Xbox Live on melkein täällä!

Kirjoittanut: Livegamers

25.10.2003

Kävin pari viikkoa sitten haastattelemassa Microsoftilla työskentelevää Markku Leskistä, joka kertoi kohta saapuvasta Xbox Liven lanseerauksesta Suomessa. Moni tämänkin jutun lukija on varmasti ehtinyt jo hankkia oman liittymänsä tavalla tai toisella, ja kokee että virallinen julkaisu ei häntä millään tavalla kosketa, mutta pienen miettimisen jälkeen saattaa helposti tulla toisiin ajatuksiin, sillä palvelun lanseerauksen ja sitä kautta tulevan julkisuuden kautta tilanne tulee todennäköisesti muuttumaan radikaalisti. Live-scene on maassamme vielä tällä hetkellä melko pieni ja tiivis porukka, mutta pienestä joukosta on kasvamassa hurjaa vauhtia yhä suurempi yhteisö. Se mikä on näihin päiviin asti ollut edelläkävijöiden viihdettä, saadaan mahdolliseksi nyt myös suuremmalle joukolle kuluttajia. Muutos tulee varmasti näkymään käytännössä hyvinkin pian: enemmän pelaajia, klaaneja ja turnauksia!
Yhteisön laajentuessa tulee väkisinkin joukkoon myös pelaajia, joita emme aina sinne välttämättä toivoisi. Suureen ääneen kiroilevat ja peleissä huijaavat muodostavat oman erittäin pienen vähemmistönsä, mutta niinkuin tosielämässä, me kaikki olemme erilaisia, ja samassa yhteisössä olevien kannattaa aina yrittää tulla toimeen keskenään mahdollisimman hyvin. Onneksi edelleen suuri enemmistö pelaajista osaa käyttäytyä erinomaisesti, ja näin pelaaminenkin sujuu mukavasti ja kaikilla on varmasti hauskaa.

Haluankin omasta puolestani toivottaa kaikki uudet Xbox Liven käyttäjät lämpimästi tervetulleiksi konsoliverkkopelaamisen ihmeelliseen maailmaan!

TEKOÄLY ROMUKOPPAAN

Itse hankin aikoinaan Starter Kitin Ruotsista, ja pienen säätämisen jälkeen sain yhteyden toimimaan ongelmitta. Vanhan suosikkipelini Xbox-käännös sai aivan uutta puhtia kun pystyin juttelemaan sotastrategioista kuulomikrofonin kautta, vastustajat olivat bottien sijasta kerrankin oikeasti älykkäitä ja uusia pelikavereita sain joka päivä lisää. Kaikki tämä tapahtui mukavasti kotisohvallani istuen, eikä pelaamistani häirinnyt kuin jääkaapilla käynnit ja tyttöystäväni satunnaiset kommentit.

Noloilta tilanteiltakaan ei kuitenkaan ole voinut välttyä, sillä eräänä päivänä kesken kiihkeän Ghost Recon -pelisession, naapurini tuli soittamaan ovikelloani ja ihmetteli miksi asunnossani oikein ammuskellaan. Kiistin epäilykset ja ilmoitin ystävällisesti että en edes omista asetta. Naapurin vanha mutta varsin hyväkuuloinen mummo tuijotti minua hölmistyneenä, kunnes tajusin että päässäni oleva headset aiheutti hänessä myös suurta hämmennystä. Yritin selittää tilannetta parhaani mukaan, mutta nopeasti sain huomata että talvisodan kauheuksista minulle luennoimaan alkanut mummo ei ymmärtänyt verkkopelaamisen alkeista juuri mitään.

Kommelluksista huolimatta Xbox Live on ollut ehdottomasti parhaita hankintoja pitkään jatkuneen peliharrastukseni aikana. Uskollisesta PC-pelaajasta on tullutkin lyhyessä ajassa täysiverinen konsolifriikki, jos ei kokonaan, niin ainakin melkein. Verkkopelaamisen tuominen konsoleille ja sen helppous tekevät pelaamisesta nautittavaa viihdettä, juuri sellaiseksi miksi se on tarkoitettukin! Microsoftilla on ymmärretty tehdä moni asia oikein, ja yksi niistä oli heti alusta asti suunnitella konsoli verkkopelaamista varten. Xbox Liven suunnittelu vei aikanaan enemmän miestyövuosia kuin itse konsolin suunnittelu, mutta tämä on selkeästi osoittautunut hyväksi asiaksi myös itse konsolin myynnille.

PISTETÄÄNKÖ LUOTOLLE?

Päästäkseen osaksi konsoliverkkopelaamista on Xbox Live liittymän hankkijalla oltava kansainvälinen luottokortti, joko omassa taskussa tai sitten vanhempien lompakossa. Korttia tarvitaan liittymän aktivointiin ja ensimmäisen ilmaisen vuoden jälkeen vuosimaksu Suomessa on 60 euroa. Yhdysvalloissa Microsoft on tuomassa niin sanottua prepaid-kuponkia markkinoille, jonka pystyy ostamaan paikallisista jälleenmyyjäliikkeistä. Kupongista saa raaputtamalla esiin numerosarjan, jolla voi aktivoida lisää peliaikaa. Kyseisellä mantereella erilaisten maksu- ja luottokorttien saaminen ei vaadi hakijalta kovinkaan korkeaa statusta, ja tämä näkyy myös korttien määrässä.

Suomessa luottokortin hankkiminen on valitettavan pitkä ja hankala prosessi, mutta jotkut onnekkaat ovat onnistuneet aktivoimaan liittymänsä Visa Electron -kortilla, joka on käteiskortti ilman luotto-ominaisuuksia. Prepaid-maksutavan tuomista Eurooppaan tutkitaan, mutta aikataulusta ei ole tietoa.

Palvelun maksullisuus on hyvin ymmärrettävissä, sillä Microsoft on panostanut pelkästään koko Xbox Liven kehittämiseen ja verkkoinfrastruktuurin rakentamiseen yhteensä huikeat yli 1,2 miljoonaa dollaria.

KANSAINVÄLISTÄ TOUHUA

Sen lisäksi että verkossa pelaaminen on hauskaa paikallisella tasolla, on mahdollista ottaa mittaa ulkomaalaisista pelureista. Ensimmäiseksi yleensä tulee törmättyä jenkkeihin, joista meillä jo Liven omistavilla on ehkä vankka oma mielipiteensä. Mantereiden väliset pitkät välimatkat tekevät joskus pelaamisesta jo teknisesti vaikeaa, vasteajat saattavat heilahdella ja laajakaistan kapasiteetti suuremmilla pelaajamäärillä loppua kesken.

Laajakaistaliittymien luvatussa maassa eli Ruotsissa, käyttäjämäärät ja aktiivisuus ovat korkealla tasolla, kokemuksesta voin vain sanoa että heidän seurassaan on poikkeuksetta mukavaa ja ongelmatonta pelata. Joukkoon mahtuu tietysti myös iso joukko muita kansallisuuksia, joten ihan käytännön hyötynä ainakin kielitaito paranee. Tämä onkin vahva argumentti kaikille vähän nuoremmille pelaajille, jotka tuskailevat ahdasmielisten vanhempiensa kanssa peliajan sovittamisesta koulunkäyntiin. Tosiasia on että moni meistä on saanut verkkopelaamisen kautta uusia ystäviä myös ulkomailta, ja tätä kautta laajentanut maailmankuvaansa.

Mielenkiintoinen uutinen on Xbox Liven kasvanut suosio Japanissa, jossa liittymiä on myyty tällä hetkellä noin 40 000. Aasialaiset ovat tunnetusti pelihullua porukkaa, ja onkin hauska seurata tilanteen kehittymistä siellä. Nousevan auringon maassa on jo tällä hetkellä ammatikseen videopelejä pelaavia henkilöitä, ja verkkopeliturnauksia pystyy siellä seuraamaan television välityksellä. Parhaimmat pelaajat ovat suuria sankareita ja heidän pelejään seurataan televisiosta samalla innolla kuin Kauniita ja Rohkeita täällä Suomessa.

KLAANITOIMINTA TÄRKEÄ OSA VERKKOPELAAMISTA

Klaanitoiminta on vielä melko lasten kengissä Suomessa, varsinkin jos puhutaan konsoleista ja Xbox Livestä. Ongelmana täällä on vielä lähinnä pelaajien vähyys, joka varmasti ratkeaa itsestään seuraavan vuoden aikana. Muutama klaani on kuitenkin täälläkin saanut jo alkunsa, ja täytyy tässä nyt tunnustaa että olen itsekin mukana yhdessä. Takana on vasta kaksi ottelua, joista toinen voitettiin ja ensimmäinen jouduttiin keskeyttämään brittisotilaiden halutessa mennä nukkumaan, kahden tunnin aikaeroedustaan huolimatta.

Maailmalla on järjestetty isojakin klaanien välisiä turnauksia, mutta konsolipuolella ne antavat vielä odottaa itseään. Internetissä on jo kuitenkin monia sivustoja, joissa klaanit voivat rekisteröityä ja haastaa toisiaan otteluihin. Turnausvoitoista jaettavat palkinnot vaihtelevat peleistä rahapalkintoihin, joten enää ei vain taistella maineesta ja kunniasta.

Klaanitoiminta on saanut maailmalla myös eräitä varsin epäterveellisiä piirteitä, tosin nämä tosielämässä tapahtuvat yhteenotot joukkueiden välillä ovat poikkeuksetta tapahtuneet rapakon toisella puolella. Itse olen aikaisemmin pysytellyt visusti erilaisten klaanien ja heimojen ulkopuolella, mutta aika näyttää osoittautuuko tekemäni takinkäännös hyväksi valinnaksi. Alku näyttää ainakin hyvältä, ja kun on mukava porukka kasassa, niin mikä sen hauskempaa kun hyvässä maaotteluhengessä rökittää ruotsalaisia omassa lempipelissään!

TULEVAISUUDESTA

Konsoliverkkopelaamisen tulevaisuus näyttää hyvältä, jo pelkästään maailmalla myytyjen Xbox Live -liittymien suuri määrä kertoo paljon tilanteesta. Todellisia kilpailijoita ei konsolipuolella oikeastaan ole, ehkä Playstation 2:lle myytävää nettiadapteria lukuunottamatta. Gamecuben yritys on mielestäni tuhoon tuomittu, verkkopelaamista tukevia pelejä ei ilmesty tarpeeksi kyseiselle alustalle.

Huhut ovat kertoneet Sonyn hyvistä myyntilukemista nettiadapterien suhteen Yhdysvalloissa, mutta ongelmiakin on ollut, ainakin teknisellä puolella. Jostain käsittämättömästä syystä siellä on lähdetty tukemaan myös modeemiyhteyksiä, vaikka tosiasia on että nykyisiä pelejä ei ilman yhteysongelmia voi pelata niin hitailla nopeuksilla.

Ainakin tällä hetkellä Xbox Live on huomattavasti kehittyneempi ratkaisu ja tarjoaa enemmän mahdollisuuksia. Microsoft onkin pystynyt kehittämään jo erilaisia lisäarvopalveluja, esimerkkeinä XSN Sports ja muut Web-pohjaiset ratkaisut.

Yksi asia on kuitenkin varma, konsoliverkkopelaaminen on hauskaa ja se on tullut jäädäkseen!