Karnevaalit nimeltä E3-messut tulivat, olivat ja häipyivät taivaanrantaan taas vuodeksi jättäen taakseen kasan lupauksia, julkistuksia, pelitrailereita ja ajatuksia. Itse Los Angelesin messutapahtumaa edelsivät Bethesdan, Electronic Artsin, Microsoftin, Sonyn, Square Enixin ja Ubisoftin lehdistötilaisuudet. Keskustelupalstallamme avattiin messujen jälkeen äänestys messujen parhaasta sekä huonoimmasta lehdistötilaisuudesta, johon voi jättää äänensä yhä täällä.
Lehdistötilaisuudet käynnisti Bethesda, joka ei aiemmin ole messuilla omaa tilaisuuttaan järjestänyt. Tilaisuudessa nähtiin toki Doomia, Dishonoredia ja muuta, mutta yksi julkaisu, jota ihmiset olivat sekä paikan päälle että striimien ääreen seuraamaan, oli ylitse muiden: Fallout 4. Hype Falloutin uuden tulemisen ympärillä on kasvanut pelin julkistuspäivästä nykyhetkeen niin suureksi, että se itsessään antoi Bethesdan tilaisuudelle vankan tukirangan. Fallout kantoi kyllä tämän vuoden, mutta miten käy Bethesdan vuoden 2016 E3-messuilla? Mikäli firmalla on asettaa tulevinakin vuosina vastaava megajulkaisu tilaisuuksiensa keskiöön, ei ole mitään syytä miksei Bethesdaa nähtäisi tulevinakin vuosina E3-lehdistötilaisuuksien listauksissa.
Muut julkaisijat, Electronic Arts, Square Enix ja Ubisoft, tarjosivat aiempien vuosien messuseuraajalle melko tuttuja ja turvallisia kokonaisuuksia. Electronic Arts kärsii yhä tilaisuuksissaan siitä, että enemmistö sen esittelemistä peleistä koskettaa ihmisiä, jotka eivät messuista ole koskaan kuulleetkaan, saati että he seuraisivat tilaisuutta. Tilaisuus oli aiempien vuosien tapaan tavalliselle katsojalle aivan liian kliininen ja ylitarkka. Karismaattisin puhuja koko pressissä esitteli valitettavasti Disney Infinityä — yhdistelmän lopputulos olikin lopulta tahatonta komiikkaa.
EA:n tilaisuudesta Unravelin esittely jäi mieleen parhaiten Star Wars -demon ohella. Martin Sahlinin puhe pelistä, ja elämästä yleisesti, oli loppuen lopuksi itsellä yksi asia joka jäi koko messuista parhaiten mieleen. Vaikka puhe olikin ajoittain erittäin hermostunut ja takelteleva, silti asiasta kertoo jotain se, että Sahlinin demo jäi kaikkien millintarkasti opeteltujen Pelé-pakkopuhumisten keskeltä parhaiten mieleen. Kokoluokassaan Unravel oli listoillani yksi messujen voittajia mieleenpainuvuudessaan, toki täytyy EA:lle antaa tunnustusta sen saamasta ruutuajasta Mass Effectien, urheilupelien ja Star Warsien keskellä. Kaiken kaikkiaan hienot julkaisut, kuten Mirror’s Edge Catalyst, Mass Effect ja Star Wars hukkuivat kaiken sen mobiilihötön ja puppulausegeneraattorilla tehdyn puhetulvan alle. Yhtiön tarjonta uuden Mass Effectin suhteen jätti myös erittäin kylmäksi.
Ilmeesi, kun mobiilipelit #EAE3-setissä pic.twitter.com/bxWCmGEsSY
— Pasi L (@Spe5i) 15. kesäkuuta 2015
Ubisoft jatkoi pressissään jo tutuksi tullutta linjaansa: ”Hei vittu katsokaa miten vittu rentoja me vittu ollaan vittu joo!” -puheet tekivät pressistä toki esimerkiksi EA:n vastaavaa paljon ”tuttavallisemman”. Mielikuvaan toki vaikutti varmasti se, että pressin starttasivat South Parkin rääväsuut. Ubisoftin lehdistötilaisuus taisi olla muuten myös ainut tilaisuus, jossa juontaja kameramiehen kanssa juonsi yleisön joukosta. Yhtiö halunneekin lakaista kaikella tällä tuttavallisuudellaan maton alle ikävät keskeneräiset julkaisut ja yhtiön maineen ”kopioi ja liitä” -pelien tuottamisesta. Tilaisuutta edeltänyt ”ikävien” twiittien lukuhetki kääntyi ainakin omissa ajatuksissa niin päin, että ”senkun riehutte, me ollaan vaan töissä täällä”.
Oli Ubisoftin pressissä pelejäkin. Nykytrendin mukaisesti betapäivämääriä heiteltiin oikealta ja vasemmalta ja lähes jokaista peliä kuvailtiin sanoilla ”avoin maailma” ja/tai ”mmo”. Aika näyttää miten esimerkiksi Ghost Recon toimii avoimessa maastossa, Ubisoftin avoimen maailman peleillä kun on ollut tapana tarjota rutkasti itseään toistavaa sisältöä. Vanhan liiton FPS-konkarit ilahtuivat varmasti Siegen saamasta ruutuajasta, tosin pahoin pelkään pelisarjan kärsineen niin sanotun codifikaation. Jos Siege pysyy oikeasti uskollisena Rainbow Sixin juurille, lienee kyseessä varsin pätevä FPS- ja ennen kaikkea turnauspeli.
Square Enixin lehdistötilaisuudessa nähtiin varsin kattava listaus erilaisia suuria julkaisuja. Just Cause 3 ei jäänyt keneltäkään huomaamatta, Hitman tekee yllättävän pikaisesti paluun pelikentille ja Rise of the Tomb Raider lienee tilapäisenä yksinoikeutena yksi Microsoftin Xbox One -myyntivaltteja tulevan joulun raa’assa ja armottomassa kilpailussa. Square Enixin pressin viimeisenä asiana nähtiin koko pressin edustajien yhteenkerääminen lavalle, joka hieman kömpelöstä toteutuksestaan huolimatta oli ihan mukava idea ja viestin lähettäminen: vaikka julkaisija onkin kasvanut suureksi, ovat Square Enixin alla toimivat yhtä perhettä.
Konsolivalmistajilla kuluvan vuoden E3-messut olivat erityisen kriittiset varsinkin Microsoftille. Yhtiön Xbox One on yhä takaa-ajaja Sonyn PlayStation 4:ään verrattuna, ja tulevan joulun markkinat ovat viimeisiä mahdollisuuksia kääntää kelkkaa vihreän leirin hyväksi. Yhtiö löikin pöytään kasan ässiä: Xbox One tukee Xbox 360 -pelejä joulusta alkaen, alusta saa oman preview-ohjelmansa, Fallout 4 -modit saapuvat konsoliversiolle (myöhempien tietojen mukaan aikanaan myös PS4:lle), Rare työstää ensimmäistä kertaa moneen vuoteen oikeaa peliä ja yksi Xbox Liven suosituin moninpeli, Gears of War, tekee paluun jouluksi. Lisäksi yhtiö demosi HoloLens-lasejaan Minecraftin avulla, jolle arvoisa raatimme keksi jälkipuinnissa monia käyttömahdollisuuksia.
Yksi asia joka pressistä ainakin kävi ilmi on se, että Halo-pelisarja on lopullisesti laskeutunut tavallisten kuolevaisten keskuuteen norsunluutornistaan. Rumasti sanottuna pelisarja on lääkäriltä huonoja uutisia saanut potilas, joka esittää vielä muille ihmisille täysin tervettä. Pelisarjan parissa varttuneet ihmiset ovat jo tylsiä aikuisia ja uusi pelaajasukupolvi on kasvanut erään Call of Duty -pelisarjan moninpelikentillä. Vanhan koulukunnan fanit eivät jaksa kiinnostua uusista ”hei tässä olisi tämä uusi lelu” -kikkakolmosista, päin vastoin, ne työntävät vanhaa pelaajakuntaa entistä kauemmas pelisarjasta. Pelisarjalle uudet, esimerkiksi Call of Dutystä pitävät, pelaajat puolestaan saattavat pitää pelisarjan uudesta suunnasta, mutta saako pelisarja enää vedettyä pelaajia luokseen julkaisun jälkeen? Alla olevaa kuvaajaa vilkaisemalla ei liene yllätys, että Halo: Master Chief Collectionin on ensimmäinen Halo-FPS, jonka pelaajamääristä ei julkista dataa löydy.
Edellä mainitun kokoelman brutaali ja kivikkoinen julkaisu, ja sitä seurannut käsittely yleisesti, ei myöskään ole parasta PR:ää, jota auringonlaskuun kulkeva pelisarja kaipaa ennen seuraavan osan saapumista. Pelisarjan yksi suurimpia ongelmia on jatkuva ”ottakaa minut todesta, olen in!” -tyyppinen alleviivaaminen eSports-skenen perässä juoksemisineen ja kampanjan tyylin muuttamisineen. Jos ihminen vaatii toista jatkuvasti ottamaan hänet vakavasti, häviää tämän uskottavuus pala palalta. Pelisarjan faneille, kuten minulle, tilanne hieman surullinenkin. Toisaalta pelisarjalle toivoisi onnistumisia ja paluuta huipulle, mutta olisiko ehkä jo aika antaa olla?
Ei Microsoftilla silti pelit lopu. (Sille isommalle) mustalle laatikolle on tulossa uutta IP:tä muun muassa ReCoren muodossa, ja kieltämättä Raren MMMO (=merirosvo-MMO), uutta Gears of Waria unohtamatta. Myös GamesComeille säästeltiin muun muassa erään suomalaisen pelistudion työstämää Quantum Break -nimistä julkaisua.
Jos Microsoft muisteli vanhoja Raren 30 pelin kokoelmalla, niin myös Sony luotti tilaisuudessaan nostalgian voimaan. Yhtiön pressissä potkaistiin käyntiin noin sata vuotta odotetun Shenmue 3:n Kickstarter-keräys ja tuoreimmilta sivuilta historian kirjoista nostettiin The Last Guardian takaisin elävien kirjoihin. Samalla myös tehtiin historiaa, sillä tilaisuudessa julkistettiin Sonyn ja Activisionin välinen yhteistyösopimus, joka käytännössä tarkoittaa Call of Duty -pelisarjan eksklusiivisuuksien siirtymistä sieltä isommalta mustalta laatikolta tälle hieman pienemmälle mustalle laatikolle. Pelisarja on suuri ja mahtava, mutta nähtäväksi jää, onko Sonyn pulittamassa yksinoikeudessa sen enempää järkeä kuin Microsoftin aiempien vuosien DLC-yksinoikeuksissa. Joka tapauksessa, ainakin mielikuvissa Call of Duty on nyt enemmän osa PlayStationia kuin Xboxia, ja esimerkiksi kilpailulliset turnaukset tullaan maailmalla pelaamaan pääasiassa PlayStationeilla. Nähtiimpä Sonyn tilaisuudessa myös varmasti konsoleita kaupoista liikutteleva No Man’s Sky, josta ei valitettavasti vieläkään julkaisuaikaa saatu julki.
Sonyn E3-tilaisuus oli huikeaa tykitystä pelaajille siinä missä Microsoftinkin, mutta paikoitellen pressin aikana toivoi enemmän toimintaa, vähemmän puhetta. Siinä missä Microsoft antoi enemmänkin videoiden ja esittelyiden kertoa omaa tarinaansa, alleviivattiin Sonyn tilaisuudessa hieman liikaa omaa erinomaisuutta. Totta kai, E3-messuilla pullistellaan ja ollaan parhaita, mutta Sonyn ”Sony on suurin ja mahtavin, hahhahhaa” -mantrat muistuttivat enemmänkin sitä lapsiporukan pienintä lasta, joka on vihdoin saanut suurimman ja parhaimman Super Soakerin äidiltään. Poika hehkuttaa vesipyssyn erinomaisuutta, mutta ei kuitenkaan halua käyttää sitä muiden nähden ja sekös muita harmittaa. En sano, että yhtiö olisi esiintynyt ylimielisesti, mutta on mielenkiintoista seurata astuuko yhtiö siihen samaan miinaan, johon Microsoft ja se itse aikoinaan ”johtoasemassa” lankesivat. Pelibisneksessä huipulla tuulee ja kun sieltä tullaan alas, ei kukaan ole ottamassa kiinni.
Messuilla nähtiin paljon tyylikkäitä trailereita ja pelikuvaa, melko varmasti myös hyvin monta minuuttia sellaista pelikuvaa, jota ei valmiissa julkaisuissa tulla ikinä näkemään. Kaunistelluista totuuksista, lievistä liioitteluista ja sanomatta jättämisistä huolimatta messut olivat jälleen laatuaikaa pelialasta kiinnostuneille ja on mukavaa huomata, että nykysukupolven konsolit alkavat niin sanotusti pääsemään vauhtiin. E3-messuista on muodostunut julkistusten lisäksi sosiaalinen tapahtuma, jonka aikana julkistuksia ja pelialaa ihan yleisestikin on mukava analysoida ja tulkita. Tänäkin vuonna oli mahtavaa seurata tapahtumaa yhdessä käyttäjiemme ja ylläpidon kanssa. Lehdistötilaisuudet ja messut ovat vain puolikas koko tapahtumaa, niistä yhdessä keskusteleminen ja väitteleminenkin on se toinen puolikas. Tahdonkin kiittää valvotuista öistä kaikkia mukana olleita käyttäjiä ja staffiamme.
Niin ja se ainainen kysymys: ”kuka voitti E3-messut?”
Pelaajat.