Missä: X06, BarcelonaMilloin: Torstai 28. syyskuuta 2006
Kuka: Peter Moore, Corporate Vice President, interaktiivinen viihdeala, viihde- ja laitejaosto (mikä tarkoittaa, että hän on maailmanlaajuisesti vastuussa Xboxista!)
Onko PS3:n viivästyminen muuttanut joulusuunnitelmianne?
Peter Moore: Me haluamme edelleen menestyksekkäät juhlapyhät Euroopassa ja siellä on useita maita, joissa olemme vieläkin vasta vakiinnuttamassa brändiämme. Italia, erityisesti eteläisen Euroopan maat, Portugali ja Kreikka ovat alueita, joissa meillä on mahdollisuus rakentaa brändiämme vielä edistyksellisemmin kuin olisimme pystyneet, mikäli Sony olisi ollut markkinoilla.
Mikään ei ole oikeastaan muuttunut. Me olimme sitoutuneet vahvaan asemaan Euroopassa joulupyhien aikaan. Mahtavien pelien esitteleminen on yksi osa sitä. Useat jälleenmyyjät kehittelevät myös konsolipaketteja kylkiäisineen, minkä uskon herättelevän markkinoiden kiinnostusta. Eli mikään ei ole dramaattisesti muuttunut.
Olette sanoneet, että haluatte laajentaa Xboxin markkinoita, mutta kilpailijoillanne on silti enemmän pelejä, jotka käyttävät oheislaitteita.
PM: Tarkastelemme eri vaihtoehtoja tälläkin hetkellä. Varmasti toisena tai kolmantena vuonna pystymme tuomaan markkinoille esimerkiksi Buzzia, Guitar Heroa tai Singstaria vastaavia pelejä. Kameralla teemme varmasti erilaisia asioita, jotka tulevat olemaan hauskoja. Sain pelata World Series Poker -peliä tässä yhtenä päivänä, ja mallinsin kasvoni digitaalisesti jakajan pään paikalle. Oli huvittavaa nähdä itsensä pelaamassa pokeria siinä minä olin pokeripöydän ääressä. Perehdymme siihen ehdottomasti parissa kolmessa vuodessa. Ymmärrämme, että se on tärkeä osa pelikenttää Euroopassa, pelata näitä oheislaitteita hyödyntäviä pelejä.
Molemmat sinun käsivarsistasi on tatuoitu mihin se seuraava tatuointi tehdään ja mikä se tulee olemaan?
PM: Ha ha! No, käsivarret on käytetty, joten en tiedä mihin sen kolmannen laittaisin! Ehkä odotan ensi vuoteen, ja katsotaan sitten mitä tapahtuu.
Mitä pelejä sinä henkilökohtaisesti odotat tulevana vuonna?
PM: Tuo on kyllä vaikea kysymys. Ensinnäkin Banjo oli hauska. Kaikki pitivät ajatuksesta, että Banjo tulisi neljän tai viiden vuoden tauon jälkeen takaisin. Viva Piñataan olen panostanut paljon. Mitä tulee 4Kidsin kanssa tehtyyn animaatiosarjaan, tiimimme ovat olleet mahtavia. Yhdysvalloissa ja Kanadassa katsojaluvut ovat olleet ilahduttavia, ja pyrimme saamaan sarjan myös Eurooppaan mahdollisimman pian. Enpä tiedä, on vaikeaa olla sanomatta Gears of War. Cliffy esitteli peliä messuilla, ja jopa hän oli pulassa sen kanssa. Se on todella haasteellinen peli ja siksi pidän siitä paljon. Peli tulee varmasti olemaan mahtava.
Microsoft Game Studios on tehnyt korkean profiilin pelinkehittäjähankintoja lähiaikoina. Kuka on seuraava?
PM: No jos jotakuta harkittaisiin, niin ei sitä ääneen sanottaisi. Mutta uskon, että me olemme erittäin tyytyväisiä tällä hetkellä. Ensemble, joka kehittelee Halo Warsia, Lionhead, Rare, Bungie, meillä on todellakin erinomainen kokoelma studioita. Turn Ten on meidän kilpa-ajostudiomme, joka kehittelee Forza Motorsportia. Meillä on myös hienot ja syvät suhteet studioperheemme ulkopuolisiin studioihin, kuten Bioware, Bizarre Creations, Epic ja Silicon Knights. Jotkut studiot haluamme perheeseemme, ja joidenkin toisten kanssa haluamme puolestaan läheiset välit. Joidenkin studioiden kohdalla ostaminen ei niin sanotusti lisäisi mitään soppaan. Tällä hetkellä ei ole suunnitelmia hankkia uusia. Meillä on hyvä sekoitus studioita omistuksessamme, jonka lisäksi meillä on hyvät suhteet tiettyihin ulkopuolisiin studioihin.
Aiotteko tehdä kultajäsenyyden ilmaiseksi, kun PS3:n kuulemma ilmainen verkkopelipalvelu julkistetaan?
PM: Haluan tehdä tämän erittäin selväksi. Kultajäsenyydellä saat varmasti rahoillesi vastinetta. En ole kuullut kultajäsenien valittava, että 60 dollarin vuosimaksu olisi liikaa.
Mutta tulevatko markkinat muuttumaan sitten kun teillä on kilpailija, joka tarjoaa ilmaista palvelua?
PM: Onko ilmainen verkkopalvelu todellakin ilmaista? En usko, että se on. Tarkoittavatko he, että kolmannet osapuolet eivät veloita palveluun pääsystä? Meillä on neljän vuoden etumatka suhteessa ohjelmistoon ja olemme erittäin hyvä ohjelmistoyhtiö. Sony yrittää kopioida meidän Live-systeemiämme ja kopioiminenhan on imartelun korkein muoto. En kuitenkaan usko, että he yltävät samaan. Kaikki mitä olemme saavuttaneet, on vaatinut aikaa ja kehittelyä eikä se tapahdu hetkessä. Monissa mainoksissa on mainittu, että kaikki pelit eivät toimi PS3:n verkkopalvelussa. Pitää katsoa mitä he kehittelevät, mutta en ole huolissani, ennen kuin näen sen.
Miten 360 istuu yhteen Zunen kanssa?
PM: Meillä on pitkäaikainen visio toisiinsa kytkeytyneestä viihteestä. Xboxin, Zunen ja Vistan yhteen liittäminen ja niiden mahdollisuuksien hyödyntäminen on oleellista ja aiomme maksimoida niiden mahdollisuudet. Meillä ei ole varmoja suunnitelmia vielä. Zunen voi liittää Xboxiin kuin minkä tahansa MP3-soittimen, mutta tulemme syventämään niiden yhteistoimintaa tulevaisuudessa enemmänkin. Olisi tyhmää olla hyödyntämättä sitä ottaen huomioon Xboxin tehot ja mitä kaikkea sillä voi saada aikaiseksi tälle alustalle ja kuluttajille. Se on meidän digitaalisen elämäntyylimme kolmas osa. Zune tulee olemaan hyvä mediasoitin, videosoitin ja lopulta vielä jotain laajempaa, mutta siitä ei keskustella nyt.
Miten aiotte pitää vauhdin päällä tulevana vuonna nyt kun PS3 julkaistaan lähitulevaisuudessa?
PM: On onnekasta meille, että pyhien jälkeen on tulossa paljon pelejä. Forza, Crackdown, Mass Effect, Too Human ja Shadowrun vain joitain mainitakseni, puhumattakaan pelistä nimeltään Halo 3. Eli pyhien pelitarjonta tuntuu hyvältä, mutta myös sen jälkeen pelien tasainen virta jatkuu. Se on tärkeää, sillä sitä meillä ei ollut tänä vuonna. Pyhinä yritimme pysyä laitteiston kysynnän mukana eikä meillä ollut niitä huippuhyviä pelejä. Sitten maaliskuussa tuli Ghost Recon, joka auttoi meitä. Sen jälkeen seuraavat huiput olivat vasta Dead Rising, Saints Row ja Madden Yhdysvalloissa. Sellaista pelien niukkuutta ei voi tulla uudelleen, varsinkin sitten, kun PS3 on markkinoilla ja rupeaa ottamaan tuulta siipiensä alle. Ihmisillä pitää olla hyvä syy valita Xbox 360 ja uskon, että pystymme antamaan heille sen.
Eli tärkein asia ovat pelit?
PM: Kyllä. Miksi niin ei olisi? Se on kaunis boxi ja se tekee paljon mahtavia juttuja, mutta jos sille ei ole hyviä pelejä, niin en tiedä mitä sillä voisi tehdä. Suoraan sanottuna tämä strategia on meidän eromme verrattuna suurimpiin kilpailijoihimme tällä hetkellä.
Kun Xbox 360 julkaistiin uskoitteko, että Live Arcadesta tulisi niin suosittu?
Odotimme sen olevan menestys, mutta emme uskoneet sen olevan niin menestynyt kuin miltä nyt vaikuttaa. Se on ollut ilmiömäinen. Doom ladattavana Livestä oli iso juttu, ja vaikka en tiedäkään tarkkaa latauksien määrää, se on kuitenkin pakko olla suuri.
Mitä tulevaisuudessa Live Arcadelle?
PM: Haluan sinne lisää ja lisää pelejä. Live Arcadelle kehitellään tällä hetkellä paljon pelejä.
Tuleeko sinne vanhoja PC-pelejä, kuten esimerkiksi Dungeon Keeper?
PM: Voisimme tietenkin tarkastella älyllistä omaisuuttamme ja tehdä joistain niistä Arcade-pelin. Dungeon Keeper ei ole meidän älyllistä omaisuuttamme, mutta EA varmasti julkaisisi sen meille, jos pyytäisimme. On olemassa satoja sellaisia pelejä, joita ihmiset haluavat nähdä Arcadessa ja tämä on erinomainen mahdollisuus Arcadelle. Samalla se on mahdollisuus herättää vanhoja pelejä henkiin.
Miten asiat sujuvat Japanissa vuoden jälkeen?
PM: Alku on ollut hidas. Japani on haastava, mutta me olemme mukana pitkällä tähtäimellä. Blue Dragon ja Lost Odyssey ovat sellaisia pelejä, että niiden on pakko tehdä vaikutus.
Entä jos ne eivät ole niin menestyksekkäitä kuin toivoisitte?
PM: Jatkamme edelleen ja yritämme jotain muuta. Japani on tärkeä markkina-alue niin monella eri tasolla ja niin monesta eri syystä. Ongelmana on ollut, että meillä ei ole ollut sopivaa sisältöä sopivalle markkina-alueelle, mutta meillä on sitä nyt. Olemme amerikkalainen yhtiö, joka pyrkii Sonyn ja Nintendon valtakuntaan yrittäen vaikuttaa asioihin. Jouduimme ponnistelemaan ensimmäisen sukupolven konsolien kanssa mutta uskon, että tämän sukupolven konsolilla meillä on paljon paremmat mahdollisuudet. Japanin markkinoilla olemme kuluttajien lisäksi tekemisissä myös esimerkiksi julkaisijoiden kanssa. Sitoutumisemme Japaniin ilmenee usein eri tavoilla, ja tässä tapauksessa hyviä esimerkkejä ovat esimerkiksi Capcomin Dead Rising ja Lost Planet. Molemmat ovat muuten älyttömän hyviä pelejä.
Milloin saamme kuulla lisää japanilaisista peleistä?
PM: Niitä ei ole vielä sen enempää, mutta olen vilpittömästi sitä mieltä, että Blue Dragon ja Lost Odyssey tuodaan Eurooppaan. Pitää vain antaa niille eurooppalaista erityisväriä ja varmistaa, että te ostatte niitä. Niitä ei ole halpa tehdä paikallisiksi, koska ne ovat erittäin syvällisiä roolipelejä.
Japanilaiset pelaajat vaikuttavat olevan kiinnostuneita myyntiluvuista. Pitäisikö länsimaalaisten pelaajien kiinnostua niistä myös?
PM: Luulen, että he vähän ylpeilevät nähdessään ulkomaalaisen yrityksen epäonnistuvan. Jopa mahtava Microsoft joutuu kamppailemaan siellä. Mutta Microsoft ei luovuta helpolla, sillä se on tärkeä markkina-alue.
Mitä mieltä olet E3-messujen supistamisesta?
PM: Suoraan sanottuna se oli mielestäni välttämätöntä. Varsinkin minä tiedän kuinka paljon rahaa messuihin käytetään, ja etenkin näihin viimeisimpiin E3-messuihin. Meidän mahdollisuutemme harjoittaa liiketoimintaamme siellä on melkein nolla. Kaikki yhtiöt olivat sitä mieltä, että messujen alkuperäinen idea on riistäytynyt käsistä, ja niistä on tullut jotain mitä niiden ei ollut tarkoitus olla. Jotain E3-messujen tyyppistä on tulossa ensi kesänä, mutta se ei tule olemaan samanlaista kuin ennen. Ne olivat naurettavan kalliit.
Kiitos ajastasi Peter!