Farming Simulator -sarja ei ole ihan tuore tapaus, niin konsoleilla kuin PC-puolella on korjattu satoa jo useampana vuonna. Tämänvuotinen versio on yltänyt jopa myyntilistojen paalupaikalle, mikä on kieltämättä hiukan yllättävää. Vaikka puhutaan simulaatiosta ja pelistä, ei kumpaakaan tahdo farmikuplasta löytyä kuin nimeksi.
Kyntömies soittaa aina kahdesti
Maajussin taivalta voidaan taittaa Amerikan mantereella tai tutummissa skandinaavisissa maisemissa. Nollasta ei tarvitse aloittaa, ei voi vaikka haluaisi, vaan pihalta löytyy valmiina kourallinen traktoreita ja työkoneita niiden perään. Vaikka pelaaja voi harjoittaa myös metsätaloutta, ei alussa kalustoa sen tekemiseen ole. Hiukan hankalalta ja oudolta tuntuu se, ettei pelaaja voi vain saada pankkilainaa kouraansa ja käyttää sitä alussa parhaaksi näkemällään tavalla. Jos haluaa jotain erilaista heti kärkeen, on mentävä vaikeimman kautta. Vanha kalusto on myytävä ja nostettava lainaa automaatista.
Virtuaalipelloilla ei tunneta EU-lomakehelvettiä, eikä muutenkaan tehdä niitä ihan tylsimpiä hommia, vaan keskitytään olennaiseen. Pääsisältöä on farmin logistiikan pyörittäminen ja lopputuotteiden myyminen. Pelto pitää kyntää ja haluttu viljakasvi tai potun mukula istuttaa. Sitten odotellaankin seuraavaan päivään, jotta sato voidaan korjata ja myydä. Ansaitulla rahalla luonnollisesti ostetaan isompaa traktoria, leveämpää puimuria ja enemmän vetävää lieteasiaa. Logistiikkaketjuun saa kytkettyä myös vaikkapa lehmien tarpeet. Lanta pistää vehnän kasvuun vauhtia ja ylimääräiset heinät voi tuupata lehmien kuivikkeeksi. Jotta koko koneisto pyörii saumattomasti, tarvitaan tekoälykkäitä apukäsiä. Valitettavasti.
Lietesaappaissa on reikä
Jos pelin sydän on logistiikkaketjun hoonaaminen huippuunsa, on vähintäänkin kiusallista, että sen rikkoo pelissä olevat ilmiselvät bugit. Ensimmäisenä ulos ikkunasta lentää illuusio pelitestauksen tärkeydestä. Vaikka siemenmittari näyttää nollaa, voi peltoa kylvää täysin huoletta. Moni varmasti miettii, miten ihmeessä näin ilmiselvä virhe on päässyt lopulliseen tuotteeseen, ja miten sitä ei ole korjattu päivityksellä. Isoin ongelma on kuitenkin renkien typeryys. Palkatut henkilöt eivät muun muassa kykene selvittämään kahden traktorin ruuhkaa aukealla. Välillä taidot eivät riitä löytämään peltoa tai ajamaan kyntöhommissa kuin miniminopeutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tekoäly tuottaa toimintaan jatkuvasti tarpeettomia pullonkauloja, minkä johdosta koko farmi sakkaa. Lisäksi tekoälyä ei ole mahdollista hyödyntää monissa perustoiminnoissa. Traktoria kyliltä ei voi ajaa takaisin farmille kukaan muu kuin pelaaja, eikä renki osaa käydä tyhjentämässä viljalastia myllylle. Pelaajan kontolle jää paljon tylsää kuriirihommaa.
Parhaimmillaan farmaaminen on jotain toimintaterapian ja mököttämisen väliltä. Kuin kuplamuovin poksuttelussa, traktorilla pitkin peltoa ajamisessa on jotain rauhoittavaa. Ankeasta grafiikasta, toimimattomasta tekoälystä ja päälleliimatusta monipuolisuudesta huolimatta rattiin nojaillessa voi vierähtää useampi tunti putkeen. Traktorit yksistään ovat monelle mieleen, ja Farming Simulator tarjoilee työkonepornoa sensuroimattomasti useilla merkeillä ja rengasvalinnoilla. Pelin idea kyllä välittyy niille, jotka pystyvät katsomaan toteutuksen puutteita läpi sormien. Pahimman ongelmankin voi kiertää ottamalla kaverit mukaan tilan pyörittämiseen. Jos hengenheimolaisia on kaverilistalla, voi laittaa pelin kanteen yhden plussan lisää.
Jos se on särki, voiko sen ehjätä?
Sanalla sanoen Farming Simulator 2015 on rikki. Pelin perustoiminnot eivät ota onnistuakseen tekoälyn ja bugien takia. Jos autopelissä kaasu ei menisi joka kerta pohjaan asti, olisi tunnelma sama kuin tässä. Keskinkertaisuus loistaa jokaisella toteutuksen osa-alueella. Grafiikka on kehnoa ja piirtyy läheltä, äänet ovat monotonisia, eikä puimurilla voi ajaa ihmisten päälle. Koska kysyntää maaseutusimulaattorille selvästi on, toivoisi kilpailun pian tuovan toimivia ratkaisuja saataville.