Historiikki
Formula 1 sai alkunsa vuonna 1947, jolloin sarja virallistettiin ja säännöstöt luotiin. Kuitenkin vasta vuonna 1950 kisattiin ensimmäistä kertaa MM-sarjassa.Tuolloin autojen moottoritilavuus oli vapaastihengittävänä joko 4,5 tai ahdettuna 1,5 litran moottori. Ensimmäisinä vuosinaan Alfa Romeo ja Maserati hallitsivat sarjaa, jolloin Alfaa kuljettaneesta Giuseppe Farinasta tuli ensimmäinen maailmanmestari.
1970- ja 1980-luvut olivat muutoksia täynnä tuoden mukanaan sponsorit, ensimmäiset ilmanohjaimet sekä turbot. Monille tuttu Niki Lauda ajoi mestariksi vuonna 1982. Tämän jälkeen mestaruuksia haali muun muassa Alain Prost vuosina 1985 sekä 1986. Ayrton Sennan ja Alain Prostin taistelu jatkui samassa tallissa, McLarenilla, vuonna 1988, jolloin Senna voitti ensimmäisen mestaruutensa. 1990-luvun alussa nähtiin ensimmäistä kertaa Benettonin ratissa Michael Schumacher. Vuonna 1994 San Marinon GP oli epäonninen monelta osaa, sillä Rubens Barrichello loukkasi itsensä pahoin ajamalla rengasvalliin. Aika-ajossa surmansa sai Roland Ratzenberger sekä itse kisassa Ayrton Senna. Tästä alkoi F1-autojen turvallisuuden parantaminen.
Vuosien 1995-2000 aikana nähtiin monia hienoja kisoja, joissa nähtiin mestaruustaistoa muun muassa Jacques Villeneuven, Michael Schumacherin sekä Mika Häkkisen välillä. Vuonna 1994 F1-uransa aloittanut Mika Salo tuurasi Ferrarilla Schumacheria, joka oli katkaissut jalkansa Silverstonen kilpailussa. Vuonna 2001 Kimi Räikkönen aloitti Sauberilla. Ferrari hallitsi F1-sarjaa vuosina 2000-2004 voittaen sekä valmistajien sekä kuljettajien mestaruuden.
Tästä eteenpäin mestaruuksia ovat haalineet muun muassa Fernando Alonso, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton sekä Sebastian Vettel.
Kuninkuusluokka 2013
Formula 1 -kausi lähenee loppuaan ja onkin aika katsastaa Codemastersin uusin versio moottoriurheilun kuninkuusluokasta. Tämän vuoden superlisenssi tarjoilee kauden 2013 kuskit, radat sekä säännöt. Mukana on myös klassikko-tila, jossa pääsee kokeilemaan miltä tuntuu ajaa 1980- ja 1990-lukujen formuloita. Ratoja ja autoja on mukana vain muutama – lisää saa DLC-pakettina. Fiilis vanhojen formuloiden puikoissa on mitä mainioin moottoriäänien muristessa korvissa.
Mukana on edelleen aiemmista sarjan peleistä tuttu uramoodi, joka toimii mainiosti. Ensin nimetään kuski, ajellaan treenisessio ja yritetään sen jälkeen saada parempia sopimuksia pärjäämällä kisoissa. Grand Prix -pelimuoto tekee myös paluun. Kisat voi myös välitallentaa, jolloin koko kisaa ei tarvitse ajaa kertaistumalta läpi.
NNNNNNNNNNJiiääääääääääääääääääää!!
Ajotuntuma on erinomainen ja renkaiden kunnolla on oikeasti väliä. Sadekelin kisoissa tai välikelillä on hieno huomata kuinka todentuntuiselta virtuaalinen Formula 1 -auto tuntuu, vaikkei sellaista koskaan olekaan ajanut. Immersio siitä kuitenkin on erittäin onnistunut. Ajotuntuma paranee huomattavasti rattiohjaimella, sillä ohjaimen liipaisimilla toteutettu kaasu & jarru tuntuu olevan joko ON- tai OFF-asennossa. Peli ei valitettavasti sisällä kaasulle tai jarrulle herkkyydensäätöä.
Auton säätäminen on hauskaa puuhaa, ja se onnistuu myös pikana valitsemalla liukusäätimestä joko nopeutta tai vakautta.
Pelin uusin painos on myös visuaalisesti näyttävä, varsinkin sadekelillä. Tosin ruudunpäivitys on vain 30 ruutua sekunnissa, jolloin nopeissa mutkissa suurilla nopeuksilla ajettaessa toivoisi suurempaa ruudunpäivitystä. Ehkä sitten ensi vuoden painoksessa. Äänien suhteen ainakin Dolby Digital toimii, mutta sitä samaa hyttysen ininää se on kuin aiemminkin. Ainoan poikkeuksen muodostavat klassikkoautot, joiden moottoriäänet ovat musiikkia korville. Valikkomusiikki on melko ponnetonta, mutta tuskinpa kukaan peliä ostaa, jotta pääsisi valikkoviidakkoon kuuntelemaan top 10 -listaa.
Säätöä ja haasteita verkossa
Codemasters tarjoilee peliin verkon yli myös haasteita. Oikean F1-kisaviikonlopun aikana voi yrittää saada parasta aikaa kyseessä olevalle radalle ja vertailla aikaansa muihin kuskeihin ympäri maailmaa. Vaikka F1-kisat jäävätkin tauolle, haasteet tuovat piristystä normaaliin Time Attackiin. Verkkopeli toimii ainakin eurooppalaisten kuskien kesken kohtuullisesti, vaikken 16 pelaajan mittelöä päässytkään kokeilemaan. Säännöstöjä voi onneksi säätää niin, ettei kaikesta pikkutörmäilystä saa mustavalkoista lippua. Pelaajia ei tosissaan ole järkyttävän paljon, mutta määrät tuntuvat kasvavan aina kisaviikonlopun ajaksi.
Hoi sie, hevosii ois, halpoi, osta pois!
F1 2013 on kaikilta osin hyvin mietitty ja toteutettu peli. Sitä ajaa mielellään, joskin perusohjaimeen tottuminen kestää aikansa. Graafinen ulkoasu on juuri niin hyvää kuin voi odottaa. Ruudunpäivityksen toivoisi olevan isompi, mutta näillä mennään. Klassikkoautot tuovat juuri sopivasti maustetta peliin, johon ei oikein voi uudistuksia lisätä. Grand Prix sekä uratila ovat edelleen loistavia ja kisanaikainen tallennus maistuu satunnaisellekin pelaajalle. Verkkopeli sekä haasteet ovat niitä, jotka pitävät pelin pinnalla F1-kauden jäädessä tauolle.
Mikäli yhtään moottoriurheilu on lähellä sydäntä tai virtuaaliräikkösenä tai -häkkisenä haluaa kokeilla onneaan, tämä peli on juuri sinulle. Suosittelen ehdottomasti.
—
Popheadin toinen mielipide
Siitä on kulunut enemmän kuin tovi, kun allekirjoittanut on viimeksi koputellut formulapeliä pitkällä tikulla. Syy ei ole siinä, että autopelit olisivat yleisellä tasolla olleet jäähyllä. Gotham Racing kakkonen, McRae-rallit ja Flatoutit. Ratin takana on istuttu milloin vähemmän milloin enemmän, mutta istuttu kuitenkin. Poislukien formulat. Vielä pleikkari ykkösen juristessa ylösalaisin olohuoneen telkkarin alla niitä kuitenkin välillä pelattiin. Huudettiin ”missä on JJ!?” ja ”Urku auki!”. Kuitenkin F1-pelien kohtalona oli hiipua pitkäksi aikaa pois. Syytä ei voi muistaa, mutta epäillä sopii, että rallipelit harppasivat Colinin kanssa niin ison askeleen, että F1 jäi kauaksi taapertamaan. Formulat vaikuttivat yksitoikkoisilta ja latteilta verrattuna kaverin haamuauton kannoilla ajamiseen suomalaisessa mökkimaisemassa.
F1 2013 myötä aukeni kuitekin mahdollisuus pyöritellä tattia pitkästä aikaa formulat ruudulla. Mielenkiinto tarkastaa formulapelien nykyinen ilme oli herännyt jo aikaisemmin. Kyllä varmasti jotain on tapahtunut kymmenessä vuodessa. Oikeassa oltiin. Kiitokset pelien epäjumalille, vihdoin formulapelit kiinnostavat minua ihan pelinä, ilman itse formuloiden tuomaa hypeä, jolle olen immuuni. Tämän vuosituhannen ensimmäinen formulakokeilu oli ilmainen, mutta luulen, että ei viimeinen.
Äänessä oli ilon värinää, kun huomasin että pelistä löytyi kaikkea sitä, mitä nyyppä ja vanha kääkkä voi toivoa. Aloittamis- ja oppimiskynnys oli matala, ja pyöristetty kulmista. Opettelusessiot oli jaettu osiin ja tehty mielenkiintoiseksi niin, että ei tuntunut siltä kuin vetäisi taas läpi yhtä pakollista tutoriaalia. Tuntuma oli, että pelaamisen pääsi aloittamaan heti, vaikka oppiaskeleet ottikin. Kun vauhtiin oli päästy, niin antaa mennä vaan. Tietenkään ei kukaan halua heti kärkeen lähteä ajamaan koko kautta täyspitkällä versiolla. F1 2013:n skenaariot ovat mainio tapa pelata formuloita. Ne ovat juuri sopivan mittaisia ja tehtävät mielenkiintoisia. Oman tallikaverin kyykyttäminen tai tehokkaammalla autolla takaa-ajoon lähteminen ovat hyviä puolimatkan merkkejä, ennen kuin ryhdytään ajamaan kautta. Kauttakaan ei tarvitse ajaa ihan perinteiseen malliin. Voi yrittää päihittää valitsemiaan kilpailijoita. Tämä on hyvä, sillä helpoimmallakin tasolla kärjessä mennään kärjen vauhtia. Itse en siinä kyydissä pysynyt, mutta oman ”merkityn miehen” voittaminen antoi asfalttiin pitoa.
Upeaa oli myös ottaa vanhoja autoja käyttöön. Nimet olivat niin vanhoja, että minäkin ne tiesin. Mikäpä sen mukavampaa kuin sännätä Prostin tallikaverina Fittibaldia vastaan. Kokonaisuus tuntuu jotenkin niin hyvin palasiin puretulta, että sieltä löytyy kaikki helposti ja pienestä suorastaan rohkaistaan lähtemään. Sehän sopii, kun on pappia pitkästä aikaa kyydissä. Koko peli on hienostunut kuin formulat ja kiillotettu viimeiseen asti. Vaikuttaa siltä, että pelistä on haluttu tehdä pelinä hyvä, eikä vain formulafanien rahastuksen välikappale. Jos tykkää autopeleistä, niin kannattaa F1 2013 ehdottomasti koeajaa.