Klassikkopeli Bionic Commandon uudelleenjulkaisu vuonna 2008 Rearmed-lisänimikkeellä oli onnistunut. Pelialalla taidolla tehty uusioversio ei ole aina ollut itsestäänselvyys, vaan tavallisesti uudelleenlämmitetyt peliklassikot ovat olleet puolivillaisesti sutaistuja. Bionic Commando Rearmed sisälsi kuitenkin pirteää grafiikkaa, sujuvaa pelattavuutta ja tarttuvan musiikkiraidan. Peli päivitti klassikkoesikuvansa nykypäivään erinomaisesti ja oli menestys niin myyntilukujensa kuin myös peliarvosteluiden valossa. Jatko-osa pelille tuntui itsestäänselvyydeltä, mutta ensimmäisen pelin tehneen GRIN-pelinkehittäjäfirman konkurssi siirsi viimeistelytyön Rearmed 2:sta Fatshark-studiolle. Nyt peli on julkaistu, mutta edeltäjäänsä nähden tässä ei nähdä suuria uudistuksia.
Suo, mekaaninen käsivarsi ja Jussi
Alkuperäistä Bionic Commandoa ja Rearmed-peliä erottivat tasohyppelypelien massasta sen omintakeinen lähestymistapa tasoloikkaan. Hyppynäppäimen puuttuminen ja loikkimisen sijaan eteneminen tasoilta toisille pelihahmon heittokoukkukäsivarren avulla toi peliin ennennäkemätöntä omaperäisyyttä. Rearmed 2 luopuu tästä pelin tunnusomaisesta rajoituksesta ja mahdollistaa lyhyet hypyt koukkukäden heilautusten ohella, mikä voi suututtaa vannoutuneimpia retropelaajia. Pelin tasot ovat kuitenkin suunniteltu myös läpäistäväksi ilman hyppynappia, joten lopputulos on varsin onnistunut kompromissi. Eteneminen on rivakampaa, kun pelaajan liikkumista ei kahlehdita väkisin.
Myös korkea vaikeustaso on pysynyt ennallaan, mutta peliarvostelijoiden ja muiden pullamössöpelaajien armahdukseksi pelissä on myös kasuaalivaikeustaso. Helpommalla vaikeusasteella pelin kenttiin tuodaan etenemistä helpottavia tasanteita ja peitetään kiperiin paikkoihin sijoitettuja kuiluja. Samalla myös pelihahmon kestävyyttä lisätään ja sangen vahvojen pomovastustajien kukistamiseen kuluvaa aikaa lyhennetään. Huippukohtia pelissä ovatkin ruudun täyttävät loppuvastustajat, joiden kukistaminen vaatii wanhan ajan pelien tapaan toistuvien hyökkäyskaavojen opettelua.
Uusiokäteistetty bioninen kommando 2
Uutena ominaisuutena pelissä on skannaustoiminto, jolla liipaisinta painamalla voi pelitapahtumat pysäyttää ja tarkastella tarkemmin korostettuna näkyviä kohteita. Tämä paljastaa esimerkiksi päävihollisten heikot kohdat. Ongelmallisinta pelissä on hankaluus havaita ruudun ulkopuolelle jääviä pudotuksia ja jyrkänteitä, mikä johtaa turhauttaviin äkkikuolemiin. Onkin erikoista, ettei peliin lisätyllä ympäristön skannaustoiminnolla voi samalla vierittää näkymää hieman pelihahmon sijaintia kauemmaksi, jolloin tuntemattomaan hyppäämisen ongelma poistuisi kokonaan.
Peliin on tuotu useita uusia aseita ja varusteita. Metroid-pelien tapaan pelin kenttiä kannattaa tutkia uudestaan ensimmäisen läpipeluukerran jälkeen, sillä reitille jää kertajuoksulla väkisinkin aseparannuksia ja tarvikkeita, joiden saavuttamiseen vaaditaankin vasta myöhemmin pelin edetessä saatava varuste. Tämä on kiinnostava osa peliä ja joidenkin varusteiden hankkiminen edellyttääkin varsin luovaa erikoisvarusteiden käyttöä. Peli näyttää kentän läpäisyn jälkeen löytymättä jääneet varusteet, jotka kannattaa painaa mieleen paluureissua varten.
Rearmed 2 on edeltäjänsä tavoin hyvää viihdettä, mutta vanhan Bionic Commandon henkiinherättämisestä on nyt paras terä poissa. Jatko-osa ei tunnu enää yhtä raikkaalta ja ilahduttavalta kuin ensimmäinen uusioversio, sillä pelin uudistukset ovat vähäisiä. Vertailussa toiseen vastaavaan julkaisuun Rearmed 2 ei pärjää kokonaisuutena esimerkiksi toissa vuoden Shadow Complex -pelille, joka oli lajityypissään erinomainen. Lisää tuttua retrohenkistä tasoloikkaa hakevat pelaajat löytävät tästä jatko-osasta etsimänsä.