kun on tukenut meitä lainaamalla mixamppeja laneille (onneks nykyää on omat).
Täytyy antaa mammallekki vähän krediittii, kun on lähtenyt vapaaehtoisesti kotoa lätkimään lanejen ajaksi. Dynamite Tsoknille, joka myi oman mixamppinsa mulle. Thanks, bro! Kiitos Zaocille haastattelusta!
Mersu: No problem, Obi-Wan! Terveiset menee omalle broidille ja koko perheelle. Myös kaikille Halo-pelaajille Suomessa. Myös Ropsen äitille, joka antaa talon meille lanitettavaksi. Nähdään Lantrekeillä! Tulkaa sanomaan qG:n pojille moro. Siitä se lähtee.