Ylläpidon arkipäivää – Tokyo Game Show 2005 matkapäiväkirja

Kirjoittanut: Livegamers

24.09.2005

Livegamersin ”Folke West”, alias PingKing matkusti nousevan auringon maahan, ja tutustui japanilaisen kulttuurin lisäksi Tokyo Game Show -tapahtumaan. Miten tämä hiljainen, mutta innokas pelikansa otti Xbox 360:n vastaan, se selviää oheisesta matkapäiväkirjasta.
TIISTAI 13. SYYSKUUTA

Kolme Microsoftin valitsemaa ylläpitäjää ovat jälleen saaneet komennuksen pakata matkalaukkunsa, ja tutustua Tokyo Game Show 2005:ssa esiteltäviin Xbox 360 peleihin. Kollegat Jeff Mammet (xboxyde.com) ja Rob Cram (msxbox-world.com) ovat varhain aamulla vastassa Lontoon Heathrown lentokentällä, josta matkaa jatketaan kauas itään. Ennen koneeseen nousemista selataan vielä matkaoppaita ja ostetaan jänniteadaptereita kameroiden ja kannettavien tietokoneiden lataamista varten.

Lentomatka kohteeseen kestää noin 12 tuntia, mutta penkistä löytyvän pay-tv:n ansiosta matka taittuu melko nopeasti. Mannerten välisillä lennoilla on onneksi normaalia enemmän tilaa istua, mutta nukkuminen osoittautuu käytännössä mahdottomaksi. Saapuminen Naritan lentokentälle tapahtuu paikallista aikaa kello 09.00 ja matkarasituksesta sekä aikaerosta johtuen energiatasot ovat ymmärrettävistä syistä erittäin matalalla.

Heti lentokentälle saavuttaessa huomio kuitenkin kiinnittyy mitä erikoisempiin asioihin. Käytävät, yleiset käymälät ja odotustilat ovat todella kliinisen oloisia ja paikat kiiltävät puhtautta. Roskia ei näy missään ja junaankin pääsy on matkustajilta estetty, ennen kuin siivoojat ovat käyneet kaikki vaunut huolellisesti lävitse. Sama yleisilme jatkuu keskustaan päin mentäessä, ja tämän tasoinen järjestys vaikuttaa eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna vähintäänkin oudolta. Ihmeellisemmäksi asian tekee se tosiseikka, että kaupungissa asuu huikeat 30 miljoonaa ihmistä, ja ison jätemäärän kuvittelisi näkyvän myös yleisessä katukuvassa.

KESKIVIIKKO 14. SYYSKUUTA

Hotellille saapuminen tapahtuu vaivatta, ja liikenteen määrä ei oikeastaan yllätä. Meno on vielä melko rauhallista aamupäivällä, ja kaupungin keskustassa liikkuminen on helppoa suuresta ihmismäärästä huolimatta. Länsimainen turisti ei tosin kadulla kävellessään välty uteliailta katseilta, mutta hiljaisiksi ja rauhallisiksi osoittautuvat japanilaiset eivät tee asiasta suurempaa numeroa.

Lounaspaikaksi valitaan hieman parempitasoinen japanilaisravintola, josta löytyy perinteisten kasvis- ja kalaruokien lisäksi hieman erikoisempia ruokailuvaihtoehtoja. Sushin lisäksi pöytään kannetaan fonduepata, ja palan painikkeeksi valitaan tietysti Sapporo-olutta. Puikoilla syöminen on ihan mukavaa vaihtelua, vaikka naapuripöydässä istuvalla pariskunnalla on hauskaa seuratessaan epävarmoja otteitamme.

Loppupäiväksi matkustamme Shinjukuun, jonka lukuisat elektroniikkaliikkeet ja tavaratalot ovat täynnä mitä ihmeellisempiä laitteita ja härveleitä. Vierailemme myös Ginzassa sijaitsevassa Sonyn esittelyrakennuksessa, josta löytyy rakkaan kilpailijan viimeisimmät mallit ja prototyypit. Aibo-koirat keräävät paljon huomiota, ja jumiudun itsekin ihmettelemään allergiaystävällisen robottikoiran toimintaa. Isoja HD-näyttöjä ja televisioita on esillä joka paikassa, tavallisella kuvaputkella toteutettuja malleja ei ole myynnissä.

Toinen toistaan suuremmat pelihallit ovat myös yleinen näky, ainakin Segalta ja Namcolta löytyvät omansa. Erilaiset kolikko- ja rahapelit ovat Japanissa suuressa suosiossa, ja aikaa saatetaan kuluttaa äänekkäiden laitteiden ja kolikoiden kilinän keskellä monta tuntia.

TORSTAI 15. SYYSKUUTA

Hyvin nukutun yön jälkeen aikaeron aiheuttama väsymys alkaa helpottaa, ja saavumme pirteinä Microsoftin järjestämään lehdistötilaisuuteen. Paikalle on kutsuttu toimittajia ympäri maailmaa, ja tilaisuuden avaa Japanin Xbox-liiketoiminnasta vastaava johtaja Yoshihiro Maruyama. Xbox 360:n yleisen esittelyn jälkeen vahvistetaan konsolin julkaisupäivät: USA:ssa myynti alkaa 22. marraskuuta, Euroopassa 2. joulukuuta ja Japanissa 10. joulukuuta. Yllättävää on että Japanissa myyntiin tulee vain kiintolevyllä varustettu premium –paketti, jonka hinnaksi ilmoitetaan 37,900 jeniä (noin 270e). Tämä on muihin maihin verrattuna suhteessa edullinen, mutta paikalliset toimittajat kritisoivat hintaa silti korkeaksi.

Tulevia pelejä esitellään monipuolisesti, ensi vuonna julkaistavasta Gears of Warista näytetään pelikuvaa isolla kankaalla, ja Epic Gamesin Cliff Bleszinski kertoo samalla pelin taustoista. Tetsya Mizuguchin ja Sangyoun Leen yhteistyössä kehittämä Ninety Nine Nights näyttää erinomaiselta, ja tämä myyttinen toimintaseikkailupeli vetoaa varmasti japanilaisiin pelaajiin.

Iltapäivällä on lehdistön vuoro esittää kysymyksiä, ja vastaukset ovat selkeitä ja asiantuntevia. Yleisö repeää myöhemmin jopa nauramaan, kun Sonyn työntekijäksi paljastunut henkilö kysyy vihaisesti, miksi vanha Xbox painaa Japanissa enemmän, kuin muualla myynnissä oleva versio. Xbox 360:n painoksi ilmoitetaan 3,6 kg ilman virtalähdettä jokaisella mantereella, ja kysyjä saadaan lyhyeksi jääneen väittelyn jälkeen hiljaiseksi.

PERJANTAI 16. SYYSKUUTA

Saavumme puolen tunnin junamatkan päässä sijaitsevaan Nippon Convention Centeriin aikaisin aamusta, ja pientä tungosta on heti havaittavissa, vaikka messujen ensimmäinen päivä on pyhitetty vain lehdistölle. Standit on jaettu kahteen isoon halliin, joiden välissä olevassa ulkotilassa esiintyy joukko cosplayta harrastavia japanilaisia. Erilaisiin manga- ja pelihahmojen asuihin pukeutuneet japanilaiset tuovat oman värinsä muuten hyvin konservatiivisesti käyttäytyvään messuväkeen.

Ensimmäisessä hallissa sijaitseva Microsoftin Xbox 360 -standi täyttyy nopeasti, sillä testattavia pelejä on toistakymmentä. Kokeiltavana on ainakin Call of Duty 2, Kameo: Elements of Power, Ninety Nine Nights, NFSU: Most Wanted, Ridge Racer 6, Test Drive: Unlimited, Every Party, World Airforce, Wrestle Kingdom ja Final Fantasy XI. Lyhyiden pelisessioiden jälkeen suurimman vaikutuksen tekevät Call of Duty 2 ja Kameo: Elements of Power, jotka näyttävät hyviltä ja pyörivät ongelmitta. Pahasti keskeneräisiäkin pelejä on esillä, mutta pelinkehittäjillä on vielä aikaa viimeistellä julkaisujaan, mikäli aikovat tuoda tuotteensa myyntiin samanaikaisesti Xbox 360:n kanssa.

Muita näytteilleasettajia ovat Namco, Tecmo, Sega, ja monet muut isot japanilaiset peliyhtiöt, joiden pelejä esitellään eri alustoilla. Messujen ehdottomasti parasta antia ovat kuitenkin kuvankauniit messutytöt, jotka jaksavat hymyillä ja jakaa esitteitä kovasta tungoksesta huolimatta.

Iltapäivästä siirrymme viereiseen hotelliin, jossa meillä on odottamassa kunnia-arvoinen haastateltava: Xboxin markkinointijohtaja Peter Moore on myös tutustumassa pelimessuihin, ja meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus haastatella yhtä pelimaailman vaikutusvaltaisimmista henkilöistä. Tämä alun perin Englannista kotoisin oleva herrasmies on olemukseltaan hyvin rento ja karismaattinen, eivätkä edes kiperät kysymyksemme jaksa hermostuttaa häntä.

Haastattelun jälkeen poistumme tyytyväisinä ja meidät ohjataan yllättäen läheiseen ravintolaan japanilaisten Xbox-sivustojen ylläpitäjien pöytäseuraksi. Itse en ollut edes tietoinen että maassa toimii aktiivisia Xbox-yhteisöjä. Onneksi paikalla on myös tulkki, joka avustaa meitä, sillä japanilaiset kollegat eivät ymmärrä juuri sanaakaan englantia. Kielimuurista huolimatta keskustelu lähtee rivakasti liikkeelle, ja muutaman olutkannullisen sekä aterioinnin jälkeen tunnelma kohoaa selkeästi. Käyntikortteja vaihdetaan molemmin puolin ja kumarrukset pitää tehdä moneen kertaan – kunnioitusta osoitetaan vieläkin perinteisten tapojen mukaisesti.

LAUANTAI 17. SYYSKUUTA

Toisena messupäivänä ovet avautuvat myös kuluttajille ja liikkuminen standien välillä on hyvin hidasta ja jonot muodostuvat pitkiksi. Tyydymme vain ihmettelemään yleistä menoa, ja poistumme messuhallista hyvin nopeasti. Siirrymme jälleen viereiseen hotelliin, jossa esitellään suljettujen ovien takana joitakin tulevia Xbox 360 pelejä: Project Gotham Racing 3, Kameo: Elements of Power ja Gears of War.

Kaikki pelit vaikuttavat lupaavilta, ja ovat melko hyvässä vaiheessa. Erityisesti Project Gotham Racing 3 on edennyt isoin harppauksin, ja Bizarren edustaja lupaa että peli on valmis Xbox 360:n julkaisuun mennessä. Peli on tällä hetkellä noin 90 prosenttisesti valmis, ja pyörii 30 framen ruudunpäivitysnopeudella. Streamausta optimoidaan vielä, joten pientä viimeistelyä tarvitaan, jotta peli saadaan myyntikuntoon.

Rare on taas tehnyt hienoa työtä Kameo: Elements of Powerin kanssa, ja viisivuotinen kehitystyö saadaan päätökseen vielä tämän vuoden puolella. Peli on hyvännäköinen, mutta sisältää myös erittäin mielikuvituksellisen pelimaailman ja joukon ennen näkemättömiä hahmoja ja aseita. Meille näytetään lukuisia kenttiä pelistä, ja läpipelaamiseen arvioidaan menevän noin 30-40 tuntia.

Gears of War on Epic Gamesin kehittämä kolmannesta persoonasta kuvattu toimintapeli, jonka graafinen ulkoasu ja fysiikanmallinnus tekevät vaikutuksen. Tuhoutuvat ympäristöt, pätevältä vaikuttava tekoäly ja taktinen lähestymistapa näyttävät muodostavan toimivan kokonaisuuden. Peli julkaistaan joskus ensi vuoden puolella, ja siltä on lupa odottaa paljon.

Pitkän päivän ja haastatteluiden päätteeksi palaamme takaisin hotellille, ja alamme purkamaan nauhureihin kertynyttä materiaalia. Edessä on vielä illallinen Larry ”Major Nelson” Hrybin kanssa kaupungilla, ja pienen suunnistamisen jälkeen löydämmekin paikalle hieman myöhässä. Xbox Live alkaa olla saamiemme tietojen mukaan valmis Xbox 360:n julkaisua varten, ja uusia servereitä on rakennettu kovaa vauhtia. Edessä on vielä niin sanottu rasitustestaus, eli verkon kapasiteetin riittävyys halutaan varmistaa myös käytännössä.

SUNNUNTAI 18. SYYSKUUTA

Viimeinen päivä on pyhitetty vapaa-ajalle, ja päätämme käydä katsomassa Tokion nähtävyyksiä. Asakusassa sijaitseva puistoalue on valtava, ja vieressä olevat buddhalaistemppelit ovat näyttäviä. Paikalliset asukkaat jättävät kolehteja ja sytyttävät suitsukkeita. Kiertelyn lomassa vierailemme myös Bonsai-puu myymälässä, jossa on eri kokoisia ja näköisiä kääpiöpuita ja ruukkuja esillä. Valitettavasti ostoaikeet pitää unohtaa, sillä kasvien tai eläinten kuljettaminen ulkomaille on kiellettyä.

Seuraavana kohteena on Tokio City View -torni, joka kuljettaa turisteja aina 250 metrin korkeuteen asti. Ylhäältä avautuvat näkymät ovat upeita, ja pimeässä vilkkuvat neonvalot loistavat pitkälle. Rakennuksesta löytyy myös moderni taidemuseo ja näköalaravintola, jossa kelpaa nauttia muutama lasillinen ennen hotellille paluuta.

MAANANTAI 19. SYYSKUUTA

Paluumatka alkaa jo varhain aamulla ja otan hotellibussin ikkunasta vielä viimeisiä kuvia. Tuliaisiksi ostan tietysti sakea, eli japanilaista riisiviinaa ja vihreästä teestä jalostettuja makeisia. Lentokentällä on ruuhkaa, mutta japanilaisten järjestelmällisyys näkyy täälläkin, joten jonotus sujuu ilman suurempia ongelmia.

Tokyo Game Show -tapahtuma on kokemuksena hyvin erilainen, ja vaikka ihan E3-messujen tasolle ei päästä, niin tulevaisuus näyttää hyvältä. Aasialainen pelikulttuuri poikkeaa paljon muista ja erilaisten verkkoroolipelien suosio on suurta mihin tahansa verrattuna. Tämä on haaste myös Microsoftille, jonka Xbox 360 -konsoli sai täällä ainakin alkuun lämpimän vastaanoton. Pelitarjonta tulee ratkaisemaan paljon, ja japanilaisten pelinkehittäjien mukaansaanti onkin erittäin tärkeää menestyksen saavuttamiseksi.