Livegamers seikkailee Kööpenhaminassa

Kirjoittanut: Livegamers

21.10.2011

Livegamers kävi syyskuussa Kööpenhaminassa tutustumassa Panvisionin järjestämään Playground 2011 -tapahtumaan, joka on yksi pohjoismaiden suurimmista pelialan tapahtumista. Mukana oli tuttuja sekä tuntemattomia pelinkehittäjiä, julkaisijoita ja tietysti pelejä. Tapahtuma kokosi pohjoismaiset pelialan ihmiset tiukasti yhteen katsastamaan tulevia julkaisuja.
Tapahtuman alku istuttiin tiukasti penkissä katsomassa pelinkehittäjien ylistystä omista peleistään. Tarjolla oli niin kalvosulkeisia, videoita kuin pelaamistakin. Valitettavasti vielä tässä vaiheessa yleisö ei päässyt osallistumaan pelaamiseen, vaan esillä olevia pelejä sai kokeilla vasta illalla.

Kehittäjistä mukana olivat muun muassa Electronic Arts, Capcom, Disney, Activision ja Rocksteady, joista jälkimmäisen esitys oli ehdottomasti päivän paras. Mikäpä siinä on katsella sanavalmista kaunista tyttöä, jonka pelitaidotkin ovat kohdallaan pelinkin ollessa se odotettu Batman: Arkham City.

Pressilätkän turvin lähdimme hiukan aikaisemmin kokeilemaan pelejä sekä haastattelemaan kehittäjiä. Näytillä oli järjetön määrä uusia nimikkeitä, joten tulimme siihen tulokseen, että käytämme haastattelutuokiot uuteen Batmaniin sekä uuteen Call of Dutyyn.

Kokeilimme muitakin pelejä, joista ensimmäisenä mainittakoon Street Fighter X Tekken. Capcomilla oli kehissä Arcade-tikut, joilla pelaamisesta ei tullut oikein mitään, kun sellainen ei ole koskaan kädessä ollut – koimme tikun hieman liian herkäksi. Joka tapauksessa ohjain kouraan ja kokeilemaan.

PHombre sai pataansa ensimmäiset kolme erää. Tämä kuitenkin kääntyi, sillä PHombren valitettua huonouttaan Capcomin edustaja näytti parit liikesarjat, joilla pelin tag-teamin molemmat taistelijat voi tuoda pelialueelle samaan aikaan. Huonostihan siinä minulle kävi.

Graafisesti peli oli täsmälleen samanlainen kuin Street Fighter 4, joten karkkimaisesta visuaalisesta annista joko piti tai ei. Pelimuotona oli vain ja ainoastaan Tag Team, joten muista osa-alueista on paha sanoa mitään. Tuntui kylläkin hienolta ohjastaa Tekken-taistelijoita, mutta vähän Marvel vs. Capcom -tyylinen sivumaku pelistä jäi.

Sen jälkeen piti katsastaa Akuma’s Revengeä, mutta valitettavasti peliä ei saatu päälle. Kerkesin kuitenkin katsomaan edellisen pelaajan edesottamuksia ja voin kertoa, että peli näytti erittäin mielenkiintoiselta – eritoten pomotaistelut. Näytillä oli myös uusi Resident Evil, jota en kerennyt kokeilemaan.

Ubisoftilla oli esillä muun muassa Assassin Creed: Revelations, joka jätettiin taka-alalle. Päädyimme pelaamaan uutta Rayman: Originsia, mikä oli yllättävän hauska kokemus. Pelin ideana on päästä neljän hengen yhteistyönä maaliin esteitä kiertäen ja tovereita pelastaen. Grafiikka oli kepeän näköistä ja pelaamisesta ei meinannut tulla loppua haasteen noustessa. Aina piti yrittää päästä vielä se yksi kenttä läpi. Xbox Liven välityksellä peliä voi pelata neljän hengen yhteistyötilassa.

Batman: Arkham City olikin sitten se mielenkiintoisin tuttavuus. Raivoisan esityksen jälkeen paloimme halusta päästä haastattelemaan kehittäjiä sekä kokeilemaan peliä. Pelin ääreen saavuttuamme saimme saman tien 3D-lasit päähän, sillä peli tukee 3D-televisioita. Ensinäkemys oli niin eeppinen, että unohdin lähes jokaisen kysymyksen, jonka olin mieleeni painanut haastattelua varten. Arkham City on tajuttoman kaunis sekä laaja ja 3D jotain sellaista, mitä en ole ikinä nähnyt toteutettavan näin hyvin. Pelimekaniikkaa on parannettu entisestään, tehtäviä annetaan kaupungin yllä liitelyn lomassa, eikä pahaa sanottavaa ole oikein millään demon osa-alueella. Pelattavia hahmoja on kolme: Batman, Catwoman sekä Robin. Näistä viimeinen on pelattavissa vain Challenge-tilassa.

Noin 10 minuutin pelaamisen jälkeen oli aika avata vaahtoava suu ja haastatella kehittäjää:

– Onko tietoa tulevista DLC-paketeista?

– Ennen pelin julkaisua on mahdoton sanoa tarkkaan, mutta tulossa on pukuja esimerkiksi Batmanille. Ennakkotilaajat saavat peliin tämän lisäksi Robinin pelattavaksi hahmoksi Challenge-tilaan

– Tuleeko pelistä erikoisversioita?

– Pelistä tulee keräilyversio, joka sisältää mustavalkoisen Batman figuurin, lisäkartan sekä pelin soundtrackin.

– Onko Arkham Cityyn tulossa moninpeliä?

– Ei, Arkham City on vain ja ainoastaan yksinpeli. Challenge-tilassa on kylläkin leaderboardit, joten kavereiden ennätyksiä voi koittaa rikkoa sitä kautta.

– Pelattavia hahmoja on siis kolme?

– Kyllä, pelattavia hahmoja ovat Batman, Catwoman sekä Robin.

– Onko jokaisella heistä oma tarina pelissä?

– Batmanilla sekä Kissanaisella on oma yhteinen tarina, mutta tarkempia tietoja siitä en voi antaa. Robin on pelattavissa vain haastetilassa, joten hänellä ei ole omaa tarinaa yksinpelipuolella.

– Onko pelinkehityksessä otettu huomioon fanien toiveet?

– Totta kai! Seuraamme tiiviisti fanien toiveita foorumeilla ja otamme huomioon meille tulleet kehitysehdotukset. Kehitystiimille oli todella tärkeää, ettei Arkham City tunnu ”Arkham Asylum 2.0:lta”, joten lähdimme kehittämään aivan uutta peliä. Arkham Asylum on kyllä edelleen pelisaralla hyvin omaperäinen.

– Onko teillä jo tulevaisuuden suunnitelmia kolmannelle Batman-pelille?

– Arkham Cityn jälkeen suunnitelmia? Emme ole tehneet mitään suurempia suunnitelmia seuraavasta pelistä, vaan keskitymme nyt vain tähän. Pelin kehitys kestää pari kolme vuotta, joten katsellaan vielä vähän aikaa…

– Mitä odotuksia teillä on pelin suhteen?

– Mitä enemmän painetta, sen parempi. Paine tehdä kaikki paremmin kuin viime kerralla. Kehitystiimimme panostaa laatuun, tarinankerronnan selkeyteen sekä yhtenäisyyteen. Tiedämme pelaajien rakastavan uutta peliämme ja samalla toivomme heidän kokevan jotain sellaista, mitä ei ole peleissä koskaan nähty. Pyrimme täydellisyyteen, joten teemme kaikkemme että Arkham City myös olisi sitä.

– Aiotteko julkistaa kaikki pahikset ennen julkaisua?

– Emme todellakaan! Yllätyksiä on hyvä olla matkan varrella, eikö vain? Yllätyksiä on nimittäin luvassa paljon. Niitä näemme siis julkaisupäivänä 21.10.

Samaan aikaan Call of Duty -pelisarjan fani Tiitu pääsi testailemaan Modern Warfare 3:a. Alla on hänen mietteitään 8.11. julkaistavasta pelistä:

Odotin innolla Modern Warfare 3:n peluuta, sillä olen aina pitänyt enemmän Infinity Wardin kehittämistä CoDeista kuin Treyarchin vastaavista. Lisäksi hypetykset siitä, että MW 3 on lähempänä pelisarjan suosikkiani CoD 4:ää kuin Modern Warfare 2:ta, lisäsivät odotuksiani. Pettymyksekseni tarjolla oli vain Spec Opsin peluuta, eikä Activisionin tuottaja suostunut vastaamaan yksin- ja moninpeliin liittyviin kysymyksiinkään. Saldo haastattelusta jäi siis pelkän Spec Opsin peluun varaan. Pelaamisen perusteella voi kuitenkin sen verran paljastaa, ettei mitään kovin uutta ja innovatiivista taida olla tarjolla, sillä pelimoottori ei tunnu juurikaan muuttuneen pieniä päivityksiä lukuun ottamatta. Sarjan fanit kuitenkin luultavasti nauttivat pelistä uusine mappeineen ja härpäkkeineen.

Haastisten jälkeen luvassa olikin sitten ruokaa ja juomaa. Paljon juomaa ja taas lisää juomaa. Loppuilta menikin sitten pelejä testaillessa sekä janoa sammutellessa. Tiitun kanssa jatkettiin iltaa Köpiksen baareihin, joista ei sitten sen enempää. Aamulla jumitustila oli niin eeppistä tasoa, että loppumatka meni elpyessä.

Kiitokset Panvisionille erittäin upeasta tapahtumasta – nähdään ensi vuonna!