PC:lle jo kauan sitten julkaistun FarCryn konsoliversiota on odotettu pitkään. Nyt peli on viimein saavuttanut kauppojen hyllyt Instincts-lisänimellä varustettuna. Muutokset eivät rajoitu ainoastaan nimeen, vaan pelin joitakin osa-alueita on sovitettu konsoliympäristöön sopiviksi. Nyt julkaistava arvostelu keskittyy ainoastaan yksinpeliin, moninpeliä ruotiva osuus päivitetään myöhemmin.
Pakettimatka aurinkoon
Yksinpelin kampanja lähtee liikkeelle tropiikissa sijaitsevalta idylliseltä saarelta, kun kuin tyhjästä ilmaantuvan taisteluhelikopterin luotisuihkut repivät pelin päähenkilön moottoriveneen kappaleiksi. Liekehtivää statussymbolia ei kuitenkaan ehditä jäädä suremaan vaan pakollisen uintiretken jälkeen onkin edessä selviytymistaistelu viidakkoisen saaren läpi. Pelaajan ominaisuudet sekä ase- ja ajoneuvovalikoima kasvavat hiljalleen tarinan edetessä. Mielenkiintoista on myös kampanjan sävyn synkkeneminen yhdessä maisemien kanssa – aikamoisia muutoksia kokee myös pelaaja itse. Mutta ei tässä vaiheessa paljasteta ihan kaikkea, mielenkiintoisia juonenkäänteitä on joka tapauksessa luvassa. Pelin Instincts-lisänimen mukaisesti tarinan edetessä pelaajan vaistot ja fyysisiset ominaisuudet nousevat tärkeään rooliin.
Juokse tai kuole
Pelihahmoa kontrolloidaan FPS-peleille tutulla kahden tatin menetelmällä, liipasimien hoitaessa aseiden laukaisun ja kranaattien heittämisen. Kontrollien erikoisuuksia ovat ansamoodi, selälleen kierähtäminen ja kahden aseen yhtäaikainen käyttäminen. Aseista ei löydy minkäänlaista rekyyliä, joka on erittäin iso miinus pelissä. On siis täysin mahdollista ampua tarkasti konepistoolilla täydestä juoksuvauhdista. Tähtäysmalli on myös oletuksena erittäin anteeksiantava, joten aloittelijoilla ei pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa päästä peliin sisään. Jos aseiden mallintaminen on jäänyt puolitiehen, sama pätee myös pelihahmon liikkumiseen. Nykyisellään se rajoittuu aseen piipun heiluntaan pelaajan ollessa liikkeessä, muuten mieleen tulee lähinnä luistinradalla liukuminen.
Yksi Far Cryn PC-version erikoisuuksista oli vapaan etenemisen mahdollistavat kartat. Xbox-versiossa tästä vapaudesta on jouduttu tinkimään ja pelaajan polku on rajattu läpikulkemattomalla viidakolla ja vuorenseinämillä. Lineaarisuudesta huolimatta etenemisreittejä on huomattavasti enemmän kuin konsoliräiskinnöissä yleensä, toisinaan jopa niin paljon, että kartan puutteesta johtuva eksyminen on mahdollista.
Missä mennään?
Pelin laajasta ajoneuvovalikoimasta löytyvät muunmuassa konekiväärillä varustettu maastoauto, ATV, vesijetti, aseistettu moottorivene ja liitovarjo. Yhteinen nimittäjä näille kaikille on varsin tunnoton ajo-/lentomalli, tosin simulaatio-ominaisuuksien vaatiminen olisi ehkä liioiteltua pelityypin huomioiden. Tällaisenaankin ajoneuvot ovat ehdottomasti tyhjää parempia ja tuovat vaihtelua tavalliseen viidakossa rämpimiseen.
Etukäteen hypetetty vihollisten tekoäly on kieltämättä toimivampaa kuin useissa kilpailijoissa, mutta parantamisen varaa siitä ehdottomasti löytyy. FarCryssa vihollisten ”heräämistä” ei kuitenkaan ole skriptattu liittyväksi pelaajan sijaintiin, eli pelaaja voi hiipiä kohteiden läheisyyteen ja suorittaa äänettömiä tappoja. Vihollisilla on kuitenkin melkoinen haukankatse, sillä kun he ovat kerran saaneet päähenkilön tähtäimeensä, välissä oleva viidakon kasvillisuus tai mahdollinen yön hämärä ei juuri häiritse tähtäämistä. Hiipiminen sopivaan tuliasemaan on yleensä hyödyllistä, aseet laulaen juoksentelu keskelle vihollislaumaa päättyy useimmiten viikatemiehen väliintuloon. Toisaalta suoran toiminnan ystävät voivat hyökätessä hyödyntää ajoneuvoja ja niiden tarjoamaa suurempaa tulivoimaa, jolloin suurien pahisjoukkioiden nujertaminen onnistuu helpommin.
Visuaalisesti FarCry: Instincts on tyylikästä katseltavaa, etenkin valaistus- ja erikoisefektit ovat paikka paikoin hyvin näyttäviä. Musiikit ja äänitehosteet on mukautettu hienosti pelitilanteisiin, ja ne onnistuvat syventämään tunnelmaa entisestään ja nostamaan sykettä ohjaimen toisessa päässä. Äänimaailman monikanavatuki toimii kuin unelma, ja esimerkiksi lähestyvien vihollisten suunnan voi helposti paikallistaa puheen tai huutojen perusteella.
Kun kartat eivät riitä
Yksi FarCryn mielenkiintoisimmista uutuuksista on karttaeditori, jonka avulla moninpelikarttojen luonti sujuu helposti. Alussa valitaan joku muutamista pohjavaihtoehdoista, jonka jälkeen siirrytään viimeistelemään yksityiskohtia muokkaus-tilaan. Siellä maisemaan määritellään pinnanmuodot, rakennukset, ajoneuvot ja muut kartalta löytyvät elementit. Työn alla olevaa karttaa pääsee tarkastelemaan koska tahansa pelaajan silmin. Ja mikä parasta, karttaeditorilla tuotettuja karttoja pääsee jakamaan joko lähiverkossa pelattavaksi tai jopa Xbox Liven kautta. Erityismaininta täytyy antaa myös hyvin suunnitellulle käyttöliittymälle, jonka avulla elementit löytävät vaivattomasti oikean paikkansa.
Karttaeditoria tutkaillaan tarkemmin moninpeliarvion myötä, silloin selviää muun muassa miten jakaminen Liven välityksellä toimii.
Loppusanat
FarCry: Instincts on tyylikäs ja helposti lähestyttävä toimintaseikkailu, jonka puutteet vaivaavat lähinnä realismin ystäviä. Lukuisat ajoneuvot, päähenkilön ominaisuuksien kehittyminen ja monet muut pikantit yksityiskohdat, yhdistettynä mielenkiintoisia käänteitä sisältävään tarinaan ovat ehdottomasti FarCryn vahvuuksia. Kokonaisuutena FarCry: Instincts on yksinpelin osalta varma valinta FPS-pelityypin ystäville.