Far Cry: New Dawn

Kirjoittanut: Melekkone

28.02.2019

Ubisoftia on kritisoitu monesti siitä, että he julkaisevat pelisarjoille jatkoa turhan tiuhaa tahtiin ja Far Cry -pelisarja ei ole jäänyt tästä paitsi. Joskus on osunut maaliin ja joskus ei. Far Cry on pelisarjana kuitenkin erittäin hedelmällinen ja isoin kysymys onkin aina ollut se, että kuinka kauan sama idea voikaan kantaa?

Vain muutaman etanolitynnyrin tähden

Far Cry: New Dawn on suoraa jatkoa vuonna 2018 julkaistulle Far Cry 5:n postapokalyptiseen aikaan. Uskonlahkon manaama maailmanloppu on tuhonnut modernin ihmiskunnan ja Joseph Seedin laukaisemat ydinohjukset ovat ajaneet Hope Countyn melkein takaisin kivikaudelle. Seitsemäntoistavuoden jälkeen ydinaseiden räjähdyksestä lyijyntäyteisissä bunkkereissa henkiinjääneet ihmiset alkavat rakentaa uutta maailmaa. Odotukset ovat korkealla siinä, että maailma voisi nyt olla paljon rauhanomaisempi, mutta ymmärrettävää on se, ettei sellaista pommia ole olemassa, mikä pystyisi pyyhkimään kaikkia kusipäitä maailmankaikkeudesta edes realistisessa maailmassa. Kaksoissiskot Mickey ja Lou haluavat hallita Hope Countyä johtamillaan Highwaymen-joukoilla ja murentavat rauhanomaisten uudisrakentajien haaveet paremmasta maailmasta. Kaksoset pyrkivät viemään viimeisetkin käyttökelpoiset resurssit, eritoten etanolin. Pelaaja ohjaa Security Captain nimistä henkilöä, paremmin tunnettu Cap, joka joutuu pelastusryhmän kanssa junaturmaan matkalla Hope Countyä ja pakenee pahamaineisia Highwaymen-joukkoja. Cap lyöttäytyy muiden selviytyjien kanssa ja aloittaa matkansa tuhotakseen Far Cry -tyyliset, lääkevajareissa olevat kaksoset, Mickeyn ja Loun, sekä heidän suuren armeijansa. Tietenkin käymällä ihmisen eläimellistä luonnetta läpi ja ylittämällä päähenkilön fyysinen ja varsinkin psyykkinen terveys yhä uudelleen ja uudelleen.

Kompuroiva tekoäly

Far Cry -pelit tunnetaan mahtavista hahmosuunnitteluista ja tarinoiden käsikirjoituksista. Allekirjoittanut saa vieläkin kylmiä väreitä pelisarjan kolmannen osan pääpahiksen Vaas Montenegron monologeista ja hahmojen suunnittelu on jälleen osunut nappiin. Apokalyptiseen maailmaan sijoitettu tarina on omiaan kertomaan taitavasta käsikirjoitusryhmästä, mutta sama pelimekaniikka ja strategia tuntuvat toiston omaisilta jo kuuden Far Cry-pelin jälkeen. Ihmeellistä kyllä, Far Cry New Dawn tuntuu paljon mukavammalta ja luontevaammalta peliltä kuin Far Cry 5, vaikka se näyttää, kuulostaa ja maistuu täysin samalta. Pelikartta ei ole niin iso kuin edeltäjällään, mutta viholliset eivät enää hyppää joka hemmetin nurkasta pelaajan kimppuun, joka toi takaumia Far Cry 2:sen Afrikan timanttikaivoksilta, jolloin joka veen risteysalueella oli odottamassa vihainen rosvojoukko. Samaa kutinaa oli Far Cry 5:ssa ja turhauttavaksi teki muun muassa se, ettei alas ammutusta lentokoneesta saanut mitään porkkanaa. Nyt viholliset eivät tulee vastaa joka mutkassa ja siirtyminen paikasta A paikkaan B sujuu helpommin ja vähemmän ohjaimia hajoittaen.

Iso osa pelaamisesta perustuu pääosin resurssien keräilystä ja tukikohtien valtaamisesta, jota kautta pelaaja saa käyttöönsä kallisarvoista etanolia, jota voi käyttää päämajan ehostukseen, kuten lääkeviljelmän, asevaraston tai autotallin paranteluihin. Varusteiden ostamiseen ja kehittämiseen käytetään vaihtotavarana kuparia, titaniumia ja ilmastointiteippiä. Näitä kallisarvoisia vaihdantatarvikkeita löydetään ympäri karttaa löytyvistä bunkkereista, jotka pitävät sisällään ajoittain luovia aivopähkinöitä. Aarrebunkkereiden sijainnin saa helposti selville, kun vain muistaa jäädä kuuntelemaan omalla puolella taistelevien ihmisten vihjeitä. Siinä samassa kun Highwaymen-joukojen tukikohtia valloitetaan, Cap saa riveihinsä Guns for hire -apureita, jotka auttavat Capia sisarusten nujertamisessa. Toisaalta apulaisten tekoälyn takia se jää yleensä viimeiseksi vaihtoehdoksi. Toisaalta, toimihan Batmankin yksin. Pahimmillaan tökkivä tekoäly läsähdyttää  intensiivisen taistelun, kun viholliset ovat niin sokeita, että viereen pääsee avoimella pellolla vihollisen eteen pääsee juoksemaan, ilman että tämä sitä huomaa.

Taattua Far Cryta hyvässä ja huonossa

Uutta peliin tuo aseiden, vihollisten ja eläinten jaottelu neljään eri sarjaan; harmaa, sininen, violetti ja kultainen. Esimerkiksi mitä värikkäämmän statuksen eläin tai vihollinen omaa, sitä vaikeampi se on kaataa ja siihen tarvitsee jämerämmät aseet. Hahmon taitoja ja ominaisuuksia voi kehittää vaihtamalla niitä lisäansioilla, eli Perkeillä. Tämä tuli uutena ominaisuutena Far Cry 5:ssa, joka on jakanut pelaajien mielipiteitä. Omasta mielestäni yksi pelin pääperiaate hävisi siinä vaiheessa, kun esimerkiksi ylimääräisen asekotelon saamiseen ei tarvinnut enää metsästää tiettyä eläintä, vaan nyt ne ovat täysin vaihdettavissa haasteilla ansaituilla lisäansioilla. Tietenkin Far Cry haastaa pelaajaa edelleen esimerkiksi metsästämään harvinaisia eläimiä, mutta kun lopputuloksena ei ole yhtä houkuttavaa palkintoa, pelin suoritus jää nopeasti perustasolle, eikä sadan prosentin suoritus enää niin paljoa kiinnostakaan.

Kannattaako Far Cry: New Dawn hankkia? Riippuu täysin pelaajasta. Tarinallisesti peli tarjoaa hyvää jatkoa edelliselle pelille ja herkuttelee edelleen audiovisuaalisilla efekteillä ja hienoilla hahmoilla. Toisaalta se on perus Far Cry, kuten aina ennenkin. Jos olet pelannut aikaisemmin Far Cry -pelejä, osaat pelata tätäkin, mutta älä odota mitään uutta ja ihmeellistä. Mikäli sinulle jäi pieni nälkä edellisestä pelistä ja haluat jatkaa seikkailua Hope Countyssa, Far Cry: New Dawn on siihen sopiva valinta. Ei petä eikä yllätä.

Lisää kommentti