Ubisoft iski vuonna 2004 kultasuonen, kun se julkaisi ensimmäisen Far Cryn. Räiskimistä ja hiiviskelyä avoimessa eksoottisessa pelimaailmassa sekoitellut peli oli yksi vuoden merkkitapauksia. Jo silloin me kaikki tiesimme, että jatkoa tämä pelisarjan tulee kyllä ilman muuta saamaan. Se oli jännittävä jättiosuma!
Vuonna 2021, omien laskujeni mukaan 15 lisäosaa kokeneempana Far Cry -pelisarjassa on edelleen mukana samat ainekset.
Far Cry 6:ssa pelisarja sukeltaa kuvitteelliselle Karibian saarelle, Yaralle, jossa vallassa on diktaattori Anton Castillo. Breaking Badista tutun Giancarlo Espositon näyttelemän hahmon diktatuuria vastaan nousee vallankumous ja pelaajan ohjaama Dani Rojas on mukana vastarinnassa.
Isojen näyttelijänimien tuominen peliin omilla kasvoillaan näyttää olevan uusi trendi, johon ovat viimeisten vuosien aikana turvautuneet useat isot pelinimikkeet, kuten Cyberpunk 2077 (Keanu Reeves), Death Stranding (Mads Mikkelsen), Control (Courtney Hope), Crackdown 3 (Terry Crews).
Paljastuuko Hollywood-tähtipölyn alta hitti vai huti? Eiköhän oteta selvää.
Yarassa on paljon tekemistä
Far Cry 6:n pelialue on valtava ja muistuttaa hyvin paljon Ghost Recon: Breakpointin vastaavaa saarirykelmää. Tapahtumien keskiössä on Esperanzan pääkaupungissa, jossa diktaattori Castillo pitää majaansa. Osa alueista on sellaisia, joihin ei voi keltanokkana rynnätä niiden ylivoimaisen haasteen vuoksi.
Pelialueella kaupunkimiljöötä mutta tuttuun tapaan myös eksoottista luontoa, joissa matkaa pääsee taittamaan joko Apostolin kyydillä, ratsun selässä tai erilaisilla moottoriajoneuvoilla kaahaten.
Eläimiäkään ei ole unohduttu, ja osan niistä pelihahmo voi kesyttää itselleen niin sanotuksi amigoksi.
Tehtävärakenne muodostuu päätarinasta, paikallisten asukkaiden vihjaamista sivutehtävistä, vihollisten tukikohtien tuhoamisesta ja muun muassa erilaisten esineiden keräilyistä. Siinä samassa pääsee kehittämään omaa hahmoaan sekä aseitaan paremmiksi. Kehitettävää on runsaasti ja aseita ihan riittävän paljon.
Far Cry 6 on toiminnaltaan tuttua räiskimisen ja hiiviskelyn yhdistelmää. Tuhoamista, sabotointia, tappamista, pelastamista. Osassa tehtävissä on käytetty ihan hauskaa kekseliäisyyttä.
Tietokonehahmojen ja eläinamigot seikkailevat mukana menossa, mutta niiden paimentaminen on välillä turhauttavaa.
Mikä tätä peliä vaivaa?
Far Cry 6:ssa on periaatteessa kaikki palaset kohdallaan, mutta siti sen pelaaminen tuntuu jollain hassulla tavalla pakkopullalta. Löysin itseni pelaamasta peliä maksimissaan tunnin rykäyksissä, ja sitten riitti. Pelissä on jotain sellaista, että se ei vain tempaise täysillä mukaansa.
Mutta miksi? Siihen on varmasti monta syytä: Yksi on siinä, että se ei ole pelattavuudeltaan tarpeeksi tyydyttävä. Huomasin saman efektin Ubisoftin Ghost Recon: Breakpointissa, jossa maailma on iso ja tehtävää on paljon. Ehkä ongelma on siinä, että kun toiminta on perustasoa ja pelattavaa yllinkyllin, niin se tuntuu ylivoimaiselta, suorastaan vastenmieliseltä haasteelta pelata lävitse.
Ehkä ongelma on myös siinä, että se ei poikkea edeltäjistään juurikaan kuin tarinallisesti ja ulkoisesti. Pelistä puuttuu se jokin, joku sellainen asia mikä saa pelaajan innostumaan ja jatkamaan pelin pelaamista hamaan tappiin saakka.
En rakasta mutta en vihaa
En halua kuitenkaan tuomita peliä huonoksi. Far Cry 6 on ihan hyvä peli, mutta tylsähkö. En rakasta sitä, mutta en vihaakaan.
Far Cry 7 tulee ihan varmasti, mutta toivoisin, että ennen sitä vanhat kaavat räjäytettäisiin ja peliin tuotaisiin jotain aidosti uutta ja mullistavaa. Far Cry 6 ei ole sitä.