FIFA- ja Pro Evolution Soccer -pelisarjat ovat pitkään käyneet päättymätöntä kamppailua jalkapallopelien kuninkuudesta. PES vei FIFAa alkuvuosina miten tahtoi ennennäkemättömällä pelattavuudellaan ja koukuttavuudellaan FIFAn ollessa vain mitäänsanomaton kakkonen. Siirtyminen uudelle konsolisukupolvelle ei käynnistynyt kovin mallikkaasti kummankaan pelisarjan osalta. Joko nyt viiden vuoden kehittelyn jälkeen saataisiin oikeasti kunnon futispeli, joka yltäisi PS2:n loppuvuosien PES:sien tasolle?
Rajaton liikkumisen vapaus
Varmasti yksi suurimmista ja merkittävimmistä uudistuksista on paljon mainostusta saanut 360:n eri suunnan tunnistava pallonkuljetustekniikka. Käytännössä jalkapallopeleissä ollaan aina pystytty liikkumaan vain kahdeksaan eri suuntaan, joka onkin tehnyt pallon kuljettamisesta ennalta arvattavaa ja meno on muistuttanut raiteilla juoksemista. Kaikki allekirjoittaneen tapaan futispelejä noin kymmenen vuotta tahkonneet kokevatkin suuren järkytyksen uuteen liikkumismekanismiin siirtyessä. Itse laskin vaikeustason suosiolla alemmas ja otin kaikessa rauhassa aikaa totuttautuakseni uuteen ohjattavuuteen.
Pelaajien juostessa vapaasti kentällä mihin suuntaan tahansa, on myös puolustaminen muuttunut astetta haasteellisemmaksi. Sprintti- ja karvausnappi pohjassa juokseminen ei tuota FIFA 10:ssä minkäänlaista tulosta, vaan puolustamiseen tarvitaan oikea-aikaista ajoittumista ja sijoittumista.
Liikkumisen lisäksi ovat myös pelin fysiikat kokeneet muodonmuutoksen. Pallosta on tehty raskaamman oloinen ja laukauksissa pitääkin ottaa huomioon pelaajan asento, potkaisuun ladattava voimamäärä sekä kumpi jalka on lauottavalla pelaajalla se vahvempi. Uuteen laukausmekaniikkaankin tottuminen vie aikansa ja kannattaa varautua lukuisiin turhautumisiin, kun oman taidottomuuden takia kokenutkin viimeistelijä Ruud van Nistelrooyn tapaan laukoo pallon viidestä metristä taivaan tuuliin.
Totuttautuminen kaikkeen uuteen ottaa aikansa, mutta tämän jälkeen onkin pelaaminen ajoittain sanoin kuvaamattoman upeaa. Manuaalisilla kontrolleilla pelattaessa voi peliään rakentaa haluamallaan tavalla, kiitos pallon realistisen liikkumaradan ja tekoälyllisen buustin kokeneiden joukkuepelurien. Ajoittain tekoälyn ohjaamat pelaajat hakevat paikkoja todella mallikkaasti ja kokonaisuus muistuttaa oikeata jalkapalloa, missä on itse keskikentän kapellimestarina. Ei kuitenkaan mitään hyvää ilman huonoa; pahimmassa tapauksessa revitäänkin hiuksia päästä, kun omat pelaajat vain seisovat paikoillaan eivätkä lähde hyökkäyksiin ollenkaan mukaan.
Size does matter
Viime vuoden FIFAssa saatiin jo kunnolla pelaajien taito- ja kokoerot esille. FIFA 10:ssä on molempia korostettu entisestään ja pelkästään jo pallon hallussa pitäminen antaa tuntuman siitä, onko kyseinen pelaaja hyvä vai huono tekniikkainen ja kannattaako pallolla lähteä kikkailemaan vai vaihtoehtoisesti syöttää se mahdollisimman nopeasti eteenpäin. FIFA 09:ssä taitavat hyökkääjät oli tehty hieman liian ylivoimaisiksi: David Villalla ja Zlatan Ibrahimovicilla pystyi helposti jyräämään vaikka koko puolustuksen matalaksi. FIFA 10:ssä voi kuitenkin taitavaa puolustuspeliä pelaava ottaa halutessaan pallon jopa näiltä superhyökkääjiltä pois. Tosin edelleen tulee tilanteita joissa puolustava pelaaja on täysin voimaton vahvan hyökkääjän valuessa päälle.
Pienet ja toimivat uudistukset
Varmasti jokainen futispelejä pelannut on huomannut miten vapaapotkua ja rajaheittoa edeltävät mustat ruudut ja sitä kautta turhauttavat latausajat käyvät pidemmän päälle rasittaviksi. Nyt pelintekijät ovat kuunnelleet fanejaan ja mahdollistaneet vapaapotkujen antamisen näppärästi heti ilman mustaa ruutua ja latausaikoja. Vapareihin ja kulmapotkuihin voi nyt myös valita antajan RT:tä pohjassa pitäen. Erittäin simppeleitä uudistuksia, jotka parantavat pelattavuutta yllättävänkin paljon.
Toinen merkittävä peli-intoa kasvattava uudistus on Practice Arena, joka tarjoaa mahdollisuuden treenata melkeinpä kaikkea mahdollista päävalikossa olevalla kentällä. Areenalla vois myös luoda omia pelikuvioita, joita pääsee käyttämään tulevien koitosten erikoistilanteissa. Omia kuvioita on mukava tehdä, mutta niitten toteuttaminen onkin hieman vaikeampaa ja usein ne jäävätkin kokonaan käyttämättä.
Linessipuolella astutaan taas pieni askel lähemmäksi täydellisyyttä. Uusia stadoneja on mukana neljä, joista varmasti kiinnostavin on maailman menestyksekkäimmän jalkapalloseura Real Madridin Estadio Santiago Bernabéu, jonka mallinnus ei ainakaan allekirjoittanutta liiemmin säväyttänyt. Liigoja on pelissä tarjolla 30 ja lisensoituja joukkueita noin 500. Uutena liigana nähdään Venäjän Premier League, jota ei kuitenkaan löydy pelin Xbox 360 –versiosta. Monien toivoma Hollannin maajoukkue on viimein saanut lisenssin ja oikeat pelipaidat sekä oikein nimetyt pelaajat. Kovin suurta uudistusta ei siis lisensseissä nähdä, etenkin kun Suomen Veikkausliigaa ei löydy vieläkään! Ehkäpä ensi vuonna.
Moni kakku päältä kaunis
Graafisesti ei FIFA 10 ole kokenut järin suuria uudistuksia, tosin se ei tarkoita että olisi ruma. Sateinen kenttä näyttää ja tuntuu sateiselta: pelipaidat ovat märkinä astetta tummemmat, eikä pallo liiku yhtä sulavasti märällä kentällä. Kauneimmillaan peli on kuitenkin lumisella säällä, jolloin lumihiutaleet leijailevat tunnelmallisesti valkealle kentälle. Jos pelistä haluaa kuitenkin astetta kauniimman (tai rumemman), voi jokainen tuoda omat kasvonsa Virtual Pro -hahmolleen EA SPORTS Football Worldin sivuilta löytyvän Game Face Betan avulla. Virtuaalisella ammattilaisellaan pääsee pelailemaan halutessaan verkkoon kavereiden kanssa 10 vastaan 10 –matseja ja kasvattaa pelaajansa taitoja. Hahmonsa voi myös liittää yksinpelissä haluamaansa seurajoukkueeseen ja pelata kaikkia mahdollisia pelimuotoja.
Kaiken hyvän jälkeen astuvat huonot puolet esiin. Selostus on samaa mitä FIFAssa on kuultu jo parin vuoden ajan. Uusina kommentteina tulevat muun muassa stadioneista kuultavat tarinat, jotka käyvät nekin hyvin nopeaksi tutuiksi. FIFA Store tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden ostaa eri kielisiä selostuksia 80 Microsoft-pisteen kappalehintaan. Peli on toistaiseksi myös todella buginen ja jo pelkästään Manager Modesta on löydetty yli 60 bugia ja virhettä. Bugit korjaava päivitys on kuitenkin luvattu saapuvan lähiaikoina.
Gooooooooooooooooool
Kokonaisuudessaan FIFA 10 on uuden konsolisukupolven ehdottomasti paras jalkapallopeli. Ajoittain peli jopa häikäisee realistisuudellaan ja näyttävyydellään – tämä ei ole kovin kaukana oikeasta futiksesta. Koukuttavuutta peli tarjoaa todella paljon ja lajia rakastavat varmasti viihtyvätkin FIFA 10:n parissa aina seuraavan vuoden osaan asti. Jos siis yhtään olet kiinnostunut jalkapalloilusta ja videopelaamisesta, yhdistää FIFA 10 molemmat tarpeesi täydellisesti.
Yksi asia on myös nyt varma: vaikka jalkapallopeli olisi lähes täydellinen, ei se tule koskaan yltämään tunnelmallaan samalle tasolle, mitä Pro Evolution Soccerin ensimmäiset viisi osaa tarjosivat.