Electronic Artsin FIFA-sarja on ottanut vuosien saatossa järkälemäisiä askelia kohti täydellistä futisnautintoa. Vaikka EA Sports tuntuukin panostavan vuosi vuodelta yhä enemmän näihin maksullisiin Ultimate Team -hässäköihin, on FIFA-sarja tuntunut ottavan askelia eteenpäin myös pelillisesti. Siinä missä NHL-sarja tuntuu olevan suvantovaiheessa, on FIFA onnistunut uusiutumaan.
Vai onko? Viimevuotinen peli tuntui ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa todistavan, että myös FIFA on sarjana yhtä kuolevainen kuin kaikki muutkin. Näennäisiä uudistuksia lyötiin tiskiin ja ulkoasua kiilloteltiin uuden sukupolven raameihin, mutta lopputuloksena oli hyvin samantyyppinen pallottelu kuin FIFA 14. Ja ne pienet uudistukset, joilla ennakkoon mässäiltiin, eivät miellyttäneet HC-pelaajia lainkaan.
Jos EA haluaa antaa pelisarjan kovimmalle kilpailijalle, Konamin Pro Evolution Soccerille helppoa siimaa, niin silloinhan tällaiset vuosittaiset täytepelit palvelevat suunnitelmaa loistavasti.
Pedro, Pepe, Pasanen
EA mainostaa yhden FIFA 16:n suurimmista uudistuksista piilevän puolustusmekaniikassa: pelaajien merkkaaminen on helpompaa, hyökkääjiltä pystyy ottamaan sulavammin tilaa pois ja liukutaklauksia pystyy kontrolloimaan monipuolisemmin. Taklauksen pituutta pystyy myös säätämään, mikä näyttää toimivan käytännössä yllättävän hyvin. Hyökkäyspeliin taas uusia tuulia tuo niin sanottu ”no touch dribbling”, joka erottaa harhauttaessa pelaajan ja pallon vähäksi aikaa toisistaan. Mukana on myös uusia tapoja viimeistellä pallo maaliin sekä uusia animaatioita. Naisten maajoukkueet sekä Brasilian jalkapalloliiga löytyvät tämän lisäksi joukkuevalikoimasta.
Siinäkö tosiaan kaikki? Kaikkien pilvenpiirtäjien kokoisten Messi-mainosten, jättimäisten promotilaisuuksien, monien tiimipalaverien sekä maltaita maksaneen kehitystyön jälkeen maailman suurimman jalkapallopelisarjan pikku-uudistukset ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Jos uudistukset olisivat isoja ja oikeasti käänteentekeviä juttuja olisi tietenkin eri asia – mutta kun ne ovat tällaisia kosmeettisia läpsytyksiä, joita kukaan perus FIFA-hakkaaja ei edes erota.
Ribery, Robben, Raitala
Pelimuodot ovat pysyneet samanlaisina vuodesta toiseen, ja niitä on valitettavasti myös karsittu rankalla kädellä – esimerkiksi pelissä ei ole pystynyt tekemään omaa Creation Centre -joukkuetta moneen vuoteen. Laiskuutta vai harkittua? Epäilen vahvasti ensimmäistä vaihtoehtoa. On myös hyvin mielenkiintosta, että pelin manageripelimuoto on edelleen prikulleen samanlainen kuin edeltäjänsä – siinä missä yksinpelaajia tunnutaan syrjivän, ovat moninpeli ja Ultimate Team ainoat muodot, jotka tuntuu kehittyvän ja korjautuvan palautteen toimesta.
Jotenkin tuntuu, että pelaajien halutaan pelaavan FIFA:aa tietyn kaavan mukaan. Kustomointi pelissä on hyvin rajallista, eikä anneta mahdollisuutta käyttää mielikuvitusta. FIFA 16:ta voidaan kutsua jossain määrin myös futissimulaattoriksi, joten luovalle ajatustyölle pitäisi jättää enemmän tilaa: entäpä jos en haluakaan, että Messi ja Barcelona sekä Ronaldo ja Real Madrid dominoivat kaikkia kausia, vaan luon marokkolaisen futissarjan, Wild Wild Boyz -joukkueen sekä sinne ecuadorilaisen Escobar Jr:n, joka on jalkapallon uusi ihmelapsi? FIFA ei anna armoa tällaisille ajatuksille, vaan pelaat joka vuosi saman urapelin samaan tyyliin ja sitten ostat uuden pelin.
Aguero, Alves, Arkivuo
Jos pelimekaniikkaa tarkastellaan kokonaisuutena, on tämänvuotinen FIFA onnistunut karistamaan tiettyä robottimaisuutta. Pelin tiimellyksessä tuntuu olevan yhä enemmän vaihtoehtoja pelin ratkaisuun, taktiikoita on monipuolistettu ja pelaajat tuntuvat kentällä realistisemmilta kuin koskaan. Bugeja on karsittu, tempoa aidonnettu ja joukkueiden vahvuudet ja heikkoudet tulevat tasapainotetummin esiin pelatessa.
Selostajat, joukkueet ja kokoonpanojen päivitys on jälleen laadukkaasti toteutettu. Peli seuraa periaatteessa koko ajan oikeiden joukkueiden edesottamuksia eri liigoissa ja mittaa voimasuhteet peliin sen mukaan – kuka on iskussa ja kuka ei. Lisensoimisenhan EA on osannut hoitaa huolella pelin ensimmäisistä osista asti.
Viihdekynnys ylitetty
EA Sportsilla ei välttämättä tiedetä, miten peliä voidaan uudistaa rankalla kädellä siten, että kaikki ovat tyytyväisiä. Kun kumarretaan taitopelaajien suuntaan, pyllistetään sunnuntaipelaajille. Mutta onhan se suorastaan synti, että näillä kehitysarsenaaleilla ja myyntituotoilla ei osata monipuolistaa peliä tarpeeksi. Miksi vanhentuneet pelimuodot lyödään sellaisinaan uusiin kansiin vuodesta toiseen? Olisi hienoa saada esimerkiksi tähän kysymykseen vastaus.
FIFA 16 tarjoaakin takuuvarmaa viihdettä virtuaalifutareille, ei muuta.