Red Faction: Guerrilla – Demons of the Badlands

Kirjoittanut: Livegamers

18.09.2009

Red Faction DLC Badlands
Red Faction: Guerrilla asetti pelaajan Alec Masonin saappaisiin, joka tahtomattaan sai tehtäväkseen vapauttaa Mars väkivaltaisen miehittäjän saappaan alta. Pelin ensimmäinen lisäosa Demons of the Badlands ei ole välttämätön Red Factionin tarinan kannalta, mutta se syventää luottomekaanikko Samanyan menneisyyttä sijoittuen aikaan ennen Alec Masonin saapumista Marsiin. 800 Microsoft-pisteen hinnalla irtoava paketti tarjoaa tekemistä noin kuudeksi tunniksi.

Ennen DLC-kampanjaan koskemista on syytä kokea emopeli loppuun saakka. Sekä lisäosaa mainostava traileri että tarina itsessään paljastavat jotain hyvin oleellista ja yllättävää pääpelin tarinasta.

Astu alkuasukkaan saappaisiin

Earth Defence Forcen eli EDF:n miehitettyä Marsin ryhtyivät Mariner Valleyn alkuasukkaat, marauderit, sissisotaan miehittäjää vastaan. Lyhyen kampanjan kuluessa selviää, miten ja miksi Samanya tuli liittyneeksi Red Factionin riveihin.

Ruma laakso ja tutut äänet

Harmillisesti erillinen pelialue Mariner Valley ei ole yhtä hyvää tasoa kuin pääpeli. Ympäristö on kivikkoinen laakso, jota halkovat kiemurtelevat kapeat tiet. Rakennuksissa tai maastossa ei juuri yksityiskohtia näy ja väripaletti on kauttaaltaan punertavan harmaa. Onneksi piirtoetäisyyttä koettelevien aukeiden sijasta tarjolla on korkeuseroja. Valikoimasta kuitenkin puuttuu reconstructor-laite, joten kaikkea näkyvää ei kannata räjäyttää ilmaan.

Äänimaailma on musiikkia, tehosteita ja ääninäyttelyä myöten juuri sellaista kuin emopelissäkin. Mikään ei varsinaisesti erotu edukseen, mutta mikään kokonaisuudessa ei myöskään ärsytä.

Lisää sitä samaa

Pelillisesti Demons of the Badlands tarjoilee täsmälleen samaa tavaraa kuin emopelikin ja tämä on pelkästään positiivinen asia. Päätehtäviä on kolme kappaletta, joista viimeinen on erityisen eeppinen ja pitkä. Sivutehtäviä tarjoillaan vajaan tusinan verran eivätkä ne sattuneesta syystä vielä ole sissitoimia (Guerrilla Actions) vaan alkuasukkaiden toimia (Marauder Actions).

Lisäosa esittelee kahdeksan uutta asetta ja kolme uutta ajoneuvoa. Odotetusti ne kaikki ovat pieniä variaatioita jo nähdyistä ajokeista ja tuhovälineistä, mutta niiden tuoma vaihtelu on silti piristävää.

Syventää sivuhenkilöä

Red Faction: Guerrilla – Demons of the Badlands ei ole välttämätön lisäosa, mutta sen ansiona on syventää pääpelin mielenkiintoisimman sivuhenkilön menneisyyttä. Graafisesti lopputulos on ikävän karu, mutta pelattavuus on yhtä sujuvaa ja hauskaa kuin ennenkin.