Valokeilassa-osiossa haastatellaan Livegamersin käyttäjiä, jotka syystä tai toisesta erottuvat edukseen. Xbox Live -palvelu on ollut tarjolla jo vuodesta 2002. Nyt haastatellaan Stuhwi-veljeksiä ja kysytään, miten Live on heidän mielestään kehittynyt vuosien varrella. Stuhwit ovat aloittaneet Live-pelaamisen jo lähes silloin, kun Xbox Live -palvelu lanseerattiin. Stuhwit ovat myös tunnettuja herrasmiehiä, joten heidän mielipidettään kysellään myös fair play -meiningistä.
Morjes Stuhwit, olette pelailleet Livessä lähes Xbox Liven lanseeramisesta lähtien. Miten teidän mielestänne Xbox Live -palvelu on muuttunut vuosien varrella?
Moro moro! Joo tosiaan on tullu Livessä pelailtua jo hetken aikaa. 2004 keväällä hommattiin ensimmäinen Livepaketti ja päästiin maistamaan netissä pelaamista ja siitä lähtien sitä ollaan enemmän tai vähemmän oltu pelaamiseen koukussa.
Xbox Live -palvelu on kehittynyt vuosien aikana koko ajan. Suurin kehitysaskel tapahtui Xbox 360:n tulon aikaan, jolloin tuli käytännössä kokonaan uusi Xbox Live. Vanhan boksin aikaan Live oli perussimppeli, jossa ei nyt hirveästi ollut mitään hienouksia tai turhia ominaisuuksia. Jos nyt oikein muistan, niin silloin pelien päivitykset sekä karttapaketit olivat lähes aina ilmaisia.
Nykyään Livestä on tullut todella monipuolinen ja sieltä löytyy varmasti kaikille jotain kiinnostavaa. Samalla myös raha, tai sanotaanko Microsoft-pointsit, on alkanut enemmän pyörimään palvelussa. Lähes kaikesta on nykyään tullut maksullista, niin kartta paketeista, ladattavista minipeleistä, kuin avatareille saatavista turhista tavaroista. Totta kai tästä maksullisuudesta on se hyöty, että koko ajan palvelu pystyy kehittymään ja uusia ominaisuuksia tulee Liveen. Aina kaikki uudistukset otetaan totta kai ilomielin vastaan ja ei sitä tiedä kuinka paljon Xbox Live tulee vielä tulevaisuudessa kehittymään.
Entä onko pelaajat ja ylipäätänsä asenne pelaamiseen muuttunut?
Alkuaikoina suomalaisia alkoi olemaan jo jonkun verran, mutta ei tietenkään läheskään sitä määrää mitä nykyään. Esimerkiksi Rainbow Six 3:n puolella suomalaiset olivat niin uhanalaisia, että jos sellainen tuli servulla vastaan oli se samantien lisättävä kaverilistalle. Perjantai- ja lauantai-illat olivat niitä päiviä, jolloin oli jopa mahdollisuus saada täyden Suomi-servun Rainbown pariin. Silloin tälle täydelle Suomi-servulle oli niin kova kysyntä, että välillä joutui kyttäämään, koska servulle avautuu vapaa paikka ja pääsee sinne joinimaan mukaan.
Tähän aikaan suomalaiset pelaajat jakautuivat enemmänki eri pelien pariin kuin eri servuille. Tällöin suosituimmat pelit olivat Rainbow Six 3, Counter Strike ja Wolfenstein, joista jokaisesta löytyi oma pelaajakunta. Pelien sisällä suomalaiset tunsivat toisensa todella hyvin ja uudet suomalaiset otettiin mukaan avosylin. Tuntui, että uudet pelaajat pääsivät helposti mukaan tähän yhteisöön ja tunsivat itsensä tervetulleeksi.
Tällä hetkellä suomalaisista pelaajista ei ole todellakaan pulaa, vaan koko ajan tulee uusia naamoja vastaan. Uuden pelaajan tapaaminen ei ole enää niin sykähdyttävä hetki kuin ennen. Edelleenkin pelaajat jakautuvat omiin ryhmiinsä, mutta nykyään nämä ryhmät eivät ole pelikohtaisia, vaan enemmänkin klaaneja tai kaveriporukoita. Tuntuu siltä, että ulkopuolisilla on nykyään hankalaa päästä mukaan näihin ryhmiin. Vielä kun tuli tämä uusi hieno Party-ominaisuus Liveen, niin se tekee vielä hankalammaksi uusien pelaajien eksymisen Suomi-porukoihin. Monesti sitä näkee samoissa peleissä suomalaisen pelaajan, mutta kun oma Party on jo täynnä, niin ei tätä pysty ottamaan mukaan peleihin. Kuulumme itsekin tähän samaan ryhmäpelaamiseen, sillä enimmäkseen tulee juuri omien klaanilaisten kanssa pelailtua. Harmittavaahan se on, että ei enää törmää niin usein uusiin suomalaisiin persooniin Livessä. Tai no törmää, mutta harvemmin tulee samaan Partyyn eksyttyä.
Teitä pidetään herrasmiehinä. Miten käsitätte fair playn?
Ai pidetään vai? Nykyään pelaaminen menee koko ajan kilpailullisemmaksi ja jo pelkän klaanimatsin häviäminen on joillekin todella paha takaisku, joka voi johtaa klaanin sisäisten välien hajoamiseen ja tätä kautta klaanin hajoamiseen. Samalla fair play -käsite saattaa joillekin tuottaa suuria vaikeuksia, pitää saada mainetta ja kunniaa millä tahansa keinoilla. Omasta mielestä fair play -käsite lähtee jokaisesta pelaajasta itsestään, omasta asenteesta, tässä asiassa, pelaamista kohtaan. Stuhwille pelaaminen on aina ollut irtautumista muusta arjesta, joten miksi sinne pitäisi mennä ohjainta rystyset valkoisena puristelemaan, kun normaalissa elämässä saa jo muutenki stressattua tarpeeksi asioistaan. Meille pelaaminen on aina ollut rentoutumista ja myös samalla sosiaalista kanssakäymistä tuttujen kavereiden kanssa. Totta kai klaanimatseihin lähdetään otteluita voittamaan ja voitontahtohan kuuluu asiaan, mutta samalla asenne muita, eli vastustajia kohtaa täytyy olla kohdallaan. Ei sillä ole lopulta väliä voittaako vai häviääkö, jos vain ottelu on mennyt molempien joukkueiden osalta positiivisissa ja rennoissa merkeissä.
Moni ei varmastikaan tiedä, että Stuhwi-Gamertagin takaa löytyy kolme veljestä. Miten jaatte peliaikanne? Kiertääkö ohjain sohvalla?
Joo tosiaan Stuhwi-tägiä sekä LG:n profiilia käytti alkuaikoina kolme veljestä. Nyt viiden vuoden jälkeen tägin takaa löytyy melko aktiivisesti vielä kaksi Stuhwia. Vanhin Stuhwi on ollut viimeiset kaksi vuotta lähes kokonaan pelaamatta sekä muutenkin ulkona LG:n sekä klaanin toiminnasta, mitä nyt välillä klaanin tapaamisiin osallistuu. Tällä hetkellä keskimmäinen ja nuorin Stuhwi hoitaa tätä rankkaa pelaamista sekä ehkä jopa tärkeämmäksi muodostunutta klaanin pyörittämistä. Alkuaikoina kuin Live-pelaaminen oli uutta ja hienoa, oli kaikki Stuhwit täysillä mukana toiminnassa. Silloin meillä oli vain yksi Xbox ja sehän tiesi armotonta vuorottelua pelaamisessa. Boksi saattoi hyrrätä lähes vuorokauden yhtä soittoa, kun Stuhwi vain vaihtui ohjaimessa. Vähän väliä sai vastailla kysymyksiin, kuka Stuhwi tällä hetkellä pelailee, kuka on meistä paras pelaamaan, miksi meillä kaikilla ei ole omia tägejä ja miten meidät voi erottaa toisistaan. Jossain vaiheessa jotkut pelaajat oppivat tuntemaan meidät äänestä tai jopa pelitavasta. Nykyään, kun pelailee enimmäkseen tuttujen pelaajien kanssa, ei ole näitä kysymyksiä enää sadellut. Tällä hetkellä peliaika jakautuu sen mukaan kenellä on yleensäkään aikaa pelailulle. Näin kesän aikaan se on jäänyt todella minimiin, mutta eiköhän se aktiivisuus nouse taas syksyn mittaan.
Ei sitä tiedä, vaikka tulevaisuudessa nähdään vielä Liven puolella samaan aikaan kaikki kolme Stuhwia, mutta LG:ssä taidetaan kuitenkin käyttää tätä yhteistä profiilia.
Miksi olette pysyneet samassa klaanissa lähes koko LG-historianne ajan?
Tosiaan ollaan oltu kohta viisi vuotta PURE NUDITYn riveissä ja matka jatkuu toivottavasti hamaan tulevaisuuteen. PURE NUDITY ei ollut kuitenkaan meidän ensimmäinen klaani, vaan olimme kerinneet kokea kahden klaanin nousun ja tuhon ennen nykyiseen klaaniin siirtymistä. Ensimmäinen klaani ei kovin hääppöinen kokemus ollut, sillä huonosti menneiden otteluiden johdosta klaanin ylläpito jätti uppoavan laivan melko nopeasti. Samanlaisia klaanin hajoamisia on tullut nähtyä sivusta turhan usein ja yleensä syynä on vähän kokemusta omaavat ylläpitäjät sekä kova tarve saada nopeasti menestystä.
Seuraava klaani, jonka ylläpitäjän hommiin jopa noustiin, oli pystyssä reilun puoli vuotta. Tämä klaani kuitenkin kuihtui lopulta pystyyn, kun monet runkopelaajat lopettivat Live-uransa. Tässä vaiheessa oli tunne, että klaanitoiminta saa jäädä, mutta kun tuli kutsu juuri perustettuun ja silloin kovassa nosteessa olevaan PURE NUDITYyn, ei sellaista haastetta voinut sivuuttaa.
Pitkä historia yhden klaanin jäsenenä on melko harvinaista nykyäänkin ja se vaatii ympärilleen hyvän ja yhtenäisen porukan. PURE NUDITYn alkuaikoina ovet kävivät ehkä vähän turhankin ahkeraan, mutta lopulta rakentui yhtenäinen runko, joka on ollut lähes muuttumattomana viimeiset vuodet. Vajaan viiden vuoden aikana klaanissa on käynyt tai klaaniin on yrittänyt pyrkiä monenlaisia hakijoita, joten nykyään on lähes helppo havaita uudesta pyrkijästä olisiko hänessä nudistiainesta. Jotta tämä yhtenäinen porukka löytyy, vaatii se paljon yhdessä pelaamista ja toisiin pelaajiin tutustumista. Totta kai se vaatii yhtenäisen kemian klaanin sisälle ja myös klaanin tavoitteet olisi hyvä olla kaikilla tiedossa, halutaanko nousta parhaaksi ja kerätä menestystä, vai riittääkö, että klaani saa pelata omalla rennolla tyylillään sen enempää menestyksestä piittaamatta.
Klaanit koostuu kuitenki monista eri persoonista, joten harvoin voi välttyä sisäisistä erimielisyyksistä. Joskus niitä ei saa yksinkertaisesti selvitettyä, joten tämä voi johtaa niin yleiseen klaanin kaatumiseen tai henkilöiden poistamiseen joukkueesta. PURE NUDITY on myös kokenut vajaan viiden vuoden aikana omat konfliktinsa, mutta niistä ollaan aina päästy yli ja samalla vahvistuttu sekä viisastuttu.
Miten löysitte Livegamersiin ja mikä on mielestänne parasta sivustolla? Missä on vielä parantamisen varaa?
Livegamerssi löydettiin käytännössä jo heti seuraavana päivänä Liveen rekisteröinnin jälkeen. Rainbow Six 3:n random-servulla törmättiin suomalaiseen, joka siellä epätoivoisesti etsi muita suomalaisia pelaajia. Siinä sitten hänen kanssa pelailtiin, kunnes Unikorn eksyi samaiselle servulle, jonka kautta päästiin Suomi-pelaajien kanssa pelailemaan ja sitä kautta tuli LG:n sivut esille. Ennen Liven hankintaa meillä ei ollut mitään tietoa suomalaisista pelaajista tai muutenkaan pelisivustoista, joten yllätyksenä Livegamers tuli.
LG:n sivuilla on tullut lähes joka päivä reilun viiden vuoden aikana pyörittyä, joten hyvin on nähnyt sen kehityksen ja samalla myös käyttäjämäärän suuren kasvun. Paras ja tärkein asia sivustolla on jo monien vuosien ajan ollut klaaniosio ja tärkeimpänä ne oman klaanin sivut ja keskustelut. Se taitaa olla se suurin syy jokapäiväiseen sivustolla pyörimiseen. Kyllähän sitä joka päivä noita yleisiä keskusteluja tulee seurattua, mutta kuten varmaan moni on nähnyt, niin Stuhwi todella harvoin siellä kirjoittelee.
Sivusto on yksinkertainen ja selkeä, josta löytyy kaikki tarpeellinen niin vanhoille konkareille kuin aloittaville LG:n käyttäjille, joten vaikea mitään parantamista tähän hätään keksiä. Tietenkin kaikki uudistukset klaanipuolella otettaisiin avosylin vastaan, vaikka kyllähän se toimii myös nykyisellä tyylillään. Klaanialueen suuresta uudistuksesta on ollut monien vuosien aikana aina välillä puhetta, joten sitä odotellessa…
Kiitos haastattelusta! Mitä terveisiä haluatte lähettää käyttäjillemme?
Kiitos, suuri kunnia oli päästä mukaan haastatteluun. Eipä muuta kuin kaikille LG:n käyttäjille oikein hyvää ja pelirikasta syksyä.