Hyvän tovin ovat mitä erilaisimmat simulaattorit pyrkineet pääsemään valtavirran suosioon, ja etunenässä on toiminut pitkän linjan kehittäjä, Giants Software, jonka Farming Simulator -pelisarja nauttii jo suosiota miljoonissa kotitalouksissa.
Oma historiani pelisarjan parissa ulottuu vain sarjan kahteen aikaisempaan konsoliversioon (17 ja 19), mutta tuntuu kuin olisin pelannut sitä kauemminkin. Farming Simulator nimittäin koukuttaa mukaansa ja pelitunteja ei mitatakaan enää muutamissa tunneissa eikä edes kymmenissä. Tässä ajassa kehittäjät ovat tuoneet paljon muutakin tekemistä peltotöiden ympärille. Ensin tuli metsänhoito ja sitten tutustuttiin karjatalouteen. Nyt Farming Simulator 22 parantaa ja monipuolistaa sisältöänsä entisestään, mutta tuo myös muutamia uusia juttuja pelisarjaan, kuten puutarhat ja vuodenajat, jotka ehdottomasti tuovat vaihtelua perustekemiseen ja rytmitykseen.
Mutta onko pelaajilla varsinaisesti kuitenkaan vielä syytä siirtyä uuden pariin? Kiitos lukuisten modien FS19 on erittäin mahtipontinen paketti parannuksineen ja tuhdilla lisäsisällöllään. Hintapointtikin on platinaversiolla jo kohdallaan.
Uusi elämä maajussina / maapirkkona
Jälleen kerran on aika pistää haalarit päälle ja hypätä maanviljelyn pariin. Uraa voi tehdä joko yksinään tai kaverien kanssa yhdessä kolmesta sijainnista Euroopan ja jenkkilän väliltä. Kun maisema on selvillä, valitaan vaikeustaso tai pikemminkin lähtötilanne. Halutessaan omaa elinkeinoa voi lähteä pönkittämään niin sanotusti valmiista pöydästä eli pelaaja omistaa jo tiluksen, peltoa ja jonkin verran kalustoa. Toinen ääripää on aloittaa tyhjästä ja omata jonkin verran pesämunaa tilillä hankintoja varten tai sitten voi tarttua äärimmäiseen haasteeseen aloittamalla tyhjästä ja lähes tyhjätaskuna, jolloin menestykseen täytyy ottaa lainaa. Tällöin pitää perusteet ja tietämys olla jo syvemmällä tasolla, sillä konkurssin riski on huomattava. Yksin pelatessa tämä luo aika paljon aikataulupaineita, mutta urakka ei ole kuitenkaan täysin mahdoton, sillä multitaskaaminen onnistuu palkkaamalla työväkeä tekoälyjen muodossa. Ohjelmointi ei ole simppeleimmästä päästä, mutta sekin on kierrettävissä, jos esimerkiksi ajelet vehkeet päämäärään ja pistät AI:n rattiin sen jälkeen, niin se osaa huomioida riippuen työkaluista, että mitä sen täytyy tehdä.
Vaikeustason jälkeen seuraava etappi on luoda oma hahmo editorissa, joka on kokenut aika isoja muutoksia edeltäjäänsä verrattuna. Tuunattavaa ja asusteita on paljon enemmän. Hahmon mallinnus, sukupuolesta riippumatta, on myös autenttisemman näköinen. Ainut puute, mitä editorista löytyy on se, että mittoja ei voi asettaa, vaan pituus, paino ja muoto on aina vakio. Olisin niin halunnut kaljamahan ja stetsonin ruutupaitoineen. Perinteet kunniaan!
Päästessä luomishommista sorvin ääreen vastaan tulee heti seuraava positiivinen seikka, nimittäin uusittu valikko. Starttia painamalla aukeavat lukuisat eri statistiikat sekä kaupallinen näkymä, josta ovat poimittavissa muun muassa viljelystä saatujen lopputuotteiden hintapointit eli mitä kukin toimija tarjoaa pätäkkää, jos päätät myydä viljelmiä juuri heille. Backin kautta löytyvät kaupustelupaikat koneille ja kalustolle, siemenille, lannoitteille tai vaikkapa rehulle. Työkoneita ja työkaluja luvataan yli 400 kappaleen verran ja näin äkkiseltään lupaus näyttäisi pitävän paikkaansa. Kaikkea on laidasta laitaan ja tietenkin tutut merkit kuten Claas, John Deere ja Valtra ovat tälläkin kertaa läsnä luonnollisesti. Lisenssipuoli on kunnossa.
Valikosta löytyy myös tuttu alusta tonttihankinnoille ja rakentamiselle. Määrällisesti rakennettavien rakennusten ja elementtien määrä on kasvanut yli tuplasti Farming Simulator 19 nähden. Valikoimaan on ilmestynyt lukuisia uusia varastoja, hangaareja, työpajoja sekä näiden hybridejä, joita voi myös vuokrata halutessaan eteenpäin. Muita täysin uusia ovat tuotantopuolen rakennukset, kuten tehtaat, kasvihuoneet, leipomot, ravintolat ja myymälät, jotka toimiakseen toki vaativat säännöllisiä toimituksia pelloilta ja puutarhasta, mutta josta on revittävissä isompia voittoja kuin että veisit viljelykasvit muualle myytäväksi. Voittoa voi tehdä myös sijoittamalla generaattoreihin, kuten aurinkopaneeleihin tai tuulivoimaan, mitkä takaavat tasaista tuottoa ilman, että nostat jalkaa penkistä. Toki nämä sijoitukset vaativat pääomaa jo aimo määrän.
Sanottakoon vielä se, että valikot ovat tällä kertaa paljon loogisempia ja helppokäyttöisempiä. Erityisesti tontin aidoittaminen on ilo tehdä, sillä osia ei tarvitse yhtä kerrallaan asentaa, vaan aitaa voi niin sanotusti vetää haluamansa pituuden verran ja sen jälkeen määrittää haluamansa kulman ja jatkaa sitä mielensä mukaan. Todella kätevä toiminto eläintuotantoa silmällä pitäen.
Kausittainen jokapaikanhöylä
Farming Simulator 22 esittelee uutuutena vuodenajat / sesongit, mikä tuo twistin perinteiseen grindaamiseen. Kullekin lopputuotteelle on olemassa istutus- ja sadonkorjuuaika, mikä tulee aina ottaa huomioon valintoja tehdessä. Tekemiseen liittyy pitkäjänteistä suunnittelua, jolla on automaattisesti vaikutusta siihen, että mistä revitään rahaa tulevina kuukausina. Tämä on mielestäni erittäin hyvä toiminnallisuus, koska pelaajaa ohjataan pois tutusta ja turvallisesta sen sijaan kokeilemaan jotain uutta. Mikäli tämä kuulostaa pelottavalta, niin sesongit voi säätää pois käytöstä.
Riippuen siitä, kuinka hyvin pelaaja on perillä koko aiheesta ja tarvittavista välineistä, voi aikataulut hyvinkin venähtää ja varsinainen siementen kylvöminen saattaa mennä liiankin viime tippaan sesonkien ollessa päällä. Oletusasetuksilla aika vierähti minun makuuni vähän liiankin vaivihkaa. Onneksi pelissä voidaan säätää vuorokausirytmiä hitaammaksi. Sen saa jopa reaaliaikaiseksi, jos haluaa eli vuorokausi kestää kirjaimellisesti 24 tuntia. Samankaltainen säätö on myös tehtävissä kuukausiin. Oletuksena kuukausi vaihtuu pelissä 1 päivän jälkeen. Kuukauden voi säätää kestämään jopa 28 päivää.
Mitä tulee viljelypuolen uutuuksiin, niin viljojen, kasvien ja perunoiden puolella ei varsinaisesti uutuuksia ole tarjolla, mutta muun muassa puutarhapuolelta niitä löytyy. Sivubisnekseksi voi istuttaa oliivi- ja viiniköynnöksiä. Näiden lisäksi kasvihuoneisiin löytyy istutettavassa muodossa mansikkaa, lehtisalaattia ja tomaattia. Eläinkunnan tuotteina toimivat jälleen lehmät, siat, lampaat ja kanat. Hevosillakin pääsee harrastamaan haluttaessa. Uutta eläimissä ovat mehiläiset ja hunaja.
Tässähän pitää heittää kuuluisa ”eikä siinä vielä kaikki” -lausahdus. Peltohommiin on niihinkin tullut lisävaihe, joka tuo lisämaustetta siihen, miten aikaansa käyttää pelissä. Ensimmäisen vaiheen eli möyhennyksen jälkeen peltoon voi ilmestyä pikkukiviä, jotka kuluttavat pitkässä juoksussa kalustoa. Sen lisäksi ne myös laskevat sadon tuottosuhdetta. Kivet kannattaa kerätä siihen erikoistuneella välineellä eli traktorin perään liitettävällä kivipoimurilla. Sen jälkeen voidaan hoitaa kylvöminen ja jos rahkeet riittää, lannoittaminen, minkä jälkeen korjataankin sato siiloihin, varastoidaan muualle, hyötykäytetään omassa tuotannossa tai viedään sille toimijalle, joka siitä tarjoaa parhaan hinnan.
Ei unohdeta metsähommia, sillä nekin tekevät paluun, joskin ne ovat pysyneet aika ennallaan verrattuna edeltäjään.
Visuaaliselta osalta Farming Simulator 22 on nätti peli simulaattoriksi ja ruudunpäivitys rullaa sekin sulavasti Series X:lla. Traktorien mallinnuksessa on onnistuttu hyvin ja kiitos parannellun valaistuksen myös metalliosat pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Traktorit ja välineet sotkeutuvat peltohommissa uskottavasti. Maalipinta kuluu sekin käytön seurauksena. Isoin parannus minulle on kuitenkin ympäristö. Neljä vuodenaikaa muuttavat näkymää isosti ja samat sijainnit saavat hyvää vaihtelua sen myötä. Miljöö pysyy freesinä ja täten mielenkiintoisena. Metsä, pensaat tai vaikka ruoho on sekin realistisemman näköistä, mihin tämän tyylisissä peleissä tietysti tulisikin tähdätä. Mutta kuten monissa simulaattoreissa ollaan saatu nähdä, niin nämä asiat eivät ole itsestäänselvyys. Lumi on elementtinä yllättävän hyvin toteutettu.
Äänimaailma jakaa minun mielipiteet, ja erityisesti moottoriäänissä on edelleen toivomisen varaa. Voisi kuvitella, että mallista ja painoluokasta riippuen moottoriäänissä olisi eroja, mutta valitettavasti kaikki kuulostavat samalta. Tämä oli ongelmana myös edeltäjässä. Jos jossain on edistytty, niin ympäristön tuottamissa taustaäänissä. Se kuulostaa monimuotoisemmalta ja runsaammalta – oli kyse sitten liikenteen lähteistä tai elikoista ja linnuista.
Pelin soundtrack/radio on tuttuun tapaan aika hirveää kuunneltavaa. Radiokanavia on ilmaantunut useampi lisää, mutta valitettavasti määrä ei korvaa laatua.
Kontrolleissa on tapahtunut huomattava parannus FS19 verrattuna, mutta edelleen pelisarja kärsii massan puutteesta ja tässä olisikin kehittäjätiimillä seuraava prokkis. Fysiikka on tällä hetkellä suurin immersiota syövä ominaisuus. Tarkoitan tällä sitä, että kuorman paino ei vaikuta kiihdyttämiseen, jarruttamiseen tai kääntymiseen. Ylä- ja alamäet taittuvat samoissa mittarilukemissa – oli perässä lastia kuinka paljon tahansa. On jopa vähän hassua, että pystyn peruuttamaan ylämäkeen yhtä vauhdikkaasti kuin tasaisella. Kääntyminen yleisesti on sekin tosi ilmavaa ja korjausliikkeitä saa liikenteessä tehdä jatkuvasti ettei päädytä vastaantulevien kaistalle. Pari kertaa myös fysiikan vastaisesti trukkikoneeni kaatui kyljelleen siirtäessäni siemeniä perälavaan. Tämä tapahtui kääntäessä trukkia kohti lavaa ja ihan kuin tuuli olisi tempaissut matkaan, ja loppu on historiaa. Kulkuneuvoja ei varsinaisesti voi ”nostaa ylös”, joten jonkin verran joutui sorvaamaan asettimen kanssa, jotta trukki maagisesti nousi takaisin pystyyn.
Pelisarja on kasvanut tekemisen osalta aika mammuttimaiseksi ja ahkeraan pelisarjaa kuluttaville tämä on vain positiivinen juttu. Sesonkitouhut tuovat toivottavaa vaihtelua toistolle. Satunnaispelaajille ja uusille tuttavuuksille kasvu on tuonut sen sijaan melko valtavan oppimiskäyrän. Jopa minulla pidemmän tauon seurauksena meni toviksi sormi suuhun aloittaessani Farming Simulator 22:sta. Vanhat niksit eivät muutosten myötä toimineetkaan niin kuin olin ajatellut. Perhana, meni pelkästään tunti selvittämiseen, miten saan oikeanlaisia siemeniä kylvämisvaiheeseen.
Lokalisoidut ohjeet pelistä löytyvät, mutta ne eivät ole tällä hetkellä riittävät eivätkä oikeastaan edes raapaise pintaa. Ne ovat liian suppeat siihen nähden, kuinka paljon tietoa yleensä tarvitaan, jotta farmitouhuissa pääsee kunnolla vauhtiin. Tämä pätee myös kalustoon ja sitä investoidessa tulee eteen tilanteita, joissa ostettu kilike ei ollutkaan sopiva nykyisen ajoneuvon kanssa. Peli sisältää kyllä paketoidut kategoriat omalla välilehdellään, mutta ne eivät koko valikoimaa kata. Sitä helposti hassaa rahaa joutavuuksiin tietämättään ja urassa rahalla on iso merkitys progression osalta.
Tietoa on toki paljon poimittavissa netistä ja videoita on YouTube pullollaan. Onpahan perustettu myös kehittäjän toimesta ihan oma akademiakin, jossa on alkuaskeleet paremmin tuotuna esille. Varjopuolena tosin on se, että tähän päivämäärään asti suurin osa osioista ei sisällä vielä mitään. Kai tämäkin on ratkaisu pitkässä linjassa, mutta en ymmärrä, miksi itse pelikokemusta ei voisi tehdä eheämmäksi ja sisällyttää se tieto heti siihen hetkeen, kun pelaat peliä ja törmäät ensimmäisen kerran pulmaan, jota et osaa itse ratkaista.
Ei ihan nappiin, mutta kuitenkin nappisuoritus
Farming Simulator 22 jättää toivomisen varaa, mutta se ei poista sitä seikkaa, että se on tällä hetkellä paras tarjolla oleva simu. Se tuo niin paljon lisää tekemistä ja välineitä pelaajan ulottuville, että vanillakokemuksena peli on kompastuskivineen päivineen siltikin erinomainen.
Kaiken kaikkiaan tekemistä ja vaihtelua riittää. Uusi Farming Simulator tarjoaa paljon uusia tapoja harrastaa liiketoimintaa. Tässä jo hetken aikaa julkaisusta on modejakin alkanut ilmestymään modikauppaan, josta on ladattavissa vaikka jos minkälaista – jopa ihan uusia karttoja. Pelin hintapointtikaan ei ole täyden pelin hintainen nykykonsoleilla, joten jos yhtään farmihommat hotsittaa vaikka edes etäisesti, niin Farming Simulator 22 on hyvä sijoitus.