Huomio! Seuraava artikkeli saattaa sisältää spoilereita Halo 4:n yksinpelin juonesta.
Microsoft esitteli tämän vuoden E3-messujen lehdistötilaisuudessaan Xbox-konsoleiden ehkä tunnetuimman pelisarjan, Halon, tuoreinta osaa. Pelisarjan alkuperäinen kehittäjä Bungie ehti jo hetkellisesti lopettaa pääjuonen Halo 3:lla, mutta Microsoft luonnollisesti tahtoi vielä pelisarjaa jatkaa. Bungie itsenäistyi ja tahtoi siirtyä uusien haasteiden pariin, joten Microsoft tarvitsi aikaa uuden kehitystiimin kokoamiseen. Bungie työstikin vielä sovitut kaksi julkaisua, jotka tosin sijoittuivat varsinaisen päätarinan ulkopuolelle. Halo 3: ODST:n sekä Halo: Reachin jälkeen Bungie siirtyi sarjasta sivuun ja hetken kuluttua olikin aika esitellä uusi isäntä pelisarjalle. 343 Industries oli syntynyt ja Halon uusi Reclaimer-trilogia oli täydessä kehityksessä.
Microsoft rikkoi tapojaan, kun Halo 4:n esittely avasi yhtiön pressitilaisuuden sen sijaan, että se olisi jätetty aikaisempaan tapaan tilaisuuden viimeiseksi silaukseksi. Esittelypätkän aloitti traileri, jossa näytetään lyhyesti UNSC Infinityn taustaa sekä aluksen päätyminen Requiemiin, joka on yksi Forerunnereiden rakentamista suojapaikoista Floodeilta tai Halojen laukaisulta suojautumiseksi.
Infinityn liu’uttua jo maan kamaralla olevan Master Chiefin ohitse, tapahtui kuitenkin jotain erikoista. Paikalle ilmestyi valtava pallomainen ja leijuva kapseli, Cryptum, joka on jostain syystä aktivoitunut. Olisiko sillä kenties jotain tekemistä muun muassa Infinityn pakkolaskun kanssa?
Varsinaisen pelaamisen alettua voi tehdä useitakin huomioita pelistä. Pelin HUDia on haluttu viedä ns. ”kypärätyyliin”, jossa kulmia pyöristetään ja päähenkilön kypärän reunat näkyvät. Lisäksi HUD näyttää vasemmassa reunassa kuvaa puhuvasta henkilöstä, tässä tapauksessa Cortanasta. Aiemmin nähty Cryptum leijuu paikallaan taivaalla ja ympäristön valaistus näyttää todella lupaavalta.
HUDin muutoksien lisäksi ilmenee, että ihmisten sekä Forerunnereiden lisäksi paikalla on myös Covenant-liittouma. Hetken päästä Chief kohtaakin Covenat-partion, jota johtava Elite hyökkää Chiefin kimppuun Halo 3:ssa nähdystä liittoutumisesta huolimatta. Elite kuitenkin grillataan pelaajan eteen kolmannen osapuolen toimesta. Kyseessä on uusi vihollinen, Promethean Knight, joka pystyy muun muassa teleporttaamaan itsensä paikasta toiseen kesken taistelun.
Kyseinen kone kantaa toisessa kädessään haulikkomaista Scattershot-asetta, joka kirjaimellisesti grillaa kohteensa. Toisessa kädessä näkyi olevan jonkinlainen miekka. Mielenkiintoisena yksityiskohtana on ylimääräinen ihmismäinen käsipari, jotka ovat kiinni muuten konemaisessa kokonaisuudessa. Toisena uutena aseena nähtiin Forerunnereiden oma kivääri, Lightrifle. Aivan kuten Scattershot ja muu Forerunner-teknologia, kasaa se itse itsensä käyttäjälle sopivaan muotoon. Muita uusia Forerunner-vihollisia ovat Promethean Crawler sekä Watcher. Ensin mainittu on heikko, mutta päällekäyvä nelijalka ja Watcher puolestaan leijuu nimensä mukaisesti taistelun sivussa tukien muita.
Aivan viimemetreillä esiteltiin uusi Forerunner-vision, joka muistuttaa Halo 3: ODST:ssä nähtyä kykyä, joka käytännössä skannaa lähietäisyyden ja näyttää lähellä olevat viholliset. Toiminnosta ei ole kuitenkaan mitään varmaa tietoa kerrottu.
Lopussa nähdyssä traileripätkässä Cortana toteaa kehittyneiden tekoälyjen elinkaaren olevan seitsemän vuotta ja kertoo aloittaneensa ”palveluksensa” kahdeksan vuotta sitten. Pelimaailman kehittyneillä tekoälyillä onkin tapana lopulta seota pienen jumalakompleksin kera ja Cortanan sekoaminen onkin luultavasti edessä ennemmin tai myöhemmin. Videon loppuosassa kiltti suojelusenkeli muistuttaakin enemmän ex-vaimoa. Trailerin lopussa näytetään muun muassa Halo 3:n terminaaleista tutuksi tulleen The Didactin tunnuskuvaa, joka näkyi myös Infinity-aluksen näytöissä sen tehdessä pakkolaskua.
Aikoinaan Halo: Combat Evolvedin hienoimpia hetkiä oli, kun pelaaja pääsi seuraamaan ihmisten, Covenant-liittouman, Floodien sekä Forerunner-robottien keskinäistä taistelua. Nyt varovaisesti toivottuna näyttääkin siltä, että oltaisiin palaamassa tähän asetelmaan, jossa taistelukentillä on samaan aikaan useampia osapuolia. Pelisarjan kuokkavieraat, Floodit, voivat myös ilmestyä paikalle miten ja milloin tahansa.
Kauppoihin 6. marraskuuta saapuva Halo 4 tulee melko lailla näyttämään pelisarjan tulevaisuuden niin yksinpelin kuin moninpelinkin osalta. Halo 3 todisti kuitenkin moninpelinsä osalta, että härpäkkeiden ja uusien ominaisuuksien määrä ei korvaa laatua.
Uskon, että varsinkin ensimmäisen kahden osan kohdalla moninpelit olivat suurimmilta osin suosittuja juuri siksi, että niissä keskityttiin varsinaisiin peleihin ja pelimuotoihin eikä kerättäviin kokemuspisteisiin tai muuhun ”ylimääräiseen”. Kolmannessa osassa pelisarjaan iski hardoce-pelaajien demoni, helppo lähestyttävyys.
On mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan 343 lähtee pelisarjaa moninpelin osalta viemään. Helpointahan olisi mennä sieltä mistä aita on matalin ja keksiä pari uutta Bubble Shieldiä. 343 Industries on joka tapauksessa vaikean paikan edessä, sillä ihmiset odottavat muutoksia, mutta pelisarjan täytyy kuitenkin olla tunnistettavissa Haloksi. Kukaan tuskin haluaa, että pelisarja muuttuu vuosittaiseksi pakkojulkaisuksi Call of Duty –pelisarjan tapaan.