Mass Effectistä, Baldur’s Gatesta, Neverwinter Nightsista sekä Star Wars: Knigths of the Old Republicista tunnettu legendaarinen kanadalaisstudio BioWare oli vielä muutama vuosi sitten pelitalo, jonka tekemistä ihailtiin toden teolla.
Pelistudio on pystynyt luomaan niin PC:lle, alkuperäiselle Xboxille kuin Xbox 360:llekin käsittämättömän hienoja pelisarjoja.
Uudella konsolisukupolvella meno onkin sitten ollut hieman vaikeampaa ja kurssi on kääntynyt viime vuosina vahvaan laskusuhdanteeseen. Kaksi vuotta sitten julkaistu, odotettu Mass Effect: Andromeda oli iso pettymys, eikä tänä keväänä julkaisunsa saaneesta Anthemistakaan ole herännyt ennakkoon kovinkaan kiitteleviä sanoja.
Pelistudion työntekijät ovat kuvailleet uusimman tekeleen kehitystyötä raskaaksi ja stressi on ajanut kehittäjiä yksi toisensa jälkeen sairaslomalle. Stressiä ovat tuoneet niin Electronic Artsin sanelema tiukka aikataulu, kuin pelistudion sisäiset ongelmatkin. Anthemia itsessään on kehitetty huimat kuusi vuotta, joista vasta viimeiset pari vuotta ovat sanelleet pelin todellisen luoteen. Aikaa on ollut kehitystyölle, mutta sitten taisi tulla oikein kunnon hoppu.
Anthem pyrkii olemaan selkeä haastaja Destinyn ja The Divisionin kaltaisille laajoille avoimen maailman toimintapeleille. Miltä lopputulos sitten mahtaa näyttää? Eiköhän oteta selvää.
Lentäminen on hauskaa
Vaikka kehitystyö on ollut monivivahteinen, olen itse odottanut Anthemin julkaisua kuin kuuta nousevaa. Lentely vieraalla planeetalla Iron Man -henkisessä puvussa on jotain sellaista, mitä on ollut pakko päästä kokeilemaan mahdollisimman pian.
Tulevaisuuteen perustuvassa pelimaailmassa pelaaja toimii Javelin-haarniskaan pukeutuneena freelancerina, joka lähtee tutkimaan vierasta planeettaa ja tyhjentämään sitä ilkeiltä muukalaisilta. Ihmisten asuttama Fort Tarsisin kaupunki on pulassa ja freelancerien työ on pitää pitäjä pystyssä ja koskemattomana vihollisilta.
Tarinan keskiö onkin aikalailla ihmisten ja muukalaisten sotaisassa yhteenotossa ja valtataistelussa. Pelin tarinassa ei ole valitettavasti Mass Effectin, Dragon Agen ja KotOR:n kaltaista vetovoimaa ja se ei jaksa kiinnostaa tässä nykyajan tarinallisten pelien yltäkylläisyydessä lainkaan.
Musiikit tuovat vahvasti mieleen Halo-pelisarjan soundtrackin ja onhan se myönnettävä, että visuaalisesti peli on kuin sulaa vahaa. Tajusin kuitenkin hyvin pian, että kaunis maailma on sisällöltään täysin ontto. Ihan kuin olisi saanut hienon lahjapaketin, mutta sisällä ei ole yhtään mitään.
Pelaajan ohjaamia Javelin-luokkia on valittavana yhteensä neljä kappaletta. Ranger, Colossus, Storm, ja Interceptor eroavat toisistaan liikkumisessa, voimassa, kestävyydessä ja erityiskyvyissä.
Javelinien ominaisuuksia pystyy kehittämään lukuisin eri vaihtoehdoin. Myös ulkoasua pystyy muokkailemaan oman maun mukaan suhteellisen laajasti.
Hienoin asia, mitä Javelin pystyy tekemään on ehdottomasti lentäminen. Tämä ominaisuus herätti suurta kiinnostusta ennakkoon ja sitä se herättää edelleen. Tällä tavoin maisemat pääsevät myös oikeuksiinsa.
Ongelmia piisaa
Niin kuin avoimen maailman verkkotoimintapeliin kuuluu, ovat kanssapelaajat olennainen osa myös pelin tiimellystä. Muut verkkopelaajat pystyvät liittymään mukaan pelisessioon tuon tuosta ja kaikki puhaltavat luonnollisesti yhteen hiileen.
Vaikka peli kannustaakin yhteistyöhön muiden pelaajien kanssa, ei Anthemin tehtävärakenne anna sille lainkaan vastakaikua. Tehtävät ovat yksitoikkoista lentämisen ja räiskimisen suorittamista alusta loppuun asti. Vihollishahmoilta puuttuu persoonallisuutta ja niiden listimiseen saa kuluttaa aivan järkyttävän määrän luoteja.
Harmaita hiuksia aiheuttavat niin ikään jättimäiset lataustauot, bugit sekä verkko-ongelmat. On hyvin harvinaista, etteikö pelin servereiltä lentäisi ulos jossain vaiheessa pelisessiota.
Jälkimmäinen ongelma on tietenkin korjattavissa oleva asia, mutta totta on, että jos näin laajoja verkko-ongelmia ilmenee tässä vaiheessa julkaisua, menettää Anthem turhautuneita pelaajia aivan liikaa jo kättelyssä.
EA on antanut ymmärtää, että peli tulee kokemaan lähitulevaisuudessa paljon parannuksia sekä saamaan rutkasti lisäsisältöä. Päivitykset saavat olla kuitenkin aika käänteentekeviä, että tämän pelin pariin vielä palaisi. Anthem voisi olla hyvä uuden PC-raudan tai Xbox One X:n graafinen pullistelupeli, mutta pitkäikäiseksi online-räiskinnäksi siitä ei valitettavasti ole.
Heikko peli
Avoimen maailman online-toimintapelien kilpailu on nykyään niin kovaa, että järki käskee jättää Anthemin kaltaiset keskinkertaiset pelit rauhaan. Se on grafiikkaa lukuun ottamatta kaikilta osa-alueiltaan kilpaveljiään heikompi tekele. Laajat tekniset ongelmat mukaan lukien Anthem on tällä hetkellä helppo polkea suohon ja unohtaa. Peli on rikki ja vaatii isompia korjausoperaatiota.
Puristaako BioWare tällä hetkellä vähän liian lujaa mailasta? Vaatiiko EA pelistudiolta liikoja? Anthem on kanadalaisstudiolle jo toinen iso huti putkeen – nähtäväksi jää onko kolmas ohilyönti jo kohtalokas.