Dissidia Final Fantasy NT

Kirjoittanut: Livegamers

20.02.2018

Square Enixin vuonna 2009 ja 2011 PSP:lle julkaistut taistelupelit Dissidia Final Fantasy ja Dissidia 012 Final Fantasy saivat jatkoa. Uudistettu mätkintäpeli Dissidia Final Fantasy NT siirtyi arcaden kautta PlayStation 4:lle 30.1.2018.
Edellisten pelien edesmenneitten jumalten rippeet loivat Materian ja Spirituksen, jotka huolehtivat maailmansa hyvän ja pahan välisestä tasapainosta. He taikovat itselleen eri ulottuvuuksien sankareita ja vihollisia, jotka taistelevat toisiaan vastaan. Uuteen maailmaan tahdostaan riippumatta päätyneet hahmot pyrkivät tasapainottamaan tätä ulottuvuutta pohtien kuka onkaan oikea vihollinen.

Jotain uutta, jotain vanhaa

Perinteisen 1v1 asettelun sijaan Dissidia NT:ssä taistellaan kolmen henkilön tiimeissä. Taisteluareenoina toimivat pääpelien tunnetuimmat tapahtumapaikat, kuten Final Fantasy XIII:n Eden ja VII:n Midgar. Koska taistelussa on yhteensä kuusi hahmoa kentällä, on alueiden oltava laajoja. Osa kentistä on kuitenkin aivan liian suuria.

Taistelumekaniikka on sama kuin edellisissä peleissä, pienin muutoksin. Pelaajan tarkoitus on kerätä Bravery-pisteitä iskemällä vihollisiin Bravery-iskuilla, joita jokaisella hahmolla on useampi. Vihollisen Bravery-pisteet laskettua nollaan, saa hyökkäävä pelaaja Break Bonus-pisteet itselleen. Iskemällä viholliseen HP-iskulla tekee hän oman Bravery-pisteiden verran vahinkoa. HP-iskut ovat ainoita, joita pelaaja voi muokata ja jokaisella hahmolla voi olla vain yksi tällainen isku. HP-pisteiden lasketessa nollaan, pelaaja on tyrmätty. Voittamiseen tarvitaan kolme vihollisen tyrmäämistä. Uutena elementtinä peliin on lisätty EX Skills, joiden avulla pelaaja voi parantaa tiimiään tai hankaloittaa vihollisen pelaamista. EX Skillsejä ovat esimerkiksi Bravery-iskujen hetkellinen voimistaminen ja hahmon liikkuvuuden nopeuttaminen.


Pelissä on kattava määrä hahmoja. Miltei kaikki edellisten Dissidia-pelien hahmot ovat pelattavissa. Lisäksi peliin on lisätty uusia sankareita, kuten Final Fantasy XV:n päähenkilö Noctis ja lisää on tulossa myöhemmin erikseen ladattavana sisältönä. Hahmot jaetaan pelattavuudeltaan neljään eri luokkaan: Vanguard, Assassin, Marskman ja Specialist. Vanguard-hahmot ovat kaikkein voimakkaimpia, Assassin-hahmojen ollessa puolestaan nopeimpia. Marksman-hahmot ovat taikojia ja hyökkäävät pääsääntöisesti kaukaa. Specialist-hahmoilla on omat erikoisuutensa, esimerkiksi yhdistelmä edellä mainituista luokista.

Summonit ovat tässäkin Final Fantasyssa mukana. Summoneilla on isompi ja näyttävämpi rooli kuin edellisissä Dissidia-peleissä: ne tulevat kutsusta pelikentälle taistelemaan vihollistiimiä vastaan täyttäen koko kentän omilla hyökkäyksillään.

Offline-pelaaminen niukkaa

Final Fantasy Dissidia NT keskittyy arcade- ja online-pelaamiseen, jättäen offline-pelitilojen tarjonnan melko latteaksi. Peli antaa mahdollisuuden pelata perusmätkimistä botteja vastaan tai suorittaa tarinan eri kohtauksia vaativammalla vaikeustasolla.

Verkossa voi pelata joko kahden sattumanvaraisen pelaajan tiimissä tai itse muodostamassa ryhmässä. Pelin onlinetila on ajoittain epävakaa ja hidas ja pelaajien löytämiseen voi mennä useita minuutteja. Välillä taistelut tökkivät niin paljon, että pelaaminen on mahdotonta. Satunnainen lagaaminen on ymmärrettävää, mutta tässä se on turhan yleinen vaiva.

Pelaaminen ilman omaa tiimiä voi olla turhauttavaa. Olemattoman kommunikaation takia esimerkiksi Marksman-pelaajat joutuvat usein kahden vihollisen kohteeksi. Pelaaja ei pysty tekemään mitään muuta kuin juoksemaan karkuun. Tiiminä toiminen ja iskujen kombottaminen tekevät pelaamisesta kuitenkin erittäin hauskaa ja palkitsevaa.

Onlinessa voi luoda oman huoneen, jossa on mahdollista muokata taistelun sääntöjä ja pelaajamäärää. Sitä kautta pääsee pelaamaan alkuperäisellä yksi-vastaan-yksi asettelulla. Myös kahden henkilön tiimit ovat mahdollisia.

Hyvä vastaan paha

Pelin tarinatilassa on yli tunnin verran animoituja kohtauksia. Tarina seuraa lähinnä Materian kätyreitä taistelemassa pahiksia vastaan. Tarina itsessään ei ole kummoinen, eikä ole tämänkään tappelupelin pääpointti, mutta on silti piristävä lisä. Harmillisesti pelaaja ei pääse seuraamaan kaikkien hahmojen seikkailuja yhtä paljoa, saati ollenkaan. Tarinaa ei voi edetä mielivaltaisesti, sillä pelaamalla muita pelitiloja pelaajan on kerättävä tarinapisteitä, joilla avataan uusia kohtauksia tarinatilassa. Olisi mieluisempaa edetä omaan tahtiin – tarina tökkii entisestään, kun se pitää mennä osissa. Mielenkiintoisena erona muihin tiloihin on se, että tarinatilan kautta pääsee taistelemaan summoneita vastaan.

Tyypillisen hyvännäköinen Final Fantasy

Niin kuin kaikki muutkin Final Fantasyt, on Dissidia NT:kin kaunis peli. Kentät, iskut sekä summonit erikoisefekteineen ovat erittäin näyttäviä. Pelin ruudun tilaa paljon käyttävä UI voi olla joidenkin mielestä sekava ja se on mahdollista vaihtaa simppelimpään versioon. Grafiikka on tämän pelin parhaimpia puolia.

Taisteluista tienataan pelinsisäistä rahaa (gil), jota voi käyttää asuihin, aseisiin, pelaajakuviin ja musiikkikappaleisiin. Pelaaja pystyy muokkaamaan taustamusiikkia laajasta valikoimasta ja peliin on lisätty alkuperäisiä kappaleita sekä uusia versioita tunnetuista taistelumusiikeista. Rahaa ei pelissä ansaita hirveän nopeasti, joten kaikkien hahmojen ulkonäön muokkaaminen ja lempikappaleiden hankkiminen voi olla pitkäkin prosessi. Pelissä on myös arkkuja, joista saa kolme sattumanvaraista esinettä.

Kaiken kaikkiaan

Tökkivä, hidas ja epäreilu onlinepelaaminen saattavat ärsyttää niinkin paljon, ettei peliä tule pelattua niin paljon kuin ajattelisi. Peliin tulee maksullista lisäsisältöä myöhemmin uusien hahmojen muodossa. Näiden tulisi olla ilmaisia, sillä pelin hinta on muutenkin jo korkea sisältöönsä nähden. Peli on kuitenkin kaunis ja nopeatempoisten taisteluiden takia mukava ja palkitseva.

Lisää kommentti