Codemasters:in Colin McRae Rally -sarja on ehtinyt muutaman vuoden varrella jo versioon 04. CMR4 julkaistiin ensin Xbox:lle kuten viime syksynä myös CMR3. Nelosesta löytynee muutamia parannuksia ja lisäominaisuuksia kuten mm. Live Scoreboard jossa voi verrata omia ennätysaikojaan muiden virtuaali-rallikuskien parhaisiin tuloksiin, ikävä kyllä suoranaista Live onlinepeli-moodia ei kuitenkaan tästä nelosestakaan vielä löydy, vaikka tosin ei tämän suuntaiseen ralli-sarjaan oikein mikään arcdemainen onlinepeli välttämättä sopisikaan, toisaalta taas Xbox Live varmasti mahdollistaisi useita innovaatiomaisiakin online-pelimuotoja, sarjan realismista kuitenkaan tinkimättä.
Kattavat MM-sarjat ja valinnan vapaus
Colin McRae kaasuttelee tällä kertaa Citroenilla jättäen taakseen Fordin, mutta pelaaja ei ole kuitenkaan enää sidoksissa ks. rallikuskin haalareihin vaan pelaaja voi nyt pelata omalla nimellään sekä valita vapaasti auton jolla uramoodissa MM-sarjan titteleitä alkaa havittelemaan. Esimerkiksi neliveto luokasta löytynee alkuun neljä autoa josta viides Peugeot 206 aukeaa 4WD-luokan edetessä. B-luokasta löytyy vielä muutama klassinen 2WD/4WD tehohirmu joidenka tiellä pitäminen vaatii pelaajaltaan jo pienoista uudelleen totuttelua.
MM-sarjaa voi vääntää useamassa eri luokassa 4WD, 2WD ja GROUP B(neliveto- ja etuvetoisten-sarjat), viimeksi mainitussa klassisessa teho-luokkassa voi alkaa kaahaamaan vasta kun em. B-autoja uramoodin kautta aukeaa. B-sarjassa taas vaikeustaso on vakiona normaalia korkeammalla ja sama koskee autojen vaurionmallinnusta. Extrana löytyy vielä EXPERT-sarja joka lienee näistä kaikista realistisin ja vaativin.
CMR4:ssä on yht. 52 pikataipaletta joita voi ajaa kahdeksassa eri maassa joista yhtenä mukana myös Suomi. Ralli- ja bonus-autoja on yli 20:ntä. Neliveto-luokasta löytyy Mitsbishi Lancer EVO VII, Subaru Imreza WRX, VW Golf , Citroen Xsara ja Peugeot 206. BONUS-sektorilta taas aukeaa mm. vanha kunnon rättisitikka ja Ford Escort.
Säädöt kuntoon ja kaasua…
Pelillisiä ja taktisia parannuksia löytyy autojen säätö-puolelta (Car Setup/Shakedown), pelaaja voi itse nyt vaikuttaa asetuksiin, eli veivata hieman myös virtuaali-mekaniikkona jakoavainta. CMR3:ssa osa näistä em. seikoista hoidettiin vielä automaattisesti, eikä ks. asiaa jätetty juuri pelaajan harteille. Tietyt säädöt vaikuttavatkin kiitettävän radikaalisesti ajotuntumaan. Esim. shakedown-tilassa voidaan suorittaa myös testiajoa ja näytöllä näkyvien arvojen perusteella voi pelaaja yrittää etsiä autoonsa paras mahdollinen asetus ennen varsinaista EK starttia.
Video/audio-visuaalinen puoli ei ole kuitenkaan kokenut mitään kovin järisyttäviä parannuksia kolmoseen nähden, vaikka pienoista viilausta tältäkin saralta löytyy, eli pelimoottori lienee edelleen vielä samaa sarjaa kuin CMR3:ssa, vaikka viralliselta taholta onkin hieman toisin annettu ymmärtää. Tiettyjä visuaalisia-efektejä on kuitenkin paranneltu ja textuureja hieman kohenettu, sekä tienpintoja muutettu entistä epätasaisempaan ja realistisempaan muotoon, tämä parannus myös vaikuttaa positiivisesti auton hallintaan, ajotuntumaan ja renkaiden pitoon kun erillaisilla ja vaihtelevilla tienpinnoilla päästellään…
Ralliautojen äänissä olisi voinut olla kuitenkin vielä parantamisen varaa, kuten monessa muussakin autopelissä. Sää-efektit taas ovat edelleen tiettyjen erkikoiskokeiden kohdalla upeaa katseltavaa, esim. Japanin sateisilla pikataipaleilla salamat välkkyvät taivaalla nyt entistäkin näyttävämmin jne…Autojen visuaalinen ulkoasu/vaurionmallinnus on suunnilleen samaa tasoa kuin 03:ssa, koskien myös auton tehoja/ohjattavuutta(vaikeustaso/vaurio-asetuksesta riippuen).Valikkojen ulkoasua on myös höylätty edustavamman näköisemmiksi. Replayn kamerakulma taas viety täysin ulkoisesti kuvattavaan muotoon, ikävä kyllä replayn hallinta-ominaisuudet kuitenkin puuttuvat edelleen.
Hieman outoa kuitenkin, että konepelti uupuu kokonaan pelaajan ajonäkymästä joka taas kolmosesta löytyi, mikä sitten lieneekin tähän syynä? Tunnelma ja vauhdintuntu tulee kuitenkin edelleen ihan riitävän hyvin esiin puskuri/sisäkuvakulma näkymästäkin pelattuna. Ruudun päivitys on ehkä hieman alhaisempi kuin CMR3:ssa, mutta siitä ei ole kuitenkaan juuri näkyvää haittaa pelillisesti ottaen.
Myöskään mitään teknisesti ja itse peliä haittaavia bugeja ei ole eteen juuri vielä tullut, eli näillä näkymin CMR4 vaikuttaa kokonaisuudessaan ihan kelpo ja toimivalta ralli-peliltä. CMR4:stä löytynee widescreen-tuki sekä ymmärretysti XB-versiona myös DD5.1.
Neljän pisteen systeemi
Tällä kertaa CMR4:n autojen ajomallinnukseen ollaan hyödynnetty neljän pisteen systeemiä, ennen autot kääntyivät yhden keskipiste-akselinsa ympärillä. Nyt näitä niin sanottuja kääntymispisteitä on käytössä neljä, näin ollen autojen kaikkien neljän renkaan toiminta erillaisilla tienpinnoilla saadaan uskottavammin esiin. Tästä johtuen ajotuntuma/kontrollit vaikuttaa myös hiemman paremmilta…joka ymmärretysti on kuitenkin myös mielipide juttu. Kokonaisuudessaan fysiikan mallinnus tuntuu olevan kuitenkin suht. samaa tasoa, vaikka sitäkin väitetäänkin edeltäjäänsä kehittyneemmäksi.
Moninpeli-moodia ollaan myös monipuolistettu edeltäjäänsä nähden, uraputkea voi mm. vääntää nyt kaverin kanssa yhdessä, eli EK:ta voidaan kaahata läpi vuorottain ja vertailla sitten kummalla parempia aikoja, samalta osa-alueelta löytyy myös jaetunruudun-moninpeli ”Split Screen” (max. 4-pelaajaa).
Yhteenveto
CMR4:n XB-versiota voi jälleen kerran pääasiallisesti suositella niille autopelien ystäville, jotka pitävät näennäisesti hieman realistisemman oloisista ja enemmän sinne simulaation suuntaan kallistuvista rallipeleistä, kokonaisuutena nelonen on astetta hieman hiotumpi ja monipuolisempi kuin edeltäjänsä, jonka parannukset lienevät enimmäkseen siellä pelillisellä puolella, CMR4 on entistäkin haastavampi ja mitä ilmeisemmin myös hieman pidenpään kiinnostava (laatu-ralli).