Minecraftista tuttu Mojang lähti yhteistyössä pienemmän ruotsalaisen pelistudion, Oxeye Game Studion, kanssa kehittämään Cobaltia. Cobalt on pelinä aikalailla massasta poikkeava, sitä ei nimittäin voi sovittaa oikein mihinkään tiettyyn kategoriaan. Sivustapäin kuvattu toimintapainotteinen tasoloikka yhdistelee oivallisesti monia elementtejä. Nopeatempoisuudestaan huolimatta se osaa olla myös taktinen. Tarinamuodon lisäksi pelistä löytyy moninpeli ja yksittäishaasteita.
Agent Cobalt
Päähenkilönä pelissä nähdään piskuinen robottimainen Metalface MK-1, toiselta nimeltään Agent Cobalt. Lyhyestä mitastaan huolimatta Cobalt osaa olla todella ketterä. Vaikka Cobalt onkin mieltynyt aseisiin ja kranaatteihin, on tasoloikkamainen lähitaistelu myös tärkeässä osassa.
Kierähdysliike on mielenkiintoinen ominaisuus. Vihollisten ampuessa kohti, voi kierähtäen hidastaa aikaa ja torjua lentäviä luoteja. Ajoituksella on tärkeä rooli toiminnassa, sillä riippuen asennosta, voi joko torjua luodin tai kimmottaa sen takaisin kohti hyökkääjää. Pahimmassa tapauksessa kierähtäessä voi paljastaa heikon kohtansa, johon luodit sattuvat, nimittäin Cobaltin jalat. Kierähdys ei ole ainoa ominaisuus mitä hahmon liikkumiseen tulee. Ilmassa voi tehdä perinteisen, mutta pienoisen tuplaloikan, jolla myöskin saa tehtyä vahinkoa vihollisiin. Seinillä hyppely helpottaa korkealle kiipeilyä, sekä taktikointia taisteluissa ja etenemisessä. Kyyristyessä taasen saa hahmosta vaikeammin havaittavan sekä osuttavan. Kyyristyminen toimii ikäänkuin hiiviskelynä, joten viholliset pystyy yllättämään tehokkaammalla osumalla. Alamäessä kyyristymällä voi liukumalla ottaa lisää vauhtia. Kaikkia näitä keinoja yhdistelemällä liikkumisesta sekä toiminnasta tulee erittäin nopeatempoista ja tehokasta, hauskuutta unohtamatta.
Cobaltin asearsenaali on melko monipuolinen. Aseita on moneen lähtöön ja niitä pystyy parantelemaan erilaisilla muokkauksilla. Aseina toimivat lyömäaseet, ampuma-aseet sekä erityyppiset heitettävät aseet. Lyömäaseita voi olla kerrallaan vain yksi, mutta muita mahtuu taskuun useampi. Erityisesti heitettävien laaja arsenaali on mielenkiintoinen. Bumerangeja, erilaisia miinoja ja kranaatteja, kiviä sekä munia, joista kuoriutuu taisteluissa auttava eläinhahmo. Luonnossa esiintyviä vihamielisiä eläimiä voi myös kesyttää omalle puolelleen selkään hyppäämällä. Eläinkaveria voi sitten hyödyntää taistelussa joko antamalla sen vapaasti hyökkäillä, tai sitten hyppäämällä ratsastamaan sillä ja ohjastamalla eläimen vihulaisten kimppuun.
You deadest!
Pelin tarinamoodissa Agentti Cobalt seilaa avaruudessa avaruusaluksellaan, joka toimii myöskin hänen tukikohtanaan. Avaruusalukselta löytyy kaikki avatut ja ostetut aseet sekä varusteet. Myöskin niiden parantelu onnistuu aluksella.
Alukselta löytyy myös tähtikartta, jonka avulla navigoidaan suorittamaan tehtäviä. Tehtävien ohessa voi tehdä lyhyitä yksittäisiä nopeushaasteita, joista palkitaan pelin valuutalla. Palkkion lisäksi saa nimensä maailmanlaajuiseen tuloslistaan, joka toimii houkuttimena parantamaan aikaansa. Pelin tehtävät ovat melko peruskauraa ─ juokse kenttä loppuun tappaen tai väistellen kaikki vastaantulevat viholliset.
Toisinaan eteneminen saattaa tyssätä huonosti sijoiteltuihin tallennuspisteisiin. Kuoleman jälkeen viholliset kun ilmestyvät taas henkiin, ja joissain tapauksissa niitä on aivan tallennuspisteen vieressä. Cobalt kun ei ilman lisäsuojia kestä kuin yhden tai kaksi osumaa, niin on haasteellista selvitä kahden tai useamman vihollisen ristitulesta heti syntyessään uudestaan. Tähän asiaan pelin kehittäjien olisi pitänyt paneutua. Tämäkään ei jäänyt ainoaksi peliä rikkovaksi tekijäksi. Pariin otteeseen kun tuli huomattua, että nyt ei pääsekään etenemään kun tekikin vahingossa eri tavalla, kuin oli alunperin tarkoitus. Siinä kohtaa ei auta kuin sulkea peli ja toivoa parasta, että tilanne on normalisoitunut kun sen taas käynnistää.
Retroa ja pikseleitä
Cobaltin ehdotonta antia on sen retromainen audiovisuaalinen tuotanto. Sopivan pikselimäinen ja värikäs ulkoasu antaa sivustarullaavalle tasoloikkaräiskinnälle todella nostalgisen fiiliksen. Siihen päälle kun ripottelee vielä piipittelevät midi-musiikit ääniefekteineen, on kuin olisi palannut taas 16-bittisen Nintendon pariin.
Yksistään näillä ominaisuuksilla peli olisi jäänyt turhan retroksi, joten vastapainoksi siihen on lisätty niin paljon muita elementtejä, että pelikokemus tuntuu raikkaalta. Vauhdikkaat liikkumistavat, aikaa hidastava kierähdysliike ja erilaiset räiskyvät aseet ja kranaatit pitävät tästä huolen. Ikävästi vain pelisuunnittelun virheet luovat kupruja tämän timantin pintaan.