X360:n huolto-ohje

Kirjoittanut: Livegamers

04.07.2007

Konsolin hajoaminen on ehkä pelaajan pahimpia painajaisia. Xboxin lähettäminen Saksaan voi olla mieltä raastavaa puuhaa, varsinkin tilanteessa, jossa juuri kauppoihin tullut peli on ostettu ja vasta ”maistiaiset” otettu. Tätä kuitenkin tapahtuu.
Tähän artikkeliin on kasattu tietoa koko Xbox 360 -huoltoprosessista sekä vinkkejä sen estämiseen.

Miten voin ehkäistä konsolin vikaantumista?

Konsolin sijoituksella on suuri merkitys laitteen keston kannalta. Hyvin ahdas paikka edesauttaa konsolin lämpenemistä ja näin ollen konsoli saattaa ylikuumentua erittäin herkästi.

Laitteella pitää olla avoin paikka, jotta se saa mahdollisimman hyvin ilmaa joka puolelta. Riittävä tila on vähintään n.20 cm, joka puolella . Suurin tarve tuuletustilalle on kuitenkin konsolin takaosassa, jossa pitäisi olla hyvin tilaa.

Konsolin lähellä ei kannata pitää sitä lämmittäviä laitteita. Esimerkiksi TV kannattaa olla vähintään, jo edellä mainitun 20 sentin päässä konsolista. Mitä avoimempi alue Xboxilla on ympärillään, sitä parempi. Imuroi säännöllisesti konsolin ulkokuoressa olevat ilmanottoaukot pölystä.

Konsolia kannattaa pitää vaakatasossa, sillä laajemman tuuletusaukon lisäksi se ehkäisee pelilevyjen tippumisen DVD-räkistä (Konsolia käännettäessä / heilautettaessa pelilevy usein tippuu ja naarmuuntuu käyttökelvottomaksi).

Virtalähteen on myös saatava jäähdytysilmaa, joten älä sijoita sitä umpinaiseen tilaan (pienen kaapin sisälle). Virtalähteessä on myös oma tuuletin, imuroi aika ajoin myös tämän laitteen tuuletusaukot.

Pitkän pelisession jälkeen poista pelilevy koneesta ja anna laitteen käydä jälkikäyntiä (tyhjäkäynnillä) 5 – 10 minuuttia, rakenteisiin sitoutuneen lämmön poistamiseksi.

Mitä teen kun konsolini alkaa temppuilla?

Jos pelikonsolissa ilmenee ongelmia / satunnaisia häiriöitä kannattaa ennen tukeen soittoa koittaa seuraavaa konstia:

1. Sammuta konsoli.
2. Irrota virta- ja AV-kaapelit konsolista.
3. Irrota virtajohto pistorasiasta
4. Kiinnitä kaikki kaapelit huolellisesti uudelleen. Varmista, että virtalähde on kiinnitetty suoraan pistorasiaan.
5. Käynnistä konsoli.

Kun kytket konsoliin virran, virtalähteen valon tulisi olla vihreä. Virtalähde on rikki, jos punainen valo palaa jatkuvasti virtalähteessä. Oranssi valo = virtalähde valmiustilassa, vihreä valo = virtalähde käytössä, kaikki ok ja punainen virtalähteessä vika.

Levykelkan mekaanisen kiinnilukituksen saa poistettua seuraavasti: Poista etupaneeli, etsi pieni halkaisijaltaan n. 1mm kokoinen reikä, se kaikista vasemmanpuoleisin ihan levykelkan alareunassa noin 5cm vasemmasta reunasta. ja paina reikään varovasti esim. oikaistu paperiklemmari. Paina kunnes tunnet vastusta ja sitten hieman lisää, kelkka vapautuu ja vedä kelkka ulos.

Konsolin etupaneelissa palaa normaalisti vihreät valot. Mikäli valot muuttuvat punaisiksi, niin se on merkki toimintahäiriöstä tai viasta. Punavalot kertovat virheen tyypin. Alla selvitys punaisten valojen merkityksestä.

– 4 punaista valoa (1,2,3,4): A/V-kaapeli. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni, eikä johto ole vioittunut.
– 3 punaista valoa (1,3,4): Laitteistovika. Tarkista virtalähteen valo ja anna konsolin jäähtyä ja kokeile käynnistää.
– 2 punaista valoa (1,3): Ylikuumentunut konsoli. Anna konsolin jäähtyä rauhassa, sekä mieti konsolin uudelleen sijoittamista paremmin tuuletettuun paikkaan.
– 1 punainen valo (4): Laitteistovika. Tarkista, että kiintolevy sekä johdot ovat kunnolla kiinni.

Jos mahdollista kannattaa kokeilla pelaamista ilman kiintolevyä, jos ongelmat kuitenkin toistuvat, niin vika ei ole kiintolevyssä.

Mitä teen jos edellämainitut konstit eivät tehoa?

Kotikonstien pettäessä on konsoli huollon tarpeessa. Tällöin on soitettava Xbox 360 –asiakastukeen. Myös sähköpostilla voi yrittää ottaa yhteyttä, mutta tehokkain keino on kuitenkin soittaa.

Soitto asiakastukeen:

Puhelintukea: 0800119424 tai matkapuhelimella soitettaessa: 358 969379415
Kuulovammaiset (TTY-laite): 0800119425
Aukioloajat:
maanantai – perjantai: 10.00–18.00
lauantai: Suljettu
sunnuntai: Suljettu

Asiakastuen henkilö kysyy sinulta henkilötietojen lisäksi muutaman teknisen kysymyksen liittyen konsoliin ja kuvailemaasi ongelmaan.

Paperityöt sekä kuljetuksen tilaaminen:

Asiakaspalvelusta lähetetään muutaman päivän sisällä soitosta, UPS-kuljetuspalvelun rahtikirja sekä kuitti. Sähköpostin sijasta em.paperit voidaan toimittaa myös normaalin postin kautta, mutta tämä vie enemmän aikaa. Papereiden saapuessa on seuraavaksi soitettava UPS –palvelun numeroon, joka tulee papereiden mukana, ja sovittava nouto.

Pakkaaminen:

Muista pakettia paketoidessasi, että Xboxin oma alkuperäinen myyntipakkaus ei käy. Laatikossa ei saa olla muita merkintöjä tai rahtikirjoja kuin postissa saamasi rahtikirja. Rahtikirja on laitettava joko tarralliseen pussiin tai läpinäkyvällä teipillä laatikon päälle, ei kuitenkaan sellaiselle paikalle, jossa se on tiellä kun laatikkoa avataan. Rahtikirja on myös kuitattava omalla allekirjoituksella. Pelkkä konsoli lähetetään saksaan, ei kiintolevyä, johtoja, ohjaimia, muistitikkuja, vain itse konsoli, ellei toisin käsketä.

Paketin kulkua voit seurata UPS:n antamalla seurantakoodilla. UPS:llä on oma ilmainen palvelunumeronsa.

Huollon kesto:

Asiakaspalvelusta sanotaan, että itse korjauksen ei pitäisi viedä 15 arkipäivää enempää. Ruuhka-aikoina aika saattaa venyä.

Kotiin paluu:

Kun korjattu konsoli lähtee Saksasta, saat uuden seurantakoodin, jolla näet milloin konsoli on saapunut Suomeen. Joissakin tapauksissa on lähetty myös sähköposti-ilmoitus lähetyksen kotiinpaluun alkamisesta.

Artikkelin tekijä(t) eikä Livegamers ota mitään vastuuta ohjeesta. Kiitos Niccessorille ohjeen tekemisestä.

– Niccessor –