Livegamersin Lauri ”Larencia” Pajunen ja Markus ”MavorsXXX” Linna pääsivät EA:n tiloihin tutustumaan syyskuun 15. päivä julkaistavaan NHL 18 -jääkiekkopeliin. Paikalla olivat myös pelin Hockey Ultimate Teamin tuottaja Clement Kwong, sekä EA:n markkinointijohtaja Evan Dexter. Pienen esittelytilaisuuden jälkeen saimme myös haastatella herroja, sekä totta kai myös testata peliä. NHL 18 tarjoaa selkeitä parannuksia monellakin osa-alueella edellisvuoden versioon ja varsinkin nopeampi arcadehenkinen Threes-pelimuoto tuo monenlaisia muuttujia tuttuun ja turvalliseen kaukalon kaukaloon ja pelirytmiin. Pikaisen kokeilun jälkeen peli vaikuttaa muutenkin sulavammalta ja realistisemmalta edellisvuoden versioon verrattuna.
Mihin keskityitte eniten tämän vuoden NHL:ssä?
Kwong: Pelaamisen kannalta keskityimme eniten sekä pelaajien kiekon-, että kehonhallintaan ja entistä yksityiskohtaisempaan skillstick-järjestelmään. Olemme keskittyneet hiomaan skillstick-järjestelmää yksityiskohtaisempaan suuntaan niin hyökkäyksen, kuin puolustuksenkin kannalta. Esimerkiksi mailalla kurkottaminen puolustuspelissä on nyt entistä parempaa ja tarkempaa, sekä mailalla ”haravointi” on nyt huomattavasti parempaa.
Olemme myös kehittäneet tekoälyä huomattavasti, joka näyttäytyy parhaiten ehkäpä syötöissä, sekä nimenomaan puolustuspelissä.
NHL 17:ssa keskityimme enemmän maalivahteihin ja niiden käyttäytymiseen, liikeanimaatoihin ja tekoälyyn. Koska saimme maalivahtien käyttäytymisen hiottua niin hyväksi, tänä vuonna olemme keskittyneet paremmin juurikin hyökkäykseen, puolustukseen, sekä tekoälyyn myös muilla pelaajilla.
Mikä oli suurin haaste, jota piti viilata toimimaan ”juuri oikein”?
Kwong: Sanoisin, että haastavin osuus tämän vuoden pelissä oli löytää tasapaino aidontuntuisen ja simulaatiomaisen kaukalokokemuksen, sekä nopeatempoisen arcadepelin välillä, jotta kumpikaan pelimuoto ei tuntuisi liian irralliselta. Myös aiemmin mainitut ominaisuudet olivat totta kai tärkeitä saada toimimaan täydellisesti, jotta pelikokemus olisi mahdollisimman autenttinen.
Dexter: Tärkeää oli myös saada hiottua peli sellaiseksi, jotta siitä pitäisivät myös uudet ja pelisarjaan aiemmin tutustumattomat pelaajat, sekä todelliset jääkiekkofanaatikot. Saimme kuitenkin paljon apua tasapainottamisen kannalta, varsinkin betatestin palautteen perusteella.
Mikä on mielestänne nimenomaan teidän lempijuttunne NHL 18:ssa?
Kwong: Henkilökohtaisesti minulle se on 3-on-3 EASHL-pelimuoto. Pidän isommasta kaukalosta, mutta myös nopeammasta pelityylistä, jossa sekä riskit, että palkkiot ovat suuremmat. 3-on-3 on erittäin hyvä pelimuoto pelata kavereiden kanssa, sillä sinun ei tarvitse etsiä täyttä joukkueellista pelaajia (vaikka se mielestäni onkin NHL-pelisarjan paras puoli), vaan mukaan pääsee helposti ja nopeasti.
Dexter: Minä sen sijaan olen innoissani puolustuspelin skillstick-järjestelmästä. Yritän pelata yhden paikan puolustuspeliä ja mikäli pystyn uuden mailanhallinnan myötä estämään vastustajan hyökkäyksen, on se minulle todellinen pelinmuuttaja.
GM Connected oli muutaman vuoden takaisessa NHL-pelissä yhtenä pelimuotona. Onko mitään suunnitelmia tuoda se takaisin tulevaisuudessa?
Dexter: Olemme puhuneet siitä kovasti aiemmissa peleissä ja niin myös NHL 18:n suunnittelupöydän äärellä. Moni fani haluaisi kyllä pelimuodon vielä palaavan, mutta resurssit ja pääkohdekehityksen huomioon ottaen pelimuoto ei vielä ole mukana. Olemme keränneet tietoja peleistä, jossa GM Connected oli mukana, mutta lopputuloksena pelimuotoa pelaavien määrä on niin pieni, että nykyisillä resursseilla ja ajankäytölle emme ole pystyneet lisäämään pelimuotoa vielä tähänkään peliin. Se on ehkä tulossa tulevaisuuden NHL-peleissä, mutta ei vielä tänä vuonna.
Mitä fanit voivat odottaa seuraavan vuoden NHL-peliltä?
Dexter: En tietenkään voi vielä paljastaa pelistä mitään. Mutta näemme NHL 18:n olevan ensimmäinen askel kolmivuotista pelisarjakehitystä.
Kwong: Voin paljastaa sen verran, että tulemme kehittämään uusia pelikokemuksia, jotka sopivat niin todellisille jääkiekkofaneille, kuin myös pelaajille, joita NHL ei varsinaisesti kiinnosta.
Maskotit ovat selvästikin mukana Threes-pelimuodossa. Ovatko ne mukana myös HUTissa?
Kwong: Ei ainakaan vielä. Katsotaan mitä fanit pyytävät ja mitä voimme asialle tehdä.
Kiitos paljon. Seuraavaksi haluaisin keskittyä enemmän herra Kwongiin ja päästä hieman enemmän tutustumaan mieheen NHL 18:n takana. Kuinka päädyit työskentelemään NHL:n parissa?
Kwong: Aloitin urani EA:lla FIFA:n parissa. Olen kuitenkin aina ollut kova pelaaja ja innostunut myös NHL:stä. Pidin toki kovasti FIFA:n parissa työskentelystä, mutta kun minulle tarjoutui mahdollisuus päästä mukaan NHL:n kehitykseen, en vain voinut kieltäytyä. Halusin kokeilla jotain uutta ja NHL vei mennessään.
Ajatellaan, että jostain syystä sinun pitäisi lähteä EA:lta ja valita uusi suunta. Mikä olisi sinun unelmapeli, jonka parissa voisit työskennellä?
Kwong: Erittäin hyvä kysymys. Kokeilisin jotakin muuta, kuin urheilua. Olen suuri räiskintäpelien fani, sillä pidän kovasti Call Of Dutysta ja Overwatchista sekä odotan myös kovasti Destiny 2:ta. Joten sanon vastaukseksi räiskintäpelit.
Millaisia elokuvia katsot ja minkä elokuvan olet viimeksi nähnyt teatterissa?
Kwong: Kysymys on minulle vähän huono, koska minulla on kaksi pientä lasta enkä ole käynyt teatterissa varmaankaan pariin vuoteen. Yksi lempielokuvistani on kuitenkin Inception.
Mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle?
Kwong: Aurinkolasit. Täytyy näyttää hyvältä, kun yrittää selviytyä.
Mikä on sinun elämänfilosofiasi?
Kwong: Kokeile kaikkea ainakin kerran, äläkä pelkää kokeilla jotain uutta. Kuten Wayne Gretzky on sanonut, ”Kaikki laukaukset mitä et vedä, ei mene sisään”. Käy myös koulut loppuun.
Mitä täytteitä laittaisit pitsaasi?
Kwong: Olen yksinkertainen mies. Pitsaani tulee juustoa, pepperonia, sieniä, ehkä pekonia, mutta ei kinkkua. Myös pohjan pitää olla rapea ja ohut.
Kuka on mielestäsi suurin muusikko koskaan?
Kwong: En osaa vastata kuka välttämättä on ”suurin muusikko”, mutta suurena R’n’B-fanina vastaan Kendrick Lamar. Pidän hänen rehellisyydestä ja luovuudesta. Kukapa ei pitäisi Kendrick Lamarista, mieshän voitti juuri kuusi MTV Awardsia.
Mikä on ollut isoin haasteesi elämässä ja kuinka selvisit siitä?
Kwong: Yksityiselämässä lasten saaminen. Moni isä ja äiti varmasti vastaisi samoin. Työelämässä taas edistyminen ja kehitystiimeihin mukaan pääseminen. Uudet asiat totta kai aina pelottavat, mutta intohimoni pelaamiseen auttaa pääsemään niissä eteenpäin.
Viimeinen kysymys. Mikä on yksi asia elämässäsi, josta olet erityisen ylpeä?
Kwong: Hmm, tämä on hyvä kysymys. Sanoisin että mahdollisuus haastaa itsensä päivittäin, tehdä ja löytää uusia asioita jatkuvasti. Kuten sanoin, kaikkea täytyy kokeilla ainakin kerran, eikä pelätä uusia kokemuksia.
Haastattelija: Lauri ”Larencia” Pajunen